Witam.
Czytalem artykuł z Eis z lutego o akustyce pomieszczen. Jest bardzo ciekawy, bardzo dobrze naswietla niektore sprawy. Jednak mam problem z interpretacja wynikow wyliczenia rezonansow w pokoju o wymiarach podanych do tego kalkulatora. Zalaczam wynik wyliczenia. Jest to dosc powazna sprawa, wiec wole zapytac ekpertow jak mam rozumiec te wyniki zanim zainwestuje w ich poprawienie. Podejrzewam, ze problem bedzie w 98, 120, ok. 147 Hz. Racja? Czy ten pokoj nadaje się w miare do domowego studia? Do wyboru mam jeszcze pokoj o wymiarach 282 x 282 x 243 cm, ale sadze, ze ten pierwszy juz jest lepszy :) Prosze o pomoc, dziekuje i pozdrawiam.
http://img142.imageshack.us/my.php?image=pokojfo9.jpg
ModeCalc od RealTraps
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: ModeCalc od RealTraps
drugi pokoj ma dwa takie same wymiary, czego nalezy unikac
wiec tak, ten pierwszy pokoj bedzie lepszy
czestotliwosci wyliczone z kalkulatora pomoga ci w okresleniu gdzie i co umiescic w kwestii absorbscji
Realtraps maja dosc dobre parametry absorbcji w niskim pasmie, ich wykonanie jest bardzo proste, ale niestety material z ktorego sa wykonane jest calkowicie niedostepny w Europie
nieco bardziej pracochlonne w wykonaniu sa panele perforowane, ktore sa najbardziej skuteczne w walce z niskimi czestotliwosciami - ale materialy sa latwo dostepne w kazdym sklepie
[addsig]
wiec tak, ten pierwszy pokoj bedzie lepszy
czestotliwosci wyliczone z kalkulatora pomoga ci w okresleniu gdzie i co umiescic w kwestii absorbscji
Realtraps maja dosc dobre parametry absorbcji w niskim pasmie, ich wykonanie jest bardzo proste, ale niestety material z ktorego sa wykonane jest calkowicie niedostepny w Europie
nieco bardziej pracochlonne w wykonaniu sa panele perforowane, ktore sa najbardziej skuteczne w walce z niskimi czestotliwosciami - ale materialy sa latwo dostepne w kazdym sklepie
[addsig]
Re: ModeCalc od RealTraps
...drugi pokoj ma dwa takie same wymiary, czego nalezy unikac
wiec tak, ten pierwszy pokoj bedzie lepszy
czestotliwosci wyliczone z kalkulatora pomoga ci w okresleniu gdzie i co umiescic w kwestii absorbscji
Realtraps maja dosc dobre parametry absorbcji w niskim pasmie, ich wykonanie jest bardzo proste, ale niestety material z ktorego sa wykonane jest calkowicie niedostepny w Europie
nieco bardziej pracochlonne w wykonaniu sa panele perforowane, ktore sa najbardziej skuteczne w walce z niskimi czestotliwosciami - ale materialy sa latwo dostepne w kazdym sklepie
...
**********************
Po przeczytaniu ww. artykulu z EiS poradze sobie jakos z budowa. Jednak moje pytanie dotyczy - budowa czego ? Chodzi o to, ze nie bardzo wiem jak interpretowac wyniki z tego modecalc. Ktore czestotliwosci mam wycinac, ktore nie przeszkadzaja, ktore zawieraja sie w tej samej oktawie co juz jedna ktora wytne - przez to ta tez sie zniweluje? Pozatym jak na podstawie tych wynikow zdecydowac gdzie dany material akustyczny umiescic?
Pozatym z tego co slyszalem najlepiej umiescic biurko z monitorami wdluz krotszej sciany. Tak samo napisano w artykule z EiS. Mi duzo wygodniej bylo by postawic biurko wzdluz dluzszej sciany - czy to bedzie mialo duzy wplyw na akustyke ?
