Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
Już tu pisałem o tym ale teraz znalazłem b. dobre zestawienie w tej sprawie:
http://www.highdefdigest.com/High-Def_FAQ/
Zasadnicze twierdzenie jest takie:
[1] SPDIF cannot carry a TrueHD signal
[2] SPDIF cannot carry a DTS-HD MA signal
Jeżeli więc chcecie rejestrować dżwięk w bezstratnych formatach (czyli dorównać jakości już obecnej w domach konsumentów) musicie przejść na okablowanie HDMI 1.3a.
Dam przykład referencyjnego dzieła dla reżyserii dźwięku:
http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=VAHD-1002
Koszt to 67,5 USD !!! Export do Polski jest wykonywany przez CDJapan. Wiem bo mam.
"OVERTIME" Lee Ritenour został tylko w Japonii wydany na HD DVD ( nie ma na Bluray) z ścieżkami audio:
[1] Dolby TrueHD 5.1 ch 48Hz/24bit
[2] DTS-HD Master Audio 5.1 ch także 48Hz/24bit
W statndardzie HD DVD jest obowiązek wyposażania HD DVD playerów w dekoder Dolby TrueHD.
Jeżeli więc Wasz HD DVD player ma sześć wyjść analog RCA ( np. model XE--1 TOSHIBA; do kupienie w MM) to macie szansę posłuchać "bezstranejgo" audio na analogowych ampach.
Chyba, że Wasze ampy mają już dekodery sprzętowe DTS Master Audio lub Dolby TrueHD ( np. ostatnia seria ONKYO) ale wtedy niezbędna jest obecność interfaców HDMI 1.3a
http://www.highdefdigest.com/High-Def_FAQ/
Zasadnicze twierdzenie jest takie:
[1] SPDIF cannot carry a TrueHD signal
[2] SPDIF cannot carry a DTS-HD MA signal
Jeżeli więc chcecie rejestrować dżwięk w bezstratnych formatach (czyli dorównać jakości już obecnej w domach konsumentów) musicie przejść na okablowanie HDMI 1.3a.
Dam przykład referencyjnego dzieła dla reżyserii dźwięku:
http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=VAHD-1002
Koszt to 67,5 USD !!! Export do Polski jest wykonywany przez CDJapan. Wiem bo mam.
"OVERTIME" Lee Ritenour został tylko w Japonii wydany na HD DVD ( nie ma na Bluray) z ścieżkami audio:
[1] Dolby TrueHD 5.1 ch 48Hz/24bit
[2] DTS-HD Master Audio 5.1 ch także 48Hz/24bit
W statndardzie HD DVD jest obowiązek wyposażania HD DVD playerów w dekoder Dolby TrueHD.
Jeżeli więc Wasz HD DVD player ma sześć wyjść analog RCA ( np. model XE--1 TOSHIBA; do kupienie w MM) to macie szansę posłuchać "bezstranejgo" audio na analogowych ampach.
Chyba, że Wasze ampy mają już dekodery sprzętowe DTS Master Audio lub Dolby TrueHD ( np. ostatnia seria ONKYO) ale wtedy niezbędna jest obecność interfaców HDMI 1.3a
Były Band Leader, obecnie biurokrata. Hobby: home recording
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
rzecz w tym ze tyczy sie to tylko uzytkownikow domowych i nijak sie ma do pracy w studio......
chyba ze jedynie dla skontrolowania efektu finalnego........
a przejscie na hdmi to priorytet z zupelnie innych powodow(hdcp)
chyba ze jedynie dla skontrolowania efektu finalnego........
a przejscie na hdmi to priorytet z zupelnie innych powodow(hdcp)
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
No to jak chcesz w studiu streamować materiał z twardego dysku nie mając dekoderów harwarowych D/A do DST Master Audio albo Dolby True HD ?
Nie ma sposobu aby ominąć kodowanie przy produkcji HD Audio.
Bo o takiej wyłącznie jest mowa.
Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny.
Napisz proszę dlaczego HDMI jest z innych powodów niezbędne w studiach nagraniowych.
Nie ma sposobu aby ominąć kodowanie przy produkcji HD Audio.
