Syntezator - tworzenie na słuch

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
AkselPL
Posty:1147
Rejestracja:niedziela 31 sie 2008, 00:00
Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: AkselPL » wtorek 26 paź 2010, 13:43

Witam
Jak stworzyć dźwięk usłyszany w jakimś utworze, posługując sie tylko własnym słuchem i cyfrowym syntezatorem ?
Wiem że na początku można ustalić ADSR takiego dźwięku ale co z dobraniem oscylatorów, efektów itd ?
Czy istnieje jakiś sposób technika na powielanie dźwięków usłyszanych w jakimś kawałku ? Nie mam tu na myśli samplingu a wygenerowanie ich na syntezatorze.
Mam tutaj na myśli tylko dźwięki które pierwotnie zostały stworzone również na syntezatorze.
[addsig]
Korg M3-73, Korg Radias-R, Korg EXB-Radias, Korg Electribe MX-1, Korg Kaoss Pad 3, Kawaii KC-10, Waldorf Blofeld KB, Ibanez GiO, Fender Mustang III, Behringer XD80USB, Fostex PM1MKII, Behringer K10s, Creative ZXR, E-mu Midi, Reloop RHP-20, FL Studio

Awatar użytkownika
VanChesco
Posty:159
Rejestracja:czwartek 07 kwie 2005, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: VanChesco » wtorek 26 paź 2010, 13:51

Dla przykładu możesz posłużyć się syntezą FM, czyli wziąć Twój wzorcowy materiał pod lupę (analizator widma), zbadać, jak się zachowują harmoniczne danego dźwięku i próbować je odtworzyć w syntezie. Ale to tylko jedna z wielu dróg. Nikt Ci konkretnie nie odpowie na to pytanie, bo tak naprawdę robi się to "na słuch", podpierając się fizyką z zakresu fal dźwiękowych, no i oczywiście dostępnymi środkami.



Najlepiej poczytać w sieci o poszczególnych rodzajach syntezy, samplingu itp.


Awatar użytkownika
AkselPL
Posty:1147
Rejestracja:niedziela 31 sie 2008, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: AkselPL » wtorek 26 paź 2010, 14:22

...
Dla przykładu możesz posłużyć się syntezą FM, czyli wziąć Twój wzorcowy materiał pod lupę (analizator widma), zbadać, jak się zachowują harmoniczne danego dźwięku i próbować je odtworzyć w syntezie. Ale to tylko jedna z wielu dróg. Nikt Ci konkretnie nie odpowie na to pytanie, bo tak naprawdę robi się to "na słuch", podpierając się fizyką z zakresu fal dźwiękowych, no i oczywiście dostępnymi środkami.


Najlepiej poczytać w sieci o poszczególnych rodzajach syntezy, samplingu itp....
 


Jeśli mamy cały utwór to trudno wychwycić w nim te konkretne harmoniczne gdyż się nakładają od innych dzwięków.


Wsumie tak myślałem że nie ma na to jakiejś konkretnej metody.


[addsig]
Korg M3-73, Korg Radias-R, Korg EXB-Radias, Korg Electribe MX-1, Korg Kaoss Pad 3, Kawaii KC-10, Waldorf Blofeld KB, Ibanez GiO, Fender Mustang III, Behringer XD80USB, Fostex PM1MKII, Behringer K10s, Creative ZXR, E-mu Midi, Reloop RHP-20, FL Studio

Awatar użytkownika
mr-hammond
Posty:1416
Rejestracja:poniedziałek 08 gru 2003, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: mr-hammond » wtorek 26 paź 2010, 21:24

moja rada taka:


Naucz się swego syntezatora, dużo kręć a sam zobaczysz że słysząc utwór powiesz " o trzeba dwa oscylatory roztroić, badź jeden obniżyć o oktawę" .


