Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
- JankoMuzykant
- Posty:497
- Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
- Kontakt:
Muzykant 6 będzie kitem akordeonu midi. Właśnie się projektuje, dlatego przedstawiam założenia, by w porę wprowadzić ewentualne poprawki. Na razie takie życzenia znalazłem, z których większość wprowadziłem.
72 klawisze rozdysponowane jak niżej:
kanał 1 - 41 - prawa ręka, f - a3,
kanał 2 - 12 - basy, G - fis,
kanał 3 - 12 - akordy, G - fis,
6 klawiszy - registry czyli przełączniki brzmień PC#0 - PC#5 dla prawej ręki,
1 klawisz - blokada części potencjometrów, o czym niżej.
8 potencjometrów rozdysponowanych jak niżej:
- przetwornik ciśnienie w miechu/dynamika (velocity), wspólny dla wszystkich kanałów.
- trzy potencjometry głośności, po jednym dla prawej ręki, basów i akordów,
- trzy potencjometry do wybierania brzmieć (PC) od PC#0 do PC#127. Gdyby okazało się, że czułość jest zbyt duża ograniczę ilość PC do np. 32,
- potencjometr transpozycji od -12 do +12 półtonów z martwą strefą w środku (brak transpozycji), wspólny dla wszystkich kanałów.
Wspomniany klawisz blokady blokuje cztery ostatnie potencjometry, by zabezpieczyć się przed zmianą wartości np. wskutek wstrząsów itp. Oczywiście jest opcjonalny jak w ogóle każdy z elementów.
LCD - 2x16, na którym będzie stało:
transpozycja - brzmienie prawej ręki - brzmienie basów - brzmienie akordów
blokada - ikona ciśnienia miecha - głośność prawej ręki - głośność basów - głośność akordów
Traspozycja w formie napisów:
+C
+H
+Ais
+A
+Gis
+G
+Fis
+F
+E
+Dis
+D
+Cis
C
-H
-B
-A
-As
-G
-Ges
-F
-E
-Es
-D
-Des
-C
Brzmienia i głośności - liczba (0, 127),
Blokada/brak - gwiazdka/puste pole (albo litera B, nie wiem),
Ciśnienie miecha - słupek rosnący proporcjonalnie do velocity (8 stanów),
Tak to wygląda na żywo:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/lcd.jpg
LCD oczywiście także jest opcjonalny.
To tyle. Czekam na ewentualne sugestie, potem nie będzie mi się chciało nic zmieniać :)
Pewnie powstaną także wersje nieakordeonowe, jak poprzednio.
[addsig]
72 klawisze rozdysponowane jak niżej:
kanał 1 - 41 - prawa ręka, f - a3,
kanał 2 - 12 - basy, G - fis,
kanał 3 - 12 - akordy, G - fis,
6 klawiszy - registry czyli przełączniki brzmień PC#0 - PC#5 dla prawej ręki,
1 klawisz - blokada części potencjometrów, o czym niżej.
8 potencjometrów rozdysponowanych jak niżej:
- przetwornik ciśnienie w miechu/dynamika (velocity), wspólny dla wszystkich kanałów.
- trzy potencjometry głośności, po jednym dla prawej ręki, basów i akordów,
- trzy potencjometry do wybierania brzmieć (PC) od PC#0 do PC#127. Gdyby okazało się, że czułość jest zbyt duża ograniczę ilość PC do np. 32,
- potencjometr transpozycji od -12 do +12 półtonów z martwą strefą w środku (brak transpozycji), wspólny dla wszystkich kanałów.
Wspomniany klawisz blokady blokuje cztery ostatnie potencjometry, by zabezpieczyć się przed zmianą wartości np. wskutek wstrząsów itp. Oczywiście jest opcjonalny jak w ogóle każdy z elementów.
LCD - 2x16, na którym będzie stało:
transpozycja - brzmienie prawej ręki - brzmienie basów - brzmienie akordów
