Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00
Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: Richi_TDI » piątek 26 sty 2007, 09:43

Witam wszystkich serdecznie! :)

Stoję przed problemem rejestracji dźwięku na potrzeby udźwiękowienia filmu. Wiem już, że do rejestracji muszę użyć rejestratora dźwięku. Wiem też, że potrzeba mi zewnętrznych mikrofonów. Niestety budżet mam mocno ograniczony. :( Przyjmijmy założenie, że chciałbym zmieścić się w 3 kPLN... no może jestem wstanie coś dołożyć, jeśli będzie to konieczne. ;)

Wstępnie postawiłem na Fostex'a MR-8HD. Czy ktoś z Was zna podobne urządzenie, które jednak posiada 6 gniazd XLR z phantomem? A może istnieje urządzenie rejestrujące jednocześnie 4 lub optymalnie 6 kanałów (koniecznie wyposażonych w złącza XLR z phantomem) na karcie pamięci?

Jeśli chodzi o mikrofony to co możecie polecić? Moja wizja (nie wiem czy słuszna) jest taka by zbierać dźwięk bezpośrednio z przed kolumn głośnikowych stojącoch na scenie, a także z mikrofonów znajdujących się gdzieś w głębi sali. Dlaczego tak? Ano dlatego, że całość ma być zmiksowana w Dolby Digital 5.1.

Jeśli moja koncepcja jest "niemądra" to proszę sprowadźcie mnie na ziemię. Z góry dziękuję za pomoc!

Awatar użytkownika
Bomber
Posty:82
Rejestracja:środa 09 sie 2006, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: Bomber » piątek 26 sty 2007, 14:51

...Witam wszystkich serdecznie! :)

Stoję przed problemem rejestracji dźwięku na potrzeby udźwiękowienia filmu. Wiem już, że do rejestracji muszę użyć rejestratora dźwięku. Wiem też, że potrzeba mi zewnętrznych mikrofonów. Niestety budżet mam mocno ograniczony. :( Przyjmijmy założenie, że chciałbym zmieścić się w 3 kPLN... no może jestem wstanie coś dołożyć, jeśli będzie to konieczne. ;)

Wstępnie postawiłem na Fostex'a MR-8HD. Czy ktoś z Was zna podobne urządzenie, które jednak posiada 6 gniazd XLR z phantomem? A może istnieje urządzenie rejestrujące jednocześnie 4 lub optymalnie 6 kanałów (koniecznie wyposażonych w złącza XLR z phantomem) na karcie pamięci?

Jeśli chodzi o mikrofony to co możecie polecić? Moja wizja (nie wiem czy słuszna) jest taka by zbierać dźwięk bezpośrednio z przed kolumn głośnikowych stojącoch na scenie, a także z mikrofonów znajdujących się gdzieś w głębi sali. Dlaczego tak? Ano dlatego, że całość ma być zmiksowana w Dolby Digital 5.1.

Jeśli moja koncepcja jest "niemądra" to proszę sprowadźcie mnie na ziemię. Z góry dziękuję za pomoc!
...
**********************
Ostatnio też mnie trafił taki problem. Chętnie dowiedziałbym się czegoś, gdyby ktoś mógł tu coś powiedzieć
Nie wiem jak z budżetem, ale czytałem, że urządzenia Tascam dobrze się spisują. Ważny jest też dobór odpowiednich mikrofonów, co mnie lekko przerasta. Gdzie ma być shotgun a gdzie cośtam. Myślę, że temat jest głęboki.

mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: mellodeque » piątek 26 sty 2007, 15:49

Temat szeroki, jest wiele szkół realizacji dzwięku wykorzystujace hybrydy ustawien AB XY ORTF, trzeba kombinować by dobrze nagrać przestrzennie

absolutne mnimum to 4niezależne mikrofony - czesto spotyka sie gotowe uchwyty do nagran 5.0

