Rozdzielczość bitowa

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:
Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » sobota 10 mar 2007, 20:41

1. Nie ma sensu pracowac w DAWie na 96kHz (chyba ze nagrywa sie klasyke i posiada sprzet za min. $100.000), jesli nosnikiem wynikowym jest CD, to 44.1 zupelnie wystarcza;

Zgadzam sie.

2. Rejestracja w 24 bitach - zdecydowanie tak. w 32 - nie. bo i po co, skoro przetworniki AD to obecnie w wiekszosci max 24 bity? zreszta, strumien audio i tak jest upsamplowany do conajmniej 32 bitow w celu obrobki/miksu, we wszystkich chyba aktualnych i liczacych sie obecnie DAWach.

Zaleta 24 bitowych plikow jest to, ze sa "bardziej kompatybilne" i maja mniejsza objetosc. Wada - potencjalne trudnosci z odczytem i przeliczaniem tego w locie do natywnej rozdzielczosci miksera, czyli zwykle 32 bity. Nie wszystkie natomiast aktualne i liczace sie programy maja mikser zmiennoprzecinkowy

3. Mixdown w 32 bitach - zdecydowanie tak.

Na to mamy zwykle maly wplyw - jest jak jest.

czy przesterowywanie wirtualnych tlumikow jest zupelnie 'bezkarne'? chyba jednak nie. sygnal jest wowczas obcinany/limitowany, najczesciej w niezbyt przyjemny sposob.

I tak i nie. W Cubase nie, w PT niestety tak. To samo dotyczy wtyczek - na szczescie nowy PT HD ma mechanizmy informujace o przesterowaniu.

Ogolnie jest chyba konsensus co do prawie identycznego w praktyce i normalnych warunkach brzmienia plikow 24 i 32 bitowych - kazdy wybiera, co chce. Z jednej strony mamy zalety w postaci "nieprzesterowalnosci", z drugiej jednakowa dokladnosc w calym zakresie. Poniewaz wszystkie nagrania koncza na nosniku staloprzecinkowym, a przynajmniej musza sie jakos z komputera wydostac , nie sprawia mi klopotu pilnowanie przesterowan - tym bardziej, ze najwwiecej klopotow jest zwykle tam, gdzie nie ma jeszcze albo juz zadnego pliku, czyli w przetwornikach

Ale mam jeszcze jedna kwestie i ciekaw jestem co myslicie.
Ostatnio bawie sie w tracking VSTi. wypuszczam sygnal po analogu i wracam cyfra do DAWa. moje urzadzenie do trackingu moze pracowac w trybach do 24/96. nagrania dokonuje w 24/44.1 i teraz dylemat: czy ustawic zegar tego urzadzenia na 24/44.1 czy jednak na 24/96 + konwersja na wyjsciu cyfrowym do 44.1 (bo jest taka opcja). jakie jest Wasze zdanie?


A nie mozna calkowicie cyfrowo? Jezeli nie, to ja i tak bym niepotrzebnie nie konwertowal czestotliwosci - chyba, ze w trybie 96 urzadzenie ma jakies slyszalne wlasciwosci

Awatar użytkownika
Lalone
Posty:143
Rejestracja:piątek 14 maja 2004, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: Lalone » sobota 10 mar 2007, 21:06

Poniewaz wszystkie nagrania koncza na nosniku staloprzecinkowym, a przynajmniej musza sie jakos z komputera wydostac , nie sprawia mi klopotu pilnowanie przesterowan - tym bardziej, ze najwwiecej klopotow jest zwykle tam, gdzie nie ma jeszcze albo juz zadnego pliku, czyli w przetwornikach
*********************

Swieta prawda.

A nie mozna calkowicie cyfrowo? Jezeli nie, to ja i tak bym niepotrzebnie nie konwertowal czestotliwosci - chyba, ze w trybie 96 urzadzenie ma jakies slyszalne wlasciwosci ...
**********************

Niby mozna calkowicie po cyfrze, ale zauwazylem ze sygnal nabiera pewnych pozytywnych wlasciwosci po przejsciu przez domene analogowa.
Slyszalnych wlasciwosci trybu INT96 nie dostrzegam i tez w sumie mysle, ze lepiej pozostac na 44.1 na calym signalflow.
Dzieki.

