Sumowanie analogowe a cyfrowe
Bardzo ciekawa brzmieniow - nagrywana full ananlogowo jest ostatnia plyta Ben HArper - Lifeline. Poza tym ciekawa niezywkle muzycznie, po kilku tak tandetnych ze koniec swiata. Bardzo naturalna w brzmieniu - i b.glosna mimo ze nie slychac miazdzenia. Dla mnie bomba, a i ostatnie Radiohead nie jest zle, z tego co wiem tez raczj stara szkola nagrywane
- stevelukather
- Posty:732
- Rejestracja:niedziela 31 mar 2002, 00:00
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
A czy uwazacie,ze techno zle brzmi?Podejrzewam ze wiekszosc produkcji jest zrobiona w komputerze,moze master jest zrobiony analogowo,choc niekoniecznie.Druga rzecz to plyta KORN Untouchables,nagrana i zmiksowana na Euphonix R1,czyli 100% cyfry a brzmi tak ze mnie do dzis to powala.Po trzecie jesli rozmawiamy o sumowaniu,to nie mozna porownywac miksu zrobionego na analogowym korektorze i cyfrowym bo roznica zawsze bedzie,ale miksy tez beda sie roznic np zrobione na Duende czy UAD1,trzeba zrobic miks np w Logicu czu PT i zgrac go do stereo po czym ten sam miks trzeba wyslac stol analogowy bez uzywania korekcji,bo na tym polegaja sumatory,zgrac sume ze stolu i wtedy porownac oba miksy i stwierdzic czy jest roznica a jesli jest to jak duza i czy warto inwestowac 13 tys PLN w sumator czy wystarczy przepuscic miks na koncu przez dobry preamp lampowy,jesli ktos posiada i tyle.Ja moge zrobic cos takiego,mam w studio mikser Soundtrac Solitaire 32 VCA,wiec dobry z wysokiej polki,tylko musicie postawic gdzies to na jakims serwerze.
[addsig]
[addsig]
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
Uprzejmie przypominam, że wątek rozpoczął się od dylematu SUMOWANIA analogowego i tego dotyczyła cała burzliwa dyskusja, natomiast jak widzę w tej chwili tradycyjnie zjeżdża na temat obróbki sygnału przy pomocy urządzeń analogowych, a to zupełnie inne zagadnienie.
Przypominam również, że kwestia sumowania cyfrowego w różnych programach DAW i rzekomych błędów z nim związanych była już przedmiotem sążnistego artykułu w EiS, gdzie Maciek Dobrski niezbicie udowodnił, że takie sumowanie nic nie psuje, a wszystkie programy produkują identyczne rezultaty (co zresztą było spodziewanym wynikiem testu).
Porównywanie dwóch różnych miksów a nawet dwóch różnych produkcji powstałych w kompletnie innych warunkach akustycznych i z innym doświadczeniem realizatora jest moim zdaniem bez sensu bo przy takim porównaniu najmniej istotnym czynnikiem jest właśnie owo sumowanie. Jeśli chcemy cokolwiek udowodnić to podstawową zasadą jest wyeliminowanie wszelkich możliwych czynników wpływających na wynik poza tym jednym, który jest przedmiotem naszego zainteresowania. Jeśli tego nie zrobimy to nie mamy jakiegokolwiek prawa do wyciągania wniosków ani nawet przypuszczeń co do źródła zaobserwowanych różnic - wszystkie jest gdybaniem i "wydajemisię".
Przypominam również, że kwestia sumowania cyfrowego w różnych programach DAW i rzekomych błędów z nim związanych była już przedmiotem sążnistego artykułu w EiS, gdzie Maciek Dobrski niezbicie udowodnił, że takie sumowanie nic nie psuje, a wszystkie programy produkują identyczne rezultaty (co zresztą było spodziewanym wynikiem testu).
Porównywanie dwóch różnych miksów a nawet dwóch różnych produkcji powstałych w kompletnie innych warunkach akustycznych i z innym doświadczeniem realizatora jest moim zdaniem bez sensu bo przy takim porównaniu najmniej istotnym czynnikiem jest właśnie owo sumowanie. Jeśli chcemy cokolwiek udowodnić to podstawową zasadą jest wyeliminowanie wszelkich możliwych czynników wpływających na wynik poza tym jednym, który jest przedmiotem naszego zainteresowania. Jeśli tego nie zrobimy to nie mamy jakiegokolwiek prawa do wyciągania wniosków ani nawet przypuszczeń co do źródła zaobserwowanych różnic - wszystkie jest gdybaniem i "wydajemisię".
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
No, MB nareszcie trochę sprostował wątek. Oczywiście, że są niezłe nagrania sumowane w komputerze, ale nigdy nie będą miały tego o czym mówię. Jakby było inaczej chyba nie były by już produkowane nie tylko sumatory a także studyjne konsolety analogowe bo ich miejsce zajęły by kopie konsolet analogowych będące zautomatyzowanymi sterownikami DAW.
