Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
W kwestii aliasingu się nie zgodzę. W myśl twierdzenia Kotielnikowa-Shannona w celu uniknięcia aliasingu częstotliwość próbkowania musi wyrażać się wzorem: fs > 2 * Fn, gdzie Fn to częstotliwość Nyquista taka, że: Fn = ( 1 / 2T ), oraz T - okres próbkowania.
**********************
po pierwsze - przydałoby się powtórzyć tę wiedzę, bo wprowadzasz w błąd. Skoro Fn=1/2T a T=1/fs, to po podstawieniu masz dokładnie Fn = 1/(2*1/fs), czyli Fs = 2*Fn, a nie Fs > 2*Fn. W twierdzeniu Shannona-Kotielnikowa nie chodzi o tę trywialną relację, tylko o to, że częstotliwość próbkowania musi być dwukrotnie większa od szerokości pasma sygnału. W praktyce ten warunek nigdy nie jest spełniony, bo pasma sygnału nie da się idealnie ograniczyć, zatem w każdym próbkowaniu występuje szczątkowy aliasing. I właśnie o ten aliasing chodziło. Każde kolejne przetwarzanie c/a i a/c to kolejny balast dodatkowego aliasingu
Filtry antyaliasingowe w przetwornikach c/a są analogowe i posiadają nieidealne zbocze. Dlatego więc w przetwarzaniu z wyższą częstotliwością fs, np. 96 kHz aliasing praktycznie nie występuje, gdyż pasmo akustyczne ogranicza się do dwudziestu kilku kHz....
**********************
filtry antyaliasingowe w dzisiejszych przetwornikach są w dużej części cyfrowe i są częścią procesu przetwarzania z nadpróbkowaniem. W tych przetwornikach dominująca część szumu kwantyzacji jest spychana w zakres powyżej 20kHz. Natomiast Twój błędny wniosek, że aliasing praktycznie nie występuje przy próbkowaniu 96kHz wynika z błędnego założenia, że pasmo jest ograniczone do dwudziestu kilku kHz. Nie jest. Gdyby było, takie próbkowanie nie miałoby sensu, bo nie dawałoby żadnego zysku w sensie informacji. A przy okazji - z faktu, że czegoś nie słychać nie wynika, że tego nie ma. W wyniku aliasingu niesłyszalne składowe zawijają się i częściowo wchodzą do pasma słyszalnego.
**********************
po pierwsze - przydałoby się powtórzyć tę wiedzę, bo wprowadzasz w błąd. Skoro Fn=1/2T a T=1/fs, to po podstawieniu masz dokładnie Fn = 1/(2*1/fs), czyli Fs = 2*Fn, a nie Fs > 2*Fn. W twierdzeniu Shannona-Kotielnikowa nie chodzi o tę trywialną relację, tylko o to, że częstotliwość próbkowania musi być dwukrotnie większa od szerokości pasma sygnału. W praktyce ten warunek nigdy nie jest spełniony, bo pasma sygnału nie da się idealnie ograniczyć, zatem w każdym próbkowaniu występuje szczątkowy aliasing. I właśnie o ten aliasing chodziło. Każde kolejne przetwarzanie c/a i a/c to kolejny balast dodatkowego aliasingu
Filtry antyaliasingowe w przetwornikach c/a są analogowe i posiadają nieidealne zbocze. Dlatego więc w przetwarzaniu z wyższą częstotliwością fs, np. 96 kHz aliasing praktycznie nie występuje, gdyż pasmo akustyczne ogranicza się do dwudziestu kilku kHz....
**********************
filtry antyaliasingowe w dzisiejszych przetwornikach są w dużej części cyfrowe i są częścią procesu przetwarzania z nadpróbkowaniem. W tych przetwornikach dominująca część szumu kwantyzacji jest spychana w zakres powyżej 20kHz. Natomiast Twój błędny wniosek, że aliasing praktycznie nie występuje przy próbkowaniu 96kHz wynika z błędnego założenia, że pasmo jest ograniczone do dwudziestu kilku kHz. Nie jest. Gdyby było, takie próbkowanie nie miałoby sensu, bo nie dawałoby żadnego zysku w sensie informacji. A przy okazji - z faktu, że czegoś nie słychać nie wynika, że tego nie ma. W wyniku aliasingu niesłyszalne składowe zawijają się i częściowo wchodzą do pasma słyszalnego.
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
Byćmoże jest tak, jak Pan doktor napisał. Jednakże moją opinię oparłem o treść książki "Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów" R. Lyons'a.
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
A przy okazji - z faktu, że czegoś nie słychać nie wynika, że tego nie ma. W wyniku aliasingu niesłyszalne składowe zawijają się i częściowo wchodzą do pasma słyszalnego....
