Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
Mam kontroler M-audio Oxygen8. Problem moj jest nastepującej maści: podczas używania gałek słyszalny jest wyraźnie efekt "schodkowania" spowodowany ewidentnie mała częstotliwością pobierania pozycji gałki przez... no właśnie... komputer? Port midi? Sam kontroler? Efekt ów słychać wyraźnie przy podpięciu gałki pod częstotliwość odcięcia filtra o dużym rezonansie - przy szybkich ruchach knoba słychać bardzo nieprzyjemne, schodkowane zmiany owej częstotliwości, jakby zkwantyzowane. NIe ma tego efektu na modulation wheel - tam zmiant zachodzą szybko i efekt jest znośny (choć nie doskonały, bo 128 wartości cc1 to za mało by w pełni odzwierciedlić spektrum filtra, ale to już inna sprawa). Na oko częstotliwość odświeżania wartości knobów to ok. 10-15hz. Próbowałem podłącząć Oxygena przez USB jak i przez port gier. Nie jest to tez zależne ani od syntha, ani od hosta - to już sprawdziłem. Czemu tak się dzieje i czy da się coś z tym zrobić?
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
A jednak, efekt który obserwujesz to właśnie ograniczona, bo zaledwie 8-bitowa rozdzielczość komunikatów CC (128 poziomów), w odróżnieniu od 14-bitowej rozdzielczość pitch bend i modulation (+/-16 tysięcy poziomów). W każdym sterowniku MIDI będziesz miał ten sam efekt, to dlatego wiele istrumentów oferuje opcję sterowania częstotliwości odcięcia filtru kółkiem modulacji. Było już o tym na forum.
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
Krizz: Efekt ów słychać wyraźnie przy podpięciu gałki pod częstotliwość odcięcia filtra o dużym rezonansie - przy szybkich ruchach knoba słychać bardzo nieprzyjemne, schodkowane zmiany owej częstotliwości, jakby zkwantyzowane.
**********************
Może to być też BUG w pluginie. Jak na 128 poziomów można zrobić dobre przejście filtra. Trick tkwi znacznie głebiej w samej budowie wtyczki i wyliczaniu składowych filtra.
A więc niekoniecznie musi to być wina klawiatury wysyłającej jedynie 128 poziomów danego parametru. Efekt złego przejścia filtra może brać się z niewłaściwie opracowanej krzywej zmiany rezonansu filtra we wtyczkach.
Obstawiam na błąd we wtyczce
Podaj jej nazwę ?
O 14-bitowym midi wspomniał właśnie JacekH. Niektóre kontrolery mają taką rozdzielczość. Głośność składa się tak naprawdę z dwóch CC7 i CC39 a Panorama to kontrolery CC10 i CC42, Modulacja to CC1 i CC33.
Drugi mniej znaczący bajt zagęszcza te poziomy.
Ale co z tego jak rzadko to jest stosowane a programiści urządzeń oraz developerzy wtyczek i programów nagminnie zapominają o tym fakcie.
MB: W każdym sterowniku MIDI będziesz miał ten sam efekt, to dlatego wiele istrumentów oferuje opcję sterowania częstotliwości odcięcia filtru kółkiem modulacji.
*********************
PS. Pokaż mi kontroler midi który wysyła modulację jako dwa kontrolery MSB i LSB. Nawet jeżel taki znajdziesz to wtyczki zwykle wykorzystują bardziej znaczący bajt a więc pokaż mi wtyczkę która wykorzystuje je oba
Tak czy owak zostaje Pitch-Bend jako jedyny w pełni 14-bitowy kontroler.
**********************
Może to być też BUG w pluginie. Jak na 128 poziomów można zrobić dobre przejście filtra. Trick tkwi znacznie głebiej w samej budowie wtyczki i wyliczaniu składowych filtra.
A więc niekoniecznie musi to być wina klawiatury wysyłającej jedynie 128 poziomów danego parametru. Efekt złego przejścia filtra może brać się z niewłaściwie opracowanej krzywej zmiany rezonansu filtra we wtyczkach.
