Poziomy głośności w DAW
Witam!
Panowie muzycy- HELP! Od dłuższego czasu nurtuje mnie pewien problem. Jakie powinny być wszystkie ustawienia na mikserze karty aby utwór brzmiał ładnie i głośno jednocześnie. Może podam konkretny przykład obrazujący to o czym pisze. Nagrywam utwór... Jest w nim np 10 ściezek audio: gitarka, pianinko itp. Robię to np w Cakewalk Sonar'ze. W początkowej fazie wszystkie potencjometry głośności są ustawione na '0', suma również '0' bo tak startuje Cakewalk. Coś tam sobie ustawiam, coś gra głośniej, ciszej.. wiadmo wyobraźnia twórcy. I teraz gwóźdź programu: Czy potencjometr sumy w Cakewalk powinien według światowych trędów pozostać na '0' i manewrować się powinno tylko potencjometrami poszczególnych ścieżek czy powinno się równiez ruszać ten potencjometr i ciąć głośność w ten sposób. Jakie powiny być wtedy ustawienia miksera karty (potencjometrów głośności). Czy powinny być one ustawione na 100% (wave out, volume)? Do tej pory robiłem to w ten sposób, że szukałem płyty 'znanego' wykonawcy grającego podobnie stylistycznie jako wzorca i szukałem (kręcąć potencjometrem głośności w mikserze karty i wzmacniaczu, który jest podpięty do wyjścia karty) punktu gdzie muzyka zaczyna już trzeszczeć i robi się brudna. Na swój sposób zdawało to egzamin. Taki punkt był dla mnie jakby celem do którego należy podążać... Ale efekt końcowy to nie zawsze było to o co chodziło. Czasem miałem wrażenie, że utwór jest nadal 'cichy' a jego podkręcanie powodowało występowanie zabrudzeń... Chodzi o to aby zrobić utwór który naprawdę zabrzmi ładnie, mocno, głośno... Jeśli ktoś ma na to wszystko radę to będę bardzo wdzięczny... Zdaje sobię sprawę z prostoty tego zagadnienia i pytań ale jakoś nie umiem sobie z tym poradzić tak aby być happy.
Sumując czy ustawienia miksera karty powinny być na 100%, volume 100%, Cakewalk mikser na '0' i bawić się potencjometrem podłączonego wzmacniacza i poszczególnych ścieżek czy powinno to wyglądać inaczej?
Dane sprzętu: P4 6 Ghz, 1Gb Ram 400, SB X-fi. Do karty podlączony wzmacniacz wieży Crown i do niego podpięte słuchawki Akai K-44.
Panowie muzycy- HELP! Od dłuższego czasu nurtuje mnie pewien problem. Jakie powinny być wszystkie ustawienia na mikserze karty aby utwór brzmiał ładnie i głośno jednocześnie. Może podam konkretny przykład obrazujący to o czym pisze. Nagrywam utwór... Jest w nim np 10 ściezek audio: gitarka, pianinko itp. Robię to np w Cakewalk Sonar'ze. W początkowej fazie wszystkie potencjometry głośności są ustawione na '0', suma również '0' bo tak startuje Cakewalk. Coś tam sobie ustawiam, coś gra głośniej, ciszej.. wiadmo wyobraźnia twórcy. I teraz gwóźdź programu: Czy potencjometr sumy w Cakewalk powinien według światowych trędów pozostać na '0' i manewrować się powinno tylko potencjometrami poszczególnych ścieżek czy powinno się równiez ruszać ten potencjometr i ciąć głośność w ten sposób. Jakie powiny być wtedy ustawienia miksera karty (potencjometrów głośności). Czy powinny być one ustawione na 100% (wave out, volume)? Do tej pory robiłem to w ten sposób, że szukałem płyty 'znanego' wykonawcy grającego podobnie stylistycznie jako wzorca i szukałem (kręcąć potencjometrem głośności w mikserze karty i wzmacniaczu, który jest podpięty do wyjścia karty) punktu gdzie muzyka zaczyna już trzeszczeć i robi się brudna. Na swój sposób zdawało to egzamin. Taki punkt był dla mnie jakby celem do którego należy podążać... Ale efekt końcowy to nie zawsze było to o co chodziło. Czasem miałem wrażenie, że utwór jest nadal 'cichy' a jego podkręcanie powodowało występowanie zabrudzeń... Chodzi o to aby zrobić utwór który naprawdę zabrzmi ładnie, mocno, głośno... Jeśli ktoś ma na to wszystko radę to będę bardzo wdzięczny... Zdaje sobię sprawę z prostoty tego zagadnienia i pytań ale jakoś nie umiem sobie z tym poradzić tak aby być happy.
