Płyty CD-R - co słyszą audiofile?

Tu jest miejsce na Wasze pytania i opinie. Można przedstawić swoje zdanie, niekoniecznie na tematy ściśle związane z tym, o czym piszemy w magazynie.
Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:
Re: Płyty CD-R - co słyszą audiofile?

Post autor: JoachimK » czwartek 16 paź 2008, 01:59

...To co sie dzieje przy f=44k zalezy od konstrukcji korektora. Niejeden producent sie nie przyzna, ze stosuje nadprobowanie, co diametralnie zmieni sprawe.
Ja mowie o zwyklym korektorze, np. o kilka dB 200Hz.

P.S. W technice analogowej tez bywaja rozne dziwqactwa - zapewniam Cie....
**********************
No ale kto dzisiaj robi filtry w przetwornikach c/a, które pracują przy fs=44,1kHz??? Przecież od 10-15 lat już się powszechnie stosuje przetworniki z wielokrotnym nadpróbkowaniem i kształtowaniem szumu.

Co do dzwonienia - jarekz ma tutaj rację: to jest jednoznacznie związane z gwałtownym ucięciem pasma czyli stromą charakterystyką wysokiego rzędu. Przypomnijcie sobie efekt Gibbsa, to ma ścisły związek z tym efektem.

Ale jeszcze raz - dzisiaj już się nie robi takich filtrów, bo nie ma potrzeby!...
**********************

Oczywiscie, ze w przetwornikach nadprobkowanie 128x bylo juz powszechnie stosowane na poczatku lat 90, ja mam na mysli w ogole korektory cyfrowy, np. wtyczke VST, a nie filtr wycinajacy nieporzadane rzeczy wynikajace z konwersji.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Płyty CD-R - co słyszą audiofile?

Post autor: MB » czwartek 16 paź 2008, 12:19

Oczywiscie, ze w przetwornikach nadprobkowanie 128x bylo juz powszechnie stosowane na poczatku lat 90, ja mam na mysli w ogole korektory cyfrowy, np. wtyczke VST, a nie filtr wycinajacy nieporzadane rzeczy wynikajace z konwersji....
**********************
OK, tylko, że dyskusja zaczęła się od brzmienia CD i zahaczyła o efekt dzwonienia - odniosłem się do tego wątku.

Filtry stosowane w korektorach są filtrami niskiego rzędu i w nich efekt nie występuje. Wyjątkiem są dużej dobroci filtry pasmowo-przepustowe, gdzie odpowiedź ma rzeczywiście charakter oscylacyjny, tak samo w filtrze cyfrowym jak i analogowym. O tym, że wiele filtrów cyfrowych projektowanych "inżyniersko" ma inny kształt charakterystyki dla wysokich częstotliwości wiadomo od bardzo dawna i dość oczywiste jest, że powoduje to inne brzmienie. Myślę, że nikt tego nie kwestionuje. Tylko, że ten wątek dyskusji dość daleko odpływa od jej zasadniczego pytania...

ODPOWIEDZ