Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
A co złego jest w ekranie akustycznym jakim jest popularna gąbka "w trójkaty"? Czemu piszecie że może popsuć akustykę pomieszczenia? Czy to prawda?
Co do absorberów i bass trapów - z tym wyciszeniem na zewnątrz chodziło mi o to że gdy mamy podbicie basu tam gdzie jest częstotliwość rezonansowa pomieszczenia, gdy je zredukujemy płapką wtedy ta - chyba też najbardziej dokuczliwa dla sąsiadów - czestotliwość nie będzie już tak dokuczliwa i przez to uzyskamy wyciszenie na zewnatrz. Choć pewnie to za dużego wpływu nie ma z tego co piszesz.
Ale generalnie sama wełna mineralna dobrze spełnia to zadanie? Gdyby np. była nią wyłożona cała powierzchnia ściany? Choć to pewnie źle wpłyneło by to na akustykę pomieszczenia?
Co do absorberów i bass trapów - z tym wyciszeniem na zewnątrz chodziło mi o to że gdy mamy podbicie basu tam gdzie jest częstotliwość rezonansowa pomieszczenia, gdy je zredukujemy płapką wtedy ta - chyba też najbardziej dokuczliwa dla sąsiadów - czestotliwość nie będzie już tak dokuczliwa i przez to uzyskamy wyciszenie na zewnatrz. Choć pewnie to za dużego wpływu nie ma z tego co piszesz.
Ale generalnie sama wełna mineralna dobrze spełnia to zadanie? Gdyby np. była nią wyłożona cała powierzchnia ściany? Choć to pewnie źle wpłyneło by to na akustykę pomieszczenia?
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
Tak jak już powiedział MB, dwa Basstrapy w dodatku szerokopasmowe nie zlikwidują problemu z upierdliwymi częstotliwościami, bodajże na tym forum lub zagranicznym czytałem, że aby radykalnie zlikwidować kłopotliwa częstotliwość należy pokryć coś ok 30% ściany (która wzbudza węzeł) strojonym rezonatorem. Jak również napisal MB, nie jest to obojętne gdzie panele umieścisz.
"Testy" i pomiary będą dokładniejsze niż jakikolwiek test na ucho.
Jeżeli koniecznie chcesz robić prowizorke zrób np tak że w rogach postawisz te masywne bass trapy szerokopasmowe, a po bokach (mniej wiecej w połowie odleglosci glosniki - sluchacz) postaw szafki z ksiązkami tak żeby stojące na nich książki były wysunięte na różną głębokość - stworzysz w ten sposób najprostrzy dyfuzor. Na tylnej ścianie za słuchaczem również możnaby umieścić taka szafke. Efekt na pewno bedzie lepszy niż wylepienie wszystkiego piramidkami czy napchanie pomieszczenia po pachy wełną.
Dyfuzor jest lepszy niż materiał tłumiący (np gąbka) ponieważ nie pochłania energi dzwiękowej lecz ją rozprasza, przez co polepsza ci sie spektruk dzwiękowe.
Dlaczego piramidki pospują akustyke? Bo jeżeli nie zapanowałeś nad basem, to tnąc gąbką sopran pogorszysz proporcje bass - sopran i wygluszysz nienaturalnie pokoj. Gąbka o wysokości piramidki 5 cm lepiona na ściane tnie sopran +/- od 8kHz, w przypadku umieszczenia jej w odstepie od sciany dojdziesz może do tłumienia do 4kHz. A to wcale nie zalatwia Ci problemów z nieopanowanym dołem.
Zatem, zanim zaczniesz eksperymentować z panelami akustycznymi, ściągnij serię artykułów dotyczących adaptacji (które znajdziesz w archiwum na tej stronie). Koszt uzyskania tych artykułów jest nie wielki, a wiedza bezcenna, w dodatku oszczędzisz na wywalaniu szmalu w błoto nim na błędach nauczysz sie co w akustyce jest OK a co nie.
"Testy" i pomiary będą dokładniejsze niż jakikolwiek test na ucho.
Jeżeli koniecznie chcesz robić prowizorke zrób np tak że w rogach postawisz te masywne bass trapy szerokopasmowe, a po bokach (mniej wiecej w połowie odleglosci glosniki - sluchacz) postaw szafki z ksiązkami tak żeby stojące na nich książki były wysunięte na różną głębokość - stworzysz w ten sposób najprostrzy dyfuzor. Na tylnej ścianie za słuchaczem również możnaby umieścić taka szafke. Efekt na pewno bedzie lepszy niż wylepienie wszystkiego piramidkami czy napchanie pomieszczenia po pachy wełną.
