Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
Witam!
Planujemy w swieta nagranie naszej kapeli (bedzie to moje 1 nagranie wielosladowe odkad mam E-MU 1820);
Planuje wykorzystac wszystkie dostepne wejscia audio przy nagraniu, tzn 8 wejsc jednoczesnie (najpierw perkusja a pozniej dogrywanie reszty...);
Pytanie moje zdradzilem w sumie juz w temacie, ale jeszcze rozwine temat; waham sie ze wzgledu na 2 rzeczy:
1) nie wiem jak stratna jest koncowa konwersja do 44.1kHz - i w zwiazku z tym czy oplaca sie...
2) nie wiem jakie ograniczenia moge napotkac podczas dalszej pracy ze sciezkami nagranymi w 96kHz, tzn chodzi mi glownie o wtyczki - nie wszystkie pracuje chyba w tej rozdzielczosci no i ogolnie - jakie moge jeszcez problemy napotkac?
Bylbym wdzieczny za wszelkie porady i wskazowki
pozdrawiam
ovca
Planujemy w swieta nagranie naszej kapeli (bedzie to moje 1 nagranie wielosladowe odkad mam E-MU 1820);
Planuje wykorzystac wszystkie dostepne wejscia audio przy nagraniu, tzn 8 wejsc jednoczesnie (najpierw perkusja a pozniej dogrywanie reszty...);
Pytanie moje zdradzilem w sumie juz w temacie, ale jeszcze rozwine temat; waham sie ze wzgledu na 2 rzeczy:
1) nie wiem jak stratna jest koncowa konwersja do 44.1kHz - i w zwiazku z tym czy oplaca sie...
2) nie wiem jakie ograniczenia moge napotkac podczas dalszej pracy ze sciezkami nagranymi w 96kHz, tzn chodzi mi glownie o wtyczki - nie wszystkie pracuje chyba w tej rozdzielczosci no i ogolnie - jakie moge jeszcez problemy napotkac?
Bylbym wdzieczny za wszelkie porady i wskazowki
pozdrawiam
ovca
Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!
-
- Posty:243
- Rejestracja:czwartek 21 paź 2004, 00:00
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
Pytanie moje zdradzilem w sumie juz w temacie, ale jeszcze rozwine temat; waham sie ze wzgledu na 2 rzeczy:
1) nie wiem jak stratna jest koncowa konwersja do 44.1kHz - i w zwiazku z tym czy oplaca sie...
2) nie wiem jakie ograniczenia moge napotkac podczas dalszej pracy ze sciezkami nagranymi w 96kHz, tzn chodzi mi glownie o wtyczki - nie wszystkie pracuje chyba w tej rozdzielczosci no i ogolnie - jakie moge jeszcez problemy napotkac?
Bylbym wdzieczny za wszelkie porady i wskazowki
pozdrawiam
ovca...
**********************
1. Jeżeli użyjesz więcej niż 48 KHz nie wykorzystasz E-DSP.
2. Z tego, co czytałem na tym forum oraz w literaturze w zupełności wystarczy 24 bity i 44.1 KHz...Jeżeli chcesz większą rozdzielczość to zrób dwukrotność 44.1, czyli 88.2 KHz. Zresztą ktoś już na łamach tego forum o tym pisał. Poza tym bębny to conajmniej 8 śladów, a ADAT na tej karcie (o ile będziesz nagrywał przez niego) to max 24 bit @ 44.1/48KHz. No i istnieje jeszcze metoda prób i błędów
Ale to już zostawiam Tobie.
1) nie wiem jak stratna jest koncowa konwersja do 44.1kHz - i w zwiazku z tym czy oplaca sie...
2) nie wiem jakie ograniczenia moge napotkac podczas dalszej pracy ze sciezkami nagranymi w 96kHz, tzn chodzi mi glownie o wtyczki - nie wszystkie pracuje chyba w tej rozdzielczosci no i ogolnie - jakie moge jeszcez problemy napotkac?
Bylbym wdzieczny za wszelkie porady i wskazowki
pozdrawiam
ovca...
**********************
1. Jeżeli użyjesz więcej niż 48 KHz nie wykorzystasz E-DSP.
2. Z tego, co czytałem na tym forum oraz w literaturze w zupełności wystarczy 24 bity i 44.1 KHz...Jeżeli chcesz większą rozdzielczość to zrób dwukrotność 44.1, czyli 88.2 KHz. Zresztą ktoś już na łamach tego forum o tym pisał. Poza tym bębny to conajmniej 8 śladów, a ADAT na tej karcie (o ile będziesz nagrywał przez niego) to max 24 bit @ 44.1/48KHz. No i istnieje jeszcze metoda prób i błędów

Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
1. Jeżeli użyjesz więcej niż 48 KHz nie wykorzystasz E-DSP.
2. Z tego, co czytałem na tym forum oraz w literaturze w zupełności wystarczy 24 bity i 44.1 KHz...Jeżeli chcesz większą rozdzielczość to zrób dwukrotność 44.1, czyli 88.2 KHz. Zresztą ktoś już na łamach tego forum o tym pisał. Poza tym bębny to conajmniej 8 śladów, a ADAT na tej karcie (o ile będziesz nagrywał przez niego) to max 24 bit @ 44.1/48KHz. No i istnieje jeszcze metoda prób i błędów
Ale to już zostawiam Tobie....
**********************
ad.1) no to jest fakt; ale powiedzmy ze nie musze z niego korzystac...
ad.2) 88.2 nie moge zrobic... (44.1, 48 albo 96kHz) - nie ma takiej opcji...
8 sladow na bebny (no, powiedzmy 7) to wlasnie tyle wejsc audio ile ma karta; reszta bedzie dogrywana pozniej, w kolejnych sesjach...
Czyli rozumiem ze ty typowalbys 44.1... dzieki
pozdrawiam
ovca
2. Z tego, co czytałem na tym forum oraz w literaturze w zupełności wystarczy 24 bity i 44.1 KHz...Jeżeli chcesz większą rozdzielczość to zrób dwukrotność 44.1, czyli 88.2 KHz. Zresztą ktoś już na łamach tego forum o tym pisał. Poza tym bębny to conajmniej 8 śladów, a ADAT na tej karcie (o ile będziesz nagrywał przez niego) to max 24 bit @ 44.1/48KHz. No i istnieje jeszcze metoda prób i błędów

**********************
ad.1) no to jest fakt; ale powiedzmy ze nie musze z niego korzystac...
ad.2) 88.2 nie moge zrobic... (44.1, 48 albo 96kHz) - nie ma takiej opcji...
8 sladow na bebny (no, powiedzmy 7) to wlasnie tyle wejsc audio ile ma karta; reszta bedzie dogrywana pozniej, w kolejnych sesjach...
Czyli rozumiem ze ty typowalbys 44.1... dzieki
pozdrawiam
ovca
Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!
- przedwczoraj
- Posty:223
- Rejestracja:wtorek 07 sty 2003, 00:00
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
...Miałem podobne pytanie...
**********************
...no w sumie to prawie to samo - masz racje;
dzieki
PS Gdyby ktos jednak chcial dodac cos od siebie to zapraszam!
**********************
...no w sumie to prawie to samo - masz racje;
dzieki
PS Gdyby ktos jednak chcial dodac cos od siebie to zapraszam!

Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
PS Gdyby ktos jednak chcial dodac cos od siebie to zapraszam!

**********************
jezeli masz dosc dysku i procesora (ano, 96 ma 2x wiecej danych wiec wymaga wiecej dysku a i procek musi w tym samym czasie przewalic 2x wiecej danych) to bierz 96.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
jezeli masz dosc dysku i procesora (ano, 96 ma 2x wiecej danych wiec wymaga wiecej dysku a i procek musi w tym samym czasie przewalic 2x wiecej danych) to bierz 96.
**********************
...no to super; teraz to juz calkowicie nie wiem co lepsze...
PS Procek, dyski i RAM napewno podolaja...
**********************
...no to super; teraz to juz calkowicie nie wiem co lepsze...

PS Procek, dyski i RAM napewno podolaja...
Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
...no to super; teraz to juz calkowicie nie wiem co lepsze...