Sumując czy ustawienia miksera karty powinny być na 100%, volume 100%, Cakewalk mikser na '0' i bawić się potencjometrem podłączonego wzmacniacza i poszczególnych ścieżek czy powinno to wyglądać inaczej?
Dane sprzętu: P4 6 Ghz, 1Gb Ram 400, SB X-fi. Do karty podlączony wzmacniacz wieży Crown i do niego podpięte słuchawki Akai K-44.
Gdyby muzyka nie istniała to bym ją sobie wymyślił...
Re: Poziomy głośności w DAW
Rozwiązaniem twojego problemu będzie kompresor. Poczytaj sobie co to jest i jak się stosuje.
Powodzenia
Powodzenia
www.myspace.com/pchelki
Re: Poziomy głośności w DAW
Nie o taką radę mi chodziło... Chodziło mi o poradę co zrobić zanim zacznie się używać kompresorów i innych rzeczy. Prosta sprawa: jak ma byc to wszystko ustawione przed zgrywaniem, miksowaniem itp.
Gdyby muzyka nie istniała to bym ją sobie wymyślił...
Re: Poziomy głośności w DAW
Prosta sprawa: jak ma byc to wszystko ustawione przed zgrywaniem, miksowaniem itp....
**********************
No i na to odpowiedz jest prosta: ma byc tak ustawione zeby bylo dobrze. Sposobow jest tyle ile piosenek nagrano na swiecie, nie ma dwu nagran w ktorych sie to ustawia tak samo.
[addsig]
**********************
No i na to odpowiedz jest prosta: ma byc tak ustawione zeby bylo dobrze. Sposobow jest tyle ile piosenek nagrano na swiecie, nie ma dwu nagran w ktorych sie to ustawia tak samo.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Poziomy głośności w DAW
Dane sprzętu: P4 6 Ghz, 1Gb Ram 400, SB X-fi. Do karty podlączony wzmacniacz wieży Crown i do niego podpięte słuchawki Akai K-44....
**********************
Nie znam wieży Crown, ale mastering powinien być przesłuchiwany na zestawach bliskiego odsłuchu,na słuchawkach nie ,ale w skrócie ,to wstaw ciebie interesujace pluginy,ustaw poziom głośnosci bębnów i basu ,bebny na metersie nie wiecej jak -6 db, bas - 8 do -12 wedle twoich potrzeb ,resztę bierz na ucho aby każda ścieszka była słyszalna i czysto brzmiąca . Inaczej się ustawia piano inaczej gitary czy brasy,to już twoja inwencja.....
Pozdro.
**********************
Nie znam wieży Crown, ale mastering powinien być przesłuchiwany na zestawach bliskiego odsłuchu,na słuchawkach nie ,ale w skrócie ,to wstaw ciebie interesujace pluginy,ustaw poziom głośnosci bębnów i basu ,bebny na metersie nie wiecej jak -6 db, bas - 8 do -12 wedle twoich potrzeb ,resztę bierz na ucho aby każda ścieszka była słyszalna i czysto brzmiąca . Inaczej się ustawia piano inaczej gitary czy brasy,to już twoja inwencja.....
Pozdro.
Mam 43 lat uczyłem się grać na klawiszach 11 lat obsługuję płynnie programy muzyczne. moich dwuch synów idzie w moje ślady
Re: Poziomy głośności w DAW
Powoli zbliżamy się do rozwiązania, ale widzę, że muszę skonkretyzować problem... Chodzi mi oto jak należy ustawić potencjometry przed miksowaniem - już nie Sonara ale samej karty, wzmacniacza. Czy to wszystko ma być na maksa, puszczam sobie jakiś wzorcowy utwór i potencjometrem głośności na wzmacniaczu szukam tego docelowego punktu kiedy zaczyna już brzmieć brzydko czy głośność wartości wave i volume na karcie nie ma żadnego znaczenia. To o czym piszecie to drugi etap mojej pracy czyli robienie samego utworu i zabawa głośnościami w obrębie samego kawalka co ma grać głośniej co ciszej (według wyobraźni twórcy). Chodzi bardziej o ten pierwszy etap czyli przygotowanie sprzętu do dalszej zabawy. Co mówi na ten temat literatura fachowa i doświadczenie kolegów tu zgromadzonych... Tak łopatologicznie proszę bez terminologi fachowej

Gdyby muzyka nie istniała to bym ją sobie wymyślił...
