Pogłos w panoramie

Jeśli masz problem z konkretnym programem, to tu jest miejsce, aby go roztrząsać.
Awatar użytkownika
Feefrock
Posty:720
Rejestracja:sobota 12 mar 2005, 00:00
Pogłos w panoramie

Post autor: Feefrock » poniedziałek 03 paź 2005, 09:52

Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem

Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: Tadeo » poniedziałek 03 paź 2005, 10:58

...Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem...

**********************

zapnij go na insert lub reguluj panorame w szynie aux

Awatar użytkownika
dluk
Posty:112
Rejestracja:piątek 15 mar 2002, 00:00
Kontakt:

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: dluk » poniedziałek 03 paź 2005, 20:28

...Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem...

**********************

No jak masz jeden pogłos do wszystkiego, to raczej nie bardzo się da. Pogłos w swej naturze jest stereo, więc w naturalny sposób nie możesz go zrobić mono. Można oczywiście sztucznie - jak radził kolega wyżej, ale wtedy to już nie będzie brzmiało naturalnie. Słyszałeś kiedyś pogłos mono?

Awatar użytkownika
Jassio
Posty:241
Rejestracja:niedziela 23 sty 2005, 00:00

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: Jassio » wtorek 04 paź 2005, 01:41

Słyszałeś kiedyś pogłos mono?...

**********************



Zdziwiłbyś się jak wiele wtyczek dodaje własnie pogłos w mono. A większosc uzytkowników nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. A efekt jest!
Świat bez muzyki byłby monofoniczny,
a tak jest wielowymiarowy.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: MB » wtorek 04 paź 2005, 02:44

Możesz posłużyć się balansowaniem lewego i prawego kanału w wysyłce poszczególnych śladów do wspólnego procesora pogłosowego, ale uwaga: w wielu programach wysyłka jest monofonizowana. Nie wiem jak jest w najnowszych wersjach Cubase, ale w mojej trzeba było szynę wysyłkową zastąpić stereofoniczną grupą, w której pogłos włączony był jako insert - wysyłka na grupę jest stereo.



Panoramowanie natężeniowe nie daje jednak w pełni realistycznego efektu. Wynika to stąd, że ogon pogłosowy jest efektem wielokrotnych odbić od wszystkich ścian pomieszczenia i jak najbardziej dociera do słuchacza zewsząd, a nie tylko z tej strony gdzie gra akurat dany instrument. Zatem ogon syntetycznego pogłosu powinien mieć zrównoważoną energię w obu kanałach, bez względu na pozycję źródła w panoramie. To co pozwala naszym uszom wychwycić pozycję źródła w pogłosie to subtelna różnica w czasie dotarcia wczesnych odbić, wynikająca z różnej drogi dźwięku odbijającego się pojedynczo od lewej i prawej ściany pomieszczenia jeśli źródło stoi niesymetrycznie.



Zatem aby uzyskać w pełni realistyczną akustykę ze źródłami pozornymi rozstawionymi w panoramie trzeba się trochę pomęczyć, wzłaszcza jeśli nie mamy dość pary w procesorze do obsłużenia niezależnego pogłosu dla każdego śladu. Trzeba użyć jedengo wspólnego pogłosu z wyłączoną symulacją wczesnych odbić (a zatem tylko ogon pogłosu, panoramowany centralnie). Do tego dodajemy sztucznie wygenerowane wczesne odbicia przy pomocy najprostszego efektu delay pozwalającego na niezależne ustawienie opóźnień [ms] dla obu kanałów. Skoro szacunkowo dźwięk przebywa 1m w powietrzu w około 3,3ms, to można łatwo policzyć jakie opóźnienie będzie towarzyszyć odbiciom od bocznych ścian. Oczywiście każdy ślad (o ile zawiera inny instrument) powinien mieć własny delay z indywizualnie ustawionymi opóźnieniami.

Awatar użytkownika
tigergold
Posty:383
Rejestracja:środa 01 cze 2005, 00:00

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: tigergold » wtorek 04 paź 2005, 02:49

Efekt pogłosu mono jest też, fakt.

Ja osobiście nigdy pogłosu mono nie stosuję. Szczególnie drętwo to mi brzmi na słuchawkach. Wolę przestrzeń.



To co opisałeś że masz gitarę skrajnie w lewo a wtyczka daje mocno niechciany pogłos też po prawej znaczy że wtyczka daje pogłos do przesady szeroko. Widziałem wtyczki z możliwością zawężania dowolnie szerokości w opanoramie aż do mono - z taką mógłbyś poeksperymentować. No chyba że mono będzie dla Ciebie ok.
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life <John 3.16>

Krizz
Posty:263
Rejestracja:sobota 09 lis 2002, 00:00
Kontakt:

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: Krizz » wtorek 04 paź 2005, 08:34

To co opisałeś że masz gitarę skrajnie w lewo a wtyczka daje mocno niechciany pogłos też po prawej znaczy że wtyczka daje pogłos do przesady szeroko.

