Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Witam, ostatnio chcodzi mi po głowie zbudowanie mikrofonku opartego na zwierciadle parabolicznym oraz na testach z mikrofonami interferencyjnymi.
Po co? sie zapytacie.... a tak by spróbować nagrywać w terenie superkierunkowo i z dystansu...
Moje pytanie brzmi - czy ktosik ma jakieś materiały - wymiary, jak budować itp? czego użyc...
widziałem w necie Reflektory paraboliczne 26mm - mysle by tam dodać uchwyt i mikrofon. Czy ktoś z czymś takim kiedyś miał do czynienia? Jak sie taka parabolka zachowuje w terenie - czy rzeczywiście wzmacnia sygnał?
Druga sprawa to mikrofonki różnicowe - nie wczytałem się w zagadnienie - ale chodzi tutaj o uzycie w tym samym czasie minimum 2 mikrofonów - jednego do zbierania sygnału z danego kierunku drugi powinien mieć regulator fazy, by "celować" w potencjalne źródła zakłóceń i poprzez regulację amplitudy i fazy tłumić zakłócenia dla drugiego mikrofonu - ktoś takie coś testował?
Moje wynalazki chciałbym sprzeżyć z przenośnym rejestratorem, chodzi mi o jak najlepsze nagrywanie SFX w terenie - a więc odgłosów ptaków, czy innych pojedyńczych zdarzeń w terenie, gdzie masa jest przeszkadzajek typu "tło" - widziałem na filmach z NationalGeographic - że własnie parabolami nagrywają ...
Ktoś miał jakieś doświadczenia z parabolkami ?
Po co? sie zapytacie.... a tak by spróbować nagrywać w terenie superkierunkowo i z dystansu...
Moje pytanie brzmi - czy ktosik ma jakieś materiały - wymiary, jak budować itp? czego użyc...
widziałem w necie Reflektory paraboliczne 26mm - mysle by tam dodać uchwyt i mikrofon. Czy ktoś z czymś takim kiedyś miał do czynienia? Jak sie taka parabolka zachowuje w terenie - czy rzeczywiście wzmacnia sygnał?
Druga sprawa to mikrofonki różnicowe - nie wczytałem się w zagadnienie - ale chodzi tutaj o uzycie w tym samym czasie minimum 2 mikrofonów - jednego do zbierania sygnału z danego kierunku drugi powinien mieć regulator fazy, by "celować" w potencjalne źródła zakłóceń i poprzez regulację amplitudy i fazy tłumić zakłócenia dla drugiego mikrofonu - ktoś takie coś testował?
Moje wynalazki chciałbym sprzeżyć z przenośnym rejestratorem, chodzi mi o jak najlepsze nagrywanie SFX w terenie - a więc odgłosów ptaków, czy innych pojedyńczych zdarzeń w terenie, gdzie masa jest przeszkadzajek typu "tło" - widziałem na filmach z NationalGeographic - że własnie parabolami nagrywają ...
Ktoś miał jakieś doświadczenia z parabolkami ?
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
keidys chcialem sobie kupic taki mikrofon szpiegowski :>
ale dalem sobie spokoj
co prawda tobie raczej chodzi tez o dobra jakos dzwieku,
ktora pewnie w tym przypadku...
http://www.enposi.pl/produkty/Mikrofon%20Kierunkowy
... do rewelacyjnych nie nalezy
pozdrawiam
ale dalem sobie spokoj
co prawda tobie raczej chodzi tez o dobra jakos dzwieku,
ktora pewnie w tym przypadku...
http://www.enposi.pl/produkty/Mikrofon%20Kierunkowy
... do rewelacyjnych nie nalezy
pozdrawiam
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
już zacząłem drązyć temat:
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
2. uchywyt pistoletowy (taki od aparatów foto)- 100-150 (mocowanie bedzie miało tą zaletę, że zawsze taką parapolkę do statywu foto przypniesz)
pozaostaje mi wykonać mocowanie mikrofonu do konkretnej ogniskowej - ale już mam wzory na obliczenie tego parametru
Mysle że zbudwanie czaszy z uchwytami wyniesie mnie max 300pln
do tego chce zamontować kilka mikrofonów typu Paluszek - i będę badał jak to zadziała... czy jest sens dalej bawić się w układy interferencyjne (bo o tym nie mam pojęcia)
Może ktoś sie orientuje czy Edirol R4 albo Marantz 670 ;ub Fostex FR2 - posiadają możliwość regulacji fazy pomiędzy zapiętymi mikrofonami ?
