2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Dział dla początkujących adeptów sztuki realizacji. Nie krępuj się zwrócić ze swoją sprawą, nic nie jest proste a ta dziedzina już szczególnie.
ElBoorako
Posty:1
Rejestracja:środa 22 sie 2012, 00:00
2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: ElBoorako » środa 22 sie 2012, 23:57

Witam, jestem tutaj nowym użytkownikiem więc wypadałoby się przedstawić - moja ksywa to Boorak, ogólnie robię bity i cośtam rapuje do szuflady, mam 27 lat i nadal nic nie umiem:). Na necie można znaleźć mój beattape z roku 2009 pt. "Szuflada aka.50 gramów Booraka" na której znajduje się 50 moich bitach powstałych w okrecie 2001-2009 tak więc są tam moje pierwsze lata "beatmeakerskie". Mój aktualny kanał na YT to

http://www.youtube.com/elboorako

Mam mnóstwo pytań do was, ale zacznę od jednego, w sumie rozłożonego na dwa. Od razu mówię, że nikt mi jeszcze w życiu nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie/pomóc więc ten kto to zrobi będzie miał naprawdę wielkiego, wiecznego propsa:)

1. W rapie, szczególnie nie polskim, od lat znany jest styl robienia bitów, które wyróżniają się dziwnym brzmieniem, masteringiem, mianowicie ja przynajmniej mam wrażenie, że coś "wciąga" dźwięki, jakby bit był aż przesadnie zmasterowany, czasem słychać to głównie na stopie, basie a czasem na samplach, nawet tych wokalnych. A jeszcze częściej słychać to po prostu na całości. Ja chyba najczęściej słyszałem takie brzmienie u J Dilli. Moje pytanie - jak uzyskać taki efekt?:) Oczywiście nie chcę może tutoriala ale jakiegoś naprowadzenia, gdzie szukać. Moim zdaniem odpowiada za to tzw. "sidechaining" (najczęściej jakby stopa wybrzmiewa i "zabiera" resztę dźwięków na ten moment) jednak kombinowałem z sidechainingiem i nigdy nie udało mi sie uzyskać efektu choćby zbliżonego. Z drugiej strony wydaje mi się, że może też być to zasługa tzw."parrallel compression" lub "ny compression", znanej jako nowojorska kompresja, ale również w tym temacie za pomocą tych narzędzi, które mam nie udało mi się zrobić takiego bitu.


2. Drugie pytanie poniekąd związane - wiadomo jak zrobić prosty sidechaining, np. w FL Studio zakładamy na kanał ze stopą Peak Controller i przypisujemy mu sterowanie załóżmy kompresorem na inncyh dźwiękach. Wtedy kiedy stopa uderza fajnie wsysa pozostałe dźwięki (lecz nie tak jakbym chciał, patrz pyt.1:)). I to wiem jak zrobić. Co jednak jeśli robię bit za pomocą MPC 500 - maszynka ta nie daje takiej możliwości więc ja ostatnio pracuję tak, że robię perkusję na MPC, pełną, nadaje jej tam jakieś brzmienie, robie jej kilka wersji po czym zgrywam sobie na kompa to jako osobne wavy, potem wrzucam je do FL i tam już pracuję dalej nad pozostałymi dźwiękami i aranżem. Jak więc w takim wypadku zrobić taki sidechain na stopie? Nie mogę założyc kanału z efektem tylko na stopę ponieważ już całą perkusję mam w jednym WAVie. A robienie na MPC osobnych ścieżek z samą stopą, werblem itp. mija się z celem, w takim razie po co MPC. Będę wdzięczny za pomoc i w tym temacie.

Mam nadzieję, że dokładnie wyjaśniłem o co mi chodzi ale podam jeszcze 2 linki, które na pewno was upewnią w moim pytaniu, podaję linki do bitów które mają właśnie takie brzmienie:

http://www.youtube.com/watch?v=aaUoYGI7iLQ

Tutaj idealnie słychać o co mi chodzi

http://soundcloud.com/etrecs/sets/soulpete-sosoulsynergy-ep-2012/

A tutaj macie linka do całej do odsłuchu całej EPki instrumentalnej polskiego producenta Soulpete, polecam a link dałem ponieważ na tej EPce praktycznie KAŻDY BIT ma właśnie to brzmienie, nawet ten pierwszy wchodzący po intrze.

Uff, z góry dzięki za odpowiedź i pamiętajcie - kto pomoże ten kozak:D !

Od 10 lat robię bity po nocach i cośtam rapuję do szuflady:).

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: DJOZD » czwartek 23 sie 2012, 07:39

W kwestii kompresji. Sprawa nie jest tak prosta jakby sie wydawało. Na całościowy efekt zwykle składa sie szereg zabiegów. Zwykle to polaczony zespol różnie działających kompresorow z użyciem grupowania oraz wysyłek aux (kompresja rownolegla). Byc moze napisze cos wiecej później.

