Poziom średni nagrania
Witam!
Czy ktos z forumowiczow moglby powiedziec mi, jaki jest odpowiedni sredni poziom nagrania? Lub jaka powinien byc stosunek tegoz poziomu, do poziomu maksymalnego/szczytowego?
Pozdrawiam/Zone
Czy ktos z forumowiczow moglby powiedziec mi, jaki jest odpowiedni sredni poziom nagrania? Lub jaka powinien byc stosunek tegoz poziomu, do poziomu maksymalnego/szczytowego?
Pozdrawiam/Zone
Sanok
Re: Poziom średni nagrania
W cyfrowym zapisie nie istnieje pojecie sredniego poziomu. Nalezy zawsze dazyc do poziomu maksymalnego, ale za wszelka cene unikac przekroczenia 0dB, ktore objawi sie paskudnymi trzaskami, jesli przekroczenie bedzie brutalne. Ta zasada ma szczegolne znaczenie w nagraniach o niskiej rozdzielczosci (dzisiaj za niska uwaza sie 16-bit). Juz 20-bitowe nagranie jest znacznie mniej wrazliwe na bledy probkowania w cichych pasazach muzycznych.
Tzw. sredni poziom, o ktorym wspominasz, jest rezultatem szeregu procesow masteringowych i w ogromnym stopniu zalezny jest od gatunku muzyki i artystycznej wizji tworcow. Zauwazylem ostatnio idiotyczny trend do maksymalnej kompresji muzyki za wszelka cene, skutecznie eliminujacej ekspresje i akcenty dynamiczne z utworu. Klasyczny przyklad: Kazdy facet to swinia (Big Cyc), Sex (Andrzej Cierniewski). Wysluchanie tych utworow do konca jest meczarnia, po dwoch minutach wystepuje widowiskowe ale klopotliwe krwawienie przedwczesnej menstruacji (u samcow, co ciekawe).
Na ekranie edytora audio taki utwor wyglada jak lity mur z cegiel - nie ma tam zadnych punktow charakterystycznych ani poziomow srednich, o ktorych wspominasz.
Tymniemniej moge sie pokusic o okreslenie poziomu sredniego w dobrze nagranej muzyce pop: gdzies miedzy -3 a -6dB. W tym zakresie powinna byc zawarta cala energia utworu - jeszcze raz podkreslam: pop - zostawiajac pozostale 3-6dB na szczyty stopy i werbla, lub jakiegokolwiek innego instrumentu perkusyjnego o szybkim ataku.
MD.
Tzw. sredni poziom, o ktorym wspominasz, jest rezultatem szeregu procesow masteringowych i w ogromnym stopniu zalezny jest od gatunku muzyki i artystycznej wizji tworcow. Zauwazylem ostatnio idiotyczny trend do maksymalnej kompresji muzyki za wszelka cene, skutecznie eliminujacej ekspresje i akcenty dynamiczne z utworu. Klasyczny przyklad: Kazdy facet to swinia (Big Cyc), Sex (Andrzej Cierniewski). Wysluchanie tych utworow do konca jest meczarnia, po dwoch minutach wystepuje widowiskowe ale klopotliwe krwawienie przedwczesnej menstruacji (u samcow, co ciekawe).
Na ekranie edytora audio taki utwor wyglada jak lity mur z cegiel - nie ma tam zadnych punktow charakterystycznych ani poziomow srednich, o ktorych wspominasz.
Tymniemniej moge sie pokusic o okreslenie poziomu sredniego w dobrze nagranej muzyce pop: gdzies miedzy -3 a -6dB. W tym zakresie powinna byc zawarta cala energia utworu - jeszcze raz podkreslam: pop - zostawiajac pozostale 3-6dB na szczyty stopy i werbla, lub jakiegokolwiek innego instrumentu perkusyjnego o szybkim ataku.
MD.
Wlasciciel studia nagraniowego Youtopia w Edmonton, Kanada, tamze mieszkajacy na stale od 1985. Od 1997 staly wspolpracownik magazynu EiS, specjalizujacy sie w testach i recenzjach hardware i software dla produkcji studyjnej.
Re: Poziom średni nagrania
Dziekuje bardzo, za wyczerpujaca odpowiedz i wlasnie o taka mi chodzilo. Sam osobiscie, tez zauwazylem taka tendencje, tzw. "klockow". Jednak pracuje glownie z muzyka metalowa i niejako jestem zmuszony, szczegolnie podczas jakotakiego masteringu, "zbijac" kawalek, tak jak ocdzekuja tego muzycy. Powoli rowniez dochodze do wniosku, ze oni biora to wszystko na oko :) Widzac wava w postaci minimalnie znieksztalconego prostokata wmawiaja (chyba) sobie, ze: "O, to bedzie walilo po klacie! " :) Sam nie mam takiego podejscia, bo jednak zdecydowanie wole pozostawic odrobine "powietrza" w materiale, ale co tu zrobic ? :)
Pozdrawiam i dziekuje/Zone
Pozdrawiam i dziekuje/Zone
Sanok
Re: Poziom średni nagrania
A to ja jeszcze z innym pytanikiem dot. poziomu średniego.
Czy poziom średni sprawdza się tylko dla całego miksu?
Czy też robi się to dla poszczególnych śladów?
Czy w ogóle można mówić o czymś takim, jak poziom średni np. ścieżki gitary?
Czy poziom średni sprawdza się tylko dla całego miksu?
Czy też robi się to dla poszczególnych śladów?
Czy w ogóle można mówić o czymś takim, jak poziom średni np. ścieżki gitary?