Czy ktoś z obecnych posiada EdirolR4 bądz FostexFR2 ? - chętnie przyjrzałbym się tym urządzonkom w realu.
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
Czy montowac uchwyty w paraboli 2x mono, czy dedykować uchwyt pod jeden stereofoniczny? - wiadomo ogniskowa jest jedna, a stere mic mają membrany po bokach - więc nie wiem jak będzie sie sprawować ogniskowanie dla mikrofonów stereo...
Ewentualnie zawsze mogę dwie parabole zrobić ;]
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
2. uchywyt pistoletowy (taki od aparatów foto)- 100-150 (mocowanie bedzie miało tą zaletę, że zawsze taką parapolkę do statywu foto przypniesz)
pozaostaje mi wykonać mocowanie mikrofonu do konkretnej ogniskowej - ale już mam wzory na obliczenie tego parametru
Mysle że zbudwanie czaszy z uchwytami wyniesie mnie max 300pln
do tego chce zamontować kilka mikrofonów typu Paluszek - i będę badał jak to zadziała... czy jest sens dalej bawić się w układy interferencyjne (bo o tym nie mam pojęcia)
Może ktoś sie orientuje czy Edirol R4 albo Marantz 670 ;ub Fostex FR2 - posiadają możliwość regulacji fazy pomiędzy zapiętymi mikrofonami ?
Czy ktoś z obecnych posiada EdirolR4 bądz FostexFR2 ? - chętnie przyjrzałbym się tym urządzonkom w realu.
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
Czy montowac uchwyty w paraboli 2x mono, czy dedykować uchwyt pod jeden stereofoniczny? - wiadomo ogniskowa jest jedna, a stere mic mają membrany po bokach - więc nie wiem jak będzie sie sprawować ogniskowanie dla mikrofonów stereo...
Ewentualnie zawsze mogę dwie parabole zrobić ;]
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
...już zacząłem drązyć temat:
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
2. uchywyt pistoletowy (taki od aparatów foto)- 100-150 (mocowanie bedzie miało tą zaletę, że zawsze taką parapolkę do statywu foto przypniesz)
pozaostaje mi wykonać mocowanie mikrofonu do konkretnej ogniskowej - ale już mam wzory na obliczenie tego parametru
Mysle że zbudwanie czaszy z uchwytami wyniesie mnie max 300pln
do tego chce zamontować kilka mikrofonów typu Paluszek - i będę badał jak to zadziała... czy jest sens dalej bawić się w układy interferencyjne (bo o tym nie mam pojęcia)
Może ktoś sie orientuje czy Edirol R4 albo Marantz 670 ;ub Fostex FR2 - posiadają możliwość regulacji fazy pomiędzy zapiętymi mikrofonami ?
Czy ktoś z obecnych posiada EdirolR4 bądz FostexFR2 ? - chętnie przyjrzałbym się tym urządzonkom w realu.
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
Czy montowac uchwyty w paraboli 2x mono, czy dedykować uchwyt pod jeden stereofoniczny? - wiadomo ogniskowa jest jedna, a stere mic mają membrany po bokach - więc nie wiem jak będzie sie sprawować ogniskowanie dla mikrofonów stereo...
Ewentualnie zawsze mogę dwie parabole zrobić ;]
...
