Instrumenty w panoramie
Witam.
Moje pytanie dla doświadczonych w tej dziedzinie może wydawać głupie, ale nie jestem jeszcze kimś w świecie produkcji dźwięku, któremu nie wypada o takie rzeczy pytać.
A więc, chodzi mi o to, czy są przyjęte jakieś ogólne zasady rozstawiania dźwięku w panoramie?
Mam tu na myśli głównie instrumenty takie jak : gitary elektryczne, bas i perkusja.
Jeśli ma to jakieś kluczowe znaczenie w produkcji nagrania, to bardzo proszę o wskazówki.
Z góry Wam dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Moje pytanie dla doświadczonych w tej dziedzinie może wydawać głupie, ale nie jestem jeszcze kimś w świecie produkcji dźwięku, któremu nie wypada o takie rzeczy pytać.
A więc, chodzi mi o to, czy są przyjęte jakieś ogólne zasady rozstawiania dźwięku w panoramie?
Mam tu na myśli głównie instrumenty takie jak : gitary elektryczne, bas i perkusja.
Jeśli ma to jakieś kluczowe znaczenie w produkcji nagrania, to bardzo proszę o wskazówki.
Z góry Wam dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Re: Instrumenty w panoramie
stopa werbel bas glownie srodek
hihaty gitary w panoramie
a tak pozatym pelna dowolnosc zeby tylko dobrze gralo,brzmialo i bylo kozackie
hihaty gitary w panoramie
a tak pozatym pelna dowolnosc zeby tylko dobrze gralo,brzmialo i bylo kozackie
Re: Instrumenty w panoramie
-Partie gitary dubluj i rozstaw je symetrycznie w panoramie (im szerzej tym większy efekt przestrzny).
-Bas zazwyczaj na środku.
-Perkusje wedle uznania: albo "od strony" perkusisty(po lewej hh, troche po lewej werbel, stopa na srodku a tomy od lewej strony do prawej), albo od strony słuchaczy(dokładnie odwrotne ustawienie).
masę takich podsatowych rzeczy znajdziesz na pierwszej lepszej stronie o realizacji nagran.
-Bas zazwyczaj na środku.
-Perkusje wedle uznania: albo "od strony" perkusisty(po lewej hh, troche po lewej werbel, stopa na srodku a tomy od lewej strony do prawej), albo od strony słuchaczy(dokładnie odwrotne ustawienie).
masę takich podsatowych rzeczy znajdziesz na pierwszej lepszej stronie o realizacji nagran.
Świat bez muzyki byłby monofoniczny,
a tak jest wielowymiarowy.
a tak jest wielowymiarowy.
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Instrumenty w panoramie
Jedyna i prawdziwa zasada moja:
Jesli coś ma "napędzać kawałek" dawać w nim "kopa" to musi iść jak najbliżej środka (nawet MONO)
i tu mamy:
- Stopa
- Bass (tutaj czasem można lekko go rozdzielić - zależy do jakiej muzy)
resztę można powywalać na boki - byle nie jakoś drastycznie - ogólnie jak napisali przedmówcy musi miec efekt, ale błędem jest rozwalanie Stopy w stereo... blechh (szczególnie kupowato brzmi jak ktoś odsłuchuje na MONO sprzęcie (wiem wiem, ale uwierzcie mi jeszcze są i tacy - np TV stare)
[addsig]
Jesli coś ma "napędzać kawałek" dawać w nim "kopa" to musi iść jak najbliżej środka (nawet MONO)
i tu mamy:
- Stopa
- Bass (tutaj czasem można lekko go rozdzielić - zależy do jakiej muzy)
resztę można powywalać na boki - byle nie jakoś drastycznie - ogólnie jak napisali przedmówcy musi miec efekt, ale błędem jest rozwalanie Stopy w stereo... blechh (szczególnie kupowato brzmi jak ktoś odsłuchuje na MONO sprzęcie (wiem wiem, ale uwierzcie mi jeszcze są i tacy - np TV stare)
[addsig]
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
- somebody-someone
- Posty:174
- Rejestracja:wtorek 19 kwie 2005, 00:00
Re: Instrumenty w panoramie
Podczas realizacji live sugeruję tym co widzę na scenie (obraz realny - rozstawienie zespołu, staram się odwzorować w obrazie stereo pamiętając jednak by nie przesadzić - bas nie może być tylko w lewym kanale jeśli basista stoi na lewym skraju sceny itd.) i wedle mnie można to odwzorować w nagraniach studyjnych. Perkusję jak napisali poprzednicy rozmieszczam właśnie patrząc od strony "widowni" (trzeba tylko pamiętać, aby sprawdzić jak obraz reaguje na nasze manipulacje gałką, aby nie rozstawić bębnów za szeroko, gdyż stracą zupełnie spójność). Gitarą: najlepiej zrobić rzeczywiście dublując ścieżki nagrywając dwa razy ten sam utwór (jeśli dysponujemy oczwiście gitarzystą, który potrafi to zrobić) i rozstawiając po przeciwnych stronach. Mam tendencję do dawania gitary minimalnie na lewą stronę (według niektórych specjalistów lewe ucho radzi sobie lepiej z niskim częstotliwościami - nie wiem czy to bujda), aby wyklarować ją nieco od stopy, która jest w środku i razem z werblem tworzą pewną "oś symetrii" całej panoramy. Soliści zawsze środkiem. Chórki symetrycznie w panoramie (tak jak są rozstawieni, gdyż wtedy każdy głos jest na swoim miejscu). Z resztą instrumentów baw się po prostu i szukaj miejsca dla nich, gdzie najlepiej wkleją się w miks. Wbrew pozorom jest to istotny zabieg dla końcowego miksu. Powodzenia!
