Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
Pytanie jednego z forumowiczow przypomnialo mi ze w lipcowym EiS w dziale pytania i odpowiedzi, bylo wspomniane o ditheringu i rozdzielczosci bitowej...
W odpowiedzi udzielono rady, ze przetwarzanie materialu audio z wyzsza rozdzielczoscia bitowa niz zostala ona pierwotna nagrana nie ma sensu i nie wplynie w zaden sposob na proprawe jakosci...
A przeciez w wiekszosci programow DAW mozna ustawic przetwarzanie z 32 bitami albo nawet 64... a np. we wtyczkach waves jest wbudowany modół IDR podwyzszajacy rozdzielczosc wewnatrz danej wtyczki...
Pozatym logicznym rozumowaniem jest ze jesli dokonujemy obliczen przy wyzszej rozdzieczosci bitowej to zawsze w efekcie otrzymany wynik tych obliczen bedzie dokladniejszy ze wzgledu na mniejsze zaokraglenia...
Z tego co wiem i czytalem taka sytuacja zawsze w pewnym stopniu poprawia jakosc przetwarzania materialu...
Wiec pytanie??Czy jestem w bledzie, czy redagujacy wspomniany artykol walnal gafe??
W odpowiedzi udzielono rady, ze przetwarzanie materialu audio z wyzsza rozdzielczoscia bitowa niz zostala ona pierwotna nagrana nie ma sensu i nie wplynie w zaden sposob na proprawe jakosci...
A przeciez w wiekszosci programow DAW mozna ustawic przetwarzanie z 32 bitami albo nawet 64... a np. we wtyczkach waves jest wbudowany modół IDR podwyzszajacy rozdzielczosc wewnatrz danej wtyczki...
Pozatym logicznym rozumowaniem jest ze jesli dokonujemy obliczen przy wyzszej rozdzieczosci bitowej to zawsze w efekcie otrzymany wynik tych obliczen bedzie dokladniejszy ze wzgledu na mniejsze zaokraglenia...
Z tego co wiem i czytalem taka sytuacja zawsze w pewnym stopniu poprawia jakosc przetwarzania materialu...
Wiec pytanie??Czy jestem w bledzie, czy redagujacy wspomniany artykol walnal gafe??
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
Moim zdaniem Twoje rozumowanie jest zupełnie prawidłowe. Tyle tylko, że sensowność działań trzeba oceniać z perspektywy praktycznej, czyli w tym przypadku - czy słychać różnicę. Odpowiadający na list czytelnika opierał się zapewne na własnym doświadczeniu. Zresztą każdy może sobie zrobić eksperyment i sprawdzić "nausznie".

Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
Konwertowanie 16 bitowego pliku do 24 nie ma wielkiego sesnsu gdyż nie wpłynie to na jakość samego sygnalu. Ale jeżeli mam sesję która składa się z wielu rodzjaów plików z różnych źródeł (16 i 24 bitowe pliki) tp oczywistym jest ze pracuję możliwie optymalnym ustawieniem (w moim przyp. 24 bit) pracy całej sesji. Ale w sumie nie o to pytałeś. Pozatym tak jak pisales, wtyczki przewaznie prowadzą dokladniejsze obliczenia wewnątrz własnego silnika.
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
Pozatym tak jak pisales, wtyczki przewaznie prowadzą dokladniejsze obliczenia wewnątrz własnego silnika. ...
**********************
Dokladnie... ale nie wszystkie, a kiedy cala sesja jest ustawiona na wyzsza rozdzielczosc to kazda wtyczka przetwarza z wyzsza dokladnoscia...
Szczerze powiedziawszy ja roznicy nie slysze...
ale z drugiej strony nie robilem sobie jakiegos konkretnego porownania, w stylu zeby ten sam miks wyeksportowac kolejno z przetwarzaniem 16, 24, 32 i 64 bit...
Z ciekawosci moze w wolnej chwili cos takiego zrobie...
**********************
Dokladnie... ale nie wszystkie, a kiedy cala sesja jest ustawiona na wyzsza rozdzielczosc to kazda wtyczka przetwarza z wyzsza dokladnoscia...
Szczerze powiedziawszy ja roznicy nie slysze...

Z ciekawosci moze w wolnej chwili cos takiego zrobie...
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
Dodatkową zaletą przetwarzania w rozdzielczościach 32bit i 64bit )w porównaniu do 16 i 24) jest to, że wtedy stosowana jest reprezentacja zmiennoprzecinkowa pozwalająca przechowac wartości powyżej 0dBfs. Innymi słowy, jeśli jakaś składowa miksu na jakims tak etapie przekroczy 0dB to nie będzie clippingu tej składowej. Tylko trzeba pamiętac żeby ostateczna suma wychodząca na kartę lub do mixdown nie przekraczała 0 dB.
