Jak wiemy sonar udostepnia kilka rodzajow ditheringu:
-Rectangular
-Triangular
-Pow-r 1
-Pow-r 2
-Pow-r 3
Staram się zgłębić odrobine ten temat, stąd moje wątpliwości...
Posiadam karte M-audio 192 i nagrywam w sonar w formacie 24/44.
Podczas edycji plików wav.. (np: normalizacja) Sonar automatycznie zapisuje zrenderowany plik w formacie 32/44 (tak zostawilem w /global/audiodata - czy slusznie? nie szkoda miejsca na hdd?)
Wiadomo, że podczas exportowania gotowego mixdownu w formacie 16/44 warto uzyc pow-r 3.. najlepsza jakosc..
utwierdzily mnie w tym informacje z help'a :
"Pow-r 2--noise-shaped dither. Advantages: lowest perceived loudness, highest quality settings, recommended for audio export. Disadvantages: highest CPU-intensive settings, not recommended for operations where dither will be applied successively (e.g. bounce and freeze).
Pow-r 3--same as Pow-r 2 except most CPU-intensive and transparent of all choices. "
moja uwage zwraca zdanie: " not recommended for operations where dither will be applied successively (e.g. bounce and freeze)"
analogicznie przy opisie ditheringu rectangular: "preferable to shaped dither when successive dithering can occur (e.g. bouncing, freezing)."
czy ktoś może mi troche rozjaśnić ten temat?
jakiego ditheringu powinienem uzywać? czy innego podczas robienia finalnego exportu a inego podczas pracy z plikami projektu (np. bouncing, freezing) ;) ?
co wy szanowni uzytkownicy programu Sonar macie ustawione w options/audio/advanced/dithering... i jaki to ma wpływ na efekty pracy?
z góry dziękuje za pomoc..
Dithering w Sonar6
Re: Dithering w Sonar6
Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:56 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]
Re: Dithering w Sonar6
Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:56 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]
Re: Dithering w Sonar6
cooz.. sprawa nie jest wiec tak liniowa jak przewidywalem,
ale przyszlo mi cos do glowy.
dithering dodawany jest gdy schodzimy z bitami w dół.
ja nagrywam w 24 bitach, sterownik dziala rowniez w 24.
jesli robie ta przykladowa normalizacje
plik wynikowy (render) ma 32 bity.
rozumiem ze podczas odtwarzania takiego pliku musi zadzilac dither.. (sterownik dziala w 24)
czy nie lepiej bylo by gdybym ustawil zeby wszystkie rendery byly plikami 24 bit? wtedy wszystko pracowalo by przy 24 bitach = dither nie mial by miejsca... dopiero na koncu swiadomie, wybrany odpowiedni, przy zapisie do 16 bitów? no i pliki zajmowaly by mniej na hdd..
co jesli wtyczka jest 64 bitowa (nie wiem czy mam takie ale jest taka opcja)
cytuje:
" Audio Driver Bit Depth
Determines the number of bits per sample used for communicating with the audio hardware for playback. Your audio hardware must be capable of supporting the setting you supply here. In SONARTM, choose between 16, 18, 20, 22 and 24. In most cases, even if your hardware is "advertised" as being 18 or 20 bit, you will want to set this value to 24 for optimum performance.
Note: Using an audio driver bit depth that is greater than 16 means you also need to choose a preferred setting in the Stream >16 Bit Data As field on the Driver Profiles tab of this dialog box.
Double-precision Engine
Enabling this checkbox chooses 64-bit (double-precision) mixing in SONAR throughout the entire signal path. This includes dithering and plug-ins. SONAR will send and receive 64-bit data to and from all plug-ins that accept 64-bit data. If a plug-in requires 32-bit data, SONAR will send and receive 32-bit data. "
sprawdzam wlasnie ten program "reaper" zobaczymy...
na koty niestety mam uczulenie wiec nie beda moim testerem energi szumu ,,, podejrzewam ze na wtyczki bez GUI tez moge mieć ;)
ale przyszlo mi cos do glowy.
dithering dodawany jest gdy schodzimy z bitami w dół.
ja nagrywam w 24 bitach, sterownik dziala rowniez w 24.
jesli robie ta przykladowa normalizacje
plik wynikowy (render) ma 32 bity.
rozumiem ze podczas odtwarzania takiego pliku musi zadzilac dither.. (sterownik dziala w 24)
czy nie lepiej bylo by gdybym ustawil zeby wszystkie rendery byly plikami 24 bit? wtedy wszystko pracowalo by przy 24 bitach = dither nie mial by miejsca... dopiero na koncu swiadomie, wybrany odpowiedni, przy zapisie do 16 bitów? no i pliki zajmowaly by mniej na hdd..
co jesli wtyczka jest 64 bitowa (nie wiem czy mam takie ale jest taka opcja)
cytuje:
" Audio Driver Bit Depth
Determines the number of bits per sample used for communicating with the audio hardware for playback. Your audio hardware must be capable of supporting the setting you supply here. In SONARTM, choose between 16, 18, 20, 22 and 24. In most cases, even if your hardware is "advertised" as being 18 or 20 bit, you will want to set this value to 24 for optimum performance.