Obstawiam na błąd we wtyczce

Podaj jej nazwę ?
O 14-bitowym midi wspomniał właśnie JacekH. Niektóre kontrolery mają taką rozdzielczość. Głośność składa się tak naprawdę z dwóch CC7 i CC39 a Panorama to kontrolery CC10 i CC42, Modulacja to CC1 i CC33.
Drugi mniej znaczący bajt zagęszcza te poziomy.
Ale co z tego jak rzadko to jest stosowane a programiści urządzeń oraz developerzy wtyczek i programów nagminnie zapominają o tym fakcie.
MB: W każdym sterowniku MIDI będziesz miał ten sam efekt, to dlatego wiele istrumentów oferuje opcję sterowania częstotliwości odcięcia filtru kółkiem modulacji.
*********************
PS. Pokaż mi kontroler midi który wysyła modulację jako dwa kontrolery MSB i LSB. Nawet jeżel taki znajdziesz to wtyczki zwykle wykorzystują bardziej znaczący bajt a więc pokaż mi wtyczkę która wykorzystuje je oba

Tak czy owak zostaje Pitch-Bend jako jedyny w pełni 14-bitowy kontroler.
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
MB: A jednak, efekt który obserwujesz to właśnie ograniczona, bo zaledwie 8-bitowa rozdzielczość komunikatów CC (128 poziomów)
************
Nie, to nie tak, i już to wyjaśniałem. Chodzi o częstość odświeżania wartości knoba, co jest widoczne gdy nagrywam ruchy gałek w Sonarze. Nie mam możliwości pokazania teraz zrzutu, ale postaram sie go zrekonstruować:
Tak wygląda zapis ruchu w kółka modulacji w piano roll
{URL=http://www.epsilonpages.prv.pl/files/cc74.bmp]a tak knoba[/URL]
Jak widać nie chodzi o tyle, ile wartości przypada na kontroler, ale o odległości pomiędzy kolejnymi zapisami pozycji gałki -jak widać w przypadku knoba odległości są zawsze identyczne i nie ma to znaczenia czy jest to ruch szybki czy bardzo powolny. Jesli byłoby tak jak mówisz, to czemu, jak widać, podczas nagrywania knoba zapisywane są jego wartości z większymi niż jeden (ze stu dwudziestu ośmiu) skokami, np. następna zapisana wartość po, powiedzmy, 62 to 74? A gdzie zostały zapisane pozostałe 11 wartości?
Nie próbowałem mapować knoba pod kontroler 1, by sprawdzić czy rzeczywiście jest tak jak mówisz. Sprawdzę to w domu. Ale jestem bliski pewności że absolutnie nic to nie zmieni.
WG: Może to być też BUG w pluginie. Jak na 128 poziomów można zrobić dobre przejście filtra. Trick tkwi znacznie głebiej w samej budowie wtyczki i wyliczaniu składowych filtra.
****************
Nie. Jak napisałem, sprawdziłem i to, bo moje podejrzenie było podobne. Niestety niezaleznie od wtyczki, efekt jest ten sam. Zreszta dowodem są wzmiankowane wcześniej zapisy ruchów kontrolerów w Sonarze. Host, jak napisałem, też nie jest winny. Użyłem też Xlutop Chainera, i, jak łatwo zgadnąć, efekt jest ten sam. POdejrzewam że to nie jest też kwestia portu midi (choć próbowałem i przez USB i przez MPU-401), bo wtedy modulation wheel też byłby "schodkowany". Czyżby wina klawiaturki?