Re: Poziomy głośności w DAW
**********************
Nie znam wieży Crown, ale mastering powinien być przesłuchiwany na zestawach bliskiego odsłuchu,na słuchawkach nie ,ale w skrócie ,to wstaw ciebie interesujace pluginy,ustaw poziom głośnosci bębnów i basu ,bebny na metersie nie wiecej jak -6 db, bas - 8 do -12 wedle twoich potrzeb ,resztę bierz na ucho aby każda ścieszka była słyszalna i czysto brzmiąca . Inaczej się ustawia piano inaczej gitary czy brasy,to już twoja inwencja.....
Pozdro. ...
**********************
a co to za z gory okreslane patenty, stopa -6, bas - 8, skad ty to wziales :>
co do glosnosci, juz ktos wytlumaczyl ze sprawe rozwiaze komrpesor (jakis np maksymalizer, vintage warmer itd). a co do suwakow, jezeli pytasz, czy sciszac mastera czy sciszac wsyzstkie sciezki, to jest to obojetne.
wazny aby nieprzesterowac sygnalu, a dopiero pozniej robisz mixdown, compresujesz, maksymalizujesz itd
Pozdrawiam
Nie znam wieży Crown, ale mastering powinien być przesłuchiwany na zestawach bliskiego odsłuchu,na słuchawkach nie ,ale w skrócie ,to wstaw ciebie interesujace pluginy,ustaw poziom głośnosci bębnów i basu ,bebny na metersie nie wiecej jak -6 db, bas - 8 do -12 wedle twoich potrzeb ,resztę bierz na ucho aby każda ścieszka była słyszalna i czysto brzmiąca . Inaczej się ustawia piano inaczej gitary czy brasy,to już twoja inwencja.....
Pozdro. ...
**********************
a co to za z gory okreslane patenty, stopa -6, bas - 8, skad ty to wziales :>
co do glosnosci, juz ktos wytlumaczyl ze sprawe rozwiaze komrpesor (jakis np maksymalizer, vintage warmer itd). a co do suwakow, jezeli pytasz, czy sciszac mastera czy sciszac wsyzstkie sciezki, to jest to obojetne.
wazny aby nieprzesterowac sygnalu, a dopiero pozniej robisz mixdown, compresujesz, maksymalizujesz itd
Pozdrawiam
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"
Re: Poziomy głośności w DAW
Miksuj tylko potencjometrami od kanałów, sumy nie ruszaj!!
Wszystko musi być tak zmiksowane żeby dobrze brzmiało, ale zeby poziom na sumie nie przekraczał 0dbu, anawet był nieco niższy w granicach -3dbu. (-3dbu chyba tak sie to pisze)
I teraz dopiero zapinasz na insert sumy jakiś procesor masteringowy np.L1
treshold zciągasz tak zeby L1 zaczoł podgłaśniać wyjscie sygnału w L1 dla bezpieczenstwa ustaw na -0.3dbu -(to dla słabszych odtwazaczy cd.)
Gwarantuje ci ze twoje nagranie bedzie głośne.
Andrzej G.
Wszystko musi być tak zmiksowane żeby dobrze brzmiało, ale zeby poziom na sumie nie przekraczał 0dbu, anawet był nieco niższy w granicach -3dbu. (-3dbu chyba tak sie to pisze)
I teraz dopiero zapinasz na insert sumy jakiś procesor masteringowy np.L1
treshold zciągasz tak zeby L1 zaczoł podgłaśniać wyjscie sygnału w L1 dla bezpieczenstwa ustaw na -0.3dbu -(to dla słabszych odtwazaczy cd.)
Gwarantuje ci ze twoje nagranie bedzie głośne.
