filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
M12Records
Posty:56
Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
Kontakt:
filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: M12Records » niedziela 24 sty 2010, 02:27

Witam. Mam jedno pytanko: Czy podczas nagrywania wokalu powinno się stosować filtr HPF? Zwłaszcza kiedy w dalszej obróbce chce się uzyskać "tłusty" wokal.... Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam

Pozostawiam to innym do oceny.

Awatar użytkownika
Kompost
Posty:83
Rejestracja:poniedziałek 22 gru 2008, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: Kompost » niedziela 24 sty 2010, 11:54

HPF powinno się stosować zawsze, kiedy rejestrujesz źródło które nie oddaje bardzo niskich częstotliwości (w zasadzie wszystko poza basem, stopą, gitarą strojoną do Ź, nisko strojonymi tomami). Jeżeli obawiasz się, że możesz uciąć coś potrzebnego, zawsze możesz włączyć HPF na etapie miksu.


Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: MB » niedziela 24 sty 2010, 17:03

zawsze możesz włączyć HPF na etapie miksu
***********************
ważne, żeby było to przed wszelką obróbką dynamiki oraz wszelkim zabiegami montażowymi (cięcie).

Awatar użytkownika
Gerry
Posty:552
Rejestracja:czwartek 09 cze 2005, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: Gerry » niedziela 24 sty 2010, 20:02

Ważne jest też aby HPF był dobrej jakości. Czesto w tanich mikserach włączenie HPF powoduje znaczne pogorszenie jakości np wokalu. Niedawno byłem swiadkiem sytuacji gdzie włączenie HPF w mikserze behringera (xenyx) powodowało sprzęganie mikrofonów. Innym razem w jakimś budżetowym soundcrafcie po włączeniu HPF dostawaliśmy gratis brumienie w głośnikach...
...kto pyta nie błądzi :-)) Niech milczę jesli nie mam nic ciekawego do powiedzenia...

Awatar użytkownika
Kompost
Posty:83
Rejestracja:poniedziałek 22 gru 2008, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: Kompost » poniedziałek 25 sty 2010, 00:13

ważne, żeby było to przed wszelką obróbką dynamiki oraz wszelkim zabiegami montażowymi (cięcie).... 



Że przed obróbką dynamiczną to rozumiem, ale dlaczego koniecznie przed montażem?


Awatar użytkownika
M12Records
Posty:56
Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
Kontakt:

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: M12Records » poniedziałek 25 sty 2010, 00:13

Dzięki wszystkim. Mam Art MPa Gold, Art Pro Vla, SE 2200a.... i nagrywam wokal do producji hip-hop'wej. Nurtuje mnie czy stosować filtr HPF w wymienionym preampie czy może lepiej nagrać wokal liniowo, bez jakichkolwiek zmian w sygnale, delikatnie skompresować za pomocą PRO VLA.... i dopiero po zarejestrowaniu za pomocą wtyczek wavesa wziąść się za obróbkę???



Będę wdzięczny za wszelkie uwagi... Pozdrawiam

Pozostawiam to innym do oceny.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: MB » poniedziałek 25 sty 2010, 00:59

Że przed obróbką dynamiczną to rozumiem, ale dlaczego koniecznie przed montażem?
*********************
Dlatego, że filtr HPF usuwa z sygnału składowe niskoczęstotliwościowe, składowe wolnozmienne i składową stałą. A jak się nagranie potnie, to składowa stała zmienia się w składową zmienną w miejscu ucięcia, i to o szerokim widmie. I taką składową bardzo trudno potem usunąć, w miejscach ucięcia mamy brzydkie stuki, o dziwo nawet jeśli się przetnie w momencie przejścia przez zero.

Awatar użytkownika
Kompost
Posty:83
Rejestracja:poniedziałek 22 gru 2008, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: Kompost » poniedziałek 25 sty 2010, 11:43

Dzięki, czuję się teraz odrobinę mądrzejszy Cool


M12Records: Jak już MB wspominał, każda obróbka dynamiczna musi następować po filtrze górnoprzepustowym (żeby brudy w niskim paśmie nie wpływały na działanie kompresora). Tak więc jeśli chcesz kompresować przy rejestracji, włącz HPF w preampie. Ja osobiście wolałbym kompresować po rejestracji, masz wtedy lepszą kontrolę nad całym procesem. Jeżeli lubisz działanie swojego sprzętowego kompresora, zawsze możesz wypuścić na niego sygnał z komputera i używać go przy miksowaniu.


Awatar użytkownika
_marek
Posty:150
Rejestracja:wtorek 27 mar 2007, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: _marek » poniedziałek 25 sty 2010, 16:44

Dlatego, że filtr HPF usuwa z sygnału składowe niskoczęstotliwościowe, składowe wolnozmienne i składową stałą. A jak się nagranie potnie, to składowa stała zmienia się w składową zmienną w miejscu ucięcia, i to o szerokim widmie. I taką składową bardzo trudno potem usunąć, w miejscach ucięcia mamy brzydkie stuki, o dziwo nawet jeśli się przetnie w momencie przejścia przez zero.
...
**************


Ale skąd w poprawnie zarejestrowanym materiale ma się wziąć składowa stała?


I przy okazji: nagrywając wielosladowo lepiej jest wyciąć składowe stałe na każdej ścieżce osobno, czy wystarczy na sumie?


Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu

Post autor: MB » poniedziałek 25 sty 2010, 20:54

Ale skąd w poprawnie zarejestrowanym materiale ma się wziąć składowa stała?
********************
Z przetworników A/C, dla których zero nie oznacza wcale braku sygnału. Zero to jest tylko pewien umowny poziom określony przez analogowe napięcie odniesienia, które najczęściej nie jest dokładnie 0[V].


I przy okazji: nagrywając wielosladowo lepiej jest wyciąć składowe stałe na każdej ścieżce osobno, czy wystarczy na sumie?
********************
Jeśli przez "sumę" rozumiesz zwykłe dodanie śladów bez jakiejkolwiek obróbki ani edycji, to wystarczy na sumie. A jeśli przez sumę rozumiesz mix, to odpowiedź już padła.

ODPOWIEDZ