32 bit float - o co chodzi?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00
Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: MB » środa 17 cze 2009, 08:59

Jeśli dobrze pamiętam, to odpowiedni wzór na sumę sygnałów A i B jest taki:
SUMA = pierwiastek(A²+B²+2•K•A•B),
gdzie K = współczynnik korelacji -1...+1. Gdy K=0 (np. szum) to SUMA = pierwiastek(A²+B²). Gdy K=±1 to SUMA = A±B.
**********************
Szkoda, że nie pamiętasz, że wzór na sumę sygnałów to SUMA=A+B.
To co napisałeś wyżej to wzór na wyliczenie mocy sumy dwóch sygnałów znając ich indywidualne moce. Ten wzór dość banalnie wynika z reguł całkowania oraz wzoru skróconego mnożenia, i oczywiście dotyczy wszystkich sygnałów, czy uznajemy je za szum czy coś użytecznego. Oznacza to mniej więcej tyle, że przy sumowaniu niezależnych śladów wraz z ich szumem zarówno moc szumu jak i moc sygnału zmienia się w takim samym stopniu, zatem odstęp sygnału od szumu nie zmienia się.

To o czym pisze gatto to kompletne nieporozumienie: twierdzenie graniczne dotyczy sumowania procesów losowych o tych samych parametrach (m/in) tej samej wartości średniej. Przekładając to na praktykę - tylko gdy sumujesz identyczne sygnały zakłócone różnymi nieskorelowanymi wersjami szumu masz szansę na uśrednianie się tego szumu, bo zmniejsza się wariancja sumarycznego procesu losowego a jego rozkład dąży do gaussowskiego. W procesie miksowania sytuacja jest zupełnie inna! Sygnały są różne, zatem każda próbka każdego sygnału jest zmienną losową o innych parametrach. W ich sumie zarówno wariancja części "użytecznej" jak i części "zakłócającej" podlega tym samym prawom statystyki (zauważ, że z punktu widzenia statystyki obie części są losowe, a to co my uznajemy za szum to tylko kwestia umowna!). Skoro obie podlegają tym samym prawom, to również ich wariancje zmieniają się tak samo, zatem iloraz ich wariancji (a zatem i SNR) jest stały.


Dlaczego wydaje mi się, że poszczególne ślady utworu muzycznego są dobrze skorelowane? Intuicja. Nie mierzyłem tego ani nie obliczałem.
**********************
Muszę Cię rozczarować, ale intuicja Cię zawodzi. Sygnały pochodzące z różnych źródeł są tak samo nieskorelowane jak szumy pochodzące z różnych źródeł. Ja to liczyłem wiele razy w różnych okolicznościach (wszak zajmuję się kompresją i natychmiast z takiej korelacji bym skrzętnie skorzystał) i wiem z całą pewnością, że poza bardzo szczególnymi przypadkami i celowo wybranymi odcinkami czasu korelacja jest znikoma i asymptotycznie zmierza do zera. Sam możesz się o tym przekonać pisząc prosty programik.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: matiz » środa 17 cze 2009, 09:19

jedno jest pewne: jeśli sumujesz N ścieżek, to, aby zachować ten sam poziom szczytowy, musisz osłabić sumę N-krotnie.

Raz moc, raz poziom szczytowy, a to powyzej to juz w ogole bez sensu i nieprawdziwe. Sumowanie stopy na raz i 3 i werbla na 2 i 4 zwiekszy poziom szczytowy?

Awatar użytkownika
blanko
Posty:236
Rejestracja:poniedziałek 06 paź 2008, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: blanko » środa 17 cze 2009, 09:22


Natomiast ZUPEŁNIE CZYM INNYM JEST praca na etapie miksu, nagrań i aranzacji w domenie 32 bitów. To jest po to by wszelkie karkulacje odbywały się z większą precyzją i nie powodowały niepotrzebnych, nieporządanych zniekształcen dzwięku, które nie musza miec wcale wplywu na podatnosc miksu na, jak to wczesniej powiedziales, "podgłaszanie". Zupelnie cos innego!
...
**********************

a może wiesz jak zmienić w Cubase SX3 abym mógł pracować w 24 bit? Nigdzie nie mogę tego znaleźć, jest do wyboru tylko częstotliwość, tak samo w mojej karcie EMU0404. Czy to działa automatycznie, że jak niby przejdę na częstotliwość np 96 to automatycznie przejdzie na 24 bity? To chyba bez sensu?

