Witam.
Nie znalazłem na forum tematów dotyczących tego konkretnie zagadnienia, zakładam więc nowy i mam nadzieje że nie zlinczujecie mnie z miejsca, nawet jeśli problem ten doświadczonym realizatorom wyda się raczej trywialny.
Chodzi mi konkretnie o możliwość miksowania ze sobą dwóch ścieżek w taki sposób by poziom głośnosci jednej z nich był modulowany przez poziom głośnosci drugiej.
Wyrażając się łopatologicznie : im głośniej w danym momencie gra jedna tym ciszej druga...
Mam tu na mysli sytuacje w której ścieżka basu jest okresowo "tłumiona" prze ścieżke stopy, dzięki czemu (jak mi się wydaje) mozna osiągnać znacznie wiekszą czytelność tejże w miksie gdyż bas pozostawia w danej chwili wolną przestrzeń w zakresie niskich częstotliwości, ustępuje jej miejsca jak babci w tramwaju.
Korzystam obecnie z programu Adobe Audition (dawny Cool Edit) i znalazłem tam efekt 'envelope follower'.
Zaznaczyłem obie sciezki, przy czym ściezkę basu ustawiłem jako 'analisys wave' , zaś ścieżkę stopy jako 'process wave' i w tracku wyjsciowym otrzymałem coś co wyglądało jak "stopa ale z brzmieniem basu" ;)
Tak więc osiągnąłem coś na kształt modulacji poziomu głośności scieżki basu, ale w dokładnie odwrotnym kierunku niż potrzebowałem tzn. bas nie był wyciszany w momencie uderzenia stopy, lecz odwrotnie - tylko wtedy był słyszalny...
Pomyślałem zatem że spróbuję odwrócić amplitudę tej nowej ścieżki (invert) i zmiksować ją z pierwotną ściezką basu, tak by uzyskać zakładane "tłumienie".
Efekt jest chyba taki jakiego oczekiwałem, w ściezce basu pojawiają się "dołki" które mogą być wypełnione przez stopę, dzieki czemu oba tracki ustawione w miksie na znacznie wyzszym poziomie niż przed tą operacja nie powodują clippingu.
Oczywiście stopień tłumienia nie może być zbyt duży, tak by nie powstawało wrażenie urywanego basu (choć z drugiej strony można zastosować to celowo, jako efekt... ).
Chciałbym prosić o krytyczne uwagi odnosnie tej mojej metody - być może da się to zrobić prosciej i lepiej, może popełniam tu jakiś niewybaczalny błąd?
Użytkowników Audition proszę dodadkowo o sugestie odnośnie zastosowania konkretnego presetu spośród dostepnych w zakładce 'envelope follower'.
Pozdrawiam i mam nadzieję że wyraziłem się jasno...
Patent na miks stopy i basu...
Re: Patent na miks stopy i basu...
Matiz dał Ci najlepszą odpowiedź, a ja od siebie dodam to:
1. jeśli chcesz aby stopa i bas były czytelne i głośne, to popracuj nad ich odpowiednim doborem pod względem barwy.
2. Często w mieszaniu tych dźwięków stosuje się zasadę: potężny bas+chuda stopa lub potężna stopa+lżejszy, wyższy bas --> (poszczególne instrumenty potraktowane odpowiednio kompresorem)
3. Chodzi o to żeby główna energia (zakres częstotliwości) stopy nie pokrywała się z taką samą (pod wzgl. częstotl.) energią basu. Czyli: jak już musisz łączyć wybrane przez siebie dźwięki to sprawdź na analizatorze widma ich najsilniej wybrzmiewające częstotliwości i jeśli się pokrywają to popracuj nad tym EQ ucinając "szczyty" z jednego instrumentu dając tym samym odetchnąc drugiemu - wszystko kwestia osłuchania i eksperymetowania.
4. Jesli np. generujesz stopę i bass w jakimś syntezatorze (np. Waldorf Attack) to nic prostrzego jak wykręcić dobry kopiący bass z silnym atakiem, który bedzie robił za "stopę z basem" z tego samego basu zrobić stopę (do wygrywania stopy bez basu...) poprzez ostre skrócenie wybrzmiewania (zabawa z obwiednią ADSR) - dzięki temu masz załatwioną sprawę z dobieraniem brzmień basu do stopy.
Powodzenia.
1. jeśli chcesz aby stopa i bas były czytelne i głośne, to popracuj nad ich odpowiednim doborem pod względem barwy.
2. Często w mieszaniu tych dźwięków stosuje się zasadę: potężny bas+chuda stopa lub potężna stopa+lżejszy, wyższy bas --> (poszczególne instrumenty potraktowane odpowiednio kompresorem)
3. Chodzi o to żeby główna energia (zakres częstotliwości) stopy nie pokrywała się z taką samą (pod wzgl. częstotl.) energią basu. Czyli: jak już musisz łączyć wybrane przez siebie dźwięki to sprawdź na analizatorze widma ich najsilniej wybrzmiewające częstotliwości i jeśli się pokrywają to popracuj nad tym EQ ucinając "szczyty" z jednego instrumentu dając tym samym odetchnąc drugiemu - wszystko kwestia osłuchania i eksperymetowania.
4. Jesli np. generujesz stopę i bass w jakimś syntezatorze (np. Waldorf Attack) to nic prostrzego jak wykręcić dobry kopiący bass z silnym atakiem, który bedzie robił za "stopę z basem" z tego samego basu zrobić stopę (do wygrywania stopy bez basu...) poprzez ostre skrócenie wybrzmiewania (zabawa z obwiednią ADSR) - dzięki temu masz załatwioną sprawę z dobieraniem brzmień basu do stopy.
Powodzenia.
Cały czas zmierzamy ku perfekcji :)
Re: Patent na miks stopy i basu...
A mozesz zmienic swoj awator? bez obrazy ale nie chcę byc kojarzony z jakims stolcem...
...kto pyta nie błądzi :-)) Niech milczę jesli nie mam nic ciekawego do powiedzenia...
- mr-hammond
- Posty:1416
- Rejestracja:poniedziałek 08 gru 2003, 00:00
Re: Patent na miks stopy i basu...
...A mozesz zmienic swoj awator? bez obrazy ale nie chcę byc kojarzony z jakims stolcem......
**********************
heh widze ze kolega ma wyłączność na swój wizerunek na forum :)
**********************
heh widze ze kolega ma wyłączność na swój wizerunek na forum :)