Bo o takiej wyłącznie jest mowa.
Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny.
Napisz proszę dlaczego HDMI jest z innych powodów niezbędne w studiach nagraniowych.
Były Band Leader, obecnie biurokrata. Hobby: home recording
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
Jeżeli więc chcecie rejestrować dżwięk w bezstratnych formatach (czyli dorównać jakości już obecnej w domach konsumentów) musicie przejść na okablowanie HDMI 1.3a.
**********************
Mylisz jakość z formatem. to są zupełnie różne sprawy. Przypomnij sobie obtrąbienie "jakości cyfrowej" na początku lat 80-tych, gdy weszła płyta CD.
Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny.
**********************
Ja się nie zgodzę. Jest mnóstwo zastosowań, gdzie jest to znakomity i ustabilizowany format, i bardzo długo (conajmniej ze 20-30 lat) takim pozostanie.
**********************
Mylisz jakość z formatem. to są zupełnie różne sprawy. Przypomnij sobie obtrąbienie "jakości cyfrowej" na początku lat 80-tych, gdy weszła płyta CD.
Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny.
**********************
Ja się nie zgodzę. Jest mnóstwo zastosowań, gdzie jest to znakomity i ustabilizowany format, i bardzo długo (conajmniej ze 20-30 lat) takim pozostanie.
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
Jeżeli więc chcecie rejestrować dżwięk w bezstratnych formatach (czyli dorównać jakości już obecnej w domach konsumentów) musicie przejść na okablowanie HDMI 1.3a.
A bez takiego okablowania sie nie da zarejestrowac szesciu wavow? Czy moze ja czegos nie rozumiem?
A bez takiego okablowania sie nie da zarejestrowac szesciu wavow? Czy moze ja czegos nie rozumiem?
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
"Żegnamy Toslink oraz Coaxial SPDIF"....
**********************
Ja nie.
=========================
"Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny."
---------------------------------
"Ja się nie zgodzę. Jest mnóstwo zastosowań, gdzie jest to znakomity i ustabilizowany format, i bardzo długo (conajmniej ze 20-30 lat) takim pozostanie."
**********************
Ja również się nie zgodzę. Myślę nawet, że dłużej, znacznie dłużej.
Można wymyślać i tworzyć różne standardy o "abstrakcyjnie" dobrych parametrach i np. paśmie przenoszenia 1 MHz. Tylko PO CO? Nasze narządy organoleptyczne (w tym przypadku narząd słuchu) i tak będą pracowały wg "starych standardów". Standard 44/16 generalnie spełnia te "naturalne" standardy.
Obserwuję zjawisko wprost przeciwne - minimalizację standardów, bo jak inaczej ocenić prącą "z siłą wodospadu" ekspancję mp3, który niesie w najlepszym przypadku 10 razy mniej informacji niż kontestowany tu standard 44/16. Są już zespoły, które wydają swoją twórczość wyłącznie w formacie mp3 i z dumą obwieszczają, ile to w danym dniu sprzedali takich "płyt".
**********************
Ja nie.
=========================
"Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny."
---------------------------------
"Ja się nie zgodzę. Jest mnóstwo zastosowań, gdzie jest to znakomity i ustabilizowany format, i bardzo długo (conajmniej ze 20-30 lat) takim pozostanie."
**********************
Ja również się nie zgodzę. Myślę nawet, że dłużej, znacznie dłużej.
Można wymyślać i tworzyć różne standardy o "abstrakcyjnie" dobrych parametrach i np. paśmie przenoszenia 1 MHz. Tylko PO CO? Nasze narządy organoleptyczne (w tym przypadku narząd słuchu) i tak będą pracowały wg "starych standardów". Standard 44/16 generalnie spełnia te "naturalne" standardy.
Obserwuję zjawisko wprost przeciwne - minimalizację standardów, bo jak inaczej ocenić prącą "z siłą wodospadu" ekspancję mp3, który niesie w najlepszym przypadku 10 razy mniej informacji niż kontestowany tu standard 44/16. Są już zespoły, które wydają swoją twórczość wyłącznie w formacie mp3 i z dumą obwieszczają, ile to w danym dniu sprzedali takich "płyt".