**********************
Na Twoim miejscu nie szalałbym [PODSŁUCH KIERUNKOWY z funkcją nagrywania i lunetą [328756787] Allegro cena kup teraz 70.00. to na początek a póżniej wizyta w markecie kupno miski ze stali nierdzewnej naniesienie na powierzchnię wewnętrzną warstwy lakieru i napylenie na niewyschnięty jeszcze rozdrobnionego pluszu a potem montaż mikrofonu ,
po zebraniu jakich takich doświadczeń wykorzystując zakupioną chińszczyznę możesz przystąpić do budowy mikrofonu z prawdziwego zdarzenia wykorzystując co ciekawsze elementy jego konstrukcji. Jeśli ci zależy na nagraniu stereo to rób mikrofon interferencyjny dwutubowy jako materiał wyjściowy polecam rurki od okurzacza o długości 0.5m 6szt wystarczą 4 ale wtedy po złożeniu będą tylko dwa metrowe odcinki, a przy 1.5 kąt zbierania mikrofonu znacznie maleje a rurka kosztuje raptem 5 złp i jest wytwornie czarna.W nawiercone rury wkładamy mikrofony od kamer wideo cena poniżej 200 złp od sztuki [kołowa/superkardioda na wstępie po wyjściu superkardioida/superkardioida z przytupem ]
Pozdrawiam
Zbyszek
PS.Odbiło mi na zapis niesamowitego krzyku Kani Czarnej jeden interferencyjny już mam , być może zrobię jeszcze tak zwany piszczałkowy, parabolicznego robić nie myślę, dokonam tylko gustownej przeróbki zakupionego na Allegro
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
2. uchywyt pistoletowy (taki od aparatów foto)- 100-150 (mocowanie bedzie miało tą zaletę, że zawsze taką parapolkę do statywu foto przypniesz)
pozaostaje mi wykonać mocowanie mikrofonu do konkretnej ogniskowej - ale już mam wzory na obliczenie tego parametru
Mysle że zbudwanie czaszy z uchwytami wyniesie mnie max 300pln
do tego chce zamontować kilka mikrofonów typu Paluszek - i będę badał jak to zadziała... czy jest sens dalej bawić się w układy interferencyjne (bo o tym nie mam pojęcia)
Może ktoś sie orientuje czy Edirol R4 albo Marantz 670 ;ub Fostex FR2 - posiadają możliwość regulacji fazy pomiędzy zapiętymi mikrofonami ?
Czy ktoś z obecnych posiada EdirolR4 bądz FostexFR2 ? - chętnie przyjrzałbym się tym urządzonkom w realu.
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
Czy montowac uchwyty w paraboli 2x mono, czy dedykować uchwyt pod jeden stereofoniczny? - wiadomo ogniskowa jest jedna, a stere mic mają membrany po bokach - więc nie wiem jak będzie sie sprawować ogniskowanie dla mikrofonów stereo...
Ewentualnie zawsze mogę dwie parabole zrobić ;]
...
**********************
Na Twoim miejscu nie szalałbym [PODSŁUCH KIERUNKOWY z funkcją nagrywania i lunetą [328756787] Allegro cena kup teraz 70.00. to na początek a póżniej wizyta w markecie kupno miski ze stali nierdzewnej naniesienie na powierzchnię wewnętrzną warstwy lakieru i napylenie na niewyschnięty jeszcze rozdrobnionego pluszu a potem montaż mikrofonu ,
po zebraniu jakich takich doświadczeń wykorzystując zakupioną chińszczyznę możesz przystąpić do budowy mikrofonu z prawdziwego zdarzenia wykorzystując co ciekawsze elementy jego konstrukcji. Jeśli ci zależy na nagraniu stereo to rób mikrofon interferencyjny dwutubowy jako materiał wyjściowy polecam rurki od okurzacza o długości 0.5m 6szt wystarczą 4 ale wtedy po złożeniu będą tylko dwa metrowe odcinki, a przy 1.5 kąt zbierania mikrofonu znacznie maleje a rurka kosztuje raptem 5 złp i jest wytwornie czarna.W nawiercone rury wkładamy mikrofony od kamer wideo cena poniżej 200 złp od sztuki [kołowa/superkardioda na wstępie po wyjściu superkardioida/superkardioida z przytupem ]
Pozdrawiam
Zbyszek
PS.Odbiło mi na zapis niesamowitego krzyku Kani Czarnej jeden interferencyjny już mam , być może zrobię jeszcze tak zwany piszczałkowy, parabolicznego robić nie myślę, dokonam tylko gustownej przeróbki zakupionego na Allegro
Zajmuję się pisaniem tekstów piosenek. Współpracowałem z R. Kowalem, M. Koszem, M. Nawrockim, Z. Paletą, A. Zaryckim, P.P. Koprowskim
i innymi. Interesują mnie magnetofony reporterskie Uher analogowe z serii CR- i 4000 oraz cyfrowe DAT i DCC.
i innymi. Interesują mnie magnetofony reporterskie Uher analogowe z serii CR- i 4000 oraz cyfrowe DAT i DCC.
Re: Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
...już zacząłem drązyć temat:
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
...
