Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
waran3
Posty:9
Rejestracja:poniedziałek 02 kwie 2007, 00:00
Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: waran3 » poniedziałek 02 kwie 2007, 13:08

Zajmuje sie rejestracja wideo roznych takich tam : wesel, czasem koncertow. Chcialbym do tego co robie dolozyc przywoitej jakosci dzwiek.
Ogolnie chodzi mi o zapis dzwieku z estrady - sceny.
Interesukj mnie tez dwiek w kosciele.

Bardzo prosze o podpowiedzi.

Zalozenie jest takie zeby bylo w miare tanim kosztem ale jakosc jest kluczowa.
Mam teraz zooma - H4 ale pomyslalem o Edirolu R4. Ma on cztery sciezki wiec pomyslalem ze mozna by podlaczyc dwie do miksera a dwie do mikrofonow zeby zbierac dzwiek z sali.Nie moge tylko doczytac nigdzie czy te jego wejscia mozna przelaczac indywidalnie tzn czy dwa moga chodzic liniowo a dwa z mikrofonami.Jest tez temat sterowania z kamery wlacz/wylacz. Nie wiem co musi miec kamera zeby to dzialalo -i najlepiej zeby dzialalo to bezprzewodowo!



Maciek




Maciekk - Cyfrowa magia obrazu...i dzwieku :-)

Awatar użytkownika
midishiner
Posty:341
Rejestracja:czwartek 29 mar 2007, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: midishiner » poniedziałek 02 kwie 2007, 13:17

...Zajmuje sie rejestracja wideo roznych takich tam : wesel, czasem koncertow. Chcialbym do tego co robie dolozyc przywoitej jakosci dzwiek.
Ogolnie chodzi mi o zapis dzwieku z estrady - sceny.
Interesukj mnie tez dwiek w kosciele.

Bardzo prosze o podpowiedzi.

Zalozenie jest takie zeby bylo w miare tanim kosztem ale jakosc jest kluczowa.
Mam teraz zooma - H4 ale pomyslalem o Edirolu R4. Ma on cztery sciezki wiec pomyslalem ze mozna by podlaczyc dwie do miksera a dwie do mikrofonow zeby zbierac dzwiek z sali.Nie moge tylko doczytac nigdzie czy te jego wejscia mozna przelaczac indywidalnie tzn czy dwa moga chodzic liniowo a dwa z mikrofonami.Jest tez temat sterowania z kamery wlacz/wylacz. Nie wiem co musi miec kamera zeby to dzialalo -i najlepiej zeby dzialalo to bezprzewodowo!



Maciek




...
**********************
Najlepiej jest na każdej z imprez dogadać się z muzykami (wesela) albo dźwiękowcem (koncerty) aby udostepnił jeden aux w konsolecie na wpięcie nadajnika UHF który wysyłałby sygnał na odbiornik wpięty w kamerę. Shure i AKG robi takie zabawki - ok 1500,-

Innym rozwiązaniem jest mały przenośny rejestrator Edirol R09 - dwa monofoniczne mikrofony pojemnościowe, kóre dają świetny obraz stereo, a wszystko w 24 bitach 44 khz. Regulujesz czułość ( 0-30) i to uważam za najszybsze i bez wątpienia najwygodniejsze rozwiązanie - wiem bo używam w firmie R09. koszt ok 1600,-

pozdro
Lucas May On Tour
5-21.V.2009

Awatar użytkownika
acoto
Posty:409
Rejestracja:środa 22 gru 2004, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: acoto » poniedziałek 02 kwie 2007, 14:01


**********************
Najlepiej jest na każdej z imprez dogadać się z muzykami (wesela) albo dźwiękowcem (koncerty) aby udostepnił jeden aux w konsolecie na wpięcie nadajnika UHF który wysyłałby sygnał na odbiornik wpięty w kamerę. Shure i AKG robi takie zabawki - ok 1500,-

**********************
i co dostanie? małe imprezy grane są w większości z backline'u.
To musi byc calkowicie niezależny systemik.

Awatar użytkownika
waran3
Posty:9
Rejestracja:poniedziałek 02 kwie 2007, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: waran3 » poniedziałek 02 kwie 2007, 14:03



Najlepiej jest na każdej z imprez dogadać się z muzykami (wesela) albo dźwiękowcem (koncerty) aby udostepnił jeden aux w konsolecie na wpięcie nadajnika UHF który wysyłałby sygnał na odbiornik wpięty w kamerę. Shure i AKG robi takie zabawki - ok 1500,-
*** no ale to jest mono -jeden kanal! Mam takie cos.