Z moich obserwacji, jak i cwiczen w terenie wystarczą 4mikrofony, rozmieszczone z głową - ja stosuje ustawienia AB jak i XY, głownie testowałem to na ptaszkach i innych naturalnych tworach (nie bawiłem się w koncerty - tam to bym juz ręcznie sobie 5.1 zrobił, nagrywając osobno sekcje na kilka niezależnych scieżek stereo, potem bym wykonał mix 5.1)

Edirol R4 (zapisuje np WAV'a 4kanałowego) (lub 2xstereo, 4xmono)
SoundDevices 744T (także, lecz jego cena to ponad 4kUSD)

Jest jeszcze Fostex PD6 - typowo nadaje sie do 5.1

Jednak z pracą w 5.1 doszedłem do wniosku, ze ciekawiej (moze mniej naturalnie, ale ciekawiej) - brzmi 5.1 zrobione - nie nagrane, czyli proporcje ustawione na etapie postprodukcji.

Czesto w trakcie nagrywania np koncertu, niektóre mikrofony wyłapują syf z sali, co trzeba skorygować w etapie postprodukcji.

Jesli chodzi o nature to wystarczy 4 mikrofony, jesli chodzi o rejestracje koncertów to lepiej nie nagrywać na setkę

Na stronie bodajże Shoeps'a były publikacje o rejestracji 5.1

Obecnie można pójść dalej - pojechać w DD EX, czy DTS ES - jednak nie wiem jak z kompresorami programowymi i sprzetowymi do wyplucia AC3

ot i wsio w temacie, poszukajcie w necie - są publikacje - artykuły.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

Awatar użytkownika
Bomber
Posty:82
Rejestracja:środa 09 sie 2006, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: Bomber » piątek 26 sty 2007, 16:43

Tak może trochę poza tematem, ale czytałem, że Jamie Lidell na swojej ostatniej płycie by uzyskać odpowiedni charakter pogłosu dużego pomieszczenia, zamiast używać narzędzi w studio, wybrał odpowiedni obiekt i tam nagrał swój głos. Dość nietypowe podejście we współczesnej produkcji a jednak utwór "Music will not last" jest niesamowity pod tym względem. Gorąco polecam.

Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: Richi_TDI » piątek 26 sty 2007, 21:26

...Ale co toma być?

Masz udać sie na koncert, tam zarejestrować dźwięk za pomocą mikrofonów i zmiksować do do 5.1?
**********************

Będzie rejestrowany obraz i dźwięk. Potem montaż i prosty miks w DD5.1 - chodzi o oddanie przestrzni, atmosfery nie o miksowanie poszczególnych instrumentów w 5.1. Koncert to zbyt dużo słowo. Uściślę więc: chodzi o koncert w klubie. Raczej niewielka przestrzeń. Wiadomo, scena a na niej muzycy z nagłośnieniem.

Jak i czym najlepiej zebrać przód aby był dość czysty i co zrobić z tyłem aby w miarę wiernie odwzorować przestrzeń i to co dzieje się poza sceną.

Ze względu na przyjęty pułap jest to rozwiązanie budżetowe i nie oczekuję jakiejś niesamowitej jakości. Chodzi mi o w miarę prawidłowe oddanie tego co dzieje sie w takim klubie w aspekcie dźwięku przestrzennego.

Dysponuję wszystkim poza odpowiednim sprzętem do rejestracji dźwięku z tego eventu. Acha, na kamerę będę zapisywał dźwięk bezpośrednio z miksera (zdaję sobie sprawę, że w zależności od akustyki sali to co otrzymam z sumy miksera ekipy może mniej lub bardziej nadawać się do użycia ;) ).

**********************
Z tanich rejestratorów to: M-AUDIO MicroTrack 2496, Zoom H4, Edirol R09 i nowość, której jeszcze nie ma - FOSTEX FR-2LE.
**********************

No tak, ale one nie potrafią rejestrować 4 kanałów jednocześnie...

