Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Niekiedy nie ma powodu scinac, niekiedy scinam lekko, a niekiedy bardzo mocno.
**********************
Mam nadzieję że nie mowisz o korekcji parametrycznej (obróbka typowo ingrująca w użyteczne zakresy pasma i korekcji bnrzmienia miksu) tylko o typowym odcinaniu (np.FTT)
**********************
Mam nadzieję że nie mowisz o korekcji parametrycznej (obróbka typowo ingrująca w użyteczne zakresy pasma i korekcji bnrzmienia miksu) tylko o typowym odcinaniu (np.FTT)
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
......No więc, chciałem tylko zapytać w jakim celu robi się taki zabieg przy masteringu.
**********************
Być może po, żeby nie było interferencji z częstotliwością 19kHz, która jest nadawana przez stacje stereofoniczne na UKFie
**********************
Być może po, żeby nie było interferencji z częstotliwością 19kHz, która jest nadawana przez stacje stereofoniczne na UKFie
reżyser dźwięku, rencista
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
..
a jak ma sie caly watek do ostro promowanych nowych formatow zapisu (promowanych przez producetow sprzetu :) ) ktorych "niby" zaleta ma byc przenoszenie wyzszych czestotliwosci? Dla niewtajemniczonych od razu powtarzam co uslyszalem w sklepie audiofilskim (wolno pekac ze smiechu) - otoz wysokie czestotliwosci (ultradzwieki powyzej 20kHz) jednak sa odbierane przez czlowieka , tylko ze droga kostną. Nie dyskutowałem z panem - powiedziałem, że w takim razie doczytam ;)
Cóż - sacd przenosi do 100kHz (dobrze pamietam?), DVD-Audio podobnie... producenci sprzętu cieszą się na samą myśl o wymianie wszystkich komponentów (jakoby dostosowanych do przenoszenia tych nietoperzowych częstotliwości) przez klientów, a jak widać - producenci muzyczni tną wszycho powyżej 17kHz :D
pozdrawiam!
bjortos
a jak ma sie caly watek do ostro promowanych nowych formatow zapisu (promowanych przez producetow sprzetu :) ) ktorych "niby" zaleta ma byc przenoszenie wyzszych czestotliwosci? Dla niewtajemniczonych od razu powtarzam co uslyszalem w sklepie audiofilskim (wolno pekac ze smiechu) - otoz wysokie czestotliwosci (ultradzwieki powyzej 20kHz) jednak sa odbierane przez czlowieka , tylko ze droga kostną. Nie dyskutowałem z panem - powiedziałem, że w takim razie doczytam ;)
Cóż - sacd przenosi do 100kHz (dobrze pamietam?), DVD-Audio podobnie... producenci sprzętu cieszą się na samą myśl o wymianie wszystkich komponentów (jakoby dostosowanych do przenoszenia tych nietoperzowych częstotliwości) przez klientów, a jak widać - producenci muzyczni tną wszycho powyżej 17kHz :D
pozdrawiam!
bjortos
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Mam nadzieję że nie mowisz o korekcji parametrycznej (obróbka typowo ingrująca w użyteczne zakresy pasma i korekcji bnrzmienia miksu) tylko o typowym odcinaniu (np.FTT) ...
Widocznie siem niejasno wyrazilem. Napisze wiec jeszcze raz.
Stosuje to, co jest potrzebne w danym momencie i uzywam narzedzi tak, by bylo dobrze na ucho (analizator nie jest wykladnikiem jakosci brzmienia)
Wiec jeszcze raz - w jednym przypadku scinam ostro filtrem o stromym nachyleniu, w innym lekko. W jednym przypadku bedzie to 18kHz, w innym az 14kHz, w innym nie bedzie w ogole filtrowania od gory, jeszcze w innym beda to np. dwa filtry, kazdy inny, wspolnie ksztaltujace inaczej charakterystyke opadania.
Widocznie siem niejasno wyrazilem. Napisze wiec jeszcze raz.
Stosuje to, co jest potrzebne w danym momencie i uzywam narzedzi tak, by bylo dobrze na ucho (analizator nie jest wykladnikiem jakosci brzmienia)
Wiec jeszcze raz - w jednym przypadku scinam ostro filtrem o stromym nachyleniu, w innym lekko. W jednym przypadku bedzie to 18kHz, w innym az 14kHz, w innym nie bedzie w ogole filtrowania od gory, jeszcze w innym beda to np. dwa filtry, kazdy inny, wspolnie ksztaltujace inaczej charakterystyke opadania.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
...PRZYKLAD...
**********************
Ja czasem obcinam od gory, czasem nie, zalezy, jak slychac - ale nie o tym chcialem - czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?
**********************
Ja czasem obcinam od gory, czasem nie, zalezy, jak slychac - ale nie o tym chcialem - czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
......PRZYKLAD...
czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?
...
Tez bardzo mozliwe! (choc kodeki czesto - jesli dobrze pamietam - tna sygnal juz o dobry jeden kiloherz wczesniej
)
czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?

