Leslie?
Ale w pomieszczeniu z odbiciami nastąpi „rozmycie” efektów przełączania z jednego opóźnienia na drugie. Powstanie „chorus”, co prawda mizerny.
**********************
Odbicia w pomieszczeniu to nic innego jak filtr złożony z kilku opóźnień i sumatorów. Każdy taki filtr jest układem liniowym i jako taki nie ma możliwości zmienić częstotliwości sygnału.
Moim skromnym zdaniem najlepszy sposób, żeby się przekonać, że ruchem źródła pozornego w panoramie nie da się uzyskać efektu Dopplera jest to, co wcześniej napisał Matiz: spróbuj osiągnąć efekt syreny kręcąc potencjometrem panoramy w DAW. Nie musisz tego robić ręcznie, jeśli narzekasz na sprawność manualną: masz do dyspozycji automatykę. Nałóż na to dowolną ilość pogłosów i delayów i przekonasz się, że nic z tego. Jeśli twierdzisz przeciwnie, to bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu, który zamieścisz na www.
**********************
Odbicia w pomieszczeniu to nic innego jak filtr złożony z kilku opóźnień i sumatorów. Każdy taki filtr jest układem liniowym i jako taki nie ma możliwości zmienić częstotliwości sygnału.
Moim skromnym zdaniem najlepszy sposób, żeby się przekonać, że ruchem źródła pozornego w panoramie nie da się uzyskać efektu Dopplera jest to, co wcześniej napisał Matiz: spróbuj osiągnąć efekt syreny kręcąc potencjometrem panoramy w DAW. Nie musisz tego robić ręcznie, jeśli narzekasz na sprawność manualną: masz do dyspozycji automatykę. Nałóż na to dowolną ilość pogłosów i delayów i przekonasz się, że nic z tego. Jeśli twierdzisz przeciwnie, to bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu, który zamieścisz na www.
Re: Leslie?
Jeśli twierdzisz przeciwnie, to bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu, który zamieścisz na www.
I dla ulatwienia rozumowania proponowalbym taki klip zamiescic w wersji monofonicznej - wszak efekt dopplera da sie nagrac jednym mikrofonem
I dla ulatwienia rozumowania proponowalbym taki klip zamiescic w wersji monofonicznej - wszak efekt dopplera da sie nagrac jednym mikrofonem

Re: Leslie?
(...)bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu(...)
Zaraz zabieram się do symulacji. Sam jestem ciekaw.
Jeszcze raz zaznaczam: nie twierdzę, że przełączane głośniki dają efekt Dopplera. Nie dają, bo efekt Dopplera wiąże się z RUCHEM. Twierdzę natomiast, że przełączane głośniki pozwalają zmienić częstotliwość sygnału, a więc uzyskać „chorus”.
Zaraz zabieram się do symulacji. Sam jestem ciekaw.
Jeszcze raz zaznaczam: nie twierdzę, że przełączane głośniki dają efekt Dopplera. Nie dają, bo efekt Dopplera wiąże się z RUCHEM. Twierdzę natomiast, że przełączane głośniki pozwalają zmienić częstotliwość sygnału, a więc uzyskać „chorus”.
Re: Leslie?
...(...)bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu(...)
Zaraz zabieram się do symulacji. Sam jestem ciekaw.
Jeszcze raz zaznaczam: nie twierdzę, że przełączane głośniki dają efekt Dopplera. Nie dają, bo efekt Dopplera wiąże się z RUCHEM. Twierdzę natomiast, że przełączane głośniki pozwalają zmienić częstotliwość sygnału, a więc uzyskać „chorus”.
...
**********************
Nie pozwalają - toż to fizyce wbrew - chyba że masz ruchome ściany w pokoju napędzane LFO
Zaraz zabieram się do symulacji. Sam jestem ciekaw.
Jeszcze raz zaznaczam: nie twierdzę, że przełączane głośniki dają efekt Dopplera. Nie dają, bo efekt Dopplera wiąże się z RUCHEM. Twierdzę natomiast, że przełączane głośniki pozwalają zmienić częstotliwość sygnału, a więc uzyskać „chorus”.
...
**********************
Nie pozwalają - toż to fizyce wbrew - chyba że masz ruchome ściany w pokoju napędzane LFO

Ja jestem tylko zwykłym grajkiem...
Re: Leslie?
**********************
Zauważ, że różniczkować da się tylko funkcję ciągłą. W przypadku przełączenia między dwoma punktami opóźnienie zmienia się w sposób skokowy,
*******************
własnie ,ze nie przełączanie pomiedzy kanałami nie jest skokowe tylko plynne (LFO sinus , nie prostokąt)
Zabieram sie za proste doswiadczenie;
w stabilnym generatorze m.cz ustawie f=1000hz(powiedzmy sinus) i podłącze go do kanału Lewego karty dzwiekowej, dodatkowo podłącze go do prostego układu wirofonicznego stereo.Ustawie mirofon o charakterystyce dookólnej i podłącze mikrofon do Prawego kanału karty dzwiekowej. To wszystko nagram w programie seqencerowym audio.
