Dlaczego Pro Tools?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
jawores
Posty:2
Rejestracja:piątek 19 paź 2007, 00:00
Dlaczego Pro Tools?

Post autor: jawores » sobota 20 paź 2007, 00:48

Mam pytanie moze retoryczne, ale jestem ciekaw co o tym myslicie. Dlaczego wybrac pro tools'a? Czy jest duza roznica miedzy nim a np. Cubase czy Logic?
Muzyk, basita, zainteresowany tematyka sprztu studyjnego, mix&master.

Awatar użytkownika
Miłaszewski
Posty:997
Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: Miłaszewski » sobota 20 paź 2007, 02:07

...Mam pytanie moze retoryczne, ale jestem ciekaw co o tym myslicie. Dlaczego wybrac pro tools'a? Czy jest duza roznica miedzy nim a np. Cubase czy Logic? ...
**********************
Roznice sa dosc znaczne pomiedzy tymi programami, ale trudno powiedziec czy ktorys jest najlepszy. Nie mam duzego doswiadczenia z Cubasem, po miesiacu prob bylem bardzo zniechecony do tego programu.

Od 10 lat pracuje w Logicu i od roku w Pro Toolsie. Zawsze nagrywalem zywe instrumenty, praktycznie nie mialem do czynienia z MIDI. Po pierwszych kilku dniach pracy z Pro Toolsem moglem robic znacznie szybciej te same rzeczy, ktore wczesniej robilem w Logicu. Dzisiaj dostaje bialej goraczki jak mam pracowac z dzwiekiem w Logicu :)
Natomiast programowanie MIDI w Logicu jest swietne.
Do tego standardowy zestaw pluginow Logicowych jest rowniez bardzo dobry, jest wiele narzedzi ktore w radykalny sposob pozwalaja wplywac na dzwiek (bitcrusher, enveloper, tape delay, etc.). Logic ma ogolnie wiecej funkcji niz Pro Tools, ale brakuje mu kilku istotnych elementow pozwalajacych na bardziej zaawansowana edycje audio.
Szczerze mowiac, dobrze jest miec oba programy.

Podsumowujac - Logic jest swietny dla muzyka, producenta, kompozytora
Pro Tools jest doskonaly dla inzyniera dzwieku oraz producenta nastawionego na prace z zywymi muzykami.

Gdybym musial wybierac, wybralbym Pro Toolsa.
[addsig]

j.bravo
Posty:386
Rejestracja:środa 01 wrz 2004, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: j.bravo » sobota 20 paź 2007, 04:15

Pracowałem długo na Cubase od VST do SX oraz na Protoolsie a teraz przesiadłem się na Logica. Aaa, i używam często Garage Band ale o nim później

Każdy z tych trzech programów umożliwia praktycznie to samo ale różnią tkwią w "workflow" czyli w sposobie pracy narzuconym przez ich twórców. W każdym znajdziesz "genialne" funkcje, których brak u konkurencji. I odwrotnie - wkurza brak jakiejś tam funkcji, która jest od lat w innych programach. Można zawsze narzekać ale 10-15 lat temu nikomu nie śniło się o takich możliwościach i jakoś się muzę robiło...

1. Jak masz kupę zewnętrznych syntezatorów, potrzebny Ci Sysex czy zaawansowane MIDI i np. drukowanie nut - zapomnij o Protoolsie. Offline Bounce - zapomnij. Mp3, OMF - trzeba dopłacić. Mnóstwo funkcji dostępnych tylko ze skrótów klawiatury - trzeba się długo uczyć instrukcji, a zmienić skrótów nie można.

2. Jeśli potrzebna Ci zaawansowana edycja audio, np. nagrywasz lektora jednym ciągiem by potem wyedytować 30 wierszy z wycinaniem śliny itp - zapomnij o Logicu. Namęczysz się. Zakładanie efektu naregion lub jego fragment? Nie istnieje! Jest niby SoundTrack ale trzeba wyskakiwać do innego programu.

3. Hmm, Cubase nie ma generalnie aż takich wtop jak dwa powyższe programy. Jest pod górkę z szybkim rozbiciem stereo na dwa mono, z przenoszeniem insertów w mikserze i jeszcze coś by się upierdliwego znalazło ale generalnie można wszystko i efektywnie.

Tylko że drogo! Bez dodatkowych plug-inów nie da się uciągnąć nic sensownego. Ludzie porównują brzmienie DAW wrzucając gołe wavy, zgrywają, odwracają fazę i nie ma różnicy. Ok, ale zrób miks wykorzystując tylko pokładowe efekty Cubase'a i z wykorzystaniem 70% CPU. Odechciewa się ...

Jak bym musiał wybierać to bym wybrał Cubase'a plus tonę dodatkowego softu.