Tez bardzo mozliwe! (choc kodeki czesto - jesli dobrze pamietam - tna sygnal juz o dobry jeden kiloherz wczesniej

Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Tez bardzo mozliwe! (choc kodeki czesto - jesli dobrze pamietam - tna sygnal juz o dobry jeden kiloherz wczesniej
)...
**********************
nic dziwnego - w modelu psychoakustycznym od MPEG-1 L3 bardzo wyraźnie stoi, że powyżej 16kHz człowiek nic nie słyszy, zatem wycinanie tego jest konsekwencją tego założenia.

**********************
nic dziwnego - w modelu psychoakustycznym od MPEG-1 L3 bardzo wyraźnie stoi, że powyżej 16kHz człowiek nic nie słyszy, zatem wycinanie tego jest konsekwencją tego założenia.
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
- w modelu psychoakustycznym od MPEG-1 L3 bardzo wyraźnie stoi, że powyżej 16kHz człowiek nic nie słyszy,
**********************
O! Nie jestem człowiekiem
**********************
O! Nie jestem człowiekiem

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
O! Nie jestem człowiekiem
...
**********************
żarty na bok, założenia jakie są w modelu psychoakustycznym mp3 nie są dogmatem tylko pewnym kompromisem. Z drugiej strony takie są bezdyskusyjnie rezultaty pomiarów, jakie onegdaj otrzymano na licznej grupie słuchaczy "ekspertów" w Instytucie Fraunhofera. Notabene, MP3 to już 10-letni technologiczny zabytek.

...
**********************
żarty na bok, założenia jakie są w modelu psychoakustycznym mp3 nie są dogmatem tylko pewnym kompromisem. Z drugiej strony takie są bezdyskusyjnie rezultaty pomiarów, jakie onegdaj otrzymano na licznej grupie słuchaczy "ekspertów" w Instytucie Fraunhofera. Notabene, MP3 to już 10-letni technologiczny zabytek.
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu
Czyli wnioskując z wypowiedzi filtrowanie wysokich (np. powyzej 17000 hz) czestotliwości nie ma większego wpływu na parametry techniczne nagrania tym bardziej na brzmienie. Zawartość muzyczna w tych pasmach zawiera znikome ilosci informacji, pozatym większość domowego sprzetu nawet nie przenosi takich pasm wstopniu slyszalnym. Czyli nie jak nie trzeba to nie filtrować.
Dodając do tematu, zrzuty pochodzą z oryginalnego źródła. Sample wpostaci 16bit po filracji wyglądają podobnie jak mp3 po kompresji gdzie faktycznie zachodzi taki proces wycinania prawie nieslyszalnych pasm.
Dzieki. POzdrawiam.
Dodając do tematu, zrzuty pochodzą z oryginalnego źródła. Sample wpostaci 16bit po filracji wyglądają podobnie jak mp3 po kompresji gdzie faktycznie zachodzi taki proces wycinania prawie nieslyszalnych pasm.
Dzieki. POzdrawiam.