Dyfuzor jest lepszy niż materiał tłumiący (np gąbka) ponieważ nie pochłania energi dzwiękowej lecz ją rozprasza, przez co polepsza ci sie spektruk dzwiękowe.
Dlaczego piramidki pospują akustyke? Bo jeżeli nie zapanowałeś nad basem, to tnąc gąbką sopran pogorszysz proporcje bass - sopran i wygluszysz nienaturalnie pokoj. Gąbka o wysokości piramidki 5 cm lepiona na ściane tnie sopran +/- od 8kHz, w przypadku umieszczenia jej w odstepie od sciany dojdziesz może do tłumienia do 4kHz. A to wcale nie zalatwia Ci problemów z nieopanowanym dołem.
Zatem, zanim zaczniesz eksperymentować z panelami akustycznymi, ściągnij serię artykułów dotyczących adaptacji (które znajdziesz w archiwum na tej stronie). Koszt uzyskania tych artykułów jest nie wielki, a wiedza bezcenna, w dodatku oszczędzisz na wywalaniu szmalu w błoto nim na błędach nauczysz sie co w akustyce jest OK a co nie.
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
Ps. MB z całym szacunkiem ponawiam pytanie, czy do pomiaru akustycznego przy pomocy Room EQ wizard wystarczy jedynie mikrofon pomiarowy wpięty w interfejs audio?
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
Ok dzieki.
A powiedzcie jeszcze co z samym izolowaniem akustycznym aby dźwięk się nie wydostawał na zewnątrz - tak zwanym wygłuszeniem pomieszczenia? Już pomijając samą akustykę pomieszczenia, co się najlepiej sprawdzi?
Oprócz wygłuszenia pomiieszczenia mam taki problem aby odizolować dwie sceny w klubie od siebie. Macie jakiś pomysł jak to można zrobić niewielkim kosztem? Chodzi oczywiście głównie o bas.
A powiedzcie jeszcze co z samym izolowaniem akustycznym aby dźwięk się nie wydostawał na zewnątrz - tak zwanym wygłuszeniem pomieszczenia? Już pomijając samą akustykę pomieszczenia, co się najlepiej sprawdzi?
Oprócz wygłuszenia pomiieszczenia mam taki problem aby odizolować dwie sceny w klubie od siebie. Macie jakiś pomysł jak to można zrobić niewielkim kosztem? Chodzi oczywiście głównie o bas.
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
Jeżeli bass to raczej wiekszym kosztem :(
Do izolacji to tylko zaprawa i cegła, ewentualnie konstrukcja drewniana z rozstawieniem szkieletu co 40 cm, wypchana wełną o dużej gęstości (minimum te 40 kg/ m szescienny) obustronnie nabita jak najgrubsza plyta GK lub OSB - w celu zapewnienia sztywności. Lub podwójna konstrukcja z GK z przesunięciem
| | | |
| | |
listwy ustawione naprzemian jak powyzej i wszystko wypelnione wełną
Do izolacji to tylko zaprawa i cegła, ewentualnie konstrukcja drewniana z rozstawieniem szkieletu co 40 cm, wypchana wełną o dużej gęstości (minimum te 40 kg/ m szescienny) obustronnie nabita jak najgrubsza plyta GK lub OSB - w celu zapewnienia sztywności. Lub podwójna konstrukcja z GK z przesunięciem
| | | |
| | |
listwy ustawione naprzemian jak powyzej i wszystko wypelnione wełną
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
listwy ustawione naprzemian jak powyzej i wszystko wypelnione wełną...
**********************
||%%%%||%%%%%||%%%%%||
%%||%%%%%||%%%%%||%%%
|| listwa
%%%%% wełna
Wszystko okryte np GK lub OSB
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
Moim zdaniem jakość wzmacniacza mikrofonowego jest tutaj drugorzędna. Mikrofon również nie jest krytycznym czynnikiem, najlepiej pojemnościowy małomembranowy. Nie musi to być nawet specjalny mikrofon pomiarowy, bo rezonanse pomieszczenia tworzą tak gigantyczne odchyłki od płaskiej charakterystyki, że wszelkie nierówności mikrofonu i głośnika przy nich giną.
Ja używam Behringera ECM8000 podpiętego przez przedwzmacniacz mikrofonowy w RME Fireface 800. Jako źródło Adam P11A albo APS Aeon (zawsze tylko 1 sztuka), choć oczywiście lepszy byłby specjalistyczny głośnik wszechkierunkowy dwunastościenny (standard ISO 3382). Kierunkowość głośnika ma największe znaczenie przy pomiarach czasu pogłosu (zwłaszcza parametry o krótszym czasie uśredniania jak C50, C80, G).