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
Coraz wyższa jakość na etapie produkcji a coraz gorsza w emisji/odtwarzaniu.
Materiał przygotowany w HD nie dość, że trafia w końcu do iPodów to jest sprzedawany jako mp3. (iPod itp. w większości radzą sobie z formatami bezstratnymi ale czy ktoś tak słucha?)
Podobnie jest z obrazkiem - DVD, DivX i inne... już nawet w emisji nie da się tego oglądać. Telewizje coraz rzadziej puszczają film z Bety a nawet jeśli, przechodzi to przez satelitę o wąskim bo tanim paśmie czyli z kompresją - vide TVP Kultura. Telewizja Polska żeby emitować dźwięk stereo musiała obciąć pasmo wizji o 1MHz.
I tak dalej.
Materiał przygotowany w HD nie dość, że trafia w końcu do iPodów to jest sprzedawany jako mp3. (iPod itp. w większości radzą sobie z formatami bezstratnymi ale czy ktoś tak słucha?)
Podobnie jest z obrazkiem - DVD, DivX i inne... już nawet w emisji nie da się tego oglądać. Telewizje coraz rzadziej puszczają film z Bety a nawet jeśli, przechodzi to przez satelitę o wąskim bo tanim paśmie czyli z kompresją - vide TVP Kultura. Telewizja Polska żeby emitować dźwięk stereo musiała obciąć pasmo wizji o 1MHz.
I tak dalej.
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
...Coraz wyższa jakość na etapie produkcji a coraz gorsza w emisji/odtwarzaniu.
Materiał przygotowany w HD nie dość, że trafia w końcu do iPodów to jest sprzedawany jako mp3. (iPod itp. w większości radzą sobie z formatami bezstratnymi ale czy ktoś tak słucha?)
Podobnie jest z obrazkiem - DVD, DivX i inne... już nawet w emisji nie da się tego oglądać. Telewizje coraz rzadziej puszczają film z Bety a nawet jeśli, przechodzi to przez satelitę o wąskim bo tanim paśmie czyli z kompresją - vide TVP Kultura. Telewizja Polska żeby emitować dźwięk stereo musiała obciąć pasmo wizji o 1MHz.
I tak dalej. ...
**********************
I to jest fakt. Odbiorca końcowy w większości przypadków nie jest zainteresowany słuchaniem dźwięku HD - bo w miejsce jednego kawałka będzie mógł zapakować sobie 100 empetrójek. Poza tym nie da się wysłać koledze materiału w "nowym, doskonałym formacie" via net...
Ani standard 16/44100 ani S/PDIF w jakiejkolwiek jego formie nie umarł i jeszcze długo bęzie używany. CD Audio nadal jest 16 bit i nic tego nie zmieni.
Dokładne wyjaśnienie problemu, o którym tu mówimy (nowe, coraz lepsze formaty, śmierć standardów) znjadziecie w prostej, bo amerykańskiej książce, wydanej również w Polsce. Poecam Russa Hainesa "Cyfrowe przetwarzanie dźwięku"
[addsig]
Materiał przygotowany w HD nie dość, że trafia w końcu do iPodów to jest sprzedawany jako mp3. (iPod itp. w większości radzą sobie z formatami bezstratnymi ale czy ktoś tak słucha?)
Podobnie jest z obrazkiem - DVD, DivX i inne... już nawet w emisji nie da się tego oglądać. Telewizje coraz rzadziej puszczają film z Bety a nawet jeśli, przechodzi to przez satelitę o wąskim bo tanim paśmie czyli z kompresją - vide TVP Kultura. Telewizja Polska żeby emitować dźwięk stereo musiała obciąć pasmo wizji o 1MHz.
I tak dalej. ...
**********************
I to jest fakt. Odbiorca końcowy w większości przypadków nie jest zainteresowany słuchaniem dźwięku HD - bo w miejsce jednego kawałka będzie mógł zapakować sobie 100 empetrójek. Poza tym nie da się wysłać koledze materiału w "nowym, doskonałym formacie" via net...