**********************

Czytałeś co napisał MB? Nie ma czegos takiego jak "do przesady szeroko". Nawet jesli zawęzisz panorame pogłosu do mono, to pogłos, ów monofoniczny, znajdzie się w centrum, a zapewniam że bedzie to brzmiało jeszcze gorzej niż normalny stereofoniczny pogłos.



Użycie pogłosów mono ma raczej zasotosowanie przy budowie specyficznych barw, którym chcemy dodać bardziej naturalną, organiczną charakterystykę w przypadku gdy barwa jest mocno syntetyczna, a zależy nam na barwie o niekrótkim wybrzmiewaniu (np. bardziej naturalnie, zdecydowanie lepiej niż poprzez wszelakie chorusy, będzie brzmiała syntetyczna sekcja smyczkowa tworzona przy pomocy syntezy subtraktywnej). W takim wypadku racjonalne jest umieszczanie uzyskanej w ten sposób barwy w panoramie L-R, tak, jak każdy inny instument.

Krizz
Posty:263
Rejestracja:sobota 09 lis 2002, 00:00
Kontakt:

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: Krizz » wtorek 04 paź 2005, 08:45

...Mam problem tego typu. Mam zapięty pogłos na szynie (easy verb bądź Rverb). Obsługuje on kilka instrumentów różnie rozmieszczonych w panoramie. Co zrobić aby pogłos każdego z instrumentów był w tym miejscu panoramy w którym jest dany track. Nie chcę aby pogłos gitary skrajnie umieszczonej w lewym kanale był również po prawej? Posługuję się Sonarem...

**********************

Da się to zrobić.

Musisz zamiast jednego pogłosu na sendzie (szynie w wypadku Sonara), utworzyc dwa sendy z pogłosem. Jednemu z nich przechylasz wajhę panoramy wyjściowej max na prawo, drugiemu max na lewo. Gdy chcesz dodać pogłos do ściezki, zamiast jednego senda wpinasz obydwa, również przechylając ich panoramy odpowiednio na lewo i prawo. Teraz bawiąc się balansem na danej ścieżce, powinieneś uzyskać odpowiednią ilośc poglosu w danym kanale. Zaoszczędzsz w ten sposób na procku, bo nie muszisz wpinac pogłosu na każdą ścieżkę osobno.

Powinno działać, ale nie mogę teraz teraz sprawdzić, czy przepis jest na pewno prawidłowy. Musiałbym sprawdzić w domu.

Awatar użytkownika
tigergold
Posty:383
Rejestracja:środa 01 cze 2005, 00:00

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: tigergold » wtorek 04 paź 2005, 16:42

Krizz spójrz na czasy postów mojego i MB. Nie czytałem Jego postu zanim napisałem.



Nawet jesli zawęzisz panorame pogłosu do mono, to pogłos, ów monofoniczny, znajdzie się w centrum, a zapewniam że bedzie to brzmiało jeszcze gorzej niż normalny stereofoniczny pogłos.

**********************



Dlaczego w centrum? Nie koniecznie. To zależy od wtyczki.



Wiem że wiesz Krizz co miałem na myśli wyrażając się prosto - "do przesady szeroko".



Wiedza MB mi imponuje, nazwał rzeczy fachowo.



For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life <John 3.16>

Awatar użytkownika
Feefrock
Posty:720
Rejestracja:sobota 12 mar 2005, 00:00

Re: Pogłos w panoramie

Post autor: Feefrock » środa 05 paź 2005, 09:00



**********************

Da się to zrobić.

Musisz zamiast jednego pogłosu na sendzie (szynie w wypadku Sonara), utworzyc dwa sendy z pogłosem. Jednemu z nich przechylasz wajhę panoramy wyjściowej max na prawo, drugiemu max na lewo. Gdy chcesz dodać pogłos do ściezki, zamiast jednego senda wpinasz obydwa, również przechylając ich panoramy odpowiednio na lewo i prawo. Teraz bawiąc się balansem na danej ścieżce, powinieneś uzyskać odpowiednią ilośc poglosu w danym kanale. Zaoszczędzsz w ten sposób na procku, bo nie muszisz wpinac pogłosu na każdą ścieżkę osobno.

Powinno działać, ale nie mogę teraz teraz sprawdzić, czy przepis jest na pewno prawidłowy. Musiałbym sprawdzić w domu....

**********************

Ciekawy pomysł, ale..... Musiałbym zapiąć dwa identyczne pogłosy na dwa auxy. Sprawdziłem, wysyłka panoramy na tracku nie działa (zawsze zostaje mała smuga w przeciwnym kanale). Czyli strata na procesorze.

Po drugie nie zadziała na instrumenty ustawione w innej pozycji niż skrajna. Pozostaje zapiąć pogłos Kjaerhus. On jest mono.

ODPOWIEDZ