Miks i master

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
FeNoL
Posty:38
Rejestracja:wtorek 14 gru 2004, 00:00
Miks i master

Post autor: FeNoL » sobota 30 kwie 2005, 23:56

Mam taki problem z ktorym borykam sie od jakiegos czasu.



Interesuje sie muzyka metalowa. Okolice SoulFly'a i Sepultury. Zauwazylem ze w utworach tych zespolow (i nie tylko) piosenki maja jakas niesamowita, przestrzen, otoczke, a jednoczesnie gitary sa bardzo "blisko" i sa "grube".



Ja probowalem roznych koncepcji. Poglos na kazdym instrumencie z osobna w miksie, albo poglos juz na zgranym materiale. Za kazdym razem jest cos nie tak. Albo brak tej przestrzeni, albo gitarki słabną.



Nie bardzo wiem co robić. Może macie jakiś pomysł? W ktorym momencie koncowej obrobki ksztaltuje sie owa przestrzen i jak zachoguje sie przy tym mocne gitary?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Tb_Studio
Posty:354
Rejestracja:sobota 23 kwie 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Miks i master

Post autor: Tb_Studio » niedziela 01 maja 2005, 00:35

Po pierwsze ślady które nagrywasz czyi gitary i tak dalej powinny byc same w sobie tłuste. Bardzo dużo zalezy od tego w jaki sposob został nagrany materiał. Jezeli nagrywaliscie piece przez mikrofon nalezy zadbac o sytośc dźwięku, co wiąze sie z tym iz mikrofon zbierajaczy powinien byc dobry i to juz 70% sukcesu puzniej eq i tego typu zabiegi kosmetyczne. Trzeba sprawdzac ustawienia pieca na wielu konfiguracjach. Natomist jesli gitara dajmy na to jest przezsterowywana przez kompa (najlepiej Amp Farm do protoolsa) to nalezy zadbac wyłącznei o samą panorame gitarki i ewentualne kosmetyki przy głownym mixie. duzo zalezy od umiejetnosci zespołu, sprzetu i orientacji w progsach muzycznych. Moim skromnym zdaniem przesterowywanie gitar w Amp farmie jest bardzo dobrym sposobem ( na skróty) zeby osiagnac w miare prawidłowe brzmienie. Jezeli jednak nagrywacie przez w systemie piec -> mikrofon nalezyz zadbac o wlasciwe ustawienia wzmacnaicza jak i odleglosci. to tyle pozdro.
Filip Michalski - główny specjalista ds. emisji i produkcji reklam
Polskie Radio SA

FeNoL
Posty:38
Rejestracja:wtorek 14 gru 2004, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: FeNoL » niedziela 01 maja 2005, 07:49

...Po pierwsze ślady które nagrywasz czyi gitary i tak dalej powinny byc same w sobie tłuste.

**********************



Samo brzmienie gitar i w ogole cały miks jest według mnie ok. Najbardziej iinteresuje mnie ta owa "otoczka, przesrzeń w nagraniu i to gdzie się ją dodaje, tak aby gitary nie stracily mocy.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: DJOZD » niedziela 01 maja 2005, 08:06

Moim zdaniem w zwielokrotnieniu partii gitar i specjalnym poukladaniu ich w panoramie. Jak dobrze zrobi sie cos takiego cale nagranie musi miec przestrzen nawet bez ani jednego poglosu.

bassman
Posty:63
Rejestracja:sobota 21 sie 2004, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: bassman » niedziela 01 maja 2005, 11:34

".... Zauwazylem ze w utworach tych zespolow (i nie tylko) piosenki maja jakas niesamowita, przestrzen, otoczke, a jednoczesnie gitary sa bardzo "blisko" i sa "grube".



Ja probowalem roznych koncepcji. Poglos na kazdym instrumencie z osobna w miksie, albo poglos juz na zgranym materiale. Za kazdym razem jest cos nie tak. Albo brak tej przestrzeni, albo gitarki słabną...."



**********************

**********************







Poglos z osobna czy tez na calosci miksu nic tu nie da. Aby pokazac ze slad ma duzy poglos musisz go pokazac na tle sladu bez poglosu- chodzi o pokazanie kontrastu- nie inaczej.. Jak rowniez dramatyczny efekt bliskosci instrumentu uzyskasz jak pokazesz go na tle duzego poglosu na innym sladzie. Jesli wszystkie slady maja poglos to pomniejsza to efekt a nie powieksza. Tak samo jak wszystkie slady sa bez poglosu to zamiast zwiekszac efekt bliskosci to tylko zamula sie