Mastering pod płytę winylową

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
mateuszpsp
Posty:61
Rejestracja:sobota 18 paź 2003, 00:00
Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: mateuszpsp » czwartek 16 cze 2005, 14:06

......Ale czy chodzi o to, żeby panorama na dole nie była zbyt rozstrzelona? To właśnie te przeciwfazy?...

**********************

Panoramy "na dole" nie ma sensu robic i tak, bo rozmiary glowy i rozstaw uszu sa takie, ze do 300Hz i tak nie slychac kierunku, z jakiego przychodzi dzwiek. Przeciwfaza natomiast to "cos wiecej" niz panorama, efekt jest jakby dzwiek byl "szerzej niz glosniki". Powoduja ja celowe dzialania, bledy, zle kabelki, dziwne procesory efektowe lub sa po prostu takie barwy w instrumentach. Czlowieka troche glowa boli, ale igla we wkladce musi sie podnosic i opuszczac - czego nie moze - wiec podnosi sie cale ramie ...

**********************



Ta granica 300Hz jest troche umowna, znacznie bezpieczniej jest przyjac oktawe nizej.

Z panoramowaniem to jest tak, ze zwykle panoramujemy sciezke w calym jej spektrum i wystarczy, ze ustawisz bas i stope przesuniete na obie strony od srodka i robi sie problem z niskimi czestotliwosciami a przeciez takie zabiegi dosc czesto sie stosuje w realizacjach przeznaczonych na CD, wtedy trzeba uzyc jakiegos plug-inu do "zwezenia" z niskim zakresie.



MW


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: matiz » czwartek 16 cze 2005, 15:20

Nie chodzilo mi o przeciwfaze, przy niskich jest zalecana wrecz monofonicznosc a nie tylko kompatybilnosc monofoniczna.



Tak, skrot myslowy - zgadzam sie i nie przecze, chcialem napisac cos w stylu: "...nie tylko niskie sa wazne..." czy jakos tak

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: matiz » czwartek 16 cze 2005, 15:34

Ta granica 300Hz jest troche umowna, znacznie bezpieczniej jest przyjac oktawe nizej.



Moze byc. 300Hz ma dlugosc fali 1m, to sporo wiecej niz glowa, 2m jeszcze wiecej



Z panoramowaniem to jest tak, ze zwykle panoramujemy sciezke w calym jej spektrum i wystarczy, ze ustawisz bas i stope przesuniete na obie strony od srodka i robi sie problem z niskimi czestotliwosciami a przeciez takie zabiegi dosc czesto sie stosuje w realizacjach przeznaczonych na CD, wtedy trzeba uzyc jakiegos plug-inu do "zwezenia" z niskim zakresie.



Tak jest, czyli chodzi o to, zeby barw niskich nie panoramowac na boki.



Chyba musze dluzszymi zdaniami pisac, bo czasem sam nie wiem, o co mi chodzilo


dwaku
Posty:72
Rejestracja:środa 24 lis 2004, 00:00

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: dwaku » czwartek 16 cze 2005, 16:26

czyli łopatologicznie:



1.W najniższych partiach basowych (<300Hz) zmniejszamy panoramę jak najbardziej się da, niemal do mono?

2.Używać filtra górnoprzepustowego np od 50Hz? zeby nie było śmieci na dole?

3.Jak eliminujemy przeciwfazę, tak po chłopsku proszę ;), jaki plugin step by step.

4.Góra na spokojnie, o ile decbeli tniemy i jakie częstotliwości w górę?


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: matiz » czwartek 16 cze 2005, 17:32

...czyli łopatologicznie:



1.W najniższych partiach basowych (<300Hz) zmniejszamy panoramę jak najbardziej się da, niemal do mono?




Tak. W zasadzie nie niemal, ale calkiem mono i to w srodku. W praktyce dotyczy to stopy i basu oraz jakis wybuchow czy co tam



2.Używać filtra górnoprzepustowego np od 50Hz? zeby nie było śmieci na dole?