Dziekuje i pozdawiam
wiec tak, ten pierwszy pokoj bedzie lepszy
czestotliwosci wyliczone z kalkulatora pomoga ci w okresleniu gdzie i co umiescic w kwestii absorbscji
Realtraps maja dosc dobre parametry absorbcji w niskim pasmie, ich wykonanie jest bardzo proste, ale niestety material z ktorego sa wykonane jest calkowicie niedostepny w Europie
nieco bardziej pracochlonne w wykonaniu sa panele perforowane, ktore sa najbardziej skuteczne w walce z niskimi czestotliwosciami - ale materialy sa latwo dostepne w kazdym sklepie
...
**********************
Po przeczytaniu ww. artykulu z EiS poradze sobie jakos z budowa. Jednak moje pytanie dotyczy - budowa czego ? Chodzi o to, ze nie bardzo wiem jak interpretowac wyniki z tego modecalc. Ktore czestotliwosci mam wycinac, ktore nie przeszkadzaja, ktore zawieraja sie w tej samej oktawie co juz jedna ktora wytne - przez to ta tez sie zniweluje? Pozatym jak na podstawie tych wynikow zdecydowac gdzie dany material akustyczny umiescic?
Pozatym z tego co slyszalem najlepiej umiescic biurko z monitorami wdluz krotszej sciany. Tak samo napisano w artykule z EiS. Mi duzo wygodniej bylo by postawic biurko wzdluz dluzszej sciany - czy to bedzie mialo duzy wplyw na akustyke ?
Dziekuje i pozdawiam
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: ModeCalc od RealTraps
Pozatym z tego co slyszalem najlepiej umiescic biurko z monitorami wdluz krotszej sciany. Tak samo napisano w artykule z EiS. Mi duzo wygodniej bylo by postawic biurko wzdluz dluzszej sciany - czy to bedzie mialo duzy wplyw na akustyke ?
Dziekuje i pozdawiam...
**********************
z wlasnego doswiadczenia wiem, ze lepiej jest jednak miec monitory wzdluz dluzszej sciany - dzieki temu jestesmy jak najdalej od bocznych scian
jest to nie tylko moje spostrzezenie, ale tez wielu prjektantow studiow nagraniowych sie z tym zgodzi - wystarczy popatrzec na studia nagran
[addsig]
Dziekuje i pozdawiam...
**********************
z wlasnego doswiadczenia wiem, ze lepiej jest jednak miec monitory wzdluz dluzszej sciany - dzieki temu jestesmy jak najdalej od bocznych scian
jest to nie tylko moje spostrzezenie, ale tez wielu prjektantow studiow nagraniowych sie z tym zgodzi - wystarczy popatrzec na studia nagran
[addsig]
Re: ModeCalc od RealTraps
Ooo :) to super, jeden problem z glowy. Jeszcze wlasnie tylko mnie zastanawia interpretacja tych wynikow ModeCalc. W EiS podaja przykladowe 2 wyniki i je omawiają, ale nie na tym sie skupia artykul i niestety niewiele sie dowiedzialem o zasadzie decydowania ktore czestotliwosci wkoncu wycinac, ktore nie beda przeszkadzac za badzo. Wiec jesli ktos ma wieksze pojecie odemnie to prosze o odpowiedz :)
PS. Nie spotkalem sie jeszcze z tak swietnym omowieniem zasad adaptacji akustycznej pomieszczen! Wszystko jasno wytlumaczone, zebrane w jedna calosc - super :) Fajnie tez wytlumaczone sposoby budowania wlasnych ustrojow akustycznych. Tylko wlasnie musze sie zdecydowac jakie ustroje i jak dostrojone zrobic :) Zastanawialem sie na perforowanymi pulapkami basowymi - czy dostrojenie ich odpowiednio do ok 100Hz i ok 160 Hz bedzie dobrym rozwiazaniem dla pokoju o podanych wyzej wymiarach?
PS. Nie spotkalem sie jeszcze z tak swietnym omowieniem zasad adaptacji akustycznej pomieszczen! Wszystko jasno wytlumaczone, zebrane w jedna calosc - super :) Fajnie tez wytlumaczone sposoby budowania wlasnych ustrojow akustycznych. Tylko wlasnie musze sie zdecydowac jakie ustroje i jak dostrojone zrobic :) Zastanawialem sie na perforowanymi pulapkami basowymi - czy dostrojenie ich odpowiednio do ok 100Hz i ok 160 Hz bedzie dobrym rozwiazaniem dla pokoju o podanych wyzej wymiarach?
