Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
CM
Posty:86
Rejestracja:niedziela 20 lis 2005, 00:00
Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: CM » wtorek 06 gru 2005, 01:02

Jak to robią świetni realizatorzy? Słyszę instrument nizej lub wyzej - dalej lub bliżej, nawet jakby z tyłu głowy..

Wiem, że stosując pogłosy można oddalić lub przybliżyć dany instrument. Próbowałem nie raz - takich efektów nie mogę uzyskać.

Może ktoś coś podpowie?
eee tamm

Awatar użytkownika
BigGuns
Posty:248
Rejestracja:poniedziałek 28 lis 2005, 00:00

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: BigGuns » wtorek 06 gru 2005, 01:29

...Jak to robią świetni realizatorzy? Słyszę instrument nizej lub wyzej - dalej lub bliżej, nawet jakby z tyłu głowy..

Wiem, że stosując pogłosy można oddalić lub przybliżyć dany instrument. Próbowałem nie raz - takich efektów nie mogę uzyskać.

Może ktoś coś podpowie?...

**********************

"stara szkoła" (np. Alan Parsons) nie używała nic oprócz eq+pan+reverb+kompresja. Dzisiaj to najczęściej kwestia posiadania odpowiedniego narzędzia, czyli convolution reverb'a. działa na impulsach nagranych w jakich tylko chcesz pomieszczeniach przez specjalne mikrofony, lub generowanych sztucznie, co umożliwia póżniejszą symulację owego pomieszczenia.



z płatnych mówi się że na PC najlepszy jest IR1



chociaż są dostępne również darmowe, na przykład SIR



wadą ich jest to że mają ogromny apetyt na CPU, no i niektóre (jak SIR) mają opóźnienia.

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: Zbynia » wtorek 06 gru 2005, 09:32

to jest kwestia odpowiedniego panoramowania i glosnosci oraz poziomu poglosu - pobaw sie automatyka - mozesz osiagnac jeszcze lepsze efekty - i nie potrzeba tych poglosow impulsowych.....

Awatar użytkownika
fabian
Posty:323
Rejestracja:środa 25 maja 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: fabian » wtorek 06 gru 2005, 10:02

sadze, ze autorowi chodzi jeszcze o cos innego..

przyklad:

w cubase jest taki prosty plugin: stereo expander - sprobuj zapiac dwa razy na dana sciezke i zobacz co sie stanie z dzwiekiem..
the Sun Personality

CM
Posty:86
Rejestracja:niedziela 20 lis 2005, 00:00

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: CM » wtorek 06 gru 2005, 10:17

...sadze, ze autorowi chodzi jeszcze o cos innego..

przyklad:

w cubase jest taki prosty plugin: stereo expander - sprobuj zapiac dwa razy na dana sciezke i zobacz co sie stanie z dzwiekiem.. ...

**********************



Nie chcę przesadzać z tymi expanderami bo pózniej to się źle monofonizuje..ale sprawdzę.

eee tamm

Awatar użytkownika
tigergold
Posty:383
Rejestracja:środa 01 cze 2005, 00:00

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: tigergold » wtorek 06 gru 2005, 18:41

Na dobrej wtyczce czy kamerze pogłosowej można uzyskać to czego chcesz. Nie trzeba do tego pogłosu impulsowego. Musisz tylko dobrze kręcić tak żeby ukręcić te wrażenia "z tyłu", "w dole" itd. Pogłos to nie koniecznie ciągnący się ogon. Z programowych używam TrueVerb Waves'a - dobry jest :)
[addsig]
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life <John 3.16>

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: JoachimK » wtorek 06 gru 2005, 19:11

...Jak to robią świetni realizatorzy? Słyszę instrument nizej lub wyzej - dalej lub bliżej, nawet jakby z tyłu głowy..



Generalnie na efekt odpowiedniego umiejscowienia w planie dzwiekowym odpowiada wszystko w miksie oraz pewne wspolzaleznosci pomiedzy skladnikami miksu. Tym samym, jakis slad brzmiacy w jednym miksie daleko, moze w innym zabrzmiec dalej lub blizej.