SONY VAIO, MOTU Traveler, Presonus Digimax FS, ADAM A7
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
...No, MB nareszcie trochę sprostował wątek. Oczywiście, że są niezłe nagrania sumowane w komputerze, ale nigdy nie będą miały tego o czym mówię. Jakby było inaczej chyba nie były by już produkowane nie tylko sumatory a także studyjne konsolety analogowe bo ich miejsce zajęły by kopie konsolet analogowych będące zautomatyzowanymi sterownikami DAW. ...
**********************
Moze zabrzmi to beszczelnie. Ale gdyby od jutra zaprzestano produkcji sumatorów i analogowych konsolet na całym swiecie nagle uznałbyś to ze cyfra jest lepsza? Przepraszam ale mam wrazenie ze twoje pojęcie w tym zakresie jest czysto teoretyczne. Jakby fakty były takie jak rynek, juz dawno miałbym złote kable i polerowane drewniane podstawki pod odtwarzacz CD.
**********************
Moze zabrzmi to beszczelnie. Ale gdyby od jutra zaprzestano produkcji sumatorów i analogowych konsolet na całym swiecie nagle uznałbyś to ze cyfra jest lepsza? Przepraszam ale mam wrazenie ze twoje pojęcie w tym zakresie jest czysto teoretyczne. Jakby fakty były takie jak rynek, juz dawno miałbym złote kable i polerowane drewniane podstawki pod odtwarzacz CD.

Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
No i dalej gadu-gadu, i to w wiekszosci off-topic...
Nic nie wygadamy Panowie, teoretycznymi sporami nie rozstrzygniemy tematu, tak jak nie udalo sie go rozstrzygnac w szesciu poprzednich watkach do ktorych linki podalem powyzej.
Trzeba zrobic testy, madrze zaprojektowane testy oddajace warunki w ktorych pracuje wiekszosc zainteresowanych tematem i sprawa moze choc troche sie rozjasni.
Propozycja jest taka:
1. Bierzemy dwa 1 minutowe fragmenty muzy w trakach. Fragment pierwszy - klasyczny kwartet rockowy, nagrywany za pomoca mikrofonow, fragment drugi - cos elektronicznego, projektowany beat, VSTi, wszytko z bebechow DAWa (to b. wazne, zeby zobaczyc potencjalne roznice miedzy materialem pochodzacym z realnego srodowiska akustycznego oraz syntetyzowanym w kompie);
2. W kazdym z testowych utrorow powinnismy miec przynajmniej 8 par stereo. To jest liczba zapewniajaca juz jakas gestosc mixu, jednoczenie jest to ogarniecia przez sumatory analogowe (zwykle 16 in);
3. Calej obrobki proponuje dokonac w domenie cyfrowej, tak jak robi to wiekszosc. Klasycznie i bez przesady: eq, panorama, lekka kompresja, reverby. Uzyjmy dobrej klasy pluginow, ktore wiekszosc zna i ceni, np. PSP (nie chodzi tu o wypas brzmieniowy, tylko raczej o to, zeby calosc zabrzmiala poprawnie). Efekty zaaplikujmy na twrado;
4. Zadabajmy zeby w DAWie zachowac w miare wysokie poziomy na cheblach (zeby niepotrzebnie nie obnizac rozdzielczosci bitowej na przetwornikach) i nastepnie zrobmy dwa mixy dla kazdego z utworow testowych:
a. mixdown z DAWA
b. zgranie przez sumator analogowy (bez ingerencji w gain poszczegolnych szyn i panorame)
(mozna dokonac tez zgania przez analogowa konsolete, pod warunkiem ze ominiemy wszystkie bloki korekcji, kompresji, itp. - hard bypass).
5. Jesli wystapia roznice glosnosci, mixy trzeba bedzie doprowadzic do podobnych poziomow, zeby roznice glosnosci nie zaciemnialy obrazu.
Mysle, ze taki tescik sporo by nam wyjasnil.
Jakies uwagi/sugestie? Walcie.
Nic nie wygadamy Panowie, teoretycznymi sporami nie rozstrzygniemy tematu, tak jak nie udalo sie go rozstrzygnac w szesciu poprzednich watkach do ktorych linki podalem powyzej.
Trzeba zrobic testy, madrze zaprojektowane testy oddajace warunki w ktorych pracuje wiekszosc zainteresowanych tematem i sprawa moze choc troche sie rozjasni.
