Mastering pod TV

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:
Re: Mastering pod TV

Post autor: mellodeque » poniedziałek 03 kwie 2006, 09:54

no i wartoby pamietac o tym, ze jeszcze sporo odbiorników mono ludzie posiadają... i robic tak należy by nie było znanych z swego czasu polsatu - gdzie sie flangery od pseudo stereo robiły ;]

Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Mastering pod TV

Post autor: DJOZD » poniedziałek 03 kwie 2006, 12:39

eneralnie w Polsce nie ma zadnych standardow byle by tylko poziom szczytowy nie przekraczal -9 na becie cyfrowej i 0 Vu na Becie analogowej.

*****************************************************



Niech ktos mi powie, jaki sens ma stosowanie jeszcze jakich kolwiek nosników typu taśma. Kompletnie nie ma to uzasadnienia technologinczego poniewaz zapis cyfrowy to zapis cyfrowy. Po co nagrywać teledysk na jakąś bete , jak można odapalić ten sam klip z twardego dysku lub z płyty - łatwiej , szybciej, wygodniej - z tą samą jakością itp.


Awatar użytkownika
yaniki
Posty:488
Rejestracja:niedziela 03 sie 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod TV

Post autor: yaniki » wtorek 04 kwie 2006, 01:27

Jak już koledzy pisali wyżej problem jest złożony (jak i mastering "w ogólności"). Na pewno warto szczególną uwagę zwrócić na kompatybilność z trybem mono i ostrożnie eksponować niskie częstotliwości (co oczywiście zawsze jest dobrą praktyką), ponieważ telewizory - zwłaszcza starsze, których w polskich domach ciągle jest sporo - najczęściej dysponują tylko monofonicznym dźwiękiem i do tego "brumią" pod wpływem mocnych basów.



Zaznaczam jednak, że taki "telewizyjny" mastering na ogół jest stratą czasu. Dobrze zmiksowane i zmasterowane nagranie zabrzmi dobrze w TV również bez specjalnych zabiegów.

Awatar użytkownika
yaniki
Posty:488
Rejestracja:niedziela 03 sie 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod TV

Post autor: yaniki » wtorek 04 kwie 2006, 01:32

Po co nagrywać teledysk na jakąś bete , jak można odapalić ten sam klip z twardego dysku lub z płyty

**********************

Tak się robi coraz częściej, jednak parametry obrazu zapisanego na BETACAM (zarówno w cyfrowej jak i analogowej wersji tego systemu) ciągle jeszcze pod wieloma względami przewyższają np. DV-PRO - nie chodzi tu więc jedynie o technologiczną inercję ośrodków telewizyjnych.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Mastering pod TV

Post autor: DJOZD » wtorek 04 kwie 2006, 13:59

...Po co nagrywać teledysk na jakąś bete , jak można odapalić ten sam klip z twardego dysku lub z płyty

**********************

Tak się robi coraz częściej, jednak parametry obrazu zapisanego na BETACAM (zarówno w cyfrowej jak i analogowej wersji tego systemu) ciągle jeszcze pod wieloma względami przewyższają np. DV-PRO - nie chodzi tu więc jedynie o technologiczną inercję ośrodków telewizyjnych....

**********************

Okej, a możesz przyblizyć szczegóły tego zagadnienia? Chodzi to rodzaj kompresji (w sumie to bez sensu bo material w komputerach można dowolnie kompresowac - rownież bez stratnie) ? Bede wdzieczny za odpowidz.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod TV

Post autor: matiz » wtorek 04 kwie 2006, 16:19

Okej, a możesz przyblizyć szczegóły tego zagadnienia? Chodzi to rodzaj kompresji (w sumie to bez sensu bo material w komputerach można dowolnie kompresowac - rownież bez stratnie) ? Bede wdzieczny za odpowidz.



Jezeli chodzi o szczegoly tego zagadnienia, to TVN reklamy przyjmuje do emisji w QT w kodeku DV, a puszcza z matroxa DigiSuiteLE (oczywiscie tez w kodeku DV) - i tyle zostaje ze szczytnej idei cyfrowych bet i tasmy 35mm

Inne stacje na szczescie jeszcze przyjmuja bety analogowe i cyfrowe.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Mastering pod TV

Post autor: DJOZD » wtorek 04 kwie 2006, 17:05

Inne stacje na szczescie jeszcze przyjmuja bety analogowe i cyfrowe....

**********************

Na szczęscie? To są jeszcze jakieś zalety stosowania taśmy w telewizji? Ostatnio puszczali klip do mojej produkcji - goscie od teledysku tak chrzanili dzwiek ze musialem interweniowac, ale okazalo sie ze klip zostal juz przegrane ny tą cho.... bete i nic nie dalo sie zrobic bo bylo malo czasu. A tak wpadłby pan z plytką lub pendrivem i zaladowali ten plik co trzeba w pare minut.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod TV

Post autor: matiz » wtorek 04 kwie 2006, 19:47

Na szczęscie? To są jeszcze jakieś zalety stosowania taśmy w telewizji? Ostatnio puszczali klip do mojej produkcji - goscie od teledysku tak chrzanili dzwiek ze musialem interweniowac



Dzwiek na becie analogowej to rzeczywiscie kiepski jest (liniowy, na brzegu tasmy, z dolby), ale za to obraz zdecydowanie lepszy niz w DV. Zreszta dzwiek w telewizji traktowany jest na zasadzie "slychac, to OK" i raczej niepredko bedzie lepiej. Wizja z DV to masakra, ale nie to jest problemem - cyfrowe video to ogromna "puszka z Pandora" i jak sie to otworzy, to z polpolami nikt sie nie polapie

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod TV

Post autor: matiz » wtorek 04 kwie 2006, 19:48

A co do poziomów w cyfrowej becie to spotkałem jeszcze cyferki maks do: -10 i -20 (USA)



poziomow jest tyle,ileklientow - byle nie charczalo

Awatar użytkownika
tomak
Posty:176
Rejestracja:czwartek 11 kwie 2002, 00:00

Re: Mastering pod TV

Post autor: tomak » wtorek 04 kwie 2006, 21:11

DJOZD rozumiem Twoja frustracje ale od tego sa standardy zeby ich przestrzegac inaczej bedzie panowala wolna amerykanka i wtedy dopiero bedzie ch. Zobacz na TV4Fun tam emisja jest z twardych dyskow i "pendriva". Tylko ze to zaden standard i zadna jakosc.

Beta zwlaszcza cyfrowa jest nosnikiem profesjonalnym i przyjetym standardem na calym swiecie. Obraz na becie jest w kompresji 6:1 ale kompresja koprtesji nierowna porownaj sobie 6:1 bety i np. mjpeg albo nie daj boze Cinepak itp.

Poza tym jak wyobrazasz sobie kontrole poziomu dzwieku. Przynosisz plik wysterowany do 0 dbF a procesory emisyjne maja ustaione np na -9 dbF i co wtedy. Po to miedzy innymi przed wlasciwym programem na becie mamy tzw. "telewizje łowicz" czyli kolorowe pasy i dzwiek 1Khz.

Co znaczy brak standarwo jesli chodzi o poziom sredni slyszymy na codzien w naszych polskich tV. jesli by jeszcze do tego doszla wolna amerykanka w obrazku....

ODPOWIEDZ