Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: MB » niedziela 03 gru 2006, 23:10

W kwestii aliasingu się nie zgodzę. W myśl twierdzenia Kotielnikowa-Shannona w celu uniknięcia aliasingu częstotliwość próbkowania musi wyrażać się wzorem: fs > 2 * Fn, gdzie Fn to częstotliwość Nyquista taka, że: Fn = ( 1 / 2T ), oraz T - okres próbkowania.
**********************
po pierwsze - przydałoby się powtórzyć tę wiedzę, bo wprowadzasz w błąd. Skoro Fn=1/2T a T=1/fs, to po podstawieniu masz dokładnie Fn = 1/(2*1/fs), czyli Fs = 2*Fn, a nie Fs > 2*Fn. W twierdzeniu Shannona-Kotielnikowa nie chodzi o tę trywialną relację, tylko o to, że częstotliwość próbkowania musi być dwukrotnie większa od szerokości pasma sygnału. W praktyce ten warunek nigdy nie jest spełniony, bo pasma sygnału nie da się idealnie ograniczyć, zatem w każdym próbkowaniu występuje szczątkowy aliasing. I właśnie o ten aliasing chodziło. Każde kolejne przetwarzanie c/a i a/c to kolejny balast dodatkowego aliasingu


Filtry antyaliasingowe w przetwornikach c/a są analogowe i posiadają nieidealne zbocze. Dlatego więc w przetwarzaniu z wyższą częstotliwością fs, np. 96 kHz aliasing praktycznie nie występuje, gdyż pasmo akustyczne ogranicza się do dwudziestu kilku kHz....
**********************
filtry antyaliasingowe w dzisiejszych przetwornikach są w dużej części cyfrowe i są częścią procesu przetwarzania z nadpróbkowaniem. W tych przetwornikach dominująca część szumu kwantyzacji jest spychana w zakres powyżej 20kHz. Natomiast Twój błędny wniosek, że aliasing praktycznie nie występuje przy próbkowaniu 96kHz wynika z błędnego założenia, że pasmo jest ograniczone do dwudziestu kilku kHz. Nie jest. Gdyby było, takie próbkowanie nie miałoby sensu, bo nie dawałoby żadnego zysku w sensie informacji. A przy okazji - z faktu, że czegoś nie słychać nie wynika, że tego nie ma. W wyniku aliasingu niesłyszalne składowe zawijają się i częściowo wchodzą do pasma słyszalnego.

Awatar użytkownika
Panter
Posty:48
Rejestracja:wtorek 08 lut 2005, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: Panter » niedziela 03 gru 2006, 23:44

Byćmoże jest tak, jak Pan doktor napisał. Jednakże moją opinię oparłem o treść książki "Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów" R. Lyons'a.

Awatar użytkownika
grembo
Posty:2289
Rejestracja:czwartek 16 mar 2006, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: grembo » poniedziałek 04 gru 2006, 11:53

A przy okazji - z faktu, że czegoś nie słychać nie wynika, że tego nie ma. W wyniku aliasingu niesłyszalne składowe zawijają się i częściowo wchodzą do pasma słyszalnego....
**********************

"Zawijaja sie i wchodza w pasmo slyszalne" - nie rozumiem :( - znaczy wystepuja w pasmie slyszalnym, a np. kompresja wielopasmowa czy maximizer je moga wyciagnac? Przepraszam za tak praktyczne pytanie, ale i tak tej matematyki nie rozumiem natomiast chcialbym wiedziec czy ma ona wplyw na moja prace...

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: MB » poniedziałek 04 gru 2006, 12:26

"Zawijaja sie i wchodza w pasmo slyszalne" - nie rozumiem :( - znaczy wystepuja w pasmie slyszalnym, a np. kompresja wielopasmowa czy maximizer je moga wyciagnac? Przepraszam za tak praktyczne pytanie, ale i tak tej matematyki nie rozumiem natomiast chcialbym wiedziec czy ma ona wplyw na moja prace...
...
**********************
Nie. Mowa o aliasingu jako efekt uboczny próbkowania, o którym można myśleć jak o wyniku interferencji składowych widmowych sygnału oryginalnego z częstotliwością próbkowania. Na przykład, jeśli w sygnale analogowym była składowa 29kHz, to w sygnale spróbkowanym pojawi się składowa 44,1-29=15,1kHz.
TUTAJ jest to w miarę dokładnie (mam nadzieję) wyjaśnione.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: MB » poniedziałek 04 gru 2006, 12:45

TUTAJ jest to w miarę dokładnie (mam nadzieję) wyjaśnione....
**********************
Zapomniałem napisać, że strona wymaga Internet Explorera.

Awatar użytkownika
winnicki
Posty:374
Rejestracja:czwartek 11 sie 2005, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: winnicki » poniedziałek 04 gru 2006, 12:57

To chyba cos takiego, jak sie widzi w tv samochod jadacy do przodu, a felgi sie kreca do tylu :)

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: MB » poniedziałek 04 gru 2006, 13:13

...To chyba cos takiego, jak sie widzi w tv samochod jadacy do przodu, a felgi sie kreca do tylu :)...
**********************
myślę, że raczej szprychy w starych filmach z samochodami, ale masz absolutną rację - ten pozorny ruch do tyłu to efekt aliasingu w obrazie ruchomym, wynikający z tego, że 24 klatki na sekundę w kinie to było zbyt wolne próbkowanie szybkozmiennej sceny objętej obiektywem kamery.

Awatar użytkownika
grembo
Posty:2289
Rejestracja:czwartek 16 mar 2006, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: grembo » poniedziałek 04 gru 2006, 13:59

Wasze przyklady byly bardzo pomocne w zrozumieniu owego zjawiska, czuje ulge ze praktycznie dotyka ono mnie w stopniu niklym :)

Dzieki

Awatar użytkownika
PiotrK
Posty:1517
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: PiotrK » poniedziałek 04 gru 2006, 15:39

Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:02 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]

Awatar użytkownika
winnicki
Posty:374
Rejestracja:czwartek 11 sie 2005, 00:00

Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?

Post autor: winnicki » poniedziałek 04 gru 2006, 23:02

(...) Niewątpliwie dalszy rozwój cyfrowych procesorów - szczególnie w 64-bitowej rezolucji - będzie stopniowo "klarował" zupną konsystencję miksu. Tymczasem niech nikt się nie spodziewa analogowej selektywności i przestrzeni w miksach obrabianych przy pomocy standardowych wtyczek sekwencera Cubase ...



MD....

**********************



hmm... ale co maja wtyczki Cubase z jakimkolwiek high-endem? Jesli rozmawiamy probie osiagniecia wysokiej jakosci nagrania to porownujmy najlepszych, ewentualnie (w jakis sposob) ekwiwalentnych reprezentantow.





a druga sprawa, to tak nawiasem - ''rezolucja bitowa'? :). Postanowilem sprawdzic popularnosc tego zwrotu w googlu i co mi wyszlo...



http://www.google.com/



:)

ODPOWIEDZ