Na taki efekt sklada sie wszystko, poczawszy od barwy dzwieku (zauwaz, ze nawet w srodowisku, gdzie nie ma poglosu, np. na polu, inaczej brzmi osoba krzyczaca z daleka, a inaczej krzyczaca metr od ucha), oraz relacji wstepnych odbic z predelayem (early reflection) oraz samego poglosu wzgledem glosnosci zrodla dzwieku.



Podobnie jest z efektami "wychodzacymi" poza baze stereo glosnikow, jednak tu dochodzi jeszcze taka manipulacja powyzej wspomnianych efekto oraz dzwieku bezposredniego, by sygnal stereo w roznym czasie docieral do kazdego ucha. Jednoczesnie nalezy zadbac o odpowiednie relacje fazowe sygnalow. Jednak te efekty troche inaczej sie realizuje dla odsluchu na glosnikach, a nieco inaczej, jesli by sie chcialo miec wzmozony tego typu efekt na sluchawkach. W pierwszym przykladzie (glosniki) dochodzi przeciez ten problem, ze dzwiek z glosnika lewego dotrze takze dla ucha prawego i analogicznie dzwiek z glosnika prawego dotrze do ucha lewego. To komplikuje sprawe. Odsluchujac na sluchawkach tego problemu nie ma.

Juz kilkanascie lat temu zostaly skonstruowane specjalne procesory DSP dbajace o to, by znosic krzyzujace sie tak sygnaly na odlsuchu glosnikowym, jednak ta technologia sie zbytnio nie przyjela.

W przypadku przesuwania zrodla trzeba takze zadbac o wprowadzenie zjawiska Dopplera.



Sa specjalne procesory do tworzenia takich efektow (np. Roland RSS). W ostatnim czasie pojawilo sie kilka wtyczek, mogacych symulowac takie procesy (choc nie w takim stopniu jak wspomniany dla przykladu RSS)



Jednak dla "normalnych" planow dzwiekowych wystarczy zadbac o to, zeby miks mial odpowiednie zaleznosci miedzy proporcjami, barwa dzwieku poszczegolnych skladnikow oraz odpowiednio dobrane poglosy i echa.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: JoachimK » wtorek 06 gru 2005, 19:36

[...]relacji wstepnych odbic z predelayem (early reflection)[...]



Mialo byc: relacji wstepnych odbic z predelayem (oraz early reflection)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

CM
Posty:86
Rejestracja:niedziela 20 lis 2005, 00:00

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: CM » wtorek 06 gru 2005, 23:08

...Na dobrej wtyczce czy kamerze pogłosowej można uzyskać to czego chcesz. Nie trzeba do tego pogłosu impulsowego. Musisz tylko dobrze kręcić tak żeby ukręcić te wrażenia "z tyłu", "w dole" itd. Pogłos to nie koniecznie ciągnący się ogon. Z programowych używam TrueVerb Waves'a - dobry jest :)

...

**********************

Nie wiem czy TrueVerb da rady z taką przestrzenią...zaprzyjażniłem sie kiedyś z tą wtyczką, ale coś ostatnio nie podchodzi mi jako pogłos.

eee tamm

Kurz
Posty:48
Rejestracja:poniedziałek 08 gru 2003, 00:00

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

Post autor: Kurz » wtorek 06 gru 2005, 23:29

Generalnie na efekt odpowiedniego umiejscowienia w planie dzwiekowym odpowiada wszystko w miksie oraz pewne wspolzaleznosci pomiedzy skladnikami miksu. Tym samym, jakis slad brzmiacy w jednym miksie daleko, moze w innym zabrzmiec dalej lub blizej.



**********************

W ciekawy sposób tę problematykę porusza "Art Of Mixing: Visual Guide To Recording, Engineering And Production", autor - David Gibson.


ODPOWIEDZ