Nagrywanie werbla/break'a

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
ovca
Posty:159
Rejestracja:piątek 19 mar 2004, 00:00
Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: ovca » poniedziałek 29 lis 2004, 15:55

Witam!

Bede nagrywal niedlugo zespol rockowy ('moj pierwszy raz );

Mam pytanie: jak omokrofonowac werbel i break/hi-hat ?

Nie chodzi mi o rodzaj mikrofonu, tylko czy te dwa instr perk nagrywa sie raczej jednym mikrofonem ustawionym pomiedzy czy dwoma osobnymi?

Od razu mowie ze nie mam specjalnych mikrofonow werblowych do zapinania na obreczy wiec bede korzystal z klasycznych dynamicznych (np Shure 57/58); wiec czy lepiej nagrac na 2 osobno czy sciagnac werbel i break jednym?



z gory dziekuje za porady

ovca
Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!

Kalamb
Posty:355
Rejestracja:wtorek 15 lip 2003, 00:00

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: Kalamb » poniedziałek 29 lis 2004, 16:13

...Witam!

Bede nagrywal niedlugo zespol rockowy ('moj pierwszy raz );

Mam pytanie: jak omokrofonowac werbel i break/hi-hat ?

Nie chodzi mi o rodzaj mikrofonu, tylko czy te dwa instr perk nagrywa sie raczej jednym mikrofonem ustawionym pomiedzy czy dwoma osobnymi?

Od razu mowie ze nie mam specjalnych mikrofonow werblowych do zapinania na obreczy wiec bede korzystal z klasycznych dynamicznych (np Shure 57/58); wiec czy lepiej nagrac na 2 osobno czy sciagnac werbel i break jednym?



z gory dziekuje za porady

ovca...

**********************

SNARE - (use capacitor or dynamic with good top end). In from audience side. 45 to 60° angle. Point at drummer's crotch, inch or two above head, two inches in. "Roomy sound" = mic further out (more potential phase problems). "Shell tone" = point at metal rim. "Top end rattle" = use 2nd mic under snare (and mix in with other mic). Dampen with Tempo if necessary, but not between mic & drum.

Najlepiej SM 57



HI-HAT - (condenser = "more attack", dynamic = a smooth "tsssp") Mic at edge of top cymbal when its open. 4 inches away and angled down. "To make it cut" = perpendicular to open hat and very close. "Brassier, heavier tone" = mic toward center.

pozdrawiam




Awatar użytkownika
ovca
Posty:159
Rejestracja:piątek 19 mar 2004, 00:00

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: ovca » poniedziałek 29 lis 2004, 16:30

Point at drummer's crotch...

**********************





...to mi sie najbardziej podobalo



a teraz na temat: czyli bezwzglednie 2 mikrofony? czy nagrywa sie tez na jeden czy jest to kategorycznie niepoprawne... ?
Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty:1732
Rejestracja:czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: szkudlik » poniedziałek 29 lis 2004, 16:42

...Point at drummer's crotch...

**********************

...to mi sie najbardziej podobalo



a teraz na temat: czyli bezwzglednie 2 mikrofony? czy nagrywa sie tez na jeden czy jest to kategorycznie niepoprawne... ?...

**********************



Mozesz cala prekusje nagrac jednym mikrofonem - nikt nie zabroni. Tylko nie bedziesz mial zadnych mozliwosci ingerencji w nagranie, zmian proporcji, dodania roznej kompresji, poglosu na poszczegolne instrumenty itd. Ma to szczegolne zastosowanie do stopy, gdzie ingerencja korektorem jest czesto tak gleboka ze jest to bardziej kreacja zupelnie nowego brzmienia niz porostu nagranie.



Dlatego nagrywa sie osobno.



