Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
havier3
Posty:344
Rejestracja:czwartek 06 kwie 2006, 00:00
Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: havier3 » poniedziałek 05 gru 2011, 18:29

WItam wszystkich.


Przygotowuje material do nagrania na plycie vinylowej - probuje sie stosowac do wszystkich wskazowek ktore znalazlem na ten temat i mam niemały problem z basem. Mianowicie zalecane jest (a nawet niezbędne) aby wszystko poniez 400hz zrobic w mono. Poszedlem tym sladem, mam juz tracki przygotowane w ten sposob, ale jak przyszlo do porownania utworow zródłowych z tymi "mono" to brzmienie wiele stracilo. Nie slysze wielu rzeczy ktore są w wersjach stereo.


 Moze to ja cos nie tak zrobilem? Zalozylem na jedna sciezke filtr gornoprzepustowy, na drugą dolnoprzepustowy, ustawilem wartosci od 400hz wzwyz w drugiej od 400 ponizej i mam wrazenie ze powycinalo duzo "soku" z utworow (nie wiem jak to inaczej nazwac).


Czy ktos moglby cos poradzic? Bede mocno wdzieczny.


Dziekuje.


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: matiz » poniedziałek 05 gru 2011, 19:04

...
WItam wszystkich.

Przygotowuje material do nagrania na plycie vinylowej - probuje sie stosowac do wszystkich wskazowek ktore znalazlem na ten temat i mam niemały problem z basem. Mianowicie zalecane jest (a nawet niezbędne) aby wszystko poniez 400hz zrobic w mono. Poszedlem tym sladem, mam juz tracki przygotowane w ten sposob, ale jak przyszlo do porownania utworow zródłowych z tymi "mono" to brzmienie wiele stracilo. Nie slysze wielu rzeczy ktore są w wersjach stereo.

 Moze to ja cos nie tak zrobilem? Zalozylem na jedna sciezke filtr gornoprzepustowy, na drugą dolnoprzepustowy, ustawilem wartosci od 400hz wzwyz w drugiej od 400 ponizej i mam wrazenie ze powycinalo duzo "soku" z utworow (nie wiem jak to inaczej nazwac).

Czy ktos moglby cos poradzic? Bede mocno wdzieczny.

Dziekuje....
 


 


Najlepszy jest do tego korektor brainworx, ale jak nie masz , to znajdz darmowy GMonoBass, daj go na sume, ustaw i skoryguj proporcje w sesji.


MrExplosion
Posty:471
Rejestracja:piątek 15 wrz 2006, 00:00

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: MrExplosion » poniedziałek 05 gru 2011, 20:31

Ja tam się nie znam, ale chyba filtr, którego używasz, powinien być linear-phase (nie wiem jak się to określa po polsku), żeby po rozdzieleniu sygnału na 2 pasma i potem zsumowaniu wszystko zgadzało się fazowo

Awatar użytkownika
NeckUno1
Posty:39
Rejestracja:poniedziałek 05 lip 2010, 00:00

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: NeckUno1 » poniedziałek 05 gru 2011, 23:18

...Ja tam się nie znam, ale chyba filtr, którego używasz, powinien być linear-phase (nie wiem jak się to określa po polsku), żeby po rozdzieleniu sygnału na 2 pasma i potem zsumowaniu wszystko zgadzało się fazowo... 


Liniowy-fazowo lub zgodny fazowo. 


Faktem jest, że korekcja w połączeniu z monofonizacją powoduje problemy fazowe co często prowadzi do tego, że pewne dźwięki przestają być słyszane w miksie. W którymś numerze EiS było konkretnie opisane na czym to polega i jak soie z tym radzić. A czy przypadkiem w twoich utworach bas lub stopa (ewentualnie inne instrumenty, które nisko grają) nie są za szeroko osadzone w obrazie stereo? Zazwyczaj tworząc miks od początku warto zwracać uwagę na to, żeby intrumenty które grają w dole pasma były osadzone na środku przestrzeni dźwiękowej.

Później bo teraz nie mam czasu :)

Awatar użytkownika
havier3
Posty:344
Rejestracja:czwartek 06 kwie 2006, 00:00

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: havier3 » wtorek 06 gru 2011, 00:09

Chodzi o to ze w muzyce ktorą miksuje nie ma stopy ani gitary basowej - to nowa elektronika w ktorej przestrzen stereo ma bardzo duze znaczenie. Moze stąd braki po zmianie na mono "dolnej partii". Nadal nad tym pracuje, ale efekt osiagam caly czas podobny - czyli mało zadawalający. Jednoczesnie nie chce mi sie wierzyc ze nie mozna - sam mam duzo plyt winylowych z taką muzyką i brzmią swietnie, wiec raczej wina lezy po mojej stronie. No coz - szukam dalej.
Jesli ktos ma ochote blizej opisac jakby to ugryzł to bardzo mi pomoze.
Dziekuje.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: DJOZD » wtorek 06 gru 2011, 11:10

Próbowałeś jak zrobi to Ozone 4? Multiband Stereo Imaging ustawiony na 400hz i całkowitym z monofonizowaniu przy moich miksach nie wykazuje żadnych anomali, a wrażenie słuchowe jest praktycznie identyczne. Jest to z pewnością kwestia miksu i rodzaju muzyki. Muzyka klubową łatwiej się monofonizuje ale z pewnością jest to do osiągnięcia w innych gatunkach. Trzeba poprostu tak aranżować utwór by wszytsko świadomie układać w mono w tych pasmach.