..:: Dobra muzyka to koincydencja wielu zbiorów zawierających jedynie dobre pierwiastki ::..
Re: Instrumenty w panoramie
Aha rozumiem.
Już rozstawiłem gitarę tak jak mi radziliście i efekt jest lepszy.
A teraz mam taki problem, gdy mam już miks z rozstawionymi instrumentami w panoramie i załaduję go do edytora np. Audition i na przebiegu jest minimalna różnica między wielkością przebiegu w poszczególnych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, albo w jednym z kanałów szpilki są ostro skierowane w dolną część, to jak mam sobie z tym problemem radzić?
Bo gdy porównuję komercyjne nagrania, w których dźwięk jest rozstawiony w panoramie tak, że można było by się spodziewać tego, że przebieg będzie jednak inny w niektórych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, a tu jednak nie. Ładuję taki utwór do edytora i co widzę?... twardą , zbitą kość.
Nie wiem czy robię dobrze, ale pewnie nie i może to jest właśnie powodem tego co mi wychodzi w miksie, ale jeszcze się na tym nie znam i nie próbowałem wpinać żadnych wtyczek podczas miksu do kanału Master, takich jak np.: kompresor, EQ itp.
Jeśli jest jakaś reguła w stosowaniu wtyczek podczas miksu to bardzo bym Was prosił o podanie jakie to są i w jakiej kolejności należy je wpiąć. Chodzi mi tu bardziej o realizację nagrania w studia, tak aby można było później poddać zmiksowany utwór masteringowi.
Pozdrawiam.
Już rozstawiłem gitarę tak jak mi radziliście i efekt jest lepszy.
A teraz mam taki problem, gdy mam już miks z rozstawionymi instrumentami w panoramie i załaduję go do edytora np. Audition i na przebiegu jest minimalna różnica między wielkością przebiegu w poszczególnych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, albo w jednym z kanałów szpilki są ostro skierowane w dolną część, to jak mam sobie z tym problemem radzić?
Bo gdy porównuję komercyjne nagrania, w których dźwięk jest rozstawiony w panoramie tak, że można było by się spodziewać tego, że przebieg będzie jednak inny w niektórych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, a tu jednak nie. Ładuję taki utwór do edytora i co widzę?... twardą , zbitą kość.
Nie wiem czy robię dobrze, ale pewnie nie i może to jest właśnie powodem tego co mi wychodzi w miksie, ale jeszcze się na tym nie znam i nie próbowałem wpinać żadnych wtyczek podczas miksu do kanału Master, takich jak np.: kompresor, EQ itp.
Jeśli jest jakaś reguła w stosowaniu wtyczek podczas miksu to bardzo bym Was prosił o podanie jakie to są i w jakiej kolejności należy je wpiąć. Chodzi mi tu bardziej o realizację nagrania w studia, tak aby można było później poddać zmiksowany utwór masteringowi.
Pozdrawiam.
Re: Instrumenty w panoramie
Już rozstawiłem gitarę tak jak mi radziliście i efekt jest lepszy.
**********************
A co z resztą miksu? Dobrze brzmi?
A teraz mam taki problem, gdy mam już miks z rozstawionymi instrumentami w panoramie i załaduję go do edytora np. Audition i na przebiegu jest minimalna różnica między wielkością przebiegu w poszczególnych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, albo w jednym z kanałów szpilki są ostro skierowane w dolną część, to jak mam sobie z tym problemem radzić?
**********************
Jeśli na pierwsze moje pytanie odpowiedziałeś sobie twierdząco to nie sugeruj się tym jak to wygląda. Gdy instrumenty są rozstawiane w panoramie to różnice w obwiedniach kanałów lewego i prawego są rzeczą normalną. Nie za dużo się przyglądasz temu miksowi?;) Przede wszystkim go słuchaj. Hmm, no chyba że widzisz rzeczywiście jakieś drastyczne i niepokojące "szpilki" (?). Jakbyś zrobił screena i zapodał link do niego to bardziej pobudziłbyś naszą wyobraźnię:]
Bo gdy porównuję komercyjne nagrania, w których dźwięk jest rozstawiony w panoramie tak, że można było by się spodziewać tego, że przebieg będzie jednak inny w niektórych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, a tu jednak nie. Ładuję taki utwór do edytora i co widzę?... twardą , zbitą kość.
