...To co sie dzieje przy f=44k zalezy od konstrukcji korektora. Niejeden producent sie nie przyzna, ze stosuje nadprobowanie, co diametralnie zmieni sprawe.
Ja mowie o zwyklym korektorze, np. o kilka dB 200Hz.
P.S. W technice analogowej tez bywaja rozne dziwqactwa - zapewniam Cie....
**********************
No ale kto dzisiaj robi filtry w przetwornikach c/a, które pracują przy fs=44,1kHz??? Przecież od 10-15 lat już się powszechnie stosuje przetworniki z wielokrotnym nadpróbkowaniem i kształtowaniem szumu.
Co do dzwonienia - jarekz ma tutaj rację: to jest jednoznacznie związane z gwałtownym ucięciem pasma czyli stromą charakterystyką wysokiego rzędu. Przypomnijcie sobie efekt Gibbsa, to ma ścisły związek z tym efektem.
Ale jeszcze raz - dzisiaj już się nie robi takich filtrów, bo nie ma potrzeby!...
**********************
Oczywiscie, ze w przetwornikach nadprobkowanie 128x bylo juz powszechnie stosowane na poczatku lat 90, ja mam na mysli w ogole korektory cyfrowy, np. wtyczke VST, a nie filtr wycinajacy nieporzadane rzeczy wynikajace z konwersji.
Płyty CD-R - co słyszą audiofile?
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Płyty CD-R - co słyszą audiofile?
Oczywiscie, ze w przetwornikach nadprobkowanie 128x bylo juz powszechnie stosowane na poczatku lat 90, ja mam na mysli w ogole korektory cyfrowy, np. wtyczke VST, a nie filtr wycinajacy nieporzadane rzeczy wynikajace z konwersji....
**********************
OK, tylko, że dyskusja zaczęła się od brzmienia CD i zahaczyła o efekt dzwonienia - odniosłem się do tego wątku.
Filtry stosowane w korektorach są filtrami niskiego rzędu i w nich efekt nie występuje. Wyjątkiem są dużej dobroci filtry pasmowo-przepustowe, gdzie odpowiedź ma rzeczywiście charakter oscylacyjny, tak samo w filtrze cyfrowym jak i analogowym. O tym, że wiele filtrów cyfrowych projektowanych "inżyniersko" ma inny kształt charakterystyki dla wysokich częstotliwości wiadomo od bardzo dawna i dość oczywiste jest, że powoduje to inne brzmienie. Myślę, że nikt tego nie kwestionuje. Tylko, że ten wątek dyskusji dość daleko odpływa od jej zasadniczego pytania...
**********************
OK, tylko, że dyskusja zaczęła się od brzmienia CD i zahaczyła o efekt dzwonienia - odniosłem się do tego wątku.
Filtry stosowane w korektorach są filtrami niskiego rzędu i w nich efekt nie występuje. Wyjątkiem są dużej dobroci filtry pasmowo-przepustowe, gdzie odpowiedź ma rzeczywiście charakter oscylacyjny, tak samo w filtrze cyfrowym jak i analogowym. O tym, że wiele filtrów cyfrowych projektowanych "inżyniersko" ma inny kształt charakterystyki dla wysokich częstotliwości wiadomo od bardzo dawna i dość oczywiste jest, że powoduje to inne brzmienie. Myślę, że nikt tego nie kwestionuje. Tylko, że ten wątek dyskusji dość daleko odpływa od jej zasadniczego pytania...