Note: Using an audio driver bit depth that is greater than 16 means you also need to choose a preferred setting in the Stream >16 Bit Data As field on the Driver Profiles tab of this dialog box.
Double-precision Engine
Enabling this checkbox chooses 64-bit (double-precision) mixing in SONAR throughout the entire signal path. This includes dithering and plug-ins. SONAR will send and receive 64-bit data to and from all plug-ins that accept 64-bit data. If a plug-in requires 32-bit data, SONAR will send and receive 32-bit data. "
sprawdzam wlasnie ten program "reaper" zobaczymy...
na koty niestety mam uczulenie wiec nie beda moim testerem energi szumu ,,, podejrzewam ze na wtyczki bez GUI tez moge mieć ;)
Re: Dithering w Sonar6
Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:57 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]
Re: Dithering w Sonar6
Przy renderingu z 24 bitów na 32 bity, mamy po prostu... większą butelkę. Statek pozostaje taki sam. Najzwyczajniej w świecie dopisują się puste bity (zera). I nie ma co tu "zaszumiać"...

**********************
to wszystko wiem,
pytanie brzmi czy opca sie brac tak duza butelke,,, skoro podczas sluchania i tak sa tylko 24 bity.. tyle ma driver... a podczas zapisu 16.
gdyby nie zpisywac w 32 tylko w 24, pliki od momentu nagrania przez wszystkie rendery do samego exportu zostawaly by 24 bitowe czyli ditheru brak,
na koniec mixdown do 16 bitow i pierwszy i ostatni raz dither
a moze lepiej podniesc te plik za pierwszym rendrem do 32.. gdy stana sie juz 32 bitowe wszystko co bedziemy na nich robic bedzie dokaldniejsze... kolejne rendery dadza znow 32 bity... itd...
i jak to sie ma do tego by nie stosowac pow-r 3 do render/freeze
czy mozesz mi Piotrze przedstawic hipotetyczna sytuacje podczas pracy w DAW w ktorej jest wielokrtnie nakladany dither?
inaczej, kiedy program wqle kozysta z ditheringu (poza save as do nizszych formatow bitowych) ..
PS: wiem ze kozysta gdy z wiekszej ilosci bitow robi mniejsza, pytanie Kiedy tak sie dzieje.
uf.
Re: Dithering w Sonar6
Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:58 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]
Re: Dithering w Sonar6
Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:58 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]
Re: Dithering w Sonar6
Ale dobrym tropem idziesz. Jeśli całość sesji, aż do samego jej końca, zachowasz w jednej rozdzielczości bitowej (np. 24), to dobrze jest wyłączyć dither w Sonarze. Zawsze można użyć go tylko raz, przy samej finalizacji, używając choćby jakiejś sprytnej wtyczki. Tak to widzę. Może ktoś ma inne na to spojrzenie?[/b]
...
**********************
pliki w 24 bitach beda zajmowac mniej miejsca, procesor mniej sie nameczy gdy nie bedzie musial doadawac dithera, no i praca na samych plikach bedzie lzejsza,, pytanie ile strace... nie pracujac w tych 32 bitach..
pytanie czy warto zaznaczac ta opcje 64 bit.. przeciez to w razie renderu.. musi byc zapisanae do 32 czy 24..
ale to juz moze pytanie do kogos kto pracuje w SOnar
?jakie ustawienia ditheringu i formatow bitowych plikow sa optymalne??
PS: Piotrze dziekuje bardzo za pomoc
...
**********************
pliki w 24 bitach beda zajmowac mniej miejsca, procesor mniej sie nameczy gdy nie bedzie musial doadawac dithera, no i praca na samych plikach bedzie lzejsza,, pytanie ile strace... nie pracujac w tych 32 bitach..
pytanie czy warto zaznaczac ta opcje 64 bit.. przeciez to w razie renderu.. musi byc zapisanae do 32 czy 24..
ale to juz moze pytanie do kogos kto pracuje w SOnar
?jakie ustawienia ditheringu i formatow bitowych plikow sa optymalne??
PS: Piotrze dziekuje bardzo za pomoc