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: ModeCalc od RealTraps
**********************
No tak, tylko tam tylnia ściana to z reguły olbrzymi dyfuzor i to często fraktalny (dyfuzor w dyfuzorze) co daje naprawde szerokie pasmo działania. To pozwala na przybliżenie tylnej ściany. Dlaczego? Popularnym typem reżyserni jest tak zwana konstrukcja LEDE (przednia część wytłumiona, tylnia część żywa - rozpraszająca), jej rozwinięcieniem RFZ (wolna od pierwszych odbić dzięki swej geometrii). Tego typu konstrukcje praktycznie likwidują pierwsze odbicia, wtedy możliwe jest dokładne usłyszenie przestrzeni w materiale. Gdy tylnia ściana znajduje się blisko realizatora i jest "goła" to odbicia od tylniej ściany zwykle docierają wcześniej niż pierwsze odbicia występujące w nagraniu. Stąd propozycja aby umieszczać głośniki na krótszej ścianie, tym samym oddalając tylnią. W super reżyserniach dźwięk dochodzący do tylniej ściany jest rozpraszany - niemożliwe jest zakłócenie odbioru pierwszych odbić w materiale nad którym się pracuje....
**********************
Na tylnej scianie mozna umiescic polke z ksiazkami, jesli jest jeszcze za nia miejsce to absorber perforowany.
Innym rozwiazaniem na tylna sciane bedzie panel policylindryczny (moze tez byc perforowany), ktory jednoczesnie absorbuje niskie czestotliwosci i rozprasza te nieco wyzsze. Pomiary wykazuja, ze panele policylindryczne dzialaja lepiej niz dyfuzory RPG.
Do pytajacego: tak, budowa wspomnianych absorberow perforowanych to najlepsze rozwiazanie, ale bardzo wazne jest ich rozmieszczenie. Tutaj pomoze generator przebiegow sinusoidalnych (programy DAW maja zazwyczaj wbudowany) oraz miernik SPL (np. Radioshack). Szukajac miejsc na scianach, gdzie ww. czestotliwosci beda mialy najwiekszy SPL (wezly fali stojacej) znajdziemy w ten sposob miejsca na umieszczenie absorberow.
Kolega wspomnial o konstrukcji "Live-End-Dead-End" oraz "Reflection Free Zone". W uzyskaniu powyzszych w warunkach studia domowego pomoga: instalacja absorbera szerokopasmowego za glosnikami i mikserem (ekranem komputera) oraz proba rozproszenia pierwszych odbic - tutaj pomoze lusterko w celu okreslenia takich miejsc na bocznych scianach - potrzebna pomoc kolezanki, ktora bedzie trzymala lustro. W miejscach na scianach, gdzie zobaczymy glosniki mozemy powiesic polki z ksiazkami.
Bardzo wazne jest unikanie absorbcji srednich i wysokich czestotliwosci poza sytuacjami, gdzie jest to naprawde potrzebne. Zazwyczaj i tak za duzo juz robia dywany i meble. Uzywanie wszelkiego rodzaju gabek, piramidek i innego typu miekkich materialow jest bledem. Warto miec w pokoju duuuzo ksiazek :) A jako pierwsza polecam Master Handbook Of Acoustics - Alton Everest.
[addsig]
No tak, tylko tam tylnia ściana to z reguły olbrzymi dyfuzor i to często fraktalny (dyfuzor w dyfuzorze) co daje naprawde szerokie pasmo działania. To pozwala na przybliżenie tylnej ściany. Dlaczego? Popularnym typem reżyserni jest tak zwana konstrukcja LEDE (przednia część wytłumiona, tylnia część żywa - rozpraszająca), jej rozwinięcieniem RFZ (wolna od pierwszych odbić dzięki swej geometrii). Tego typu konstrukcje praktycznie likwidują pierwsze odbicia, wtedy możliwe jest dokładne usłyszenie przestrzeni w materiale. Gdy tylnia ściana znajduje się blisko realizatora i jest "goła" to odbicia od tylniej ściany zwykle docierają wcześniej niż pierwsze odbicia występujące w nagraniu. Stąd propozycja aby umieszczać głośniki na krótszej ścianie, tym samym oddalając tylnią. W super reżyserniach dźwięk dochodzący do tylniej ściany jest rozpraszany - niemożliwe jest zakłócenie odbioru pierwszych odbić w materiale nad którym się pracuje....
