Witam. Mam jedno pytanko: Czy podczas nagrywania wokalu powinno się stosować filtr HPF? Zwłaszcza kiedy w dalszej obróbce chce się uzyskać "tłusty" wokal.... Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam
filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
HPF powinno się stosować zawsze, kiedy rejestrujesz źródło które nie oddaje bardzo niskich częstotliwości (w zasadzie wszystko poza basem, stopą, gitarą strojoną do Ź, nisko strojonymi tomami). Jeżeli obawiasz się, że możesz uciąć coś potrzebnego, zawsze możesz włączyć HPF na etapie miksu.
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
***********************
ważne, żeby było to przed wszelką obróbką dynamiki oraz wszelkim zabiegami montażowymi (cięcie).
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
ważne, żeby było to przed wszelką obróbką dynamiki oraz wszelkim zabiegami montażowymi (cięcie)....
Że przed obróbką dynamiczną to rozumiem, ale dlaczego koniecznie przed montażem?
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
Dzięki wszystkim. Mam Art MPa Gold, Art Pro Vla, SE 2200a.... i nagrywam wokal do producji hip-hop'wej. Nurtuje mnie czy stosować filtr HPF w wymienionym preampie czy może lepiej nagrać wokal liniowo, bez jakichkolwiek zmian w sygnale, delikatnie skompresować za pomocą PRO VLA.... i dopiero po zarejestrowaniu za pomocą wtyczek wavesa wziąść się za obróbkę???
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi... Pozdrawiam
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
*********************
Dlatego, że filtr HPF usuwa z sygnału składowe niskoczęstotliwościowe, składowe wolnozmienne i składową stałą. A jak się nagranie potnie, to składowa stała zmienia się w składową zmienną w miejscu ucięcia, i to o szerokim widmie. I taką składową bardzo trudno potem usunąć, w miejscach ucięcia mamy brzydkie stuki, o dziwo nawet jeśli się przetnie w momencie przejścia przez zero.
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
Dzięki, czuję się teraz odrobinę mądrzejszy
M12Records: Jak już MB wspominał, każda obróbka dynamiczna musi następować po filtrze górnoprzepustowym (żeby brudy w niskim paśmie nie wpływały na działanie kompresora). Tak więc jeśli chcesz kompresować przy rejestracji, włącz HPF w preampie. Ja osobiście wolałbym kompresować po rejestracji, masz wtedy lepszą kontrolę nad całym procesem. Jeżeli lubisz działanie swojego sprzętowego kompresora, zawsze możesz wypuścić na niego sygnał z komputera i używać go przy miksowaniu.
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
Dlatego, że filtr HPF usuwa z sygnału składowe niskoczęstotliwościowe, składowe wolnozmienne i składową stałą. A jak się nagranie potnie, to składowa stała zmienia się w składową zmienną w miejscu ucięcia, i to o szerokim widmie. I taką składową bardzo trudno potem usunąć, w miejscach ucięcia mamy brzydkie stuki, o dziwo nawet jeśli się przetnie w momencie przejścia przez zero.
... **************
Ale skąd w poprawnie zarejestrowanym materiale ma się wziąć składowa stała?
I przy okazji: nagrywając wielosladowo lepiej jest wyciąć składowe stałe na każdej ścieżce osobno, czy wystarczy na sumie?
Re: filtr HPF Podczas nagrywania wokalu
********************
Z przetworników A/C, dla których zero nie oznacza wcale braku sygnału. Zero to jest tylko pewien umowny poziom określony przez analogowe napięcie odniesienia, które najczęściej nie jest dokładnie 0[V].
I przy okazji: nagrywając wielosladowo lepiej jest wyciąć składowe stałe na każdej ścieżce osobno, czy wystarczy na sumie?
********************
Jeśli przez "sumę" rozumiesz zwykłe dodanie śladów bez jakiejkolwiek obróbki ani edycji, to wystarczy na sumie. A jeśli przez sumę rozumiesz mix, to odpowiedź już padła.