Jak poszerzyć bas
mnie sie wydaje ze odpowiedzialem najblizej tego o co chodzi koledze - a tu widze temat stal sie strasznie teoretyczny.
prosty przyklad - MArcus Miller, bass jest wyraznie w jednym z kanalow - to tez jest slyszalne w roznych wootenach i utowrach gdzie bass wystepuje na paru sciezkach.
wysokie skladniki basu sa zupelnie zdatne do rozmieszczenia w panoramie.
BAss mulisty (dltego realizatorzy lubia Jazzbasyy a np. nie przepadaja za drzewami egzotycznymi+stare struny) - tu jest ciezko, ale nie jest niemozliwe (np. dorobic mu sztuczny transient)
Marcus milller swoj sound i swoj stylgry dobral do wlasnie takiego "uzytkowania" bassu - tzn. jest on wykastrowany, ze sie tak wyraze - i to transient jego slapów i dzwiek z przystawki bridge w Jazz Bass pozwala na taki wymyk.
Mimo to ten jego bass "kopie" dlatego ze jest gdzies na samym - zupelnie nie do okreslenia kierunkowego dole - podbity (+ umeiejtnosc grania w punkt ze stopa)
Doskonale narzedzie do monofonizowania tylko czesci pasma - jest zawarte w majacym wiele innych zalet wtyczkach masteringowych Izotope Ozone.
Mozesz nie tak bardzo skastrowany bass (przede wszystkim kastracja od 80 do 400 hz) przesunac w jeden kanal - ale jesli dobrze zadzialasz ze stopa - to chyba trudne.
Miksuj - panoramuj po kolei, najpierw instrumenty basowe (tzn. ich wysoka odpowiedz - np. dla bassu 1-1,5 khz, dla stopy pewnie od ok 2,5 do 4 khz).
Mozesz tez stope kompresowac (o ile sa rowno zagrane i umiesz majdrowac dobrze attack i realese w kompresorze) na jeden stereofoniczny buss. JEsli dobrze dobierzesz lancuch Eq - Kompresja - Eq, to oba isntruemnty powinny byc slyszalen... zaznaczam, mnie to sie nigdy do konca nie udalo :)
To tylko sugestie - bo nie jestem realizatorem :) - ale ... mam doswiadczenie z probami zmiksowania utworow na kilka instrumentow basowych (congi, bass, bass klarnet i sax tenor np.). Okazywalo sie, ze trzeba umiec zrezygnowac z basow w niektorych z instrumentow (filtr polkowy, kastracje w pasmie dudniacym od 160-400 hz) - zeby calosc zabrzmiala fajnie - ew. znosnie.
Generalnie kombinowac trzeba :)
prosty przyklad - MArcus Miller, bass jest wyraznie w jednym z kanalow - to tez jest slyszalne w roznych wootenach i utowrach gdzie bass wystepuje na paru sciezkach.
wysokie skladniki basu sa zupelnie zdatne do rozmieszczenia w panoramie.
BAss mulisty (dltego realizatorzy lubia Jazzbasyy a np. nie przepadaja za drzewami egzotycznymi+stare struny) - tu jest ciezko, ale nie jest niemozliwe (np. dorobic mu sztuczny transient)
Marcus milller swoj sound i swoj stylgry dobral do wlasnie takiego "uzytkowania" bassu - tzn. jest on wykastrowany, ze sie tak wyraze - i to transient jego slapów i dzwiek z przystawki bridge w Jazz Bass pozwala na taki wymyk.
Mimo to ten jego bass "kopie" dlatego ze jest gdzies na samym - zupelnie nie do okreslenia kierunkowego dole - podbity (+ umeiejtnosc grania w punkt ze stopa)
Doskonale narzedzie do monofonizowania tylko czesci pasma - jest zawarte w majacym wiele innych zalet wtyczkach masteringowych Izotope Ozone.
Mozesz nie tak bardzo skastrowany bass (przede wszystkim kastracja od 80 do 400 hz) przesunac w jeden kanal - ale jesli dobrze zadzialasz ze stopa - to chyba trudne.
Miksuj - panoramuj po kolei, najpierw instrumenty basowe (tzn. ich wysoka odpowiedz - np. dla bassu 1-1,5 khz, dla stopy pewnie od ok 2,5 do 4 khz).
Mozesz tez stope kompresowac (o ile sa rowno zagrane i umiesz majdrowac dobrze attack i realese w kompresorze) na jeden stereofoniczny buss. JEsli dobrze dobierzesz lancuch Eq - Kompresja - Eq, to oba isntruemnty powinny byc slyszalen... zaznaczam, mnie to sie nigdy do konca nie udalo :)
To tylko sugestie - bo nie jestem realizatorem :) - ale ... mam doswiadczenie z probami zmiksowania utworow na kilka instrumentow basowych (congi, bass, bass klarnet i sax tenor np.). Okazywalo sie, ze trzeba umiec zrezygnowac z basow w niektorych z instrumentow (filtr polkowy, kastracje w pasmie dudniacym od 160-400 hz) - zeby calosc zabrzmiala fajnie - ew. znosnie.
Generalnie kombinowac trzeba :)
Re: Jak poszerzyć bas
prosty przyklad - MArcus Miller,
**********************
Zglaszam naduzycie!
jego bas jest szerokopasmowy jak fortepian
**********************
Zglaszam naduzycie!


Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Jak poszerzyć bas
To o co chodzi koledze podlas to imo prawdopodobnie jak sprawić aby bass był czytelny po prostu.
Re: Jak poszerzyć bas
...To o co chodzi koledze podlas to imo prawdopodobnie jak sprawić aby bass był czytelny po prostu....
**********************
Niekoniecznie, pytanie o stereofoniczne brzmienie basu jako instrumentu jest calkiem na miejscu. I padla odpowiedz skad to stereo sie bierze, oraz czego robic nie nalezy.
**********************
Niekoniecznie, pytanie o stereofoniczne brzmienie basu jako instrumentu jest calkiem na miejscu. I padla odpowiedz skad to stereo sie bierze, oraz czego robic nie nalezy.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Jak poszerzyć bas
...prosty przyklad - MArcus Miller,
**********************
Zglaszam naduzycie!
jego bas jest szerokopasmowy jak fortepian
...
**********************
ano :)
sztuczka - jakze jego bass brzmi fajnie na malych glosnikach... i ma basy!? nawet loudnes mu nie szkodzi - jak to molziwe?! podbija 400 hz (ktorego z natury jest sporo na pickup bridge w dobrze nagranym i mocno zagranym Fender Jazzbass) - slumia 200 - podnosi pewnie 50-60 - kompresuje to wszystko jakims potworem (moze tym TubeTech) i .. gitara gra, bo kompresor wyciaga jeszcze wiecej gory - bo go nie dusza zbedne ciepelka z zakresu 100-300 hz.
Taki bas rzadzi w mix...
..... i tak nie lubie jego brzmienia
Caly problem to jest przy basach syntezatorowych, tych ktore maja sam dol - jak sie dobrze sekci nie zlozy z perka (w sensie i barwy , ale i aranzu)... leza i kwicza, a raczej snuja sie smutno - bez kierunku i z wysokoscia nuty ciezzzzko rozpoznawalna
**********************
Zglaszam naduzycie!