Po nagraniu w kanale lewym bedzie stała czestotliwosc 1KHz, natomiast kanał prawy nagra to co słyszał mikrofon z wirujących głosników. Jezeli w widmie spektakularnym (edytor audio) po rozciągnieciu zauwaze zgesczające sie prązki i rozchodzące; bedzie to swiadczyło ze zmiany czestotliwosci nastepowaly. Oczywiscie mozna uzyc oscyloskopy z pamiecia przebiegów(niestety mam tylko prosty analogowy). zdaje sobie sprawe , ze zapewne przy wirowaniu dojdzie do opóźnien fazowych i interferencji fali. Dlatego tez wazna bedzie pewna cyklicznosc zmian f ( o ile one będą)
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.
Re: Leslie?
nawet nie potrzeba oglądać przebiegów , na ucho sie "wyczuje" czy jest vibrato w prawym kanle (po mikrofonie)czy nie.
pozdrawiam
pozdrawiam
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.
Re: Leslie?
własnie ,ze nie przełączanie pomiedzy kanałami nie jest skokowe tylko plynne (LFO sinus , nie prostokąt)
*******************
tu nie chodzi o skokową zmianę amplitudy tylko o skokową zmianę odległości, bo głośniki są w odległych dyskretnych punktach przestrzeni.
Zabieram sie za proste doswiadczenie;
**********************
bardzo proszę o plik a nie konfabulacje
*******************
tu nie chodzi o skokową zmianę amplitudy tylko o skokową zmianę odległości, bo głośniki są w odległych dyskretnych punktach przestrzeni.
Zabieram sie za proste doswiadczenie;
**********************
bardzo proszę o plik a nie konfabulacje
Re: Leslie?
(...)bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu, który zamieścisz na www.
Oto wyniki mojej symulacji:
- bez odbić
- z odbiciami
Pliki są w formacie WAV, monofoniczne, 16-bitowe, częstotliwość próbkowania 44,1kHz.
Podstawowe parametry symulacji:
- źródło: fala sinusoidalna 1kHz;
- ilość głośników: 20;
- częstotliwość „wirowania”: 3,5Hz;
- średnica „kolumny głośnikowej”: ok. 1m;
- odległość od słuchacza: ok. 10m.
Oto wyniki mojej symulacji:
- bez odbić
- z odbiciami
Pliki są w formacie WAV, monofoniczne, 16-bitowe, częstotliwość próbkowania 44,1kHz.
Podstawowe parametry symulacji:
- źródło: fala sinusoidalna 1kHz;
- ilość głośników: 20;
- częstotliwość „wirowania”: 3,5Hz;
- średnica „kolumny głośnikowej”: ok. 1m;
- odległość od słuchacza: ok. 10m.
Re: Leslie?
...(...)bardzo chętnie posłucham wynikowego klipu, który zamieścisz na www.
Oto wyniki mojej symulacji:
- bez odbić
- z odbiciami
Pliki są w formacie WAV, monofoniczne, 16-bitowe, częstotliwość próbkowania 44,1kHz.
Podstawowe parametry symulacji:
- źródło: fala sinusoidalna 1kHz;
- ilość głośników: 20;
- częstotliwość „wirowania”: 3,5Hz;
- średnica „kolumny głośnikowej”: ok. 1m;
- odległość od słuchacza: ok. 10m.
...
**********************
Juz zabieram sie z wielka ciekawoscia za sluchanie Twoich eksperymentów! Niestety jeszcze nie zabrałem sie za doswiadczenia wg mojego powyzej zamieszczanego pomysły. Pozdrawiam serdecznie
Oto wyniki mojej symulacji:
- bez odbić
- z odbiciami
Pliki są w formacie WAV, monofoniczne, 16-bitowe, częstotliwość próbkowania 44,1kHz.
Podstawowe parametry symulacji:
- źródło: fala sinusoidalna 1kHz;
- ilość głośników: 20;
- częstotliwość „wirowania”: 3,5Hz;
- średnica „kolumny głośnikowej”: ok. 1m;
- odległość od słuchacza: ok. 10m.
...
**********************
Juz zabieram sie z wielka ciekawoscia za sluchanie Twoich eksperymentów! Niestety jeszcze nie zabrałem sie za doswiadczenia wg mojego powyzej zamieszczanego pomysły. Pozdrawiam serdecznie
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.
Re: Leslie?
Podstawowe parametry symulacji:
- źródło: fala sinusoidalna 1kHz;
- ilość głośników: 20;
- częstotliwość „wirowania”: 3,5Hz;
- średnica „kolumny głośnikowej”: ok. 1m;
- odległość od słuchacza: ok. 10m.
...
**********************
na pierwszy" rzut ucha' odnosze wrazenie ,ze w eksperymancie z odbiciami jest lekki chorus ( czyli zmiany f).
TRzena wrzucic na oscyloskop z pamiecia ( albo edytor audio z rozciągnieciem widma)
MIaleś 20 głosników?????
jak sterowałes przełączaniem ich???
20 to taka nieprosta liczba binarna (rozumiem,ze 16).
O co tu chopdzi -uwazam ,ze wystarcza 4 kolummny ustawione pod katem 90 stopnityłem do siebie sterowane kołowo przebiegiem sinus ( trojkąt tez moze byc)
pozdr.
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.