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
**********************
Myślę że montowanie mikrofony za 1000zł do własnoręcznie zrobionego zwierciadła to nie najlepszy pomysł. Nigdy nie uda Ci się osiągnąć takiej precyzji aby jakość zbieranego dźwięku uzasadniała użycie jakiegoś bardzo dobrego mikrofonu. Poza tym, mikrofony ze zwierciadłem parabolicznym obcinają bardzo niskie częstotliwości (co wynika z fizyki a nie np. z zastosowanych materiałów czy precyzji) więc domyślam się że nie o to CI chodzi (sprawdziłem to w praktyce na własnoręcznie zrobionym zwierciadle).
Na twoim miejscu zainteresował bym się mikrofonami rurkowymi (czy też piszczałkowymi), gdyż są one pozbawione powyższej wady (przynajmniej w teorii).
po prostu wpisz w Googla 'mikrofon kierunkowy' i zaoszczędzisz sobie sporo czasu i pieniędzy na własne eksperymenty.
Cinek
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
...
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
**********************
Myślę że montowanie mikrofony za 1000zł do własnoręcznie zrobionego zwierciadła to nie najlepszy pomysł. Nigdy nie uda Ci się osiągnąć takiej precyzji aby jakość zbieranego dźwięku uzasadniała użycie jakiegoś bardzo dobrego mikrofonu. Poza tym, mikrofony ze zwierciadłem parabolicznym obcinają bardzo niskie częstotliwości (co wynika z fizyki a nie np. z zastosowanych materiałów czy precyzji) więc domyślam się że nie o to CI chodzi (sprawdziłem to w praktyce na własnoręcznie zrobionym zwierciadle).
Na twoim miejscu zainteresował bym się mikrofonami rurkowymi (czy też piszczałkowymi), gdyż są one pozbawione powyższej wady (przynajmniej w teorii).
po prostu wpisz w Googla 'mikrofon kierunkowy' i zaoszczędzisz sobie sporo czasu i pieniędzy na własne eksperymenty.
Cinek
Re: Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
......już zacząłem drązyć temat:
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
...
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
**********************
Myślę że montowanie mikrofony za 1000zł do własnoręcznie zrobionego zwierciadła to nie najlepszy pomysł. Nigdy nie uda Ci się osiągnąć takiej precyzji aby jakość zbieranego dźwięku uzasadniała użycie jakiegoś bardzo dobrego mikrofonu. Poza tym, mikrofony ze zwierciadłem parabolicznym obcinają bardzo niskie częstotliwości (co wynika z fizyki a nie np. z zastosowanych materiałów czy precyzji) więc domyślam się że nie o to CI chodzi (sprawdziłem to w praktyce na własnoręcznie zrobionym zwierciadle).
Na twoim miejscu zainteresował bym się mikrofonami rurkowymi (czy też piszczałkowymi), gdyż są one pozbawione powyższej wady (przynajmniej w teorii).
po prostu wpisz w Googla 'mikrofon kierunkowy' i zaoszczędzisz sobie sporo czasu i pieniędzy na własne eksperymenty.
Cinek...
**********************
Powiem wprost parabola w wykonaniu własnym lub kupiona w cenie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych nie jest naprawdę dobrym rozwiązaniem,
najprostszym to są dwie rury od odkurzacza nawiercone co 10 cm wiertlem o średnicy 6mm [po jednej stronie].Mam chodzi rewelacyjnie. chcę jeden przetwornik z MDU-24 zamontować wewnątrz rury a drugi nazewnątrz [odwrócenie fazy (wł.polaryzacji) sumowanie] i uzyskać wyjątkowo czysty sygnał o wąskim kącie poprostu mikrofon interferencyjny zrobić jednocześnie mikrofonem różnicowym.Dwa panzerfausty już mam o średnicy 24 i 50 mm oraz długościach 1 m 1.5m
w formie rur do których mogę montować dowolne mikrofony. Budowę mikrofonu " piszczałkowego" w wersji z lustrem parabolicznym za rurkami odradzam lepiej i łatwiej kaźdą z rurekrezenansowych zaopatrzyć we własny elektret i licząc ich długość związaną z częstotliwością pomyśleć także o ich średnicy.Do zapisu używam magnetofon UHER CR-240 lub tam
gdzie mi wyjątkowo zależy na jakości nagrania UHER REPORT 4200 MONITOR przesuw 19.05cm/sek w przyszłości dołączą do nich dwie AIWY HD-X1 i HD-S1 [< DAT przenośne]
Pozdrawiam
Zbyszek
To na jeden kanał a co zrobimy z drugim to już nasza sprawa może zostać
podpięty do sygnału pierwszego, może korzystać z mikrofonu o charakterystyce kołowej czy kierunkowej takim samym albo szerszym kącie
1. Czasza - zwierciadło paraboliczne 280mm - 65pln
...
