Vocing
Chciałem zapytać czy znacie jakieś jazzowe konfiguracje akordów, bo chętnie chciałbym się podszkolić.
Te najbardziej rasowe jakie znam to:
G, F, H, E
albo
C, E, Hb, Eb
Szukam podobnych akordów którymi mógłbym wzbogacać swoje aranże.
Pozdrawiam
Re: Vocing
C7maj/9 d7/9 G6/7
e7/9- a7/9 d7/9 G6/9 C7maj/9
E7/9- A7/9 D7/9 G7/9 C6/9
uproszczonym schematem (dodawanie składników, tak jak wyżej, chyba że napisałem inaczej)
C C d G g C7/9- F9 f e es d G C
c7/9 Ab7maj/9 G+
c a(półzmniejszony) d(półzmniejszony) G+
Ale najlepiej, to weź funty z Aebersolda i kopiuj połączenia, np z Blue Bossy czy Autumn Leaves itp itp itp
Re: Vocing
Przepraszam może źle się wyraziłem. Nie chodziło mi o progresję, choć i to jest ważne. chodziło mi o budowę akordów - z jakich dźwięków się składają. Kiedy pisałem G, F, H, E - to nie miałem na myśli G Maj, F Maj, tylko pojedyncze dźwięki akordu i właśnie czegoś takiego szukam - kilku jazzowych akordów które mógłbym zastosować w swoich aranżach
Re: Vocing
po pierwsze nie ma jazzowych akordów, każdy akord może być "jazzowy".
Po drugie temat to voicingi i ( mniej więcej ) taką odpowiedź dostałeś. Zresztą... każdy z zawartych w nich współbrzmień może mieć charakter " Jazzowy" , wszystko zależy od kontekstu.
Re: Vocing
...
po pierwsze nie ma jazzowych akordów, każdy akord może być "jazzowy".
Po drugie temat to voicingi i ( mniej więcej ) taką odpowiedź dostałeś. Zresztą... każdy z zawartych w nich współbrzmień może mieć charakter " Jazzowy" , wszystko zależy od kontekstu.
...
Jak już wchodzimy w szczegóły, to voicing oznacza prowadzenie głosów (równocześnie tworzących akordy) w ramach progresji.
Znajdź pdf Aebersolda - pierwsze dwie książki, tam jest wszystko ładnie opisane.
Ale w skrócie najczęstsze rozszerzenia najczęstszych akordów (wynikające z buowy tercjowej, za dużo tłumaczenia):
Akord durowy: septyma wielka, nona wielka, czasem seksta wielka
Akord molowy: septyma mała, nona wielka, czasem seksta wielka
Akord septymowy: septyma mała, nona wielka/mała, seksta wielka
Akord półzmniejszony: septyma mała
Akordy septymowe czasem się alteruje podwyższając septymę, czasem dodaje się do tego nonę zwiększoną (w górze).
Akord septymowy zmniejszony, to to samo co akord septymowy z noną małą, ale pozbawiony prymy.
Charakterystyczne układy, np:
Ręka Lewa | Prawa
C | Bb E A (C7/6)
C | E A D (C6/9)
C | D E G H (Cmaj) > i wszystkie przewroty prawej ręki poza tym z sekundą na górze, we wszystkich trybach
C | Bb E G# > i wszystkie przewroty prawej
C | E G# Bb D# (C+9/9b)
C | Bb D F (Csus) > i wszystkie przewroty prawej ręki
Takie akordy, jak sugerował przedmówca, są uniwersalne, klasyka momentami aż huczy od nich, ważny jest kontekst. Ale faktem też jest, że wystarczy klapnąć "rozszerzone" cegły na fortepianie i będzie jazz.
Re: Vocing
*Akordy septymowe czasem się alteruje podwyższając kwintę