Andrzej G.
Logic pro X | Focusrite Pro 26 | M Audio Project Mix IO
Re: Poziomy głośności w DAW
...Miksuj tylko potencjometrami od kanałów, sumy nie ruszaj!!
I teraz dopiero zapinasz na insert sumy jakiś procesor masteringowy np.L1 treshold zciągasz tak zeby L1 zaczoł podgłaśniać wyjscie sygnału w L1 dla bezpieczenstwa ustaw na -0.3dbu -(to dla słabszych odtwazaczy cd.) Gwarantuje ci ze twoje nagranie bedzie głośne.
Andrzej G....
**********************
Dzięki piekne za podpowiedzi. To wszystko się przyda bo teraz mam już jaśniejszą sytuację. Wiedzy nigdy dość. Jak ktoś jeszcze ma jakieś rady to bardzo chętnie...
I teraz dopiero zapinasz na insert sumy jakiś procesor masteringowy np.L1 treshold zciągasz tak zeby L1 zaczoł podgłaśniać wyjscie sygnału w L1 dla bezpieczenstwa ustaw na -0.3dbu -(to dla słabszych odtwazaczy cd.) Gwarantuje ci ze twoje nagranie bedzie głośne.
Andrzej G....
**********************
Dzięki piekne za podpowiedzi. To wszystko się przyda bo teraz mam już jaśniejszą sytuację. Wiedzy nigdy dość. Jak ktoś jeszcze ma jakieś rady to bardzo chętnie...
Gdyby muzyka nie istniała to bym ją sobie wymyślił...
Re: Poziomy głośności w DAW
......Miksuj tylko potencjometrami od kanałów, sumy nie ruszaj!!
I teraz dopiero zapinasz na insert sumy jakiś procesor masteringowy np.L1 treshold zciągasz tak zeby L1 zaczoł podgłaśniać wyjscie sygnału w L1 dla bezpieczenstwa ustaw na -0.3dbu -(to dla słabszych odtwazaczy cd.) Gwarantuje ci ze twoje nagranie bedzie głośne.
Andrzej G....
**********************
Dzięki piekne za podpowiedzi. To wszystko się przyda bo teraz mam już jaśniejszą sytuację. Wiedzy nigdy dość. Jak ktoś jeszcze ma jakieś rady to bardzo chętnie... ...
**********************
Suma na max. Wyjście karty - jeżeli masz wyjścia działające na -10dBV zostawiasz jak jest (rozumiem że w wieży masz wejścia na -10). Jeżeli wyjścia w karcie mają poziom nominalny +4dB, ustawiasz mniej więcej -14.
Tego nie ruszasz.
Proste - im niższy sygnał na wyjściu komputera, tym mocniej musisz podkręcić wzmacniacz i ciągniesz szumy i zniekształcenia w wieży.
I nie zapinaj tego nieszczęsnego L1 od razu... po cholerę on podczas nagrywania?
Pozdrawiam
I teraz dopiero zapinasz na insert sumy jakiś procesor masteringowy np.L1 treshold zciągasz tak zeby L1 zaczoł podgłaśniać wyjscie sygnału w L1 dla bezpieczenstwa ustaw na -0.3dbu -(to dla słabszych odtwazaczy cd.) Gwarantuje ci ze twoje nagranie bedzie głośne.
Andrzej G....
**********************
Dzięki piekne za podpowiedzi. To wszystko się przyda bo teraz mam już jaśniejszą sytuację. Wiedzy nigdy dość. Jak ktoś jeszcze ma jakieś rady to bardzo chętnie... ...
**********************
Suma na max. Wyjście karty - jeżeli masz wyjścia działające na -10dBV zostawiasz jak jest (rozumiem że w wieży masz wejścia na -10). Jeżeli wyjścia w karcie mają poziom nominalny +4dB, ustawiasz mniej więcej -14.
Tego nie ruszasz.
Proste - im niższy sygnał na wyjściu komputera, tym mocniej musisz podkręcić wzmacniacz i ciągniesz szumy i zniekształcenia w wieży.
I nie zapinaj tego nieszczęsnego L1 od razu... po cholerę on podczas nagrywania?
Pozdrawiam
[URL=http://dziecineo.prv.pl/Nie dzieciom neo!][/URL]