Poza tym jaki mikrofon do 1000pln typu Shotgun/Paluszek - najbardziej pasowałby do zastosowań w Paraboli ?
**********************
Myślę że montowanie mikrofony za 1000zł do własnoręcznie zrobionego zwierciadła to nie najlepszy pomysł. Nigdy nie uda Ci się osiągnąć takiej precyzji aby jakość zbieranego dźwięku uzasadniała użycie jakiegoś bardzo dobrego mikrofonu. Poza tym, mikrofony ze zwierciadłem parabolicznym obcinają bardzo niskie częstotliwości (co wynika z fizyki a nie np. z zastosowanych materiałów czy precyzji) więc domyślam się że nie o to CI chodzi (sprawdziłem to w praktyce na własnoręcznie zrobionym zwierciadle).
Na twoim miejscu zainteresował bym się mikrofonami rurkowymi (czy też piszczałkowymi), gdyż są one pozbawione powyższej wady (przynajmniej w teorii).
po prostu wpisz w Googla 'mikrofon kierunkowy' i zaoszczędzisz sobie sporo czasu i pieniędzy na własne eksperymenty.
Cinek...
**********************
Powiem wprost parabola w wykonaniu własnym lub kupiona w cenie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych nie jest naprawdę dobrym rozwiązaniem,
najprostszym to są dwie rury od odkurzacza nawiercone co 10 cm wiertlem o średnicy 6mm [po jednej stronie].Mam chodzi rewelacyjnie. chcę jeden przetwornik z MDU-24 zamontować wewnątrz rury a drugi nazewnątrz [odwrócenie fazy (wł.polaryzacji) sumowanie] i uzyskać wyjątkowo czysty sygnał o wąskim kącie poprostu mikrofon interferencyjny zrobić jednocześnie mikrofonem różnicowym.Dwa panzerfausty już mam o średnicy 24 i 50 mm oraz długościach 1 m 1.5m
w formie rur do których mogę montować dowolne mikrofony. Budowę mikrofonu " piszczałkowego" w wersji z lustrem parabolicznym za rurkami odradzam lepiej i łatwiej kaźdą z rurekrezenansowych zaopatrzyć we własny elektret i licząc ich długość związaną z częstotliwością pomyśleć także o ich średnicy.Do zapisu używam magnetofon UHER CR-240 lub tam
gdzie mi wyjątkowo zależy na jakości nagrania UHER REPORT 4200 MONITOR przesuw 19.05cm/sek w przyszłości dołączą do nich dwie AIWY HD-X1 i HD-S1 [< DAT przenośne]
Pozdrawiam
Zbyszek
To na jeden kanał a co zrobimy z drugim to już nasza sprawa może zostać
podpięty do sygnału pierwszego, może korzystać z mikrofonu o charakterystyce kołowej czy kierunkowej takim samym albo szerszym kącie
Zajmuję się pisaniem tekstów piosenek. Współpracowałem z R. Kowalem, M. Koszem, M. Nawrockim, Z. Paletą, A. Zaryckim, P.P. Koprowskim
i innymi. Interesują mnie magnetofony reporterskie Uher analogowe z serii CR- i 4000 oraz cyfrowe DAT i DCC.
i innymi. Interesują mnie magnetofony reporterskie Uher analogowe z serii CR- i 4000 oraz cyfrowe DAT i DCC.
Re: Mikrofony paraboliczne, mikrofony różnicowe
.
Ktoś miał jakieś doświadczenia z parabolkami ?
...
----------------------------------------------------
Bardzo dobrze (prócz gabarytów) sprawdza się starego typu antene satelitarna.
Taka, w której konwerter jest zamontowany na trójnożnym wsporniku.
Pięknie zbiera ciche rozmowy z kilkudziesięciu metrów, nawet przy badziewiastym mikrofoniku.
Charakterystyka mikrofonu powinna być kulista lub nerkowa. Modele bardziej kierunkowe
(n.p. maczuga, czy ósemka) nie wykorzystają całej powierzchni odbicia.