blokada - ikona ciśnienia miecha - głośność prawej ręki - głośność basów - głośność akordów
Traspozycja w formie napisów:
+C
+H
+Ais
+A
+Gis
+G
+Fis
+F
+E
+Dis
+D
+Cis
C
-H
-B
-A
-As
-G
-Ges
-F
-E
-Es
-D
-Des
-C
Brzmienia i głośności - liczba (0, 127),
Blokada/brak - gwiazdka/puste pole (albo litera B, nie wiem),
Ciśnienie miecha - słupek rosnący proporcjonalnie do velocity (8 stanów),
Tak to wygląda na żywo:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/lcd.jpg
LCD oczywiście także jest opcjonalny.
To tyle. Czekam na ewentualne sugestie, potem nie będzie mi się chciało nic zmieniać :)
Pewnie powstaną także wersje nieakordeonowe, jak poprzednio.
[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
Świetnie Janko!
Mam jednak kilka swych uwag:
...72 klawisze rozdysponowane jak niżej:
kanał 1 - 41 - prawa ręka, f - a3,
kanał 2 - 12 - basy, G - fis,
kanał 3 - 12 - akordy, G - fis...
Zgoda
...6 klawiszy - registry czyli przełączniki brzmień PC#0 - PC#5 dla prawej ręki...
Może się przydać jako ekwiwalent pamięci (presetu), wolałbym jednak aby było ich 7, 9 lub 11 (nieparzyście). Chodzi o standardowy MASTER w środku, wtedy będzie elegancko i profesjonalnie.
...1 klawisz - blokada części potencjometrów...
To może się przydać, aczkolwiek...
...8 potencjometrów rozdysponowanych jak niżej:
Tu wolałbym tylko 3 fizyczne + czujnik. W dalszej części opiszę czemu.
...przetwornik ciśnienie w miechu/dynamika (velocity), wspólny dla wszystkich kanałów...
No właśnie, tutaj może być problem. W miechu mamy do czynienia ze wzrostem oraz spadkiem ciśnienia (podciśnieniem). Jeśli miałby to być jeden czujnik, to trzeba go jakoś mocno sprytnie zaimplementować.
...trzy potencjometry głośności, po jednym dla prawej ręki, basów i akordów...
Zgoda
...- trzy potencjometry do wybierania brzmieć (PC) od PC#0 do PC#127. Gdyby okazało się, że czułość jest zbyt duża ograniczę ilość PC do np. 32...
Potencjometryczne "wybieranie" brzmień na bank nie zda egzaminu. Przy tym interfejs MUSI mieć możliwość wysłania komunikatów PC# z całego przedziału (0-127). Dlatego też wolałbym, aby ustawianie barw odbywało się trzema przełącznikami. Jeden służyłby do wyboru testury (aktualny tryb sygnalizowany LED-em lub na wyświetlaczu LCD) a pozostałe 2 pracowały na zasadzie +/-. Na podobnej zasadzie mogłaby też pracować transpozycja, czyli 2 przełączniki (+/-). Tym bardziej, iż mamy wyświetlacz LCD na którym na bieżąco będzie widać co aktualnie zmieniamy.
...LCD - 2x16, na którym będzie stało: transpozycja - brzmienie prawej ręki - brzmienie basów - brzmienie akordów, blokada - ikona ciśnienia miecha - głośność prawej ręki - głośność basów - głośność akordów. Brzmienia i głośności - liczba (0, 127), Blokada/brak - gwiazdka/puste pole (albo litera B, nie wiem), Ciśnienie miecha - słupek rosnący proporcjonalnie do velocity (8 stanów)...
Pełna zgoda
...Traspozycja w formie napisów:...
Może być, choć równie dobrze wystarczy +/- n (dla n = ilość półtonów).
I to (aż)tyle mym zdaniem
[addsig]
Mam jednak kilka swych uwag:
...72 klawisze rozdysponowane jak niżej:
kanał 1 - 41 - prawa ręka, f - a3,
kanał 2 - 12 - basy, G - fis,
kanał 3 - 12 - akordy, G - fis...
Zgoda

