Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
Whiteman
Posty:214
Rejestracja:sobota 08 sty 2005, 00:00
Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: Whiteman » czwartek 21 kwie 2005, 14:01

No właśnie! Jak to w końcu jest z tym rozstawianiem mikrofonów podczas nagrania z użyciem co najmniej dwóch "pojemników"??



W EiS jest napisane:

"(...) odległość między mikrofonami powinna być co najmniej trzykrotnie większa, niż odległość każdego mikrofonu od jego źródła dźwięku"



Niedawno słuchałem sobie plików porównawczych pochodzących z testów e-muzyk (między innymi

porównanie Superlux CM-H8A i Neuman TLM-103) ) . Po uważnym przesłuchaniu doszedłem do wniosku, że nagranie testowe przeprowadzano z kilku testowanych mikrofonów jednocześnie, bo w każdym pliku jest jedna i ta sama "zaśpiewka".



W tej sytuacji, oba mikrofony musiały być ustawione bardzo blisko siebie! Jednak podczas symultanicznego odtworzenia plików tekstowych nie usłyszałem żadnych zniekształceń (a może były pomijalnie małe??). Jak to wytłumaczyć?

Czy więc zasada podana przez EiS tyczy się tylko jakichś szczególnych przypadków (np. ten sam model mikrofonów) ?

I'm representin' all the Whiteman's for across the world!!!!!

Awatar użytkownika
Whiteman
Posty:214
Rejestracja:sobota 08 sty 2005, 00:00

Re: Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: Whiteman » czwartek 21 kwie 2005, 14:10

przeprowadzano z kilku testowanych mikrofonów jednocześnie

*************

przeprowadzano z wykorzystaniem kilku testowanych mikrofonów jednocześnie*





podczas symultanicznego odtworzenia plików tekstowych

**********************

plików testowych*



*Sorry za błędy
I'm representin' all the Whiteman's for across the world!!!!!

Awatar użytkownika
mel
Posty:378
Rejestracja:czwartek 24 lip 2003, 00:00

Re: Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: mel » czwartek 21 kwie 2005, 18:25

w eisie opisano sposob na zniwelowanie powstalych przesuniec fazowych. Okresla sie, ze drugi mikrofon ustawia sie w odleglosci 3x wiekszej od zrodla, niz pierwszy. Problem nie powstaje, gdy mikrofony ustawione sa obok siebie. Ale po co tak nagrywac? Chyba ze do testow porownawczych...

pozdrawiam


Awatar użytkownika
preceli
Posty:2452
Rejestracja:poniedziałek 06 gru 2004, 00:00

Re: Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: preceli » czwartek 21 kwie 2005, 19:12

...Chyba ze do testow porownawczych...



Nie chyba, lecz napewno.
Wiedza zawsze ileś tam kosztuje, głupoty i niewiedzy nie da się oszacować.

Awatar użytkownika
mel
Posty:378
Rejestracja:czwartek 24 lip 2003, 00:00

Re: Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: mel » czwartek 21 kwie 2005, 23:11

Problem nie powstaje, gdy mikrofony ustawione sa obok siebie.

...

**********************

Wlasciwie wyrazilem sie malo prezyzyjnie. Problem nie wystepuje, gdy oba mikrofony sa w takiem samej odleglosci od zrodla.

Bo oczywiscie niekoniecznie musza byc obok siebie.

Kalamb
Posty:355
Rejestracja:wtorek 15 lip 2003, 00:00

Re: Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: Kalamb » piątek 22 kwie 2005, 09:47

...No właśnie! Jak to w końcu jest z tym rozstawianiem mikrofonów podczas nagrania z użyciem co najmniej dwóch "pojemników"??



W EiS jest napisane:

"(...) odległość między mikrofonami powinna być co najmniej trzykrotnie większa, niż odległość każdego mikrofonu od jego źródła dźwięku"

...

**********************

Panowie zasada dotyczy dwóch żródeł dzwięku nagrywanych w tym samym czasie chodzi o zminimalizowanie przesłuchu

Marck9
Posty:214
Rejestracja:środa 01 maja 2002, 00:00

Re: Techniki mikrofonowe - reguła 3 ->1

Post autor: Marck9 » piątek 22 kwie 2005, 14:05

Żeby zrozumieć problem z przesunięciami fazowymi oraz ideę ustawienia mikrofonów 3=>1 najlepiej nagrać jakąś rockową kapelkę na 100% z pełnym omikrofonowaniem w niedużym pomieszczeniu. Już przy pierwszych próbach miksu będzie można usłyszeć w czym tkwi problem.
Marck9 - Warszawa

ODPOWIEDZ