**********************

ano :)
sztuczka - jakze jego bass brzmi fajnie na malych glosnikach... i ma basy!? nawet loudnes mu nie szkodzi - jak to molziwe?! podbija 400 hz (ktorego z natury jest sporo na pickup bridge w dobrze nagranym i mocno zagranym Fender Jazzbass) - slumia 200 - podnosi pewnie 50-60 - kompresuje to wszystko jakims potworem (moze tym TubeTech) i .. gitara gra, bo kompresor wyciaga jeszcze wiecej gory - bo go nie dusza zbedne ciepelka z zakresu 100-300 hz.
Taki bas rzadzi w mix...
..... i tak nie lubie jego brzmienia
Caly problem to jest przy basach syntezatorowych, tych ktore maja sam dol - jak sie dobrze sekci nie zlozy z perka (w sensie i barwy , ale i aranzu)... leza i kwicza, a raczej snuja sie smutno - bez kierunku i z wysokoscia nuty ciezzzzko rozpoznawalna
Re: Jak poszerzyć bas
sztuczka - jakze jego bass brzmi fajnie na malych glosnikach... i ma basy!? nawet loudnes mu nie szkodzi - jak to molziwe?! [...]
Taki bas rzadzi w mix...
Dla basowego frontmana tak. Ze "zwykla" kapela moze byc gorzej ;>
Caly problem to jest przy basach syntezatorowych, tych ktore maja sam dol
IMHO nie tylko, ja np. nie przepadam za Trylogy, ciezki jakis, choc na pierwszy rzut ucha fajny.
Taki bas rzadzi w mix...
Dla basowego frontmana tak. Ze "zwykla" kapela moze byc gorzej ;>
Caly problem to jest przy basach syntezatorowych, tych ktore maja sam dol
IMHO nie tylko, ja np. nie przepadam za Trylogy, ciezki jakis, choc na pierwszy rzut ucha fajny.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Jak poszerzyć bas
sztuczka - jakze jego bass brzmi fajnie na malych glosnikach... i ma basy!? nawet loudnes mu nie szkodzi - jak to molziwe?! podbija 400 hz (ktorego z natury jest sporo na pickup bridge w dobrze nagranym i mocno zagranym Fender Jazzbass) - slumia 200 - podnosi pewnie 50-60 - kompresuje to wszystko jakims potworem (moze tym TubeTech) i .. gitara gra, bo kompresor wyciaga jeszcze wiecej gory - bo go nie dusza zbedne ciepelka z zakresu 100-300 hz.
Taki bas rzadzi w mix...
..... i tak nie lubie jego brzmienia
********************************
To nie sztuczka tylko wielopunktowe ujęcie źródła: Linia + mikrofon w głośnik + mikrofon ambientowy + mikrofon w podstrunnicę...ot i masz "całość" i "szczegółowość" instrumentu, paluchów i inne

..."For "Marcus Miller" sound - cut at 800Hz rather than 200Hz".

Re: Jak poszerzyć bas
TRILOGY to chyba z 2003 roku jest - mnie przeraza - jako basiste, ten ich sukcesor TRilogy wlasnie :) wkrotce cos mozna bedzie sie pewnie dowiedziec.
Re: Jak poszerzyć bas
...sztuczka - jakze jego bass brzmi fajnie na malych glosnikach... i ma basy!? nawet loudnes mu nie szkodzi - jak to molziwe?! [...]
Taki bas rzadzi w mix...
Dla basowego frontmana tak. Ze "zwykla" kapela moze byc gorzej ;>
...
**********************
Ze zwykłą to Alembic i zero kręcenia gałkami. Na sucho bez kontekstu muzycznego ta basówka brzmi mało atrakcyjnie ale w graniu zespołowym brzmi rewelacyjnie, nie przeszkadza dając to co lubię.
Taki bas rzadzi w mix...
Dla basowego frontmana tak. Ze "zwykla" kapela moze byc gorzej ;>
...
**********************
Ze zwykłą to Alembic i zero kręcenia gałkami. Na sucho bez kontekstu muzycznego ta basówka brzmi mało atrakcyjnie ale w graniu zespołowym brzmi rewelacyjnie, nie przeszkadza dając to co lubię.
-
- Posty:17
- Rejestracja:czwartek 24 kwie 2008, 00:00
Re: Jak poszerzyć bas
sztuczka - jakze jego bass brzmi fajnie na malych glosnikach... i ma basy!? nawet loudnes mu nie szkodzi - jak to molziwe?!
**********************
Nie probuje Ci niczego wyjasniac, czy bron boze pouczac,
proponuje jedynie doswiadczenie:
-uzyj sluchawek
-pusc na jeden kanal prosty ton (sine) np. f=8000Hz, a na drugi f=7900Hz
Jezeli nie "uslyszysz" po srodku tonu o f=100Hz, to ja jestem "xiontz" ;)
Dobrze, zebys mial mozliwosc zmiany tonacji obu tonow niezaleznie, w ramach eksperymentu jako trzecie zrodlo przyda Ci sie szerokopasmowy szum.
**********************
Nie probuje Ci niczego wyjasniac, czy bron boze pouczac,
proponuje jedynie doswiadczenie:
-uzyj sluchawek
-pusc na jeden kanal prosty ton (sine) np. f=8000Hz, a na drugi f=7900Hz
Jezeli nie "uslyszysz" po srodku tonu o f=100Hz, to ja jestem "xiontz" ;)
Dobrze, zebys mial mozliwosc zmiany tonacji obu tonow niezaleznie, w ramach eksperymentu jako trzecie zrodlo przyda Ci sie szerokopasmowy szum.