**********************
To efekt silnej kompresji lub niemożliwości wyświetlania przez program wartości powyżej -0dB.
Przekop to forum a na resztę swoich pytań dot. masteringu, miksowania etc. odpowiedź znajdziesz:-)
[addsig]
**********************
A co z resztą miksu? Dobrze brzmi?
A teraz mam taki problem, gdy mam już miks z rozstawionymi instrumentami w panoramie i załaduję go do edytora np. Audition i na przebiegu jest minimalna różnica między wielkością przebiegu w poszczególnych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, albo w jednym z kanałów szpilki są ostro skierowane w dolną część, to jak mam sobie z tym problemem radzić?
**********************
Jeśli na pierwsze moje pytanie odpowiedziałeś sobie twierdząco to nie sugeruj się tym jak to wygląda. Gdy instrumenty są rozstawiane w panoramie to różnice w obwiedniach kanałów lewego i prawego są rzeczą normalną. Nie za dużo się przyglądasz temu miksowi?;) Przede wszystkim go słuchaj. Hmm, no chyba że widzisz rzeczywiście jakieś drastyczne i niepokojące "szpilki" (?). Jakbyś zrobił screena i zapodał link do niego to bardziej pobudziłbyś naszą wyobraźnię:]
Bo gdy porównuję komercyjne nagrania, w których dźwięk jest rozstawiony w panoramie tak, że można było by się spodziewać tego, że przebieg będzie jednak inny w niektórych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem, a tu jednak nie. Ładuję taki utwór do edytora i co widzę?... twardą , zbitą kość.
**********************
To efekt silnej kompresji lub niemożliwości wyświetlania przez program wartości powyżej -0dB.
Przekop to forum a na resztę swoich pytań dot. masteringu, miksowania etc. odpowiedź znajdziesz:-)
[addsig]
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life <John 3.16>
Re: Instrumenty w panoramie
...na przebiegu jest minimalna różnica między wielkością przebiegu w poszczególnych miejscach pomiędzy prawym, a lewym kanałem...
*************************
Jeśli elementy miksu masz rozstawione w panoramie to inaczej nie może być, chyba, że gdy np. w lewym jest gitara, a w tym samym czasie w prawym coś innego gra (np.druga gitara), to na pierwszy rzut oka możesz nie dojrzeć różnicy bo głóśności obu kanałów są przybliżone.
...albo w jednym z kanałów szpilki są ostro skierowane w dolną część, to jak mam sobie z tym problemem radzić?
**************************************
To wcale nie musi być problem. Przebieg wykresu jest zależny od rodzju dźwięku, który wykres obrazuje. Mam pewne spostrzeżenia, co do wyglądu wykresu zależnie od nagrywanych instrumentów, ale nie są one poparte teorią, więc niech wypowie się o tym ktoś, kto wie, o czym mówią "szpilki ostro skierowane w dolną część";) Sam jestem ciekaw.
*************************
Jeśli elementy miksu masz rozstawione w panoramie to inaczej nie może być, chyba, że gdy np. w lewym jest gitara, a w tym samym czasie w prawym coś innego gra (np.druga gitara), to na pierwszy rzut oka możesz nie dojrzeć różnicy bo głóśności obu kanałów są przybliżone.
...albo w jednym z kanałów szpilki są ostro skierowane w dolną część, to jak mam sobie z tym problemem radzić?
**************************************
To wcale nie musi być problem. Przebieg wykresu jest zależny od rodzju dźwięku, który wykres obrazuje. Mam pewne spostrzeżenia, co do wyglądu wykresu zależnie od nagrywanych instrumentów, ale nie są one poparte teorią, więc niech wypowie się o tym ktoś, kto wie, o czym mówią "szpilki ostro skierowane w dolną część";) Sam jestem ciekaw.
Re: Instrumenty w panoramie
Rozstawiając instrumenty w panoramie trzeba mieć na uwadze to, że przy odsłuchu mono to co jest w skrajnych pozycjach słychać dwa razy ciszej niż to co jest na środku. Dlatego często słyszy się nagrania, gdzie w mono słychać na pierwszym planie werbel,bas i wokal, a gitary gdzieś bżdżą.
reżyser dźwięku, rencista
Re: Instrumenty w panoramie
Jakbyś zrobił screena i zapodał link do niego to bardziej pobudziłbyś naszą wyobraźnię:]
**********************
Hmm, no z miłą chęcią podeśle Wam screnny z obwiednią abyście mogli to przeanalizować, tylko nie wiem gdzie i jak możny był by je umieścić, jeśli ktoś wie to nich podpowie to ja zrobię kilka screenow i podeśle.
**********************
Hmm, no z miłą chęcią podeśle Wam screnny z obwiednią abyście mogli to przeanalizować, tylko nie wiem gdzie i jak możny był by je umieścić, jeśli ktoś wie to nich podpowie to ja zrobię kilka screenow i podeśle.