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: MB » środa 17 cze 2009, 09:31

a może wiesz jak zmienić w Cubase SX3 abym mógł pracować w 24 bit? Nigdzie nie mogę tego znaleźć, jest do wyboru tylko częstotliwość, tak samo w mojej karcie EMU0404. Czy to działa automatycznie, że jak niby przejdę na częstotliwość np 96 to automatycznie przejdzie na 24 bity? To chyba bez sensu? ...
**********************
Nie ma takiej możliwości! Po jaką cholerę???

To tak jakbyś się domagał w samochodzie przełącznika, który zmienia pracę silnika z 4-suwowego na 2-suwowy.

Awatar użytkownika
blanko
Posty:236
Rejestracja:poniedziałek 06 paź 2008, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: blanko » środa 17 cze 2009, 09:34


Nie ma takiej możliwości! Po jaką cholerę???

To tak jakbyś się domagał w samochodzie przełącznika, który zmienia pracę silnika z 4-suwowego na 2-suwowy....
**********************

No po taką cholerę że kolega mi tak radził A ja wiem po co on mi tak radził?

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty:1732
Rejestracja:czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: szkudlik » środa 17 cze 2009, 10:00

a może wiesz jak zmienić w Cubase SX3 abym mógł pracować w 24 bit? **********************

Kubus 3 zawsze pracuje w 32bit float, ustawienia/mozlwosci interface audio czy pliku wyjsciowego nie maja tu najmniejszego znaczenia

. Sumowanie stopy na raz i 3 i werbla na 2 i 4 zwiekszy poziom szczytowy?

matiz , 10/10!!!

[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: MB » środa 17 cze 2009, 11:49

No po taką cholerę że kolega mi tak radził A ja wiem po co on mi tak radził? ...
**********************
Niech Ci jeszcze poradzi, żebyś nalał benzyny do Diesla

Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: jarekz » środa 17 cze 2009, 12:22

Raz moc, raz poziom szczytowy, a to powyzej to juz w ogole bez sensu i nieprawdziwe.
A co konkretnie wydaje Ci się bez sensu i nieprawdziwe?
Sumowanie stopy na raz i 3 i werbla na 2 i 4 zwiekszy poziom szczytowy?...
Nie, ale jeśli zsumujesz np. ścieżkę stopy ze ścieżką basu - obie o tym samym poziomie szczytowym - to poziom szczytowy sumy będzie prawie na pewno dwukrotnie większy.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: MB » środa 17 cze 2009, 12:36

Nie, ale jeśli zsumujesz np. ścieżkę stopy ze ścieżką basu - obie o tym samym poziomie szczytowym - to poziom szczytowy sumy będzie prawie na pewno dwukrotnie większy....
**********************
To co to za "reguła", która w połowie przypadków działa a w drugiej połowie nie działa?

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: 32 bit float - o co chodzi?

Post autor: DJOZD » środa 17 cze 2009, 12:47


No po taką cholerę że kolega mi tak radził A ja wiem po co on mi tak radził? ...
**********************
Ano po taką żebys sam na wlasne uszy przekonał sie ze miksowanie w niższej domenie nie ma takiego wplywu na, jak to określiłeś "podgłaszanie" miksu.
Przy okazji: samplitude ma mozliwosc zmiany pracy silnika na 16, 24 i 32 bit. Mozesz to sprawdzic. Napisałem to tylko żeby sobie zrobił experyment. A nie pracował w 16 bitach, zebysmy sie źle nie zrozumieli.

ODPOWIEDZ