P.S. mając Logica, Protoolsa i Cubase'a używam często Garage Band, który nic nie "umie". To taki Notepad dla muzyków. Ale przez swoją prostotę i brak wielu funkcji nie ma się możliwości edycji, kompresji, kwantyzacji, normalizacji itepe, co często wychodzi muzyce i brzmieniu na plus


Jestem przystojny i młody

j.bravo
Posty:386
Rejestracja:środa 01 wrz 2004, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: j.bravo » sobota 20 paź 2007, 04:36

Jeszcze jest obrazowe porównanie DAW do samochodów z różnym napędem. Musisz wybrać między nowym BMW, Volvo albo Audi. Kasa nie gra roli. Który lepszy?
Ciężko stwierdzić, każdy jest inny. BMW ma napęd na tył, Volvo na przód, Audi na cztery koła. Zależy więc od kierowcy, który rodzaj napędu mu bardziej pasuje.
Jestem przystojny i młody

Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: Tadeo » sobota 20 paź 2007, 09:08

BMW ma napęd na tył, Volvo na przód, Audi na cztery koła. Zależy więc od kierowcy, który rodzaj napędu mu bardziej pasuje....
**********************
hmmm no w takiej sytuacji to jednak audi choć gdyby nie ten napęd to wolałbym jedno z dwóch wcześniejszych

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: JoachimK » sobota 20 paź 2007, 11:06

Mi osobiscie najlepiej jest nagrywac audio ProTools, choc paradoksalnie ostatnio rzadko mam z nim do czynienia. Wystarczy, ze po miesiacach z Cubase znajde sie przy PT i po dwoch godzinach jakos lepiej sie czuje :)
To nie jest tyle kwestia przyzwyczajenia do ProToolsa co sposobu myslenia podczas jego obslugi.
A najczesciej pracuje na na Nuendo, jakos zyje i nie narzekam :)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
Laliszon
Posty:438
Rejestracja:piątek 23 gru 2005, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: Laliszon » sobota 20 paź 2007, 12:03

no dobra pro tools, pro tools, czemu nikt nie wspomina o ważnym ograniczeniu w tym programie? wersja LE ile ma śladów? bardzo mało
czy w końcu coś zmienili? i dodanie podgrupy nie powoduje utraty śladu.
Dawno temu odszedłem od protka LE właśnie z tego powodu a na HD mnie nie stać, Cubase i Nuendo przynajmniej dają tyle śladów ile uciągnie komp.


Data
Posty:133
Rejestracja:piątek 17 cze 2005, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: Data » sobota 20 paź 2007, 14:14

A tak przy okazji bo ktoś wspomniał o Garage Band . Czy te loopy dostarczone przez Apple można bez ograniczeń wykorzystywać w komercyjnych produkcjach ?

prezon
Posty:2
Rejestracja:piątek 05 paź 2007, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: prezon » sobota 20 paź 2007, 15:26

Temat trudny,bo władają nim subiektywne odczucia.
Zależy na czym Ci zależy Powiem tak-pracowalem na Cubase przez jakies 6 lat,w miedzyczasie robilem projekty w nie swoim studio na Logic Audio.Decyzje o przesiadce na Prosiaka podjąłem,bo chcialem operować standardem w branży.I mimo ze byl to główny powód,byłem totalnie zaskoczony tym programem.Myslalem ze adaptacja do nowego srodowiska zajmie mi nie wiadomo ile....Pro Tools jest niesamowicie intuicyjny,do edycji moim zdaniem najlepszy,Z midi nie ma problemu.Mozna dzielic wlos na czworo,bo malo pluginow,malo dodatkowego softu niby....to suma sumarum nie jest prawdą,bo kupujac Pro Toolsa nawet w wersji LE dostajesz tonę softu rewelacyjnej jakosci,support od Digidesign.A że tylko 32 slady mono lub 16 stereo?Jakos idzie sie zmiescic w tym,poza tym taka ilosc trackow wzmaga kreatywnosc i jest jak lekarstwo na przeladowane aranze....I nie zapominajmy ze 32 slady to Audio,Instrumenty,szyny aux....jest tego troche.Jesli chcesz poznac potęgę Pro Tools wejdzx na www.digidesign.com i poogladaj sobie w dziale DigiTV filmiki.I na koniec.....nie bez powodu Prosiak jest obecny w wiekszosci studiow na swiecie i stal sie standardem.

j.bravo
Posty:386
Rejestracja:środa 01 wrz 2004, 00:00

Re: Dlaczego Pro Tools?

Post autor: j.bravo » sobota 20 paź 2007, 16:00

...A tak przy okazji bo ktoś wspomniał o Garage Band . Czy te loopy dostarczone przez Apple można bez ograniczeń wykorzystywać w komercyjnych produkcjach ?...
**********************
Można
Jestem przystojny i młody

ODPOWIEDZ