Musisz dużo kręcic :)


Awatar użytkownika
AkselPL
Posty:1147
Rejestracja:niedziela 31 sie 2008, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: AkselPL » wtorek 26 paź 2010, 22:20

Ludu mój... ale możliwości są setki tym bardziej jeśli dołożymy efekty masakra. Tego się obawiałem, założyłem że może istnieje jakaś prostsza droga ale ni ma luja.


[addsig]
Korg M3-73, Korg Radias-R, Korg EXB-Radias, Korg Electribe MX-1, Korg Kaoss Pad 3, Kawaii KC-10, Waldorf Blofeld KB, Ibanez GiO, Fender Mustang III, Behringer XD80USB, Fostex PM1MKII, Behringer K10s, Creative ZXR, E-mu Midi, Reloop RHP-20, FL Studio

Janusz_M
Posty:340
Rejestracja:czwartek 08 sty 2009, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: Janusz_M » czwartek 28 paź 2010, 02:34

...Witam
Jak stworzyć dźwięk usłyszany w jakimś utworze, posługując sie tylko własnym słuchem i cyfrowym syntezatorem ?
Wiem że na początku można ustalić ADSR takiego dźwięku ale co z dobraniem oscylatorów, efektów itd ?
Czy istnieje jakiś sposób technika na powielanie dźwięków usłyszanych w jakimś kawałku ? Nie mam tu na myśli samplingu a wygenerowanie ich na syntezatorze.
Mam tutaj na myśli tylko dźwięki które pierwotnie zostały stworzone również na syntezatorze. ...
 


Osobiście zacząłbym od ustalenia parametrów oscylatorów i filtracji, a dopiero potem obwiednie, modulacje i efekty - chociaż ja sam się tym nie zajmuję. To o co ci chodzi jest możliwe tylko trzeba znać możliwości i ograniczenia swojego syntezatora. Pewnie już to znasz, ale polecam tą stronkę, zwłaszcza dział "Sound on Sound Magazine's synth secrets by Gordon Reid".


Pozdrawiam
Janusz


Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: jarekz » czwartek 28 paź 2010, 08:14

...
...Witam
Jak stworzyć dźwięk usłyszany w jakimś utworze, posługując sie tylko własnym słuchem i cyfrowym syntezatorem ? (...)


Jedna z metod jest taka, że znajdujesz w syntezatorze brzmienie najbardziej przypominające to, które chcesz uzyskać, i zaczynasz je zmieniać. Albo zupełnie na oślep, albo bardziej świadomie - obserwując jakie zmiany którego parametru zbliżają Cię do pożądanego efektu. Po pierwsze jest duża szansa, że w rozsądnym czasie uzyskasz żądane brzmienie. Po drugie zyskujesz masę doświadczenia. Metoda godna polecenia zwłaszcza w syntezatorach FM, w których związek między parametrami a rezultatami słuchowymi jest najczęściej skomplikowany.


Awatar użytkownika
klops3000
Posty:82
Rejestracja:niedziela 15 lut 2009, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: klops3000 » czwartek 28 paź 2010, 16:44

Zależy także jaki konkretnie dźwięk chcesz "odtworzyć" w syntezatorze , ale domyślam się że chodzi ci o "klasyczne" dźwięki elektroniczne tj.podchodzące pod Trance itp.


Mogę ci tu przedstawić parę "wskazówek" oczywiście to tylko ogólniki ale na początek mogą się przydać.


Większość tzw."leadów" (dźwięk prowadzący "wygrywający" melodyjkę) w muzie tanecznej bazuje na Pile (Saw) bardziej klasycznie brzmiące to leady składające się z jednej-dwóch Saw-ów a te nowsze tzw.Supersawy to Kilka Saw-ów odstrojonych względem siebie (Detune).


Dźwięk przypominający "plastik-gumę" (coś jak tarcie gumą o gumę :P) popularny szczególnie w "electro-house" i stupid house czyli coś podchodzące pod bardziej znaną nazwą w PL "Vixa" to przeważnie fala SQUARE.