Propozycja jest taka:
1. Bierzemy dwa 1 minutowe fragmenty muzy w trakach. Fragment pierwszy - klasyczny kwartet rockowy, nagrywany za pomoca mikrofonow, fragment drugi - cos elektronicznego, projektowany beat, VSTi, wszytko z bebechow DAWa (to b. wazne, zeby zobaczyc potencjalne roznice miedzy materialem pochodzacym z realnego srodowiska akustycznego oraz syntetyzowanym w kompie);
2. W kazdym z testowych utrorow powinnismy miec przynajmniej 8 par stereo. To jest liczba zapewniajaca juz jakas gestosc mixu, jednoczenie jest to ogarniecia przez sumatory analogowe (zwykle 16 in);
3. Calej obrobki proponuje dokonac w domenie cyfrowej, tak jak robi to wiekszosc. Klasycznie i bez przesady: eq, panorama, lekka kompresja, reverby. Uzyjmy dobrej klasy pluginow, ktore wiekszosc zna i ceni, np. PSP (nie chodzi tu o wypas brzmieniowy, tylko raczej o to, zeby calosc zabrzmiala poprawnie). Efekty zaaplikujmy na twrado;
4. Zadabajmy zeby w DAWie zachowac w miare wysokie poziomy na cheblach (zeby niepotrzebnie nie obnizac rozdzielczosci bitowej na przetwornikach) i nastepnie zrobmy dwa mixy dla kazdego z utworow testowych:
a. mixdown z DAWA
b. zgranie przez sumator analogowy (bez ingerencji w gain poszczegolnych szyn i panorame)
(mozna dokonac tez zgania przez analogowa konsolete, pod warunkiem ze ominiemy wszystkie bloki korekcji, kompresji, itp. - hard bypass).
5. Jesli wystapia roznice glosnosci, mixy trzeba bedzie doprowadzic do podobnych poziomow, zeby roznice glosnosci nie zaciemnialy obrazu.
Mysle, ze taki tescik sporo by nam wyjasnil.
Jakies uwagi/sugestie? Walcie.
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
1. Bierzemy dwa 1 minutowe fragmenty muzy w trakach. Fragment pierwszy - klasyczny kwartet rockowy, nagrywany za pomoca mikrofonow, fragment drugi - cos elektronicznego, projektowany beat, VSTi, wszytko z bebechow DAWa (to b. wazne, zeby zobaczyc potencjalne roznice miedzy materialem pochodzacym z realnego srodowiska akustycznego oraz syntetyzowanym w kompie);
2. W kazdym z testowych utrorow powinnismy miec przynajmniej 8 par stereo. To jest liczba zapewniajaca juz jakas gestosc mixu, jednoczenie jest to ogarniecia przez sumatory analogowe (zwykle 16 in);
3. Calej obrobki proponuje dokonac w domenie cyfrowej, tak jak robi to wiekszosc. Klasycznie i bez przesady: eq, panorama, lekka kompresja, reverby. Uzyjmy dobrej klasy pluginow, ktore wiekszosc zna i ceni, np. PSP (nie chodzi tu o wypas brzmieniowy, tylko raczej o to, zeby calosc zabrzmiala poprawnie). Efekty zaaplikujmy na twrado;
4. Zadabajmy zeby w DAWie zachowac w miare wysokie poziomy na cheblach (zeby niepotrzebnie nie obnizac rozdzielczosci bitowej na przetwornikach) i nastepnie zrobmy dwa mixy dla kazdego z utworow testowych:
a. mixdown z DAWA
b. zgranie przez sumator analogowy (bez ingerencji w gain poszczegolnych szyn i panorame)
(mozna dokonac tez zgania przez analogowa konsolete, pod warunkiem ze ominiemy wszystkie bloki korekcji, kompresji, itp. - hard bypass).
5. Jesli wystapia roznice glosnosci, mixy trzeba bedzie doprowadzic do podobnych poziomow, zeby roznice glosnosci nie zaciemnialy obrazu.
Mysle, ze taki tescik sporo by nam wyjasnil.
Jakies uwagi/sugestie? Walcie. ...
**********************
Jesli chodzi o samo sumowanie, to taki test tak mniejwięcej powienien własnie wyglądać.
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
Jakby fakty były takie jak rynek, juz dawno miałbym złote kable i polerowane drewniane podstawki pod odtwarzacz CD.
...
**********************
no złote kable by Ci się przydały. Spytaj realizatorów czy mają drewniane podstawki pod konsoletami.

**********************
no złote kable by Ci się przydały. Spytaj realizatorów czy mają drewniane podstawki pod konsoletami.
SONY VAIO, MOTU Traveler, Presonus Digimax FS, ADAM A7
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
no złote kable by Ci się przydały. Spytaj realizatorów czy mają drewniane podstawki pod konsoletami....
**********************
Nie zatrybiłeś aluzji.
**********************
Nie zatrybiłeś aluzji.
Re: Sumowanie analogowe a cyfrowe
Oczywiście, że są niezłe nagrania sumowane w komputerze, ale nigdy nie będą miały tego o czym mówię. Jakby było inaczej chyba nie były by już produkowane nie tylko sumatory a także studyjne konsolety analogowe bo ich miejsce zajęły by kopie konsolet analogowych będące zautomatyzowanymi sterownikami DAW.
Fajne
Tylko przypomnij sobie, co reanimowalo ten watek - wlasnie stwierdzenie, ze cyfrowy miks jest lepszy
Fajne

Tylko przypomnij sobie, co reanimowalo ten watek - wlasnie stwierdzenie, ze cyfrowy miks jest lepszy