************
Nie, to nie tak, i już to wyjaśniałem. Chodzi o częstość odświeżania wartości knoba, co jest widoczne gdy nagrywam ruchy gałek w Sonarze. Nie mam możliwości pokazania teraz zrzutu, ale postaram sie go zrekonstruować:
Tak wygląda zapis ruchu w kółka modulacji w piano roll
{URL=http://www.epsilonpages.prv.pl/files/cc74.bmp]a tak knoba[/URL]
Jak widać nie chodzi o tyle, ile wartości przypada na kontroler, ale o odległości pomiędzy kolejnymi zapisami pozycji gałki -jak widać w przypadku knoba odległości są zawsze identyczne i nie ma to znaczenia czy jest to ruch szybki czy bardzo powolny. Jesli byłoby tak jak mówisz, to czemu, jak widać, podczas nagrywania knoba zapisywane są jego wartości z większymi niż jeden (ze stu dwudziestu ośmiu) skokami, np. następna zapisana wartość po, powiedzmy, 62 to 74? A gdzie zostały zapisane pozostałe 11 wartości?
Nie próbowałem mapować knoba pod kontroler 1, by sprawdzić czy rzeczywiście jest tak jak mówisz. Sprawdzę to w domu. Ale jestem bliski pewności że absolutnie nic to nie zmieni.
WG: Może to być też BUG w pluginie. Jak na 128 poziomów można zrobić dobre przejście filtra. Trick tkwi znacznie głebiej w samej budowie wtyczki i wyliczaniu składowych filtra.
****************
Nie. Jak napisałem, sprawdziłem i to, bo moje podejrzenie było podobne. Niestety niezaleznie od wtyczki, efekt jest ten sam. Zreszta dowodem są wzmiankowane wcześniej zapisy ruchów kontrolerów w Sonarze. Host, jak napisałem, też nie jest winny. Użyłem też Xlutop Chainera, i, jak łatwo zgadnąć, efekt jest ten sam. POdejrzewam że to nie jest też kwestia portu midi (choć próbowałem i przez USB i przez MPU-401), bo wtedy modulation wheel też byłby "schodkowany". Czyżby wina klawiaturki?
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
...A jednak, efekt który obserwujesz to właśnie ograniczona, bo zaledwie 8-bitowa rozdzielczość komunikatów CC (128 poziomów), w odróżnieniu od 14-bitowej rozdzielczość pitch bend i modulation (+/-16 tysięcy poziomów). W każdym sterowniku MIDI będziesz miał ten sam efekt, to dlatego wiele istrumentów oferuje opcję sterowania częstotliwości odcięcia filtru kółkiem modulacji. Było już o tym na forum....
**********************
hmm.. a taka samo bedzie w przypadkunp. ribbon controlera?? np. takie w a6 andromedzie czy kurzweilach maja spora dlugosc.. one tez maja "taktowanie" 128 poziomow?? to by byl absurd..
**********************
hmm.. a taka samo bedzie w przypadkunp. ribbon controlera?? np. takie w a6 andromedzie czy kurzweilach maja spora dlugosc.. one tez maja "taktowanie" 128 poziomow?? to by byl absurd..
the Sun Personality
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
Czyżby wina klawiaturki?...
**********************
Skoro sprawdziłeś już wszelkie możliwości to wszystko na to wskazuje.
A te 10-15 Hz to dobrze policzyłeś ?
Bo to stanowczo za mało na płynną regulację brzmienia tylko 15 razy na sekundę.
Nagrane pozycje kontrolerów absolutnie nie mogą być oddalone od siebie równiutko przy grze szybko czy wolno bo to absolutny nonsens.
PS. Odpal jeszcze raz nagrywanie rejestrując możliwie najszybsze ruchy gałek i wytnij jedną sekundę i policz to
Oczywiście ustaw sekwencer na najwyższa rozdzielczość.
Nie podobają mi się jeszcze te równomierne odstępy kontrolerów co wskazywało by na problemy z MIDI i timing-iem czyli zaniżona gdzieś rozdzielczość taktowania
Poniżej podaję ci odczyty z moich instrumentów.
Yamaha:
- Pitch-Bend ~100 Hz
- Modulation ~90 Hz
- Knobs ~50 Hz
Korg:
- Pitch-Bend ~250 Hz
- Modulation ~200 Hz
- Suwaki ~180 Hz
Korg górą
Ale faktycznie na Korgu zmiana brzmień jest wprost rewelacyjna i tak zawsze było odkąd sięgam pamięcią.