Re: Patent na miks stopy i basu...
......A mozesz zmienic swoj awator? bez obrazy ale nie chcę byc kojarzony z jakims stolcem......
**********************
heh widze ze kolega ma wyłączność na swój wizerunek na forum :)
...
**********************
Nie mam wyłącznosci ale ładnie proszę i mam nadzieję ze kolega przystanie na moja prosbe
**********************
heh widze ze kolega ma wyłączność na swój wizerunek na forum :)


**********************
Nie mam wyłącznosci ale ładnie proszę i mam nadzieję ze kolega przystanie na moja prosbe
...kto pyta nie błądzi :-)) Niech milczę jesli nie mam nic ciekawego do powiedzenia...
Re: Patent na miks stopy i basu...
Ciekawe podejście do sprawy, przyciszanie na chwile basu kiedy stopa wchodzi. Moze to być słyszalne, ale jak by zastosować go tylko do basu niskiego , a bas wysoki pozostawić bez zmian. Mozna by wtedy dać i niską stope i niski bas i nic by sie nie nakładało.
Re: Patent na miks stopy i basu...
...być może da się to zrobić prosciej i lepiej
Sidechain compresoor...
**********************
W sumie jezeli nie chcesz robic "pompki" na padach rowniez, to przy dwoch sladach mono do tego celu bez problemu mozna wykorzystac zwykly stereofoniczny kompresor i pokombinowac troche z poziomami. Zreszta i tak efekt ten wzial sie z grupowej kompresji stopy i basu, a teraz kombinujemy z sidechainami bo stopa z sampla juz dobrze brzmi i kompresor ja psuje
Sidechain compresoor...
**********************
W sumie jezeli nie chcesz robic "pompki" na padach rowniez, to przy dwoch sladach mono do tego celu bez problemu mozna wykorzystac zwykly stereofoniczny kompresor i pokombinowac troche z poziomami. Zreszta i tak efekt ten wzial sie z grupowej kompresji stopy i basu, a teraz kombinujemy z sidechainami bo stopa z sampla juz dobrze brzmi i kompresor ja psuje

Re: Patent na miks stopy i basu...
Witam wszystkich. :)
A mogłby ktoś wyjaśnić jak zapiac ten kompresor z sensem?
Wyslac bas i stope na grupe, i wrzucic np w insert?
Bede wdzieczny za rozwiniecie troszeczke tematu, poniewaz stawiam pierwsze kroczki. :)
A mogłby ktoś wyjaśnić jak zapiac ten kompresor z sensem?
Wyslac bas i stope na grupe, i wrzucic np w insert?
Bede wdzieczny za rozwiniecie troszeczke tematu, poniewaz stawiam pierwsze kroczki. :)
Amator.
Re: Patent na miks stopy i basu...
...Witam wszystkich. :)
A mogłby ktoś wyjaśnić jak zapiac ten kompresor z sensem?
Wyslac bas i stope na grupe, i wrzucic np w insert?
Bede wdzieczny za rozwiniecie troszeczke tematu, poniewaz stawiam pierwsze kroczki. :)...
**********************
Osobiscie z miksera wypuszczam bit i bass na kompresor i po kompresji wraca to spowrotem na mikser na kanał stereo i jest dogrywane z innymi dzwiekami
A mogłby ktoś wyjaśnić jak zapiac ten kompresor z sensem?
Wyslac bas i stope na grupe, i wrzucic np w insert?
Bede wdzieczny za rozwiniecie troszeczke tematu, poniewaz stawiam pierwsze kroczki. :)...
**********************
Osobiscie z miksera wypuszczam bit i bass na kompresor i po kompresji wraca to spowrotem na mikser na kanał stereo i jest dogrywane z innymi dzwiekami
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.