Popularny Bass Bennego B. to Kilka SAW-ów z tym że każdy SAW ma zmieniony OCT tj.Oktawę plus Niski SIN (Sinusoida) i lekki-średni distortion.


"Kwasy" (Acid) to także fala SAW tyle ze przybajerzona filtrem , tu trzeba pobawić się szczególnie pokrętłem resonance.


Jeżeli chcesz uzyskać konkretny złożony dźwięk to nie koniecznie musisz go od początku do końca wytworzyć w synthcie , możesz także layerować tj. robić warstwy , np.Jeden ślad z SAWEM drugi z innym itd. do tego każdy ślad możesz osobno obrabiać , taka zabawa mimo iż czasochłonna może przynieść bardziej zamierzony efekt.


Ale jak jeden z moich przedmówców napisał najlepiej znaleźć w banku syntha dźwięk podobny do tego jaki chcesz uzyskać i go zmodyfikować , to chyba najszybszy sposób.


A co do efektów to chyba nie ma w tym jakiś standardów , musisz albo dobrze słuchać albo samemu kombinować , nie warto próbować osiagnąć "sklonowanie" czegoś ale zrobić coś podobnego i to ulepszyć.


Awatar użytkownika
AkselPL
Posty:1147
Rejestracja:niedziela 31 sie 2008, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: AkselPL » czwartek 28 paź 2010, 17:32

Dzięki Klops, świetnie to opisałeś!


Po proszę kolegów o jeszcze jedna rzecz


Mam np taki utwór jak ten:


http://www.youtube.com/watch?v=txGy3pX4amQ&feature=related


W 0:27 wchodzi arpeggiator który mi się bardzo podoba. Chce cos takiego zrobić, od czego powinienem zacząć? Jeśli poradze sobie z tym jednym przykładem to potem już będę wiedział jak do tego podejśc za każdym razem.


[addsig]
Korg M3-73, Korg Radias-R, Korg EXB-Radias, Korg Electribe MX-1, Korg Kaoss Pad 3, Kawaii KC-10, Waldorf Blofeld KB, Ibanez GiO, Fender Mustang III, Behringer XD80USB, Fostex PM1MKII, Behringer K10s, Creative ZXR, E-mu Midi, Reloop RHP-20, FL Studio

Awatar użytkownika
klops3000
Posty:82
Rejestracja:niedziela 15 lut 2009, 00:00

Re: Syntezator - tworzenie na słuch

Post autor: klops3000 » czwartek 28 paź 2010, 20:04

...
Dzięki Klops, świetnie to opisałeś!

Po proszę kolegów o jeszcze jedna rzecz

Mam np taki utwór jak ten:

http://www.youtube.com/watch?v=txGy3pX4amQ&feature=related

W 0:27 wchodzi arpeggiator który mi się bardzo podoba. Chce cos takiego zrobić, od czego powinienem zacząć? Jeśli poradze sobie z tym jednym przykładem to potem już będę wiedział jak do tego podejśc za każdym razem. ...
 


Na moje ucho to jest Triangle i SAW albo sam Triangle podkolorowany filtrem tj.pokombinuj z Cutoff i Resonance , możesz także pobróbować z automatyzacją na filtrze ale niekoniecznie.


Na Equalizerze stłum sporo środka aby zabrzmiało to bardziej "Vintage" jak w tym filmiku co wysłałeś i stłum częstotliwości "zamulające" i "drażniące" (to taka moja mowa :D) tj. okolice 90-300hz i 1200-3000hz.


Jeszcze aby to zabrzmiało jak najbardziej podobnie nie zgłaśniaj za bardzo całości bo popsujesz efekt "Staromodnego brzmienia".


OCZYWISCIE MOGĘ SIĘ MYLIĆ więc nie sugeruj się tym co napisałem za bardzo.


Najłatwiej byłoby gdybyś znalazł jakiś bank "Mooga/Moog-o podobnych" dźwięków do swojego syntha bo większość brzmi bardzo podobnie.


ODPOWIEDZ