Ja używam Behringera ECM8000 podpiętego przez przedwzmacniacz mikrofonowy w RME Fireface 800. Jako źródło Adam P11A albo APS Aeon (zawsze tylko 1 sztuka), choć oczywiście lepszy byłby specjalistyczny głośnik wszechkierunkowy dwunastościenny (standard ISO 3382). Kierunkowość głośnika ma największe znaczenie przy pomiarach czasu pogłosu (zwłaszcza parametry o krótszym czasie uśredniania jak C50, C80, G).
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
...Moim zdaniem jakość wzmacniacza mikrofonowego jest tutaj drugorzędna. Mikrofon również nie jest krytycznym czynnikiem, najlepiej pojemnościowy małomembranowy. Nie musi to być nawet specjalny mikrofon pomiarowy, bo rezonanse pomieszczenia tworzą tak gigantyczne odchyłki od płaskiej charakterystyki, że wszelkie nierówności mikrofonu i głośnika przy nich giną.
Ja używam Behringera ECM8000 podpiętego przez przedwzmacniacz mikrofonowy w RME Fireface 800. Jako źródło Adam P11A albo APS Aeon (zawsze tylko 1 sztuka), choć oczywiście lepszy byłby specjalistyczny głośnik wszechkierunkowy dwunastościenny (standard ISO 3382). Kierunkowość głośnika ma największe znaczenie przy pomiarach czasu pogłosu (zwłaszcza parametry o krótszym czasie uśredniania jak C50, C80, G)....
**********************
Dzieki MB wlasnie tak sprecyzowanej odpowiedzi wyczekiwalem
Ja używam Behringera ECM8000 podpiętego przez przedwzmacniacz mikrofonowy w RME Fireface 800. Jako źródło Adam P11A albo APS Aeon (zawsze tylko 1 sztuka), choć oczywiście lepszy byłby specjalistyczny głośnik wszechkierunkowy dwunastościenny (standard ISO 3382). Kierunkowość głośnika ma największe znaczenie przy pomiarach czasu pogłosu (zwłaszcza parametry o krótszym czasie uśredniania jak C50, C80, G)....
**********************
Dzieki MB wlasnie tak sprecyzowanej odpowiedzi wyczekiwalem

Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
A powiedzcie jeszcze co z samym izolowaniem akustycznym aby dźwięk się nie wydostawał na zewnątrz - tak zwanym wygłuszeniem pomieszczenia? Już pomijając samą akustykę pomieszczenia, co się najlepiej sprawdzi?
Oprócz wygłuszenia pomiieszczenia mam taki problem aby odizolować dwie sceny w klubie od siebie. Macie jakiś pomysł jak to można zrobić niewielkim kosztem? Chodzi oczywiście głównie o bas....
**********************
Nie wiem ile w tym prawdy , ale ponoć świetnie izoluje piach. Kiedyś ktoś( nie pamiętam już kto i gdzie ) radził mi aby między np dwie ściany szczelnie wsypać piach. Podobno taki "patent" rewelacyjnie się sprawdza przy wytłumianiu. Niestety nie znam szczegółów, przerw między ściankami itd. Ale domyślam się, że im więcej piachu tym ciszej

[addsig]
AdromedaA6|Prophet'08|MinimoogVoyager|Virus TI|Roland:D550|JX-8P|Juno-106|αJuno1|JP8000|JD800|R-8M|Yamaha: EX5|TX7|CS-30|KORG: Poly800|microKORG|Monotron|POLY-61|Teisco60F|S.BassStation|DrumStation2|Waldorf Pulse, MFB502, Matrix1000...
Re: Adaptacja akustyczna pomieszczenia ze skosami
Nie wiem ile w tym prawdy , ale ponoć świetnie izoluje piach. Kiedyś ktoś( nie pamiętam już kto i gdzie ) radził mi aby między np dwie ściany szczelnie wsypać piach. Podobno taki "patent" rewelacyjnie się sprawdza przy wytłumianiu. Niestety nie znam szczegółów, przerw między ściankami itd. Ale domyślam się, że im więcej piachu tym ciszej
**********************
Żadne ze znanych mi źródeł nie podają akustycznych parametrów absorpcyjnych piasku, podejrzewam więc, że tę opinię ktoś wyssał z palca. Na dodatek z powodu braku jakiejkolwiek spójności piasek w stanie sypkim nie jest sensownym materiałem budowlanym. Dlatego jednak trzymałbym się z daleka od takich pomysłów.

**********************
Żadne ze znanych mi źródeł nie podają akustycznych parametrów absorpcyjnych piasku, podejrzewam więc, że tę opinię ktoś wyssał z palca. Na dodatek z powodu braku jakiejkolwiek spójności piasek w stanie sypkim nie jest sensownym materiałem budowlanym. Dlatego jednak trzymałbym się z daleka od takich pomysłów.