...6 klawiszy - registry czyli przełączniki brzmień PC#0 - PC#5 dla prawej ręki...
Może się przydać jako ekwiwalent pamięci (presetu), wolałbym jednak aby było ich 7, 9 lub 11 (nieparzyście). Chodzi o standardowy MASTER w środku, wtedy będzie elegancko i profesjonalnie.
...1 klawisz - blokada części potencjometrów...
To może się przydać, aczkolwiek...
...8 potencjometrów rozdysponowanych jak niżej:
Tu wolałbym tylko 3 fizyczne + czujnik. W dalszej części opiszę czemu.
...przetwornik ciśnienie w miechu/dynamika (velocity), wspólny dla wszystkich kanałów...
No właśnie, tutaj może być problem. W miechu mamy do czynienia ze wzrostem oraz spadkiem ciśnienia (podciśnieniem). Jeśli miałby to być jeden czujnik, to trzeba go jakoś mocno sprytnie zaimplementować.
...trzy potencjometry głośności, po jednym dla prawej ręki, basów i akordów...
Zgoda

...- trzy potencjometry do wybierania brzmieć (PC) od PC#0 do PC#127. Gdyby okazało się, że czułość jest zbyt duża ograniczę ilość PC do np. 32...
Potencjometryczne "wybieranie" brzmień na bank nie zda egzaminu. Przy tym interfejs MUSI mieć możliwość wysłania komunikatów PC# z całego przedziału (0-127). Dlatego też wolałbym, aby ustawianie barw odbywało się trzema przełącznikami. Jeden służyłby do wyboru testury (aktualny tryb sygnalizowany LED-em lub na wyświetlaczu LCD) a pozostałe 2 pracowały na zasadzie +/-. Na podobnej zasadzie mogłaby też pracować transpozycja, czyli 2 przełączniki (+/-). Tym bardziej, iż mamy wyświetlacz LCD na którym na bieżąco będzie widać co aktualnie zmieniamy.
...LCD - 2x16, na którym będzie stało: transpozycja - brzmienie prawej ręki - brzmienie basów - brzmienie akordów, blokada - ikona ciśnienia miecha - głośność prawej ręki - głośność basów - głośność akordów. Brzmienia i głośności - liczba (0, 127), Blokada/brak - gwiazdka/puste pole (albo litera B, nie wiem), Ciśnienie miecha - słupek rosnący proporcjonalnie do velocity (8 stanów)...
Pełna zgoda

...Traspozycja w formie napisów:...
Może być, choć równie dobrze wystarczy +/- n (dla n = ilość półtonów).
I to (aż)tyle mym zdaniem