Awatar użytkownika
CD-RW
Posty:279
Rejestracja:czwartek 19 lut 2004, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: CD-RW » piątek 26 sty 2007, 22:40

Niestety, musisz nagrac wszystkie instrumenty osobno, + przynajmniej 4ambienty, chyba, ze chcesz miksowac dzwiek na konsolecie frontowaej od razu z zalozeniem ze to ma byc mix do rejestracji LR, a nie jako naglosnienie wydarzenia w danym miejscu. Mimo to moze sie okazac, ze miks ten nie jest wystarczajaco dobry do obrazka. Nie zebym sie reklamowal, ale jest kilka osob do ktorych mozesz zadzwonic i oni nagraja Ci dzwiek np na 24, lub 48 sladow, przywioza konsolete i mikrofony i spokojnie zmiescisz sie w 3K za jeden dzien ich pracy. Slady dostaniesz w 1h po koncercie. wiecej na priv.
C.

Awatar użytkownika
chlebow
Posty:173
Rejestracja:niedziela 16 lis 2003, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: chlebow » sobota 27 sty 2007, 14:26

...Nie zebym sie reklamowal, ale jest kilka osob do ktorych mozesz zadzwonic i oni nagraja Ci dzwiek np na 24, lub 48 sladow, przywioza konsolete i mikrofony i spokojnie zmiescisz sie w 3K za jeden dzien ich pracy. Slady dostaniesz w 1h po koncercie...
**********************
Otóż to!!!
[addsig]
MAC G5 / 2GRAM / 2xUAD-1 / UAD-2 / Logic 9 / RME 800 / 2xMOTU HD 896 + 828mkII / HD2 Pro Tools 8 / 2x Lynx Aurora 16 / Audient ASP8024

Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: Richi_TDI » sobota 27 sty 2007, 17:09

......Nie zebym sie reklamowal, ale jest kilka osob do ktorych mozesz zadzwonic i oni nagraja Ci dzwiek np na 24, lub 48 sladow, przywioza konsolete i mikrofony i spokojnie zmiescisz sie w 3K za jeden dzien ich pracy. Slady dostaniesz w 1h po koncercie...
**********************
Otóż to!!!
...
**********************

No tak... tylko, że Wasze "niereklamowanie się" Panowie jest jakby nie na temat... Zdaję sobię sprawę z tego, że są ludzie, którzy zajmują się tylko tym i robią to na bardzo wysokim poziomie. Pytanie dotyczyło nie tego "kto może dla mnie to zrobić profesjonalnie" lecz "jak ja mogę to zrobić amatorsko i w miarę poprawnie "...

Mimo wszystko dziękuję za Wasze uwagi.

Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: Richi_TDI » wtorek 30 sty 2007, 13:02

[ciach]

Na stronie bodajże Shoeps'a były publikacje o rejestracji 5.1

[ciach]
**********************

Dzięki za podpowiedź! Po wizycie na stronie Schoeps'a nasuwa mi się pytanie: czy istnieje jakaś tańsza alternatywa dla tego typu rozwiązania?

I kolejne pytanie: jakie budżetowe mikrofony pojemnościowe są godne uwagi w celu realizacji nagrania techniką M/S? Chodzi o poprawnie dobraną parkę kardioida + ósemka.

Awatar użytkownika
CD-RW
Posty:279
Rejestracja:czwartek 19 lut 2004, 00:00

Re: Czym i jak rejestrować dźwięk przestrzenny na imprezie/koncercie?

Post autor: CD-RW » wtorek 30 sty 2007, 22:35

Jeszcze raz. Dzwiek z koncertu w klubie nagrany TYLKO mikrofonami w pomieszczeniu, nie bedzie wystarczajaco dobrej jakosci do uzycie w filmie, (chyba ze jako ciche tlo dla rozmawy przy barze :) ) Pozycz od kogos rejestrator 6, 8, 12 sladowy i nagraj 4 mikrofony efektowe (ambientowe) i jak najwiecej sygnalow ze stolu - najlepiej directy wszystkiego, jesli nie to chociaz grupy ze stolu. Tanio mozna znalezc 16 sladowe fostexy HD, powinienes sie zmiescic w 3K. Zadaj sobie jeszcze pytanie: czy warto wydawac tyle pieniedzyu na jednorazowy projekt? Chyba ze juz wiesz, ze bedziesz to robic 20 razy w roku.

ODPOWIEDZ