Co do do pytania drugiego. Zgrywasz sama stopę solo z twojego automatu na osobny slad jako material sterujacy kompresorem. Tlumikiem sciszasz slad a wysylki do sinechain ustawiasz jako prefader. Tak by stopy solo nie bylo słychać a sygnal szedł po szynie do kompresorow sinechain.

To tak w skrocie. Nawiasem, osiagniecie zawodowego brzmienia to nie kwestia uzycia tutoriala, a lat ciężkiej pracy i doświadczenia

Awatar użytkownika
a
Posty:380
Rejestracja:piątek 08 paź 2004, 00:00
Kontakt:

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: a » czwartek 23 sie 2012, 10:24

Bit jest cięty i składany z osobno, nawet powtórnie kompresowanych elementów. Każdy fragment bitu gra z innej bajki. Partia w górnym paśmie np się urywa przed końcem taktu. Jak coś takiego posklejasz i zastosujesz korekcję i kompresję wielopasmową razem i z osobna, a na końcu jeszcze "taśma" na całość żeby skleić to może wyjść coś takiego.
Nie sądzę, aby to była jakaś technika. Wynika to raczej z prostoty zastosowanych rozwiązań i talentu gościa co to masteruje na końcu. Nie moja nuta więc tylko strzelam.
Być może któryś AKAI ma taki kompresor, że tak skleja bit, a nie inaczej . Ale nie powiem Ci który bo nie mam muzeum w chacie :)
http://www.superstereo.pl

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: DJOZD » czwartek 23 sie 2012, 11:52

Jeżeli chodzi o Soulpete - SoSoulSynergy, jak napisał ast to efekt odpowiedniego cięcia sampli + kompresja jednopasmowa sterowana (nie koniecznie musi być sinechain) mocną stopą. Ale tutaj słyszę to umiarkowanie, gowny efekt daje cięcie z precyzyjnie wyedytowanymi fade'ami. Soulpete - Always You, tutaj ewidentnie znika cała muzyka. To się da zrobić za pomocą sinechain. Lub poprostu edycją automatyki volume na sumie warstwy harmoniczniej, w tym kawałku stawiam właśnie na automatykę na grupie. Musisz też wiedzieć że aby uzyskać naturalny i przyjemny efekt "wciągania" muzyki należy idelanie dostroić czasy ataku i release kompresora zgodnie z tempem utworu.

Elaquent - Cinnamon Sticks - tutaj ewidentnie side chaining. Pamiętaj - kick musi być osobno, bez tego nie dasz rady nic zrobić.

Na końcu aby to skleić do kupy, przy masteringu warto użyć jednopasmowego kompresora działającego w trybie równoległym.

Jak dobrze pokombinujesz z tym c ci napisalem to ci sie uda. Jednak jeżeli nie umiesz obsługiwać świadomie kompresora, niewiele zdziałasz.

Powodzenia

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: matiz » czwartek 23 sie 2012, 13:33

Generalnie straszna pompka w tych nagraniach, ja takich rzeczy nie mogę słuchać...


1. Side-chain, ale look-ahead. Może być też mocny kompresor na sumie i głośna stopa, też działa - ale efekt "zasysania" to look-ahead.


2. Musisz mieć oddzielnie stope, bo jak zaczniesz kluczować całe bębny, to ją znikniesz. W sumie to jednak amatorskie zagadnienie - jak zrobić "światowe" nagranie z bębnów stereo bez oddzielnej stopy. Odpowiedź "nie da się" jest do zakceptowania?


[addsig]

Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: Tadeo » czwartek 23 sie 2012, 17:51



czy się nie da, nie wiem, ale jeśli trzeba
proszę
bity są proste, bez problemy stworzymy osobny ślad z kikiem na podstawie bębnów stereo które w razie potrzeby z dołu podcinamy, dalej już praca z kompresją jak koledzy opisali

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: matiz » czwartek 23 sie 2012, 18:42

...

czy się nie da, nie wiem, ale jeśli trzeba
proszę
bity są proste, bez problemy stworzymy osobny ślad z kikiem na podstawie bębnów stereo które w razie potrzeby z dołu podcinamy, dalej już praca z kompresją jak koledzy opisali...
 




Oczywiście, ja to rozumiem, ale chodziło mi o sformułowanie: "robienie na MPC osobnych ścieżek z samą stopą, werblem itp. mija się z celem". Jeżeli wygranie śladu stopy mija się z celem, to co dopiero tworzenie go od nowa?


Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: 2 naprawdę trudne pytania dla wyjadaczy:)

Post autor: DJOZD » czwartek 23 sie 2012, 20:10


Jeżeli wygranie śladu stopy mija się z celem, to co dopiero tworzenie go od nowa? ...

Hehe, kolega prostujący temat uznał że to arcytrudne zagadnienie bo problemem jest wgranie śladów bębnów na osobne ścieżki. Nie wspomnę już o umiejętności pracy z kompresją.

ODPOWIEDZ