[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
- JankoMuzykant
- Posty:497
- Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
- Kontakt:
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
...6 klawiszy - registry czyli przełączniki brzmień PC#0 - PC#5 dla prawej ręki...
********
Może się przydać jako ekwiwalent pamięci (presetu), wolałbym jednak aby było ich 7, 9 lub 11 (nieparzyście). Chodzi o standardowy MASTER w środku, wtedy będzie elegancko i profesjonalnie.
********
Nie ma więcej gdzie wpiąć :(
Ale można montować mniej czyli np. pięć i jest nieparzyście.
********
...przetwornik ciśnienie w miechu/dynamika (velocity), wspólny dla wszystkich kanałów...
********
No właśnie, tutaj może być problem. W miechu mamy do czynienia ze wzrostem oraz spadkiem ciśnienia (podciśnieniem). Jeśli miałby to być jeden czujnik, to trzeba go jakoś mocno sprytnie zaimplementować.
********
To w sumie nie problem, można czytać wartość czujnika w ten sposób, że środkowy ''opór'' da najniższą dynamikę, skrajne wartości będą ją zwiększać. Przetwornik musi na wyjściu podawać napięcie z zakresu (0, 5V) , nie musi to być klasyczny potencjometr oczywiście.
********
...- trzy potencjometry do wybierania brzmieć (PC) od PC#0 do PC#127. Gdyby okazało się, że czułość jest zbyt duża ograniczę ilość PC do np. 32...
********
Potencjometryczne "wybieranie" brzmień na bank nie zda egzaminu. Przy tym interfejs MUSI mieć możliwość wysłania komunikatów PC# z całego przedziału (0-127). Dlatego też wolałbym, aby ustawianie barw odbywało się trzema przełącznikami. Jeden służyłby do wyboru testury (aktualny tryb sygnalizowany LED-em lub na wyświetlaczu LCD) a pozostałe 2 pracowały na zasadzie +/-. Na podobnej zasadzie mogłaby też pracować transpozycja, czyli 2 przełączniki (+/-). Tym bardziej, iż mamy wyświetlacz LCD na którym na bieżąco będzie widać co aktualnie zmieniamy.
********
No to mamy problem, bo klawiszy brakło. Mogę zrezygnować z registrów, wtedy będziemy mieć do rozdysponowania 7 klawiszy i oczywiście będzie można zrobić wybieraki w sposób klasyczny. Więcej klawiszy nie upcham w tym procesorze bez rozbudowy całości, a nie chciałbym komplikować elektroniki, która z założenia ma być możliwie prosta.
Gdyby zrobić jak wyżej pozostaną cztery potencjometry, obsadzę tam efekty, oczywiście można będzie ich nie instalować.
[addsig]
********
Może się przydać jako ekwiwalent pamięci (presetu), wolałbym jednak aby było ich 7, 9 lub 11 (nieparzyście). Chodzi o standardowy MASTER w środku, wtedy będzie elegancko i profesjonalnie.
********
Nie ma więcej gdzie wpiąć :(
Ale można montować mniej czyli np. pięć i jest nieparzyście.
********
...przetwornik ciśnienie w miechu/dynamika (velocity), wspólny dla wszystkich kanałów...
********
No właśnie, tutaj może być problem. W miechu mamy do czynienia ze wzrostem oraz spadkiem ciśnienia (podciśnieniem). Jeśli miałby to być jeden czujnik, to trzeba go jakoś mocno sprytnie zaimplementować.
********
To w sumie nie problem, można czytać wartość czujnika w ten sposób, że środkowy ''opór'' da najniższą dynamikę, skrajne wartości będą ją zwiększać. Przetwornik musi na wyjściu podawać napięcie z zakresu (0, 5V) , nie musi to być klasyczny potencjometr oczywiście.
********
...- trzy potencjometry do wybierania brzmieć (PC) od PC#0 do PC#127. Gdyby okazało się, że czułość jest zbyt duża ograniczę ilość PC do np. 32...
********
Potencjometryczne "wybieranie" brzmień na bank nie zda egzaminu. Przy tym interfejs MUSI mieć możliwość wysłania komunikatów PC# z całego przedziału (0-127). Dlatego też wolałbym, aby ustawianie barw odbywało się trzema przełącznikami. Jeden służyłby do wyboru testury (aktualny tryb sygnalizowany LED-em lub na wyświetlaczu LCD) a pozostałe 2 pracowały na zasadzie +/-. Na podobnej zasadzie mogłaby też pracować transpozycja, czyli 2 przełączniki (+/-). Tym bardziej, iż mamy wyświetlacz LCD na którym na bieżąco będzie widać co aktualnie zmieniamy.
********
No to mamy problem, bo klawiszy brakło. Mogę zrezygnować z registrów, wtedy będziemy mieć do rozdysponowania 7 klawiszy i oczywiście będzie można zrobić wybieraki w sposób klasyczny. Więcej klawiszy nie upcham w tym procesorze bez rozbudowy całości, a nie chciałbym komplikować elektroniki, która z założenia ma być możliwie prosta.
Gdyby zrobić jak wyżej pozostaną cztery potencjometry, obsadzę tam efekty, oczywiście można będzie ich nie instalować.
[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
...No to mamy problem, bo klawiszy brakło. Mogę zrezygnować z registrów, wtedy będziemy mieć do rozdysponowania 7 klawiszy i oczywiście będzie można zrobić wybieraki w sposób klasyczny.
ZGODA!
...Gdyby zrobić jak wyżej pozostaną cztery potencjometry, obsadzę tam efekty, oczywiście można będzie ich nie instalować...
Też zgoda, np. standardowo reverb, delay (CC 91,93)
A może jeszcze klawisz dla CC#123 - All Notes Off (zamiast blokowania potencjometrów?). Czasem się mocno przydaje.
[addsig]
ZGODA!
...Gdyby zrobić jak wyżej pozostaną cztery potencjometry, obsadzę tam efekty, oczywiście można będzie ich nie instalować...
Też zgoda, np. standardowo reverb, delay (CC 91,93)