BOONO: mixdown w 32 bitach jest opytymalny dla dalszej obrobki (masteringu). jesli jednak nic wiecej nie zamierzasz z nim robic, mozesz w zasadzie dodac dither i eksportowac w 16 bitach.

WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: WG » sobota 10 mar 2007, 21:09

czy przesterowywanie wirtualnych tlumikow jest zupelnie 'bezkarne'? chyba jednak nie. sygnal jest wowczas obcinany/limitowany, najczesciej w niezbyt przyjemny sposob.

No to tak jak wspomniał matiz, zależy od softu. Tłumiki w tych pierwszych wcześniejszych wersjach Cubase VST, Sonar - o ile dobrze pamiętam - nie były odporne na "przesterowanie". Przesterowanie tłumika objawiało się niezłym trzaskiem czy zniekształceniami co "inteligentniejsze" aplikacje ładnie limitowały sygnał na tłumikach.

Chociaż z drugiej strony nie wiem czy to nie jest TA LEPSZA metoda w miksowaniu i uzyskiwaniu potencjalnie lepszego i dynamicznego dzieła. Wiedząc, że tłumiki nie wolno przesterowywać musimy pilnować odpowiednich poziomów na mikserze a to z kolei wymusza na nas odpowiedni sposób miksowania.

W Cubase, Nuedno czy innych teraz "nowoczesnych" DAW ta dowolność miksowania czy odporność na "przesterowania" może czasem gubić

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » sobota 10 mar 2007, 21:40

Niby mozna calkowicie po cyfrze, ale zauwazylem ze sygnal nabiera pewnych pozytywnych wlasciwosci po przejsciu przez domene analogowa.
Slyszalnych wlasciwosci trybu INT96 nie dostrzegam i tez w sumie mysle, ze lepiej pozostac na 44.1 na calym signalflow.


Jezeli po konwersji na analog brzmi lepiej, to zastosowalbym takie same kryterium w tym przypadku - posluchal. Jak wszystko jedno, to... wszystko jedno

BOONO: mixdown w 32 bitach jest opytymalny dla dalszej obrobki (masteringu). jesli jednak nic wiecej nie zamierzasz z nim robic, mozesz w zasadzie dodac dither i eksportowac w 16 bitach.

Tu sie troche nie godze, z pierwsza czescia. Otoz jak zgrywamy, to najczesciej sluchamy - i raczej nie przesterowujemy przetwornika. Znika wiec najwieksza zaleta arytmetyki zmiennoprzecinkowej, a plik jest wiekszy i mniej kompatybilny. Ja bym proponowal jednak 24 - przynajmniej mozna jakos wypalic na plyte do posluchania (oberznie bity, ale co tam) albo faktycznie 16, jak ma byc gotowe na plyte - na pewno cubase zrobi to lepiej niz nero

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » sobota 10 mar 2007, 21:56

Chociaż z drugiej strony nie wiem czy to nie jest TA LEPSZA metoda w miksowaniu i uzyskiwaniu potencjalnie lepszego i dynamicznego dzieła. Wiedząc, że tłumiki nie wolno przesterowywać musimy pilnować odpowiednich poziomów na mikserze a to z kolei wymusza na nas odpowiedni sposób miksowania.

W Cubase, Nuedno czy innych teraz "nowoczesnych" DAW ta dowolność miksowania czy odporność na "przesterowania" może czasem gubić


IMO masz racje, ale ja juz stary jestem...

Awatar użytkownika
grembo
Posty:2289
Rejestracja:czwartek 16 mar 2006, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: grembo » sobota 10 mar 2007, 23:44

Dzisiaj pociagnalem temat Anthony Hamiltona i tych dziwnych roznic w poziomie.