**********************
sprawa taka - samo nagranie na 96 sie prawie nie rozni od tego na 44.1
ale wszystkie efekty, szczegolnie filtry, znacznie lepiej pracuja na 96 niz na 44.1
Wady
- wiecej procka i dysku
- dla EMU - brak mozliwosci uzycia (badziewiastego tak czy tak) procesora DSP
- redukcja ilosci kanalow na ADAT (wynikajaca z ograniczen zlacza swiatekowego TOSLINK)
- koniecznosc ostatecznej redukcji do 44.1
wiec jak nie uzywasz adata ani wewnetrznego DSP, masz dosc miejsca na dysku i dosc megahercow procka, to z wad pozostaje tylko ta ostatnia.
Ja uzywam ADAT we/wy i cyfrowej konsoli ktora pracuje max w 48, wiec nie uzywam 96. Wydaje mi sie jednak ze warto.
Trzeba tylko uzyc czegos dobrego do ostatecznej redukcji czestotliwosci. Osobiscie nie wiem co by to moglo byc - moze ktos by cos tutaj poradzil?
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
wiec jak nie uzywasz adata ani wewnetrznego DSP, masz dosc miejsca na dysku i dosc megahercow procka, to z wad pozostaje tylko ta ostatnia.
**********************
Nie uznałbym tego jako wady. Nadmiarowe informacje o sygnale wynikające z wyższej częstotliwości opróbkowania to duży plus. W zasadzie każdy sekwencer audio wykonując MixDown czy Export robi to w oparciu o najnowsze algorytmy. Generalnie jest to interpolacja sinc.
Oczywiście lepiej byłoby pracować z 88.2 KHz niż 96 kHz ale karta E-MU nie wspiera tej częstotliwości.
Praca filtrów będzie mało zauważalna. Co innego 192 kHz a nawet wyżej.
Czasami 96 kHz może nieść za sobą problemy z kompatybilnością wtyczek. O ile korzystasz z wtyczek znanych firm to ten fakt można uznać za nieistotny.
24bit/96Khz x 8 śladów mono to 2.20 MB/sek. dla dysku a więc dla typowego systemu opartego na dysku ATA/SATA to będzie "pestka".
Możesz się przygotować do zgrywki wcześniejszą defragmentacją dysku to z pewnością pomoże. Jeżeli masz drugi dysk to wykorzystaj go tylko do rejestracji śladów wtedy masz gwarantowaną wydajność zapisu.
PS. Wybierz tę częstotliwość na której karta sprawuje się najlepiej i osiąga najlepsze parametry. Nie zawsze wyższa częstotliwość próbkowania idzie w parze z większą dynamiką sygnału.
Wyższe częstotliwości zwykle niosą ze sobą zmniejszenie dynamiki sygnału. To zapewne jeszcze zależy od jakości i wykonania przetworników. Stwierdzone i zauważone na kilku modelach kart.
**********************
Nie uznałbym tego jako wady. Nadmiarowe informacje o sygnale wynikające z wyższej częstotliwości opróbkowania to duży plus. W zasadzie każdy sekwencer audio wykonując MixDown czy Export robi to w oparciu o najnowsze algorytmy. Generalnie jest to interpolacja sinc.
Oczywiście lepiej byłoby pracować z 88.2 KHz niż 96 kHz ale karta E-MU nie wspiera tej częstotliwości.
Praca filtrów będzie mało zauważalna. Co innego 192 kHz a nawet wyżej.
Czasami 96 kHz może nieść za sobą problemy z kompatybilnością wtyczek. O ile korzystasz z wtyczek znanych firm to ten fakt można uznać za nieistotny.
24bit/96Khz x 8 śladów mono to 2.20 MB/sek. dla dysku a więc dla typowego systemu opartego na dysku ATA/SATA to będzie "pestka".
Możesz się przygotować do zgrywki wcześniejszą defragmentacją dysku to z pewnością pomoże. Jeżeli masz drugi dysk to wykorzystaj go tylko do rejestracji śladów wtedy masz gwarantowaną wydajność zapisu.
PS. Wybierz tę częstotliwość na której karta sprawuje się najlepiej i osiąga najlepsze parametry. Nie zawsze wyższa częstotliwość próbkowania idzie w parze z większą dynamiką sygnału.
Wyższe częstotliwości zwykle niosą ze sobą zmniejszenie dynamiki sygnału. To zapewne jeszcze zależy od jakości i wykonania przetworników. Stwierdzone i zauważone na kilku modelach kart.
Re: Nagranie - 44.1 czy 96kHz?
zwróć uwagę że te osiem śladów nagrywane jest do ośmiu plików więc juz nie taka pestka.....
chociaż da radę.......
zauważyłem że moja emu1212m ma najmniejsze szumy przy 48kHz i w sumie cały czas na takiej pracuję(przesiadlem sie z audigy wiec juz nie zmienialem systemu pracy...)
96kHz......
nie wiem jaki masz komputer ale żeby odtworzyć te kilka,kilkanascie śladów w takiej jakości to jednak trzeba posiadać dość szybki....
chociaż da radę.......
zauważyłem że moja emu1212m ma najmniejsze szumy przy 48kHz i w sumie cały czas na takiej pracuję(przesiadlem sie z audigy wiec juz nie zmienialem systemu pracy...)
96kHz......
nie wiem jaki masz komputer ale żeby odtworzyć te kilka,kilkanascie śladów w takiej jakości to jednak trzeba posiadać dość szybki....