Harmoniczne werbla a jego tonacja

Jeśli masz problem związany ze sprzętem stosowanym w domowym lub profesjonalnym studiu, to tu jest odpowiednie miejsce, aby się nim zająć.
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:
Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: Tadeo » środa 31 mar 2010, 11:23

oj nieprawda ze z dwóch czy trzech akordów, tu chodzi ogólnie o tonację kawałka ;)

Awatar użytkownika
pawello
Posty:968
Rejestracja:piątek 02 maja 2003, 00:00
Lokalizacja:Tarnów, Polska
Kontakt:

Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: pawello » środa 31 mar 2010, 12:38

Tomek Łosowski obszernie traktuje temat:

http://tlosowski.republika.pl/wywiady/wywiad-brzmienie.htm
...
 


Jakoś zawsze mi się wydawało że dolne naciągi lepiej stroić niżej niż górne. A Tomek pisze odwrotnie. Chyba że dla niego góra to dół! Wg moich doświadczeń im większa różnica w wysokości stroju góra-dół tym dłuższe tzw. "wybrzmienie" bębna. Czyli: mniejsza różnica w wysokości stroju (interwał) - krótsze wybrzmienie. Większy interwał - dłuższe wybrzmienie. Jeszcze nigdy nie próbowałem stroić bębnów na zasadzie "góra wyżej niż dół". Swoją drogą - polecam te stronę:


http://home.earthlink.net/~prof.sound/index.html


Tam jest sporo na temat strojenia, omikrofonowywania itp. Zresztą to już chyba znane miejsce w sieci traktujące ten temat...? Jeśli nie - polecam.


[addsig]
uniżenie kłaniam :-)

Awatar użytkownika
psysutra
Posty:596
Rejestracja:czwartek 01 sty 2009, 00:00

Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: psysutra » środa 31 mar 2010, 12:38

Tak mnie wczoraj ruszyło ze strojem werbla i się pokusiłem się, że do ogólnej tonacji dostroję werbel (G).
Efekt- naprawdę ciekawy.

A temat naprawdę poruszony bardzo celnie- zawsze się można czegoś dowiedzieć

Pozdrawiam i zapraszam do tworzenia kolejnych tematów tego typu
Stay Psychedelic People!

Awatar użytkownika
grembo
Posty:2289
Rejestracja:czwartek 16 mar 2006, 00:00

Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: grembo » środa 31 mar 2010, 13:54

Swoją drogą - polecam te stronę:
http://home.earthlink.net/~prof.sound/index.html
Tam jest sporo na temat strojenia, omikrofonowywania itp. Zresztą to już chyba znane miejsce w sieci traktujące ten temat...? Jeśli nie - polecam....



link nie dziala

Awatar użytkownika
pawello
Posty:968
Rejestracja:piątek 02 maja 2003, 00:00
Lokalizacja:Tarnów, Polska
Kontakt:

Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: pawello » środa 31 mar 2010, 15:45

link nie dziala ... 


Faktycznie cos dziwnego - ale wygooglajcie "Drum Tuning Bible" I Wam wyskoczy na pierwszym miejscu. Tam jest sporo o strojeniu, omikrofonowaniu, rodzajach drewna w korpusach bebnów i ich wpływie na brzmienie, rodzajach membran, o ustawianiu sprężyn w werblach, akustyce pomieszczeń do nagrywania bębnów, Dobieraniu bębnów do zestawów, kupowaniu blach, jednym słowem - sporo.


[addsig]
uniżenie kłaniam :-)

Awatar użytkownika
MaciejB
Posty:132
Rejestracja:sobota 24 sty 2009, 00:00

Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: MaciejB » środa 31 mar 2010, 22:12


Jakoś zawsze mi się wydawało że dolne naciągi lepiej stroić niżej niż górne. A Tomek pisze odwrotnie. Chyba że dla niego góra to dół! Wg moich doświadczeń im większa różnica w wysokości stroju góra-dół tym dłuższe tzw. "wybrzmienie" bębna. Czyli: mniejsza różnica w wysokości stroju (interwał) - krótsze wybrzmienie. Większy interwał - dłuższe wybrzmienie. Jeszcze nigdy nie próbowałem stroić bębnów na zasadzie "góra wyżej niż dół". Swoją drogą - polecam te stronę


 


A dla mnie z kolei dół zawsze był odrobinę wyżej niż góra (intuicyjnie) wtedy jest właśnie dłuższe wybrzmienie.


Jest tylko jak dla mnie 1 problem ze strojeniem do tonacji danego numeru, nie każdy werbel brzmi dobrze w każdym stroju, wręcz zwykle jest tak iż jest jedna w tonacja w której bębny brzmią najlepiej. Jasne iż zależy to od klasy samego instrumentu. 


Ile osób tyle szkół strojenia...


Jest pewna książka (zapomniałem tytuł) faceta który pisze o systemie powstawania dźwięku na membranie bębnów, o pewnych strefach na naciągu, o rozchodzeniu się drgań na nim. Warto zerknąć do niej ponieważ można zrozumieć pewne ustawienia mikrofonu przy samym naciągu. Jak sobie przypomnę to napisze. 


 

Muzyk, realizator dźwięku, VJ

gatto
Posty:154
Rejestracja:środa 02 kwie 2008, 00:00

Re: Harmoniczne werbla a jego tonacja

Post autor: gatto » środa 31 mar 2010, 22:37

Poza tym - posłuchaj moich przykładów - aranż ma 4 akordy :)

Csus2, Csus2/B, Csus2/As, Gm.

Basów jest 4, ale akordów jest 4 tylko w teorii. W praktyce tylko 2 - Csus2 i Gm. To że do pierwszego akordu dałeś po kolei 3 różne dźwięki basowe nie zmienia ich składu, to raczej jest linia melodyczna w basie. Sztuczny zabieg. Rozumiem, że w przypadku prawdziwie zawodowej aranżacji wykorzystującej kilkanaście albo i kilkadziesiąt naprzwdę różnych akordów, można dostroić werbel i stopę do podstawowych funkcji harmonicznych, powiedzmy toniki i dominanty. Albo przyciąć alikwoty werbla filtrem. A co powiesz na przestrajanie próbek werbla i stopy, czyli dostrajanie do bieżących akordów? Oczywiście chodzi nie o żywe granie, tylko składanie na komputerze. Czy to się sprawdzi? Chociaż do każdego akordu bębny zagrają czysto, ale jak może być postrzegana częsta zmiana wysokości ich brzmienia?

ODPOWIEDZ