A może jeszcze klawisz dla CC#123 - All Notes Off (zamiast blokowania potencjometrów?). Czasem się mocno przydaje.
[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
- JankoMuzykant
- Posty:497
- Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
- Kontakt:
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
A może jeszcze klawisz dla CC#123 - All Notes Off (zamiast blokowania potencjometrów?). Czasem się mocno przydaje.
********
Ok, podsumowując, klawiatura:
Tójka klawiszy''- PC +'' czyli +/- numer brzmienia i PC do wybierania sekwencyjnego kanałów (prawa ręka/bas/akordy).
Dwójka klawiszy''- +'' do transpozycji w zakresie (-12,+12) półtonów.
Przycisk ''Panic'' do wyciszania całości.
Przycisk ''zamrożenie dynamiki'', po wciśnięciu wszystkie nuty posiadają velocity z chwili wciśnięcia przycisku. Służyć to ma do pogrania sobie bez machania miechem, taki bajer, jest przycisk, to się wykorzysta ;)
[addsig]
********
Ok, podsumowując, klawiatura:
Tójka klawiszy''- PC +'' czyli +/- numer brzmienia i PC do wybierania sekwencyjnego kanałów (prawa ręka/bas/akordy).
Dwójka klawiszy''- +'' do transpozycji w zakresie (-12,+12) półtonów.
Przycisk ''Panic'' do wyciszania całości.
Przycisk ''zamrożenie dynamiki'', po wciśnięciu wszystkie nuty posiadają velocity z chwili wciśnięcia przycisku. Służyć to ma do pogrania sobie bez machania miechem, taki bajer, jest przycisk, to się wykorzysta ;)
[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
...Ok, podsumowując, klawiatura:
Tójka klawiszy''- PC +'' czyli +/- numer brzmienia i PC do wybierania sekwencyjnego kanałów (prawa ręka/bas/akordy).
Dwójka klawiszy''- +'' do transpozycji w zakresie (-12,+12) półtonów.
Przycisk ''Panic'' do wyciszania całości...
Zgoda.
...Przycisk ''zamrożenie dynamiki'', po wciśnięciu wszystkie nuty posiadają velocity z chwili wciśnięcia przycisku. Służyć to ma do pogrania sobie bez machania miechem, taki bajer, jest przycisk, to się wykorzysta ;)...
Doskonały pomysł! Tu velocity może mieć "na sztywno" wartość 100
[addsig]
Tójka klawiszy''- PC +'' czyli +/- numer brzmienia i PC do wybierania sekwencyjnego kanałów (prawa ręka/bas/akordy).
Dwójka klawiszy''- +'' do transpozycji w zakresie (-12,+12) półtonów.
Przycisk ''Panic'' do wyciszania całości...
Zgoda.
...Przycisk ''zamrożenie dynamiki'', po wciśnięciu wszystkie nuty posiadają velocity z chwili wciśnięcia przycisku. Służyć to ma do pogrania sobie bez machania miechem, taki bajer, jest przycisk, to się wykorzysta ;)...
Doskonały pomysł! Tu velocity może mieć "na sztywno" wartość 100

[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
...kanał 1 - 41 - prawa ręka, f - a3...
Zupełnie zapomniałem
.
Prawą rękę wolałbym na stałe na kanale #4 MIDI. A to temu, że zwykle pliki MIDI File akurat na tym kanale mają głos solo z możliwością prostego jego wyłączenia w większości odtwarzaczy. Reszta się zgadza
.
[addsig]
Zupełnie zapomniałem

Prawą rękę wolałbym na stałe na kanale #4 MIDI. A to temu, że zwykle pliki MIDI File akurat na tym kanale mają głos solo z możliwością prostego jego wyłączenia w większości odtwarzaczy. Reszta się zgadza

[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
- JankoMuzykant
- Posty:497
- Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
- Kontakt:
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
Zupełnie zapomniałem
.
Prawą rękę wolałbym na stałe na kanale #4 MIDI. A to temu, że zwykle pliki MIDI File akurat na tym kanale mają głos solo z możliwością prostego jego wyłączenia w większości odtwarzaczy. Reszta się zgadza
.
**********************
Ok, zrobi się.
[addsig]

Prawą rękę wolałbym na stałe na kanale #4 MIDI. A to temu, że zwykle pliki MIDI File akurat na tym kanale mają głos solo z możliwością prostego jego wyłączenia w większości odtwarzaczy. Reszta się zgadza

**********************
Ok, zrobi się.
[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
...Ok, zrobi się...
Janko, jesteś genialny!
[addsig]
Janko, jesteś genialny!
[addsig]
Wiedza zawsze ileś tam kosztuje, głupoty i niewiedzy nie da się oszacować.
- JankoMuzykant
- Posty:497
- Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
- Kontakt:
Re: Muzykant 6 czyli akordeon MIDI
Janko, jesteś genialny!
**********************
Genialny to będę jak to skończę :)
Na razie przez trzy godziny szukałem źródła zakłóceń potencjometrów (jakieś dziwne wartości pojawiające się czasem same z siebie). Udało się wygrać w końcu (nie można równocześnie czytać potencjometrów i używać przerwań przy adc0809 - to tak dla tych co wiedzą o co biega).
[addsig]
**********************
Genialny to będę jak to skończę :)
Na razie przez trzy godziny szukałem źródła zakłóceń potencjometrów (jakieś dziwne wartości pojawiające się czasem same z siebie). Udało się wygrać w końcu (nie można równocześnie czytać potencjometrów i używać przerwań przy adc0809 - to tak dla tych co wiedzą o co biega).
[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)