Innym rozwiązaniem jest mały przenośny rejestrator Edirol R09 - dwa monofoniczne mikrofony pojemnościowe, kóre dają świetny obraz stereo, a wszystko w 24 bitach 44 khz. Regulujesz czułość ( 0-30) i to uważam za najszybsze i bez wątpienia najwygodniejsze rozwiązanie - wiem bo używam w firmie R09. koszt ok 1600,-
***Do Zoom-a podpinalem nawet dwa studyjne mikrofony. Dla mnie porazka!
Tak zarejestrowana dzwiek jest dla mnie nie do zaakceptowania.
Maciek


Maciekk - Cyfrowa magia obrazu...i dzwieku :-)

Awatar użytkownika
Laliszon
Posty:438
Rejestracja:piątek 23 gru 2005, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: Laliszon » poniedziałek 02 kwie 2007, 19:20


***Do Zoom-a podpinalem nawet dwa studyjne mikrofony. Dla mnie porazka!
Tak zarejestrowana dzwiek jest dla mnie nie do zaakceptowania.
Maciek


...
**********************
Wszystko zalezy co chcesz uzyskac, możesz np przy pomocy kamery nagrywać wypowiedzi uczestników imprezy a muzykę potem podłoźyć, byćmoże weselna kapelka ma swoje CD ponoć to teraz normalna praktyka. Jesli grają z parapetami to jestem prawie pewny że na imprezie i na płycie jest ten sam Bpm utworów. Teraz tylko wystarczy jesli będziesz robił crossfade pomiędzy pomiedzy materiałem z kamerki a materiałem cd. np. wypowiedz z kamery chwile muzyki chwyconej mikiem z kamerki przechodzi w ten sam punkt tylko z CD i tak w kólko, roboty sporo ale efekt jest zwyklebardzo dobry. Możesz tez całą imprezę rejestrować 2 mikrofonami umeszczonymi na sali , pozniej możesz przy moncie stosować taką samą metodę jak z cd + kam, tu masz ambient+ cd+cam. Oczywiście cały czas w miku z kamerki masz punkt odniesienia dla podkładu (slychać w którym punkcie utworu jesteś) roboty od cholery ale efekt najlepszy.

Teraz pozostaje już tylko dobrze zedrzeć z zainteresowanych, dobrze źe mam to dawno za sobą hi hi.

dvcam
Posty:1
Rejestracja:niedziela 02 wrz 2007, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: dvcam » niedziela 02 wrz 2007, 11:00

Pobieranie dźwięku z szyny AUX jest cokolwiek ryzykowne. Po pierwsze miks na AUX-ie trzeba ustawiać "od nowa", a żaden akustyk nie zgodzi się na to żeby mu ktoś ślęczał nad stołem ze słuchawkami i ustawiał kilkanaście lub kilkadziesiąt kanałów. Warto zauważyć, że szyny AUX są wykorzystywane do sterowania procesorów efektów (post fader) i do sterowania torów monitorowych, czy jak kto woli odsłuchowych (pre lub post fader), a miksy na tych torach są dalekie od miksu głównego. Poza tym trzeba się zastanowić jakiego AUX-a chcemy użyć - pre fader czy post fader i czy akurat taki jest wolny. Jeśli już uda nam się przeforsować użycie AUX-a, to użyłbym raczej AUX-a post fader, bo wtedy będą słyszalne korekty wprowadzane przez akustyka. Jeśli chcemy pobierać dźwięk ze stołu mikserskiego proponowałbym pobierać gotowy sygnał stereo z dublowanych wyjść głównych (duże stoły) albo z wyjść do nagrywania. Zakładam, że takie wyjścia są wolne (bardzo rzadki przypadek). W przeciwnym razie pozostaje nam użycie splitera aby rozdzielić sygnał. W ostateczności możemy skorzystać z pary wyjść grupowych. Jest to szybkie i proste rozwiązanie. Wystarczy włączyć wysyłki do konkretnych grup w każdym kanale stołu. Trwa to kilkanaście sekund, ale jest możliwe tylko wtedy jeśli stół posiada grupy i są one wolne. Oczywiście wszystkie te dywagacje mają sens jeśli posiadamy kamerę ze złączami XLR i ręcznie regulowaną czułością i poziomem dźwięku. Wszelkie rozwiązania z minijackami i automatyką kamery dadzą raczej mizerne efekty i zawiodą w najmniej oczekiwanym momencie. Osobiście używam kamery SONY DSR-PD170P pracującej w formacie DVCAM i posiadającej stosowne złącza i ręczne nastawy wszystkich parametrów. Na stacjonarnych imprezach koncertowych używam dodatkowo konsoletki YAMAHA MG 10/2 do kontroli poziomu dźwięku.

