Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
sigmarus
Posty:25
Rejestracja:środa 28 lis 2007, 00:00
Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Post autor: sigmarus » poniedziałek 18 sie 2008, 01:59

Witam

Wiem ze temat nagrywania gitarek jest dosc szeroki i juz nie raz sie pojawial na tym forum, jednak jestem zmuszony zalozyc nowy.
Przykladowo ...
Nagrywam gitarke jednoczesnie przez 2 glowy + 2 paczki . Kazda paczka ma na sobie SM'a 57 i w odleglosci ok.1,5 m od paczek ( a sa ustawione rowno) zbiera je pojemnosc (RODE NT-2 , niestety tylko takowy posiadam).Dodam ze pomieszcznie jest dobrze "przystosowane".
Wiem mniej wiecej jak to dobrze zmixowac , jednak nurtuje mnie dokaldnie tematyka roznic fazowych i przesuniecia sciezki miktofonu pojemnosciowego oddalonego o te przykladowe 1,5m od paczek.
Jezeli ustawie juz sciezki i fazy sie zgadzaja cos nadal mnie w brzmieniu nie pasuje.Wypukla sie delikatnie srodek i slychac cos w rodzaju "puszki". Oczywiscie brzmienie zmienia sie za kazdym razem kiedy chociazby o pare sampli przesune sciezke z pojemnosci.
Od razu powiem ze sciezke przesowam ("przyspieszam") o okolo 7 , 8 ms ( z racji tego ze majk jest oddalony o 1,5 m).

Pytam sie was szanowni koledzy czy jest jakis zloty srodek , albo jakie wy macie triki na miksowanie 3 sciezek gitarowych w jedna masywna calosc i ewentualnie jak radzicie sobie z przesunieciami sciezki z pojemnosci oddalonej od paczek. Co robicie z pojawiajacymi sie przeciwfazami i czy ktos przy takich zabiegach mial podobny problem z wystepujacym efektem "puszki" kiedy slucha sie solo sciezki z jednego SM'a + oddalona pojemnosci.

Moze troche namieszalem ale moze ktos mnie zrozumie
Wielkie dzieki za rady i wskazowki.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
devil
Posty:849
Rejestracja:środa 05 mar 2003, 00:00

Re: Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Post autor: devil » poniedziałek 18 sie 2008, 08:49

wytlumacze bardzo prosto. powieksz sobie sciezki z wszystkich mikrofonow, najlepiej na poczatku jak gitarzysta zaczyna grac, i wyrownaj sobie na oko w programie. (albo niech gitarzysta nagra jakis trzask, bedzie ladnie widac). czyli jak widzisz ze fala sie pojawila i idzie np w gore a w drugim mikrofonie masz to samo ale chwile pozniej to przesun sygnal z pojemnosci do sygnalu z sm57 i wyrownaj co do probki, w przeciwnym razie bedziesz miec dobry dzwiek z kazdego mikrofonu osobno, ale razem zawsze bedzie sie robic wspomniana puszka.
[addsig]
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"

Awatar użytkownika
devil
Posty:849
Rejestracja:środa 05 mar 2003, 00:00

Re: Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Post autor: devil » poniedziałek 18 sie 2008, 08:51

no i nie jest to problem z przeciwfaza, tylko jak juz z sama faza..
gdyz jest to przesuniecie w fazie, a nie jej odwrocenie.
no chyba ze nagrywales dodatkowym mikrofonem np z tylu paczki

[addsig]
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"

sigmarus
Posty:25
Rejestracja:środa 28 lis 2007, 00:00

Re: Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Post autor: sigmarus » poniedziałek 18 sie 2008, 09:47

Dzieki za wytlumaczenie. Wyszstko jasne i takim sposobem wlasnie na oko robile tyle ze nie do konca mnie to zadowala.
Problem pojawia sie gdy mam pocieta sciezke gitarowa albo gdy mam pare numerow i nawet jak idelanie ustawie fazy "na oko" to i tak mam wrazenie ze nie brzmi to identycznie tak samo (minimalne przesuniecia juz daja roznice w brzmieniu).
Nie zawsze jest to latwe musze powiedziec , dobry pomysl z tym trzaskiem , moj blad ze nie kazalem tego nagrac gitarowemu:)
Widac nie ma innego bardziej "perfekcyjnego" sposobu ustawiania sciezek niz na oko , zwlaszcza w wielu numerach aby wszedzie bylo dokladnie identycznie.
Mozna sobie idealnie wyliczyc (sample , time) o ile sie przesunelo i tak tez zrobic w innych numerach , jednak nie zawsze to jest latwa sprawa i zawsze moga pojawic sie minimalne! roznice.

Zapytam jeszcze o stosunek 2 SM'ow z 2 paczek. Na oko roznia sie delikatnie w fazie , mimo iz ustawione sa identycznie pod glosnik i nie wiem czy lepszym wyjsciem jest przesowac i kombinowac czy pozostawic jak jest.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
smiechu
Posty:599
Rejestracja:środa 30 kwie 2008, 00:00

Re: Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Post autor: smiechu » poniedziałek 18 sie 2008, 11:19

Po pierwsze nie przesuwaj kazdego klipu osobno... daj nagrac gitarzyscie wszystkie partie i jak juz bedziesz mial wszystko gotowe, wtedy przesun calosc...

A co do problemow z faza... to nie jest problem tylko podejscie do sprawy...
Ustawienie jakie stosujesz zostalo wymyslone do uzyskania specyficznej barwy, ktora wlasnie tworza przesuniecia fazowe...
Dalej... przy takim ustawieniu brzmienie dostaje kopa, gdy oba sygnaly rozbijesz w panoramie... np 57 z lewej na 80% a pojemnosc z prawej ciszej na 30%... powstanie piekna przestrzen, ktorej bez przesuniecia fazowego bys nie uzyskal... to samo tyczy sie nagrywania sygnalu z 2 paczek...
I najlepiej jest dbac o zgodnosc fazowa, juz na etapie rejestracji... ustawiac mikrofony tak dlugo az wszystko bedzie sie zgadzac...
I nie sugerowac sie ze jesli oba sa w takiej samej odleglosci to musi byc dobrze... przesuniecia moga powstac np we wzmacniaczu gitarowym lub konstrukcja glosnika moze byc inna...
Po prostu przesuniecia fazowe sa jedna z tych rzeczy na jakie trzeba zwracac uwage przy rejestracji... czegokolwiek...

Awatar użytkownika
devil
Posty:849
Rejestracja:środa 05 mar 2003, 00:00

Re: Nagrywanie gitary przez 3 mikrofony - różnice fazowe

Post autor: devil » poniedziałek 18 sie 2008, 16:32


Dalej... przy takim ustawieniu brzmienie dostaje kopa, gdy oba sygnaly rozbijesz w panoramie... np 57 z lewej na 80% a pojemnosc z prawej ciszej na 30%... powstanie piekna przestrzen, ktorej bez przesuniecia fazowego bys nie uzyskal...
**********************
tyle ze wtedy nie masz kompatybilnosci z mono
[addsig]
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"

ODPOWIEDZ