ESI Juli@ + KRK RP8 gen2
Re: Poziom średni nagrania
Czy w ogóle można mówić o czymś takim, jak poziom średni np. ścieżki gitary?...
**********************
O poziomie średnim mozna mowic dla każdego materiału bez względu na to czy to jest pojedynczy slad wokalu, gitary, cymbałek czy gotowego miksu. Poziom sredni zawsze można zmierzyć. Raczej wiekszość edytorów audio ma taka mozliwość. Nie rozumiem tylko o jakim poziomie srednim pisał MD bo średni poziom gotowego miksu w granicach -6 do -3 dB (RMS) to jak dla mnie już totalnie pompujący i głośny miks. Jak dla mnie -9dB to jest maks
**********************
O poziomie średnim mozna mowic dla każdego materiału bez względu na to czy to jest pojedynczy slad wokalu, gitary, cymbałek czy gotowego miksu. Poziom sredni zawsze można zmierzyć. Raczej wiekszość edytorów audio ma taka mozliwość. Nie rozumiem tylko o jakim poziomie srednim pisał MD bo średni poziom gotowego miksu w granicach -6 do -3 dB (RMS) to jak dla mnie już totalnie pompujący i głośny miks. Jak dla mnie -9dB to jest maks
...kto pyta nie błądzi :-)) Niech milczę jesli nie mam nic ciekawego do powiedzenia...
Re: Poziom średni nagrania
ds-ds, przeczytaj jeszcze raz, a uwaznie, a problem wyjasni sie sam!!
the Sun Personality
Re: Poziom średni nagrania
ja robie na sluch....
jak zaczyna nieladnie brzmiec to glosniej nie daje...i konczy sie na tym ze niektore maja -9rms a niektore -12 albo i -15.....
......
jak komus gra za cicho to ma taki genialny wynalazek jak volume
jak zaczyna nieladnie brzmiec to glosniej nie daje...i konczy sie na tym ze niektore maja -9rms a niektore -12 albo i -15.....
......
jak komus gra za cicho to ma taki genialny wynalazek jak volume
Re: Poziom średni nagrania
...ja robie na sluch....
jak zaczyna nieladnie brzmiec to glosniej nie daje...i konczy sie na tym ze niektore maja -9rms a niektore -12 albo i -15.....
**********************
OK, Zbynia, masz 100% rację. Pan Maciej też ją na pewno ma, tylko ja tu czegoś nie rozumiem. Dla mnie -6db rms to jest właśnie ta "parówa" (jak stereo to dwie) zamiast "wave'a" i nawet bez różnicy czy to pop czy hard rock. A -3db to już w ogóle... Nie rozumiem...
jak zaczyna nieladnie brzmiec to glosniej nie daje...i konczy sie na tym ze niektore maja -9rms a niektore -12 albo i -15.....
**********************
OK, Zbynia, masz 100% rację. Pan Maciej też ją na pewno ma, tylko ja tu czegoś nie rozumiem. Dla mnie -6db rms to jest właśnie ta "parówa" (jak stereo to dwie) zamiast "wave'a" i nawet bez różnicy czy to pop czy hard rock. A -3db to już w ogóle... Nie rozumiem...
Re: Poziom średni nagrania
Co nam da znajomość poziomu średniego np. śladu perkusji, podczas gdy po zmiksowaniu z innymi śladami, zwłaszcza basu - perkusja zostanie wprasowana w miks [zakładam, że mamy pozapinane kompresory i limiter na końcu, a nie suche ślady i master] i może się nawet okazać, że poprzez kompresję zagra ciszej, niż gdyby grała solo, ponieważ cześć zakresu dynamicznego, przestrzeni dynamicznej, zabierają jej inne instrumanety?
Po drugie co z tego, że poziom średni można badać dla dowolnej ścieżki, skoro merytorycznie nie o to chodzi - chodzi o poziom średni nagrania, miksu, a nie pojedyńczego śladu.
Jestem ciekaw, czy w profesjonalnych studiach mierzy się poziom średni dla śladów.
Po drugie co z tego, że poziom średni można badać dla dowolnej ścieżki, skoro merytorycznie nie o to chodzi - chodzi o poziom średni nagrania, miksu, a nie pojedyńczego śladu.
Jestem ciekaw, czy w profesjonalnych studiach mierzy się poziom średni dla śladów.
ESI Juli@ + KRK RP8 gen2
Re: Poziom średni nagrania
...ja robie na sluch....
jak zaczyna nieladnie brzmiec to glosniej nie daje...i konczy sie na tym ze niektore maja -9rms a niektore -12 albo i -15.....
......
jak komus gra za cicho to ma taki genialny wynalazek jak volume...
**********************
A ja kręce miks do tego stopnia żeby swobodnie dał sie podkręcic na taką głośność jaką powinien - bo zawsze sie da kiedy miks jest poprawnie robiony. Wgruncie rzeczy sprawa wygląda tak że w radiu i tak lepiej brzmią nagrania ktore mają duzy zapas głosności.
jak zaczyna nieladnie brzmiec to glosniej nie daje...i konczy sie na tym ze niektore maja -9rms a niektore -12 albo i -15.....
......
jak komus gra za cicho to ma taki genialny wynalazek jak volume...
**********************
A ja kręce miks do tego stopnia żeby swobodnie dał sie podkręcic na taką głośność jaką powinien - bo zawsze sie da kiedy miks jest poprawnie robiony. Wgruncie rzeczy sprawa wygląda tak że w radiu i tak lepiej brzmią nagrania ktore mają duzy zapas głosności.