Awatar użytkownika
lukashhh1
Posty:363
Rejestracja:środa 02 sty 2008, 00:00
Lokalizacja:Otwock

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: lukashhh1 » wtorek 06 gru 2011, 11:13

...
Próbowałeś jak zrobi to Ozone 4? Multiband Stereo Imaging ustawiony na 400hz i całkowitym z monofonizowaniu przy moich miksach nie wykazuje żadnych anomali, a wrażenie słuchowe jest praktycznie identyczne. Jest to z pewnością kwestia miksu i rodzaju muzyki. Muzyka klubową łatwiej się monofonizuje ale z pewnością jest to do osiągnięcia w innych gatunkach. Trzeba poprostu tak aranżować utwór by wszytsko świadomie układać w mono w tych pasmach....
 


 


Kolega ma racje.... sam tego doswiadczyłem i teraz jak robie jakas barwe zawsze patrze na wskaźnik korelacji fazowej i goniometr...


A tak w ogóle to nie za wysoko ten filtr ustawiony? moim skromnym zdaniem wystarczy na jakies 200Hz...


[addsig]
Produkcja muzyczna: Progressive House,Progressive Trance, Chillout. MAC MINI i5 16GB 256GB
FOCUSRITE SCARLETT18i20 2nd Gen, 2x JBL LSR305, ALESIS Q49, KORG NANOCONTROL, SM PRO NANOPATCH 2, SINN7 DAS MIC, NOVATION MININOVA.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: DJOZD » wtorek 06 gru 2011, 11:14

Możesz odpalić L-R oscyloskop (korelacja fazowa) programowy z DAW i zbadać wszystkie ścieżki w trybie solo grające w niskim paśmie. Możesz po odpowieniej kolekcji panowamy i szerokości na śladach uzyskasz zgodność całości.  Dobrze też żebyś odfiltrował z niskiego dołu te ślady które go nie potrzebują.


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: matiz » wtorek 06 gru 2011, 11:27

...Chodzi o to ze w muzyce ktorą miksuje nie ma stopy ani gitary basowej - to nowa elektronika w ktorej przestrzen stereo ma bardzo duze znaczenie. Moze stąd braki po zmianie na mono "dolnej partii". Nadal nad tym pracuje, ale efekt osiagam caly czas podobny - czyli mało zadawalający. Jednoczesnie nie chce mi sie wierzyc ze nie mozna - sam mam duzo plyt winylowych z taką muzyką i brzmią swietnie, wiec raczej wina lezy po mojej stronie. No coz - szukam dalej.
Jesli ktos ma ochote blizej opisac jakby to ugryzł to bardzo mi pomoze.
Dziekuje....
 


 


Ale sprobowales zrobic z ta darmowa wtyczka GMonoBass czy teoretyzujesz i robisz jakies kombinacje z filtrami? Jezeli juz, to nie tak sie robi, tylko w trybie M/S, ale po co, jak sa narzedzia? I 400Hz to faktycznie wysoko.


Goddard
Posty:208
Rejestracja:piątek 28 lip 2006, 00:00

Re: Przygotowanie materiału pod winyl - problem z basem

Post autor: Goddard » wtorek 06 gru 2011, 15:36


 Moze to ja cos nie tak zrobilem? Zalozylem na jedna sciezke filtr gornoprzepustowy, na drugą dolnoprzepustowy, ustawilem wartosci od 400hz wzwyz w drugiej od 400 ponizej i mam wrazenie ze powycinalo duzo "soku" z utworow (nie wiem jak to inaczej nazwac).

Czy ktos moglby cos poradzic? Bede mocno wdzieczny.

Dziekuje....
 


 


Dobrze Ci Matiz radzi - zamiast kombinować zapnij GmonoBass na sumie i zmonofonizuj całość od żądanego Hz. Oprócz tego jest jeszcze inna darmowa wtyka robiąca to samo - nazwa się Basslane, choć ja wolę GMono.


Zgadzam się też z Lukashhhem. Jeśli w mono mix brzmi kiepsko to możlwe, że całość jest rozfazowana. Sprawdź ścieżki darmowym FluxStereoToolem.


A tak z ciekawości - skąd wziąłeś te 400Hz? Taki prikaz z tłoczni/wytwórni czy intuicyjnie dobrałeś?




ODPOWIEDZ