Awatar użytkownika
drsound
Posty:1
Rejestracja:niedziela 02 wrz 2007, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: drsound » niedziela 02 wrz 2007, 11:53

...Pobieranie dźwięku z szyny AUX jest cokolwiek ryzykowne. Po pierwsze miks na AUX-ie trzeba ustawiać "od nowa", a żaden akustyk nie zgodzi się na to żeby mu ktoś ślęczał nad stołem ze słuchawkami i ustawiał kilkanaście lub kilkadziesiąt kanałów. Warto zauważyć, że szyny AUX są wykorzystywane do sterowania procesorów efektów (post fader) i do sterowania torów monitorowych, czy jak kto woli odsłuchowych (pre lub post fader), a miksy na tych torach są dalekie od miksu głównego. Poza tym trzeba się zastanowić jakiego AUX-a chcemy użyć - pre fader czy post fader i czy akurat taki jest wolny. Jeśli już uda nam się przeforsować użycie AUX-a, to użyłbym raczej AUX-a post fader, bo wtedy będą słyszalne korekty wprowadzane przez akustyka. Jeśli chcemy pobierać dźwięk ze stołu mikserskiego proponowałbym pobierać gotowy sygnał stereo z dublowanych wyjść głównych (duże stoły) albo z wyjść do nagrywania. Zakładam, że takie wyjścia są wolne (bardzo rzadki przypadek). W przeciwnym razie pozostaje nam użycie splitera aby rozdzielić sygnał. W ostateczności możemy skorzystać z pary wyjść grupowych. Jest to szybkie i proste rozwiązanie. Wystarczy włączyć wysyłki do konkretnych grup w każdym kanale stołu. Trwa to kilkanaście sekund, ale jest możliwe tylko wtedy jeśli stół posiada grupy i są one wolne. Oczywiście wszystkie te dywagacje mają sens jeśli posiadamy kamerę ze złączami XLR i ręcznie regulowaną czułością i poziomem dźwięku. Wszelkie rozwiązania z minijackami i automatyką kamery dadzą raczej mizerne efekty i zawiodą w najmniej oczekiwanym momencie. Osobiście używam kamery SONY DSR-PD170P pracującej w formacie DVCAM i posiadającej stosowne złącza i ręczne nastawy wszystkich parametrów. Na stacjonarnych imprezach koncertowych używam dodatkowo konsoletki YAMAHA MG 10/2 do kontroli poziomu dźwięku....
**********************

To piekne, co wszyscy piszecie, ale... jedna mala uwaga. Bez synchronizacji miedzy urzadzeniami (kamera i rejestrator audio) wszystkie te operacje sa zawodne. Przy obrazie wideo synchronizacja nie moze udbywac sie 'na ucho' czy 'oko' tylko co do ramki (przy wideo w naszej czesci swiata jest to 25 klatek na sekunde). Wiekszosc z wymienionych tu rejestratorow, np. ten 2-kanalowy editorl NIE posiada zlacz do podlaczenia sygnalu odniesienia z kamery. Musisz sprawdzic tez, czy Twoja kamera w ogole wysyla taki sygnal (nazwa zlacza np. : REF Out), w przypadku polprofesjonalnych kamer moze miec inna nazwe. Wiem ze najnowszy 4-sladowy Edirol mial miec jakas opcje do synchronizacji z kamera, ale poprzednia jego wersja miala w tej dziedzinie braki. Profesjonalisci na planach filmowych uzywaja bardzo drogiego sprzetu, np. Deva albo HHB, ewentualnie tanszego od nich Fostexa. Mozesz tez kupic laptopa (ale tylko apple) i program Metacorder. Dodajac jakis interfejs z opcja synchronizacji (najtanszy bedzie chyba Motu), masz system rejestrujacy nawet kilkadziesiat sciezek w pelnej synchronizacji z kamera. Ale... takiego zestawu nie wezmiesz na zdjecia w plenerze, gdy pada deszcz... Jak widzisz, to nie taka prosta sprawa z dzwiekiem w obrazie ;) Zycze powodzenia !
[addsig]

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty:1732
Rejestracja:czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: szkudlik » poniedziałek 03 wrz 2007, 10:49

Przy obrazie wideo synchronizacja nie moze udbywac sie 'na ucho' czy 'oko' tylko co do ramki (przy wideo w naszej czesci swiata jest to 25 klatek na sekunde).
**********************

Zapewniam że może i niezwykle często się tak to właśnie odbywa.
Nieprofesjonajle? Zgadza się, czysta amatorka, dodatkowo dodająca pracy. Skuteczne? Jak najbardziej! Wystarczające? W 90% przypadków tak.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: Zbynia » poniedziałek 03 wrz 2007, 16:40

nie ma sensu synchronizowac bo i po co??skoro i tak potem montuje sie to w programie.........

Awatar użytkownika
preceli
Posty:2452
Rejestracja:poniedziałek 06 gru 2004, 00:00

Re: Rejestracja muzyki live na potrzeby wideo - czym i jak?

Post autor: preceli » poniedziałek 03 wrz 2007, 17:12

...nie ma sensu synchronizowac bo i po co??skoro i tak potem montuje sie to w programie...

Dokładnie, przy nie wysokim budżecie (o nim była mowa?) sprawa zawsze sprowadza się właśnie głównie do tego.
Wystarczy zrobić to tylko ciekawie, i tu dopiero zaczynają się prawdziwe schody. Samo synchro przy nich to maleńki pryszcz.
[addsig]
Wiedza zawsze ileś tam kosztuje, głupoty i niewiedzy nie da się oszacować.

ODPOWIEDZ