Moze nie 50, ale 35-40 to tak i to nie tylko na winyl



3.Jak eliminujemy przeciwfazę, tak po chłopsku proszę ;), jaki plugin step by step.



Przeciwfazy nie eliminujemy. Po prostu jej nie wytwarzamy. Jezeli na jakims sladzie stereo ja wykryjemy, to ten slad jest zly i albo go monofonizujemy i zmienia barwe, albo odwracamy faze w jednym kanale i nadal jest przeciwfaza



4.Góra na spokojnie, o ile decbeli tniemy i jakie częstotliwości w górę?



Tu po prostu nie wiem. Grozne sa wszelkie szerokopasmowe syki - wokal, hihaty, leady przesterowane itp. Tu chyba nie trzeba przesadzac, wystarczy zrobic dobrze, zeby nie brzmialo jak na odstrojonym telewizorze

dwaku
Posty:72
Rejestracja:środa 24 lis 2004, 00:00

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: dwaku » sobota 18 cze 2005, 14:57

A która wtyczką wykryję przeciwfazy? Bo może wiem co to jest ale nie wiem, że akurat tak to się nazywa ;)

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: Zbynia » sobota 18 cze 2005, 15:35

kazdy dobry analizator bada faze....



a zwezic mozna jakimkolwiek pluginem poszerzajacym aze stereo(w druga strone tez dziala)

Awatar użytkownika
JacekH
Posty:611
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: JacekH » niedziela 19 cze 2005, 10:50

...kazdy dobry analizator bada faze....



a zwezic mozna jakimkolwiek pluginem poszerzajacym aze stereo(w druga strone tez dziala)...

**********************

No niech to ktoś wreszcie napisze PSP StereoPack - w pakiecie jest StereoAnalyser i StereoController, które dokładnie pasują do rysopisów poszukiwanych ;)



Jacek

Awatar użytkownika
All510
Posty:46
Rejestracja:sobota 16 paź 2004, 00:00

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: All510 » niedziela 19 cze 2005, 11:45

......kazdy dobry analizator bada faze....



a zwezic mozna jakimkolwiek pluginem poszerzajacym aze stereo(w druga strone tez dziala)...

**********************

No niech to ktoś wreszcie napisze PSP StereoPack - w pakiecie jest StereoAnalyser i StereoController, które dokładnie pasują do rysopisów poszukiwanych ;)



Jacek...

**********************

witam

ściągnąłem demo tej wtyczki i zainstalowałem ,tylko co wskazuje na to ,że jest przeciwfaza ,a kiedy jest wszystko ok? (nigdy jeszcze nie zajmowałem się takimi badaniami)



pozdr

Awatar użytkownika
JM
Posty:831
Rejestracja:sobota 17 lip 2004, 00:00

Re: Mastering pod płytę winylową

Post autor: JM » niedziela 19 cze 2005, 19:41

... 1.W najniższych partiach basowych (<300Hz) zmniejszamy panoramę jak najbardziej się da, niemal do mono? ...

itd, itp.

**********************

Nigdy nie robiłem "pod winyla", lecz na potrzeby tego pytania posłuchałem na słuchawkach troche "starych dobrych płyt" ze złotego okresu winyli (w tym ABBEY ROAD - The Beatles).

I co mogę stwierdzić? Że zawarte tu porady nijak się mają do rzeczywistości. Na rzeczonej płycie Beatlesów bas, perkusja i wszystko co tam gra skaczą po panoramie jak piłeczka pink-pongowa. Co wiecej, najtrudniej jest znaleźć utwór, w którym bas i perkusja są zlokalizowane centralnie, najczęściej są na skraju panoramy. Nie mówię, że ja tak lubię, ale tak jest.

Z całą pewnością nie ma tam kompresji, a i głośność jest umiarkowana. I to jest chyba cała tajemnica winyli.

ODPOWIEDZ