**********************
Na tylnej scianie mozna umiescic polke z ksiazkami, jesli jest jeszcze za nia miejsce to absorber perforowany.
Innym rozwiazaniem na tylna sciane bedzie panel policylindryczny (moze tez byc perforowany), ktory jednoczesnie absorbuje niskie czestotliwosci i rozprasza te nieco wyzsze. Pomiary wykazuja, ze panele policylindryczne dzialaja lepiej niz dyfuzory RPG.
Do pytajacego: tak, budowa wspomnianych absorberow perforowanych to najlepsze rozwiazanie, ale bardzo wazne jest ich rozmieszczenie. Tutaj pomoze generator przebiegow sinusoidalnych (programy DAW maja zazwyczaj wbudowany) oraz miernik SPL (np. Radioshack). Szukajac miejsc na scianach, gdzie ww. czestotliwosci beda mialy najwiekszy SPL (wezly fali stojacej) znajdziemy w ten sposob miejsca na umieszczenie absorberow.
Kolega wspomnial o konstrukcji "Live-End-Dead-End" oraz "Reflection Free Zone". W uzyskaniu powyzszych w warunkach studia domowego pomoga: instalacja absorbera szerokopasmowego za glosnikami i mikserem (ekranem komputera) oraz proba rozproszenia pierwszych odbic - tutaj pomoze lusterko w celu okreslenia takich miejsc na bocznych scianach - potrzebna pomoc kolezanki, ktora bedzie trzymala lustro. W miejscach na scianach, gdzie zobaczymy glosniki mozemy powiesic polki z ksiazkami.
Bardzo wazne jest unikanie absorbcji srednich i wysokich czestotliwosci poza sytuacjami, gdzie jest to naprawde potrzebne. Zazwyczaj i tak za duzo juz robia dywany i meble. Uzywanie wszelkiego rodzaju gabek, piramidek i innego typu miekkich materialow jest bledem. Warto miec w pokoju duuuzo ksiazek :) A jako pierwsza polecam Master Handbook Of Acoustics - Alton Everest.
[addsig]
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: ModeCalc od RealTraps
W jakim sensie lepsze? Jeśli masz na myśłi rozpraszanie to nie mogę się z tym zgodzić. Masz dostęp do wyników takich pomiarów? Z wielką chęcią bym się im przyjrzał.
**********************
wyniki pomiarow sa we wspomnianej przeze mnie ksiazce (w najnowszej edycji, to stosunkowo nowe spostrzezenie w akustyce pomieszczen) - moje subiektywne wrazenie z odczytu ww. pomiarow przemawia na korzysc konstrukcji policylindrycznych - przede wszystkim znacznie szersze pasmo rozpraszania.
jesli chodzi o brak rozpraszanie w czasie, to chyba jest to mylne pojecie - z zalozenie dyfuzory dzialaja tak, ze fala dociera do pewnych jego elementow wczesniej a do innych pozniej - tak samo w RPG jak i w policylindrycznym.
[addsig]
**********************
wyniki pomiarow sa we wspomnianej przeze mnie ksiazce (w najnowszej edycji, to stosunkowo nowe spostrzezenie w akustyce pomieszczen) - moje subiektywne wrazenie z odczytu ww. pomiarow przemawia na korzysc konstrukcji policylindrycznych - przede wszystkim znacznie szersze pasmo rozpraszania.
jesli chodzi o brak rozpraszanie w czasie, to chyba jest to mylne pojecie - z zalozenie dyfuzory dzialaja tak, ze fala dociera do pewnych jego elementow wczesniej a do innych pozniej - tak samo w RPG jak i w policylindrycznym.
[addsig]