**********************
"Zawijaja sie i wchodza w pasmo slyszalne" - nie rozumiem :( - znaczy wystepuja w pasmie slyszalnym, a np. kompresja wielopasmowa czy maximizer je moga wyciagnac? Przepraszam za tak praktyczne pytanie, ale i tak tej matematyki nie rozumiem natomiast chcialbym wiedziec czy ma ona wplyw na moja prace...
**********************
"Zawijaja sie i wchodza w pasmo slyszalne" - nie rozumiem :( - znaczy wystepuja w pasmie slyszalnym, a np. kompresja wielopasmowa czy maximizer je moga wyciagnac? Przepraszam za tak praktyczne pytanie, ale i tak tej matematyki nie rozumiem natomiast chcialbym wiedziec czy ma ona wplyw na moja prace...
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
"Zawijaja sie i wchodza w pasmo slyszalne" - nie rozumiem :( - znaczy wystepuja w pasmie slyszalnym, a np. kompresja wielopasmowa czy maximizer je moga wyciagnac? Przepraszam za tak praktyczne pytanie, ale i tak tej matematyki nie rozumiem natomiast chcialbym wiedziec czy ma ona wplyw na moja prace...
...
**********************
Nie. Mowa o aliasingu jako efekt uboczny próbkowania, o którym można myśleć jak o wyniku interferencji składowych widmowych sygnału oryginalnego z częstotliwością próbkowania. Na przykład, jeśli w sygnale analogowym była składowa 29kHz, to w sygnale spróbkowanym pojawi się składowa 44,1-29=15,1kHz.
TUTAJ jest to w miarę dokładnie (mam nadzieję) wyjaśnione.
...
**********************
Nie. Mowa o aliasingu jako efekt uboczny próbkowania, o którym można myśleć jak o wyniku interferencji składowych widmowych sygnału oryginalnego z częstotliwością próbkowania. Na przykład, jeśli w sygnale analogowym była składowa 29kHz, to w sygnale spróbkowanym pojawi się składowa 44,1-29=15,1kHz.
TUTAJ jest to w miarę dokładnie (mam nadzieję) wyjaśnione.
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
TUTAJ jest to w miarę dokładnie (mam nadzieję) wyjaśnione....
**********************
Zapomniałem napisać, że strona wymaga Internet Explorera.
**********************
Zapomniałem napisać, że strona wymaga Internet Explorera.
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
To chyba cos takiego, jak sie widzi w tv samochod jadacy do przodu, a felgi sie kreca do tylu :)
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
...To chyba cos takiego, jak sie widzi w tv samochod jadacy do przodu, a felgi sie kreca do tylu :)...
**********************
myślę, że raczej szprychy w starych filmach z samochodami, ale masz absolutną rację - ten pozorny ruch do tyłu to efekt aliasingu w obrazie ruchomym, wynikający z tego, że 24 klatki na sekundę w kinie to było zbyt wolne próbkowanie szybkozmiennej sceny objętej obiektywem kamery.
**********************
myślę, że raczej szprychy w starych filmach z samochodami, ale masz absolutną rację - ten pozorny ruch do tyłu to efekt aliasingu w obrazie ruchomym, wynikający z tego, że 24 klatki na sekundę w kinie to było zbyt wolne próbkowanie szybkozmiennej sceny objętej obiektywem kamery.
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
Wasze przyklady byly bardzo pomocne w zrozumieniu owego zjawiska, czuje ulge ze praktycznie dotyka ono mnie w stopniu niklym :)
Dzieki
Dzieki
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 01:02 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]
Re: Cyfrowy mixdown szkodliwy dla dźwięku?
(...) Niewątpliwie dalszy rozwój cyfrowych procesorów - szczególnie w 64-bitowej rezolucji - będzie stopniowo "klarował" zupną konsystencję miksu. Tymczasem niech nikt się nie spodziewa analogowej selektywności i przestrzeni w miksach obrabianych przy pomocy standardowych wtyczek sekwencera Cubase ...
MD....
**********************
hmm... ale co maja wtyczki Cubase z jakimkolwiek high-endem? Jesli rozmawiamy probie osiagniecia wysokiej jakosci nagrania to porownujmy najlepszych, ewentualnie (w jakis sposob) ekwiwalentnych reprezentantow.
a druga sprawa, to tak nawiasem - ''rezolucja bitowa'? :). Postanowilem sprawdzic popularnosc tego zwrotu w googlu i co mi wyszlo...
http://www.google.com/
:)
MD....
**********************
hmm... ale co maja wtyczki Cubase z jakimkolwiek high-endem? Jesli rozmawiamy probie osiagniecia wysokiej jakosci nagrania to porownujmy najlepszych, ewentualnie (w jakis sposob) ekwiwalentnych reprezentantow.
a druga sprawa, to tak nawiasem - ''rezolucja bitowa'? :). Postanowilem sprawdzic popularnosc tego zwrotu w googlu i co mi wyszlo...
http://www.google.com/
:)