Druga sprawa - sa uznane pewne standardy brzmieniowe, np. werbel najlepiej (?) brzmi jak sie go nagra za momoca Shure SM-57. Za to ten mic sie calkowicie nie nadaje do Hit-Hata, bo kiepsko przenosi gore i nie jest super selektywny.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Kalamb
Posty:355
Rejestracja:wtorek 15 lip 2003, 00:00

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: Kalamb » poniedziałek 29 lis 2004, 16:44



...to mi sie najbardziej podobalo

****************************8

ale to prawda najprośiej określa pozycję mikrofonu(kierunek w punkt uderzenia pałki)



a teraz na temat: czyli bezwzglednie 2 mikrofony? czy nagrywa sie tez na jeden czy jest to kategorycznie niepoprawne... ?...

****************************************

nagrywając werbel będziesz miał zawsze hi hot na przesłuchu jak również na OH ale nie będzie zadnej ingerencji (werbel i hi hot wymagają innej korekcji)

ustawianie mikrofonu pomiędzy odradzam ze względu na brzmienie i problemy fazowe


Awatar użytkownika
ovca
Posty:159
Rejestracja:piątek 19 mar 2004, 00:00

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: ovca » poniedziałek 29 lis 2004, 17:08

OK; tak wlasnie przypuszczalem i logika tez tak jakos podpowiada...

pytalem bo bylem swiadkiem nagran w ktorych te instr zbierane byly jednym mik'em i pomyslalem ze moze jest w tym jakis sensowny cel;



jeszcze raz dzieki wielkie za pomoc

pozdrawiam

ovca
Jestem muzykiem; gram na skrzypcach el., klawiszach, gitarze... zapraszam na moja strone: www.ovca.republika.pl oraz strone zespolu BORDERLINE: www.borderline.art.pl !!!

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: matiz » poniedziałek 29 lis 2004, 18:33

Przesluchy na sladzie werbla beda i tak bardzo duze, jezeli perkusista jest sierota i wali mocno w blachy a slabo w bebny, to w ogole kryminal - ale zawsze lepiej dostawic pojemnosciowke do werbla - z paru powodow. Najwazniejszy - hihat z overheadow jest "oddalony", dedykowany mikrofon pozwoli go "przyblizyc" - nie chodzi o glosnosc, moze go w miksie bedzie malutko, ale sie przyda. Po drugie - jezeli werbel bedzie bramkowany lub podmieniany z samplera, to hi-hata nie bedzie wcale lub w najlepszym przypadku bedzie zmienial glosnosc i barwe na skutek dzialania bramki - wtedy oddzielny mikrofon rowniez moze pomoc. Krotkomowiac - jezeli masz mikrofony, wejscia i slady to nagrywaj hi-hat na oddzielny slad.

Marck9
Posty:214
Rejestracja:środa 01 maja 2002, 00:00

Re: Nagrywanie werbla/break'a

Post autor: Marck9 » poniedziałek 29 lis 2004, 21:42

Druga sprawa - sa uznane pewne standardy brzmieniowe, np. werbel najlepiej (?) brzmi jak sie go nagra za momoca Shure SM-57. Za to ten mic sie calkowicie nie nadaje do Hit-Hata, bo kiepsko przenosi gore i nie jest super selektywny.

...

**********************

Będziesz musiał ustawić tak mikrofon żeby zbierać jednym mikiem dwa "przeciwpałożne" źródła dźwięku. W efekcie możesz stracić z 50% ataku werbla (jak na nagraniach pop z lat 80-tych). Natomiast hi-hat ma to do siebie, że b. często ma cięższą dolną blachę przez co będzie się "grubo sypał" - straci na swojej jasności i lekkości.

Do tego dojdzie Ci problem z panoramą - werbel zazwyczaj jest bliżej środka niż break. W efekcie i tak będziesz musiał rozbić ślad werbel/break na dwa różne, stosować korekcję etc. A jak perkusista będzie początkujący to absolutnie nie dojdziesz do ładu z poziomami.



Sam z 8 lat temu tak kazałem nagrać swoje bębny w ten sposób (nagrywaliśmy wtedy na 16 śladach i trzeba było oszczędzać), a dziś jak słucham tych tracków to bym nakładł perkusiście po pysku

Oczywiście wokaliści doszli do góra 15 tracku więc i tak jeden został wolny



Pozdrawiam
Marck9 - Warszawa

ODPOWIEDZ