Posluchalem dzis glosniej na sluchawkach (Ultrasone) i jak dla mnie kupe przesterów - po prostu dziesiatki. Nie wiedzac czy nie oszlalalem sciagnalem z netu InspectoraXL (nie znam innego meteringu ktory zlicza artefakty clip) i w nagraniu sa ich setki!!!!!!! Nastawiony byl na wyszukiwanie jako blad przesterów dluzszych niz 3 sample (czyli zgodnie z zasadami dla maksymizerów, jak rozumiem).....

To odnosnie Waszej dyskusji - moze Anthony Hamilton mial cubase VST i zrezygnowali z jakosci na rzecz glosnosci w sposob makabryczny.

Charakterystyczne - utwór jak to czarna muza jest z akcentami downbeat, wraz z werbelem na 2-4 wali wyjatkowo tymi przesterami... jakby na mocniejsza czesc taktu wiedzieli ze kazdy spodziewa sie wypierdu i nie przeszkadza mu przester.

a moze to wszystko winna kodeka (mp3 192)

utwor 5 z plyty Soullife

Awatar użytkownika
PiotrK
Posty:1517
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: PiotrK » poniedziałek 12 mar 2007, 16:27

Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 02:59 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » poniedziałek 12 mar 2007, 21:14

http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=1808...
**********************

No i sprawa jasna

Tak sobie pomyslalem, chociaz Cezex chyba zniknal z tego watku na dobre, ze dosc dobrym argumentem bylby "eksperyment myslowy" polegajacy na zrobieniu jakiegos miksu z plikow 16b, po czym zapisanie sesji "save copy" jako 32 bitowej i... no wlasnie - dlaczego mialoby to nawet teoretycznie brzmiec inaczej?

cezex
Posty:228
Rejestracja:wtorek 31 maja 2005, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: cezex » wtorek 13 mar 2007, 04:03

...http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=1808...
**********************

No i sprawa jasna

Tak sobie pomyslalem, chociaz Cezex chyba zniknal z tego watku na dobre, ze dosc dobrym argumentem bylby "eksperyment myslowy" polegajacy na zrobieniu jakiegos miksu z plikow 16b, po czym zapisanie sesji "save copy" jako 32 bitowej i... no wlasnie - dlaczego mialoby to nawet teoretycznie brzmiec inaczej? ...
**********************
Jestem jestem . To jest oczywiście zły przykład - nie zrozumieliśmy się w tej materii. Zakładam, że plik 16 bitowy to taki, który został z wejścia analogowego zdigitalizowany przez przetwornik 16 bitowy (oversampling i te sprawy nie ważne) w każdym razie rezultat to plik 16bit. I taki materiał, jakkolwiek poddany konwersji do 24 bitów, przechodzący katorgi w sesji 24bitowej, w mikserze używającym arytmetyki 32bit float oberwie bardziej niż materiał zdigitalizowany jako 24bit. To miałem na myśli.

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: Zbynia » wtorek 13 mar 2007, 07:19

a da sie zapisac sesje jako np.32 bity?bo z tym sie jeszcze nie spotkalem - natomiast standartem jest stworzenie sesji o zadanych parametrach ktore beda stale niewazne jakie pliki wrzucimy(konwersja czestotliwosci a czasem rowniez rozdzielczosci)

na przykladzie sonara mamy tak:
wybor rozdzielczosci nagrywania,renderowania(to akurat mozna zmieniac kiedykolwiek) i importu plikow - mozna je importowac w ich oryginalnej rozdzielczosci badz zdac sie na jej konwersje

w samplitude z kolei mamy jeszcze wiekszy wplyw - tu z kolei mozemy sobie wybrac rozdzielczosc komunikacji z driverem oraz wewnetrzna rozdzielczosc programu(16 i 32 bity)
latwo sprawdzic jak sie miksuje w 16 bitach a miksuje sie bardzo ciezko - strasznie slychac ograniczenie do 16 bitow......

wczesniej nie zwracalem uwagi na headroomy czy przestery w daw ale w obecnych mozna dac naprawde bardzo glosny sygnal na tlumikach i przesteru nie bedzie dopoki na przetwornik pojdzie sygnal ponizej 0

ODPOWIEDZ