**********************
Skoro sprawdziłeś już wszelkie możliwości to wszystko na to wskazuje.
A te 10-15 Hz to dobrze policzyłeś ?
Bo to stanowczo za mało na płynną regulację brzmienia tylko 15 razy na sekundę.

Nagrane pozycje kontrolerów absolutnie nie mogą być oddalone od siebie równiutko przy grze szybko czy wolno bo to absolutny nonsens.
PS. Odpal jeszcze raz nagrywanie rejestrując możliwie najszybsze ruchy gałek i wytnij jedną sekundę i policz to

Oczywiście ustaw sekwencer na najwyższa rozdzielczość.
Nie podobają mi się jeszcze te równomierne odstępy kontrolerów co wskazywało by na problemy z MIDI i timing-iem czyli zaniżona gdzieś rozdzielczość taktowania

Poniżej podaję ci odczyty z moich instrumentów.
Yamaha:
- Pitch-Bend ~100 Hz
- Modulation ~90 Hz
- Knobs ~50 Hz
Korg:
- Pitch-Bend ~250 Hz
- Modulation ~200 Hz
- Suwaki ~180 Hz
Korg górą

Ale faktycznie na Korgu zmiana brzmień jest wprost rewelacyjna i tak zawsze było odkąd sięgam pamięcią.
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
Nie podobają mi się jeszcze te równomierne odstępy kontrolerów co wskazywało by na problemy z MIDI i timing-iem czyli zaniżona gdzieś rozdzielczość taktowania
***********
PS. Łatwo to sprawdzić rejestrując po prostu nuty.
***********
PS. Łatwo to sprawdzić rejestrując po prostu nuty.
Re: Nieprzyjemny efekt "schodkowania"
Skoro sprawdziłeś już wszelkie możliwości to wszystko na to wskazuje.
A te 10-15 Hz to dobrze policzyłeś ?
*************
Oh, nieliczylem dokładnie, podaję to z pamięci, szaconae na ucho. Tak czy siak, to stanowczo za mało by uzyskac efekt płytnności zmian parametru. To straszne :|
MB: Zmapowałem knob pod kontroler 1 i jest tak jak podejrzewałem. Czyli tylko modulation wheel (oraz bend wheel i suwak data entry regulujacy cc7 - niestety wszystie trzy sa ustawione na stałe i nie da sie ich przemapować) jest taktowane wystarczająco często by nie było tego słychać. Nie rozumiem jednak skąd wziałeś dane że modulation wheel jest 14 bitowy... u mnie jak wół przypada na niego 128 wartości - w koncu jest to kolejny cc. Może miałeś na myśli bend wheel? On rzeczywiście jest 14 bitowy.
Ok, zatem szukam elektronika który podkręci mi taktowanie knobów w tej klawiaturce! :D
A te 10-15 Hz to dobrze policzyłeś ?
*************
Oh, nieliczylem dokładnie, podaję to z pamięci, szaconae na ucho. Tak czy siak, to stanowczo za mało by uzyskac efekt płytnności zmian parametru. To straszne :|
MB: Zmapowałem knob pod kontroler 1 i jest tak jak podejrzewałem. Czyli tylko modulation wheel (oraz bend wheel i suwak data entry regulujacy cc7 - niestety wszystie trzy sa ustawione na stałe i nie da sie ich przemapować) jest taktowane wystarczająco często by nie było tego słychać. Nie rozumiem jednak skąd wziałeś dane że modulation wheel jest 14 bitowy... u mnie jak wół przypada na niego 128 wartości - w koncu jest to kolejny cc. Może miałeś na myśli bend wheel? On rzeczywiście jest 14 bitowy.
Ok, zatem szukam elektronika który podkręci mi taktowanie knobów w tej klawiaturce! :D