Ani standard 16/44100 ani S/PDIF w jakiejkolwiek jego formie nie umarł i jeszcze długo bęzie używany. CD Audio nadal jest 16 bit i nic tego nie zmieni.
Dokładne wyjaśnienie problemu, o którym tu mówimy (nowe, coraz lepsze formaty, śmierć standardów) znjadziecie w prostej, bo amerykańskiej książce, wydanej również w Polsce. Poecam Russa Hainesa "Cyfrowe przetwarzanie dźwięku"



[addsig]
Nie ze mną te numery, Brunner!
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
Janunio nie napisalem ze hdmi jest wogole potrzebne w studio - bo nie jest - chyba ze udzwiekowiasz film i tak sobie panel podlaczysz do komputera - ale mozesz tez zrobic to przez dvi
dekodery dolby tez sa zupelnie niepotrzebne - bo niby do czego??
jedynym ich zastosowaniem w studiu jest sprawdzenie efektu finalnego gotowej plyty matki bo i tak do calej reszty sluchania dzwieku az nadto wystarczy to co juz jest od kilku ladnych lat na rynku
co innego uzytkownik koncowy - tu hdmi jest nieodzowne(o ile nie uzywa sie komputera)_ a i dekodery sa potrzebne by miec dzwiek dookolny
niestety hdmi przez dwa lata ma juz chyba 4 format i pewnie powstana jeszcze ze dwa wiec kompatyilnosc tego zlacza jest coraz gorsza.....
ps.do tych formatow co wypisales w wersji wprost z programu wystarczy w zupelnosci adat (48/24) i w dodatku mozna uzyskac 7.1 - plus oczywiscie przetwornik - chocby ada8000
dekodery dolby tez sa zupelnie niepotrzebne - bo niby do czego??
jedynym ich zastosowaniem w studiu jest sprawdzenie efektu finalnego gotowej plyty matki bo i tak do calej reszty sluchania dzwieku az nadto wystarczy to co juz jest od kilku ladnych lat na rynku
co innego uzytkownik koncowy - tu hdmi jest nieodzowne(o ile nie uzywa sie komputera)_ a i dekodery sa potrzebne by miec dzwiek dookolny
niestety hdmi przez dwa lata ma juz chyba 4 format i pewnie powstana jeszcze ze dwa wiec kompatyilnosc tego zlacza jest coraz gorsza.....
ps.do tych formatow co wypisales w wersji wprost z programu wystarczy w zupelnosci adat (48/24) i w dodatku mozna uzyskac 7.1 - plus oczywiscie przetwornik - chocby ada8000
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: Żegnamy TosLink oraz Coaxial S/PDiF
Chyba zgodzisz się, że 44kHz 16 bit CD to przeszłość i balast technologiczny.
Napisz proszę dlaczego HDMI jest z innych powodów niezbędne w studiach nagraniowych.
**********************
1. HDMI jest bezuzyteczne w studiach nagraniowych, przynajmniej tych w ktorych pracowalem. Malo tego, nikt tam nawet nie wie co to jest :)
2. CD 44/16 jeszcze dlugo pozyje. Wrecz technologia konsumencka w muzyce zrobila krok wstecz > AAC, MP3. CD sa mniej popularne ze wzgledu na iPoda i minie troszke czasu zanim muzyka znow bedzie sprzedawana w formacie kompresji bezstratnej (np. Apple Lossless).
[addsig]
Napisz proszę dlaczego HDMI jest z innych powodów niezbędne w studiach nagraniowych.
**********************
1. HDMI jest bezuzyteczne w studiach nagraniowych, przynajmniej tych w ktorych pracowalem. Malo tego, nikt tam nawet nie wie co to jest :)
2. CD 44/16 jeszcze dlugo pozyje. Wrecz technologia konsumencka w muzyce zrobila krok wstecz > AAC, MP3. CD sa mniej popularne ze wzgledu na iPoda i minie troszke czasu zanim muzyka znow bedzie sprzedawana w formacie kompresji bezstratnej (np. Apple Lossless).
[addsig]