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
Ja tylko dodam spostrzeżenie, że po dokonaniu zamrożenia śladów instrumentów wirtualnych w programie Cubase, powstałe w wyniku tego pliki audio, mają rozdzielczośc 32 bitów,niezaleznie od sesji np 24 bitowej.
Jestem gitarzystą i wokalistą. Interesuję się homerecordingiem.
- mithrandirHD
- Posty:18
- Rejestracja:czwartek 05 cze 2008, 00:00
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
...Ja tylko dodam spostrzeżenie, że po dokonaniu zamrożenia śladów instrumentów wirtualnych w programie Cubase, powstałe w wyniku tego pliki audio, mają rozdzielczośc 32 bitów,niezaleznie od sesji np 24 bitowej....
**********************
Tak, Cubase zawsze zamraża ślady VSTi z najwyższą możliwą w tym programie rozdzielczością bitową, czyli właśnie 32.
Osobiście już od dawna wszystkie sesje i miksy (obecnie w Cubase 4.5.1) robię w 32 bitach, bo zapinam na ścieżki mnóstwo efektów VST (z czego część ma nawet wewnętrzne przetwarzanie 64-bit), a dzięki renderowaniu i sumowaniu w 32 bitach zachowuję najwyższą możliwą w danych warunkach jakość i dokładność przetwarzania sygnałów audio.
A zatem - jeśli tylko komuś na to pozwala przestrzeń dyskowa, no i jeśli przepuszcza ślady przez wiele efektów wewnątrz DAW - zalecam obróbkę w najwyższej rozdzielczości bitowej, na jaką zezwala dany program.
**********************
Tak, Cubase zawsze zamraża ślady VSTi z najwyższą możliwą w tym programie rozdzielczością bitową, czyli właśnie 32.
Osobiście już od dawna wszystkie sesje i miksy (obecnie w Cubase 4.5.1) robię w 32 bitach, bo zapinam na ścieżki mnóstwo efektów VST (z czego część ma nawet wewnętrzne przetwarzanie 64-bit), a dzięki renderowaniu i sumowaniu w 32 bitach zachowuję najwyższą możliwą w danych warunkach jakość i dokładność przetwarzania sygnałów audio.
A zatem - jeśli tylko komuś na to pozwala przestrzeń dyskowa, no i jeśli przepuszcza ślady przez wiele efektów wewnątrz DAW - zalecam obróbkę w najwyższej rozdzielczości bitowej, na jaką zezwala dany program.

Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
rozdzielczosc miksera (tzw engine programu) zazwyczaj nie ma nic wspolnego z ustawieniem parametrow zapisu/odczytu sladow w sesji
np w Pro toolsie rozdzielczosc wewnetrzna miksera to 48(albo 56? nie pamietam) bitow, w Sonarze - 64
i pozostaje taka nawet wtedy, gdy ustawimy sesje na 16 bitow
to samo z wtyczkami
i to samo np. z oversamplingiem we wtyczkach
np w Pro toolsie rozdzielczosc wewnetrzna miksera to 48(albo 56? nie pamietam) bitow, w Sonarze - 64
i pozostaje taka nawet wtedy, gdy ustawimy sesje na 16 bitow
to samo z wtyczkami
i to samo np. z oversamplingiem we wtyczkach
fan dobrego brzmienia ;)
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
np w Pro toolsie rozdzielczosc wewnetrzna miksera to 48(albo 56? nie pamietam) bitow, w Sonarze - 64
i pozostaje taka nawet wtedy, gdy ustawimy sesje na 16 bitow
**********************
W sonarze jest 32 bitowy... 64 bitowy jest opcjonalny...
i pozostaje taka nawet wtedy, gdy ustawimy sesje na 16 bitow
**********************
W sonarze jest 32 bitowy... 64 bitowy jest opcjonalny...
Re: Przetwarzanie przy podwyższonej rozdzielczości bitowej
witam!
Ja powiem tak jak mowil przedstawiciel ProTools na konwencji AES oraz na kursach o cyfrowym przetwarzaniu sygnalu mi wbijali do glowy: rozdzielczos wyzsza niz 24bit nie oznacza, ze dodaje sie kolejne wartosci interpolowane pomiedzy juz istniejacymi tylko, ze dodaje sie zera przed MSB oraz po LSB. Po co to sie robi? Czesciowa odpowiedz tutaj juz padla- te zera przed to po to, zeby przy sumwaniu/wzmacnianiu sygnalu nie zaczelo sie obcinanie (kazda kolejna pozycja w gore to okolo +6dB. Te od spodu to po to, by przy sciszaniu jakiegos sladu nie tracic informacji o nojcichszych dzwiekach (jezeli cos wyjdzie poza slowo to juz sie tego nie odzyska). W wolnym tlumaczeniu- oplaca sie i to bardzo pracowac na duzej rozdzielczosci ale nie ze wzgledu na to, ze bedzie cos lepiej/gorzej brzmialo ale po to, by podglasnianie i sumowanie nie dawalo przesteru zas zciszanie nie kasowalo informacji o bardzo cichych dzwiekach oraz nie dodawalo dodatkowego szumu kwantyzacji. Z tego co pamietam to ProTools dopisuje 8 zer od gory i 16 od dolu (ale glowy za to sobie odciac nie dam- jezeli ktos moze to prosze skorygowac) co daje dodatkowe 48dB headroomu oraz mozliwosc bezstratnego sciszania o okolo 96dB (!).
Jezeli zas chodzi o wtyczki to tam sie przydaje duza rozdzielczosc "od dolu" ze wzgledu na efekt motyla- przy dosc skoplikowanych operacjach mat. llepsze przyblizenia wyniku otrzymuje sie majac duza rozdzielczosc i na samym koncu obliczen zaokraglajac ostatnia cyfre (czyli np. 32bit i pozniej sprawdzic tylko na zasadzie zaokraglenia jaki bedzie ostatni bit w formacie 24bit) niz pracujac na danych z wyjsiowym formatem :) Najlepiej to widac/slychac przy poglosach. Tam tez nie interpoluje sie w celu uzyskania wiekszej rozdzielczosci tylko dopisuje zera i wykorzystuje sie je dopiero przy zapisie wynikow kolejnych operacji.
Troche mi to dlugie wyszlo- mam nadzieje, ze troche pomoglem zrozumiec zagadnienie :)
Ja powiem tak jak mowil przedstawiciel ProTools na konwencji AES oraz na kursach o cyfrowym przetwarzaniu sygnalu mi wbijali do glowy: rozdzielczos wyzsza niz 24bit nie oznacza, ze dodaje sie kolejne wartosci interpolowane pomiedzy juz istniejacymi tylko, ze dodaje sie zera przed MSB oraz po LSB. Po co to sie robi? Czesciowa odpowiedz tutaj juz padla- te zera przed to po to, zeby przy sumwaniu/wzmacnianiu sygnalu nie zaczelo sie obcinanie (kazda kolejna pozycja w gore to okolo +6dB. Te od spodu to po to, by przy sciszaniu jakiegos sladu nie tracic informacji o nojcichszych dzwiekach (jezeli cos wyjdzie poza slowo to juz sie tego nie odzyska). W wolnym tlumaczeniu- oplaca sie i to bardzo pracowac na duzej rozdzielczosci ale nie ze wzgledu na to, ze bedzie cos lepiej/gorzej brzmialo ale po to, by podglasnianie i sumowanie nie dawalo przesteru zas zciszanie nie kasowalo informacji o bardzo cichych dzwiekach oraz nie dodawalo dodatkowego szumu kwantyzacji. Z tego co pamietam to ProTools dopisuje 8 zer od gory i 16 od dolu (ale glowy za to sobie odciac nie dam- jezeli ktos moze to prosze skorygowac) co daje dodatkowe 48dB headroomu oraz mozliwosc bezstratnego sciszania o okolo 96dB (!).
Jezeli zas chodzi o wtyczki to tam sie przydaje duza rozdzielczosc "od dolu" ze wzgledu na efekt motyla- przy dosc skoplikowanych operacjach mat. llepsze przyblizenia wyniku otrzymuje sie majac duza rozdzielczosc i na samym koncu obliczen zaokraglajac ostatnia cyfre (czyli np. 32bit i pozniej sprawdzic tylko na zasadzie zaokraglenia jaki bedzie ostatni bit w formacie 24bit) niz pracujac na danych z wyjsiowym formatem :) Najlepiej to widac/slychac przy poglosach. Tam tez nie interpoluje sie w celu uzyskania wiekszej rozdzielczosci tylko dopisuje zera i wykorzystuje sie je dopiero przy zapisie wynikow kolejnych operacji.
Troche mi to dlugie wyszlo- mam nadzieje, ze troche pomoglem zrozumiec zagadnienie :)