Aby ciekawie sie bawic w symulowanie/pozycjonowanie dźwieku należałoby zapoznac się z samym zjawiskiem fali akustycznej oraz naszego narządu słuchu.
Góra/Dół to wysoko/nisko - tak jak z dzęstotliwościami, obetniesz góre dzwięk zejdzie Ci w dół i odwrotnie, poza tym stosunek sygnał źródłowy/fala odbita - kolejny element do zabawy.
Fizyka to fajna sprawa, znając zjawiska rozchodzenia sie fali - da sie prosto przewidzieć/zasymulować dowolne środowisko metodami pośrednimi.
Kto nie spał na fizyce łatwo sie odnajdzie. To nie takie trudne jak by sie wydawało.
Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
Góra/Dół to wysoko/nisko - tak jak z dzęstotliwościami, obetniesz góre dzwięk zejdzie Ci w dół i odwrotnie(...)
**********************
Czy mógłbyś wyjaśnić tę część? Dlaczego tak się dzieje? Nie znam takiego prawa fizyki? CHyba, zę to wynika z anatomii ucha?
Sugerujesz, że używając obwiedni na filtrze np.doloprzepustowym to odnosimy wrażenie, że dany instrument przelatuje z dołu do góry? Bo ja nie odnoszę...
**********************
Czy mógłbyś wyjaśnić tę część? Dlaczego tak się dzieje? Nie znam takiego prawa fizyki? CHyba, zę to wynika z anatomii ucha?
Sugerujesz, że używając obwiedni na filtrze np.doloprzepustowym to odnosimy wrażenie, że dany instrument przelatuje z dołu do góry? Bo ja nie odnoszę...
Świat bez muzyki byłby monofoniczny,
a tak jest wielowymiarowy.
a tak jest wielowymiarowy.
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
Czy mógłbyś wyjaśnić tę część? Dlaczego tak się dzieje? Nie znam takiego prawa fizyki? CHyba, zę to wynika z anatomii ucha?
Sugerujesz, że używając obwiedni na filtrze np.doloprzepustowym to odnosimy wrażenie, że dany instrument przelatuje z dołu do góry? Bo ja nie odnoszę...
...
**********************
Też chętnie posłucham wyjaśnienia, bo również nie odnoszę takiego wrażenia.
Sugerujesz, że używając obwiedni na filtrze np.doloprzepustowym to odnosimy wrażenie, że dany instrument przelatuje z dołu do góry? Bo ja nie odnoszę...
...
**********************
Też chętnie posłucham wyjaśnienia, bo również nie odnoszę takiego wrażenia.
Pozdrawiam
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
Kiedyś czytałem o tym artykuł, było wyjaśnione od strony fizycznej, potem poparte przykładami, oraz jak samemu przeprowadzić badania.
Ustawiało się mikrofony, w takiej odległości od siebie i ustawieniu jak mamy uszy. Wszystko wiąze się z Psychoakustyką. Mikrofony nagrywały dźwięk, który zmienial swoje położenie względem nich.
Fala akustyczna o długiej fali (dźwięk niski) rozchodzi sie / pochłaniana jest w inny sposób niż fale średnie czy wysokie (z pasma akustycznego).
(Dlatego też m.in. subwoofer może stać sobie z boku gdzieś, i nam to nie będzie przeszkaczać - po prostu nie zdefiniujemy żródła tej fali w sposób jednoznaczny).
Polecam przetestować sposób rejestracji dźwięku zmieniając źródło dźwięku, tj. raz wyżej, raz niżej, raz z tyłu. Dowiemy się, że mikrofony zachowują się tak jak nasze ucho - gdy dźwięk odbieramy pełnym pasmem, będziemy go "czuli na wprost" - bez niskich- ucieknie nam w górę, same niskie sprawi że odczujemy jakbybył niżej.
Tak samo dźwięk "z tyłu" na głośnikach stereo - do mikrofonów dotrze w większości fala odbita, pozbawiona częstotliwości jaką absorbuje materiał odbijający falę.
Oczywiście wraz z częśtotliwością fali w parze z nią idzie jej natężenie - co też w doświadczeniu się zmieniało.
Tyle mogę swoimi słowami opisać. Jeśli natrafię na ten artykuł to podam linka. Są to ciekawe doświadczenia i wiele można się z nich nauczyć.
[addsig]
Ustawiało się mikrofony, w takiej odległości od siebie i ustawieniu jak mamy uszy. Wszystko wiąze się z Psychoakustyką. Mikrofony nagrywały dźwięk, który zmienial swoje położenie względem nich.
Fala akustyczna o długiej fali (dźwięk niski) rozchodzi sie / pochłaniana jest w inny sposób niż fale średnie czy wysokie (z pasma akustycznego).
(Dlatego też m.in. subwoofer może stać sobie z boku gdzieś, i nam to nie będzie przeszkaczać - po prostu nie zdefiniujemy żródła tej fali w sposób jednoznaczny).
Polecam przetestować sposób rejestracji dźwięku zmieniając źródło dźwięku, tj. raz wyżej, raz niżej, raz z tyłu. Dowiemy się, że mikrofony zachowują się tak jak nasze ucho - gdy dźwięk odbieramy pełnym pasmem, będziemy go "czuli na wprost" - bez niskich- ucieknie nam w górę, same niskie sprawi że odczujemy jakbybył niżej.
Tak samo dźwięk "z tyłu" na głośnikach stereo - do mikrofonów dotrze w większości fala odbita, pozbawiona częstotliwości jaką absorbuje materiał odbijający falę.
Oczywiście wraz z częśtotliwością fali w parze z nią idzie jej natężenie - co też w doświadczeniu się zmieniało.
Tyle mogę swoimi słowami opisać. Jeśli natrafię na ten artykuł to podam linka. Są to ciekawe doświadczenia i wiele można się z nich nauczyć.
[addsig]
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
Zwykle głośnik niskotonowy znajduje się poniżej wysokotonowego. Być może stąd to zjawisko?? Czy ktoś kto posiada odsłuchy, w których oba głośniki leżą w jednej linii, mógłby podzielić sie z nami własnym doświadczeniem? Czy również zauważa to psychoakustyczne zjawisko?...
**********************
Ja tego też nie zauważam i życzę powodzenia w wykorzystaniu tej "reguły" ze "standardowo" położonymi na boku monitorami.
**********************
Ja tego też nie zauważam i życzę powodzenia w wykorzystaniu tej "reguły" ze "standardowo" położonymi na boku monitorami.
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
Fala akustyczna o długiej fali (dźwięk niski) rozchodzi sie / pochłaniana jest w inny sposób niż fale średnie czy wysokie (z pasma akustycznego).
*************************
gdzie wyczytałes te rewelacje?
(Dlatego też m.in. subwoofer może stać sobie z boku gdzieś, i nam to nie będzie przeszkaczać - po prostu nie zdefiniujemy żródła tej fali w sposób jednoznaczny).
*************************
zdecydowanie nie dlatego
Dowiemy się, że mikrofony zachowują się tak jak nasze ucho
*************************
absolutnie się z tym nie zgadzam. mikrofony zdecydowanie nie zachowują się tak jak ludzkie uszy
- gdy dźwięk odbieramy pełnym pasmem, będziemy go "czuli na wprost" - bez niskich- ucieknie nam w górę, same niskie sprawi że odczujemy jakbybył niżej.
**********************
z pewnością nie spałem na lekcjach fizyki, ale nigdy nie słyszałem o tego typu zjawiskach, żeby fale wysokoczęstotliwościowe propagowały się w górę a niskoczęstotliwościowe w dół. Wybacz, ale to są banialuki wyssane z palca.
*************************
gdzie wyczytałes te rewelacje?
(Dlatego też m.in. subwoofer może stać sobie z boku gdzieś, i nam to nie będzie przeszkaczać - po prostu nie zdefiniujemy żródła tej fali w sposób jednoznaczny).
*************************
zdecydowanie nie dlatego
Dowiemy się, że mikrofony zachowują się tak jak nasze ucho
*************************
absolutnie się z tym nie zgadzam. mikrofony zdecydowanie nie zachowują się tak jak ludzkie uszy
- gdy dźwięk odbieramy pełnym pasmem, będziemy go "czuli na wprost" - bez niskich- ucieknie nam w górę, same niskie sprawi że odczujemy jakbybył niżej.
**********************
z pewnością nie spałem na lekcjach fizyki, ale nigdy nie słyszałem o tego typu zjawiskach, żeby fale wysokoczęstotliwościowe propagowały się w górę a niskoczęstotliwościowe w dół. Wybacz, ale to są banialuki wyssane z palca.
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
z pewnością nie spałem na lekcjach fizyki, ale nigdy nie słyszałem o tego typu zjawiskach, żeby fale wysokoczęstotliwościowe propagowały się w górę a niskoczęstotliwościowe w dół. Wybacz, ale to są banialuki wyssane z palca....
**********************
Zgadza sie z MB. Jeżeli chodzi o panoramowanie góra/dółto sprawa nie jest taka prosta jak kolega przedstawił. Sięgając do praw fizyki trzeba zastanowić sie jeki element w procesie słyszenia daje nam informacje o położeniu wertykalnym źródła dźwięku. Okazuje sie, że jadną z głównych informacji (ale oczywiście nie jedyną) jest zmiana widma dźwięku wywołana ukształtowaniem małżowiny usznej. Na pewno więc należy szukać rozwiązań w zakresie wyższych częstotliwości (powyżej 5kHz) z powodu rozmiarów małżowiny. Przeglądałem kiedyś wyniki tzw. HRTF (Haed Raleted Transłer Function). Funkcje te przedstawiają modyfikacje widma dźwięku, dla różnych jego położeń względem słuchacza, spowodowane wpływem głowy (a więc i również małżowiny usznej). Nigdy nie zastosowałem dokładnego odwzorowania HRTF, do konkretnego miksu, chociaż pewne zgrubne ruchy korektorem wykonywałem (z różnym skutkiem).
Jeżeliby więc nagrać instrument możliwie jaknajwierniej, mikrofonem o bardzo wyrównanej charakterystyce częstotliwościowej i zastosować korekcje wynikającą z HRTF dla konkretnego położenia może uzyskało by sie ciekawe wyniki.
pozdrawiam
pozdrawiam
Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...
...Na dobrej wtyczce czy kamerze pogłosowej można uzyskać to czego chcesz. Nie trzeba do tego pogłosu impulsowego. Musisz tylko dobrze kręcić tak żeby ukręcić te wrażenia "z tyłu", "w dole" itd. Pogłos to nie koniecznie ciągnący się ogon. Z programowych używam TrueVerb Waves'a - dobry jest :)
...
**********************
A może takie ustrojstwo: http://www.wavearts.com/Panorama.html Jest 30 dniowe demo do pobrania. Zaskakujące efekty typu "góra - dół" zwłaszcza na słuchawkach.
...
**********************
A może takie ustrojstwo: http://www.wavearts.com/Panorama.html Jest 30 dniowe demo do pobrania. Zaskakujące efekty typu "góra - dół" zwłaszcza na słuchawkach.