...MB, a jak wyglada sprawa w przypadku innych fal: trójkątnej, prostokątnej, piły? Czy też są idealnie odwzorowane?...
**********************
Oczywiście, że nie. Takie fale mają nieskończone widmo, bo zawiera nieskończenie wiele harmonicznych (częstotliwości 2x, 3x 4x większa itd). A przed spróbkowaniem sygnał musi miec widmo ograniczone, jeśli nie chcemy mieć aliasingu, dlatego stosuje się filtr antyaliasowy, który usunie z tych przebiegów wszystkie harmoniczne powyżej połowy częstotliwości próbkowania, co powoduje deformację kształtu przebiegu. W przypadku, gdy częstotliwość piły/prostokąta jest mała, to większość znaczących harmonicznych (tych, które mają istotny wpływ na optyczny kształt przebiegu) zmieści się w paśmie filtru, zatem taki przebieg z obciętą górą wygląda na oscyloskopie prawie tak jak oryginalny. Gdy jednak piła ma wysoką częstotliwość, to już początkowe harmoniczne nie mieszczą się w paśmie filtru i sa ucięte. Tak ograniczony pasmowo przebieg jest bardzo zdeformowany i raczej zblizony do sinusoidy (lub sumy kilku sinusoid) niz do fali o ostrych zboczach. Pamiętajmy jednak, że te obcięte harmoniczne wypadają poza pasmem akustycznym i (przynajmniej według wyników testów odsłuchowych) nie biorą udziału w budowaniu barwy (innymi słowy piła/prostokąt ograniczony pasmowo do 20kHz brzmi tak samo jak nieograniczony).
Jeśli teraz spróbkujemy taki ograniczony pasmowo sygnał, a następnie go poprawnie zrekonstruujemy w przetworniku c/a, to otrzymamy dokładnie taki sam przebieg, bo sam proces próbkowania (pod warunkiem ograniczenia pasma) jest bezstratny.
Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
A może to nie realizator lecz przetwornik obcina te częstotliwości.
Aby przetwornik A/D dobrze funkcjonował, muszą być usunięte częstotliwości wyższe niż 1/2 częstotliwości próbkowania. Od jakości filtra zależy stromość zbocza filtru co ma przełożenie na częstotliwość obcinanania. Im stromsze zbocze tym na wyższych częstotliwościach aczyna się obcinanie.
Aby przetwornik A/D dobrze funkcjonował, muszą być usunięte częstotliwości wyższe niż 1/2 częstotliwości próbkowania. Od jakości filtra zależy stromość zbocza filtru co ma przełożenie na częstotliwość obcinanania. Im stromsze zbocze tym na wyższych częstotliwościach aczyna się obcinanie.
reżyser dźwięku, rencista
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
...A może to nie realizator lecz przetwornik obcina te częstotliwości [...]Od jakości filtra zależy stromość zbocza filtru co ma przełożenie na częstotliwość obcinanania. .
1. Pierwsza lepsza karta przenosi do 20kHz lepiej, niz ze spadkiem 3dB.
2. Nie wiem, jaki sprzet masz na mysli. Watek rozpoczal sie od pytania dotyczacego materialu z JG Masterlab, a tam, uogolniajac, jest sprzet lepszy, niz przecietny.
1. Pierwsza lepsza karta przenosi do 20kHz lepiej, niz ze spadkiem 3dB.
2. Nie wiem, jaki sprzet masz na mysli. Watek rozpoczal sie od pytania dotyczacego materialu z JG Masterlab, a tam, uogolniajac, jest sprzet lepszy, niz przecietny.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
......PRZYKLAD...
**********************
Ja czasem obcinam od gory, czasem nie, zalezy, jak slychac - ale nie o tym chcialem - czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?
...
**********************
Oczywiście, nawet jeśli to pochodzi z oryginalnego CD, najwyraźniej ktoś zgubił mastera, więc na album trafiła wersja z mp3, która się gdzieś tam ostała :)
**********************
Ja czasem obcinam od gory, czasem nie, zalezy, jak slychac - ale nie o tym chcialem - czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?

**********************
Oczywiście, nawet jeśli to pochodzi z oryginalnego CD, najwyraźniej ktoś zgubił mastera, więc na album trafiła wersja z mp3, która się gdzieś tam ostała :)
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Oczywiście, nawet jeśli to pochodzi z oryginalnego CD, najwyraźniej ktoś zgubił mastera, więc na album trafiła wersja z mp3, która się gdzieś tam ostała :)
**********************
odważna hipoteza, ale zważywszy na to, do czego zdolni są ludzie - jak najbardziej prawdopodobna
**********************
odważna hipoteza, ale zważywszy na to, do czego zdolni są ludzie - jak najbardziej prawdopodobna

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
...Oto przyklad. Mastering Gawłowskiego. Jakaś Brodka.
URL=http://rybnet.pl/~djozd/freq.jpg]PRZYKŁAD[/URL]...
**********************
DJOZD, podaj proszę, tytuł plyty albo chociażby tytuł rzeczonego utworu M. Brodki. Bardzo chętnie bym nabył tę plytę, jako swoisty fenomen realizatorski...
BTW: Jakiej muzyki słuchasz, że - jak napisałeś - czesto spotykasz
nagrania z tak odfiltrowaną 'górą'?
URL=http://rybnet.pl/~djozd/freq.jpg]PRZYKŁAD[/URL]...
**********************
DJOZD, podaj proszę, tytuł plyty albo chociażby tytuł rzeczonego utworu M. Brodki. Bardzo chętnie bym nabył tę plytę, jako swoisty fenomen realizatorski...
BTW: Jakiej muzyki słuchasz, że - jak napisałeś - czesto spotykasz
nagrania z tak odfiltrowaną 'górą'?
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Skoro już mowa o dziwnych rzeczach na CD, zajrzyjcie na ten wątek: http://www.audiomastersforum.org/amforum/viewtopic.php?t=2804
Może przyjdzie wam do głowy lepsze wyjasnienie niz tam zaproponowano?
Może przyjdzie wam do głowy lepsze wyjasnienie niz tam zaproponowano?
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
DJOZD, podaj proszę, tytuł plyty albo chociażby tytuł rzeczonego utworu M. Brodki. Bardzo chętnie bym nabył tę plytę, jako swoisty fenomen realizatorski...
BTW: Jakiej muzyki słuchasz, że - jak napisałeś - czesto spotykasz
nagrania z tak odfiltrowaną 'górą'? ...
**********************
hmm. Szczerze to zaczynam się zastanawiać, co to za płyta. Panowie niewykluczone że jest to jakaś piracka podróbka, zresztą nie moja tylko wyporzyczona. Korzystałem wtym przypadku z takich wzorców jak Brodka, Sistars czy Dąbrowska jako pewien odnośnik przy masterowaniu nagrania do wysyłki. Spotkalem kilka takich przypadków na singlach Seal'a. Wszysko opatrzone hologramem (co wcale nie znaczy).I może jakiś człowiek przy produkcji skorzystał ze mptrójkowych źrodeł. hmm.
Co do muzyki korej słucham. Powiem tak, nie ma takiem ktorej nie słucham. Zajmuje sie nią zawodowo, każdy rodzaj muzyki uczy czegoś więcej. A tak wogole wywodze się z iście nie rozrywkowego rodzaju muzyki. Ale takie czasy że trzeba produkować towar sprzedawalny dla sprzedawalnych ludzi. hehe, Brodka nie będzie obiektem moich westchnienień.
Pozdrawiam
BTW: Jakiej muzyki słuchasz, że - jak napisałeś - czesto spotykasz
nagrania z tak odfiltrowaną 'górą'? ...
**********************
hmm. Szczerze to zaczynam się zastanawiać, co to za płyta. Panowie niewykluczone że jest to jakaś piracka podróbka, zresztą nie moja tylko wyporzyczona. Korzystałem wtym przypadku z takich wzorców jak Brodka, Sistars czy Dąbrowska jako pewien odnośnik przy masterowaniu nagrania do wysyłki. Spotkalem kilka takich przypadków na singlach Seal'a. Wszysko opatrzone hologramem (co wcale nie znaczy).I może jakiś człowiek przy produkcji skorzystał ze mptrójkowych źrodeł. hmm.
Co do muzyki korej słucham. Powiem tak, nie ma takiem ktorej nie słucham. Zajmuje sie nią zawodowo, każdy rodzaj muzyki uczy czegoś więcej. A tak wogole wywodze się z iście nie rozrywkowego rodzaju muzyki. Ale takie czasy że trzeba produkować towar sprzedawalny dla sprzedawalnych ludzi. hehe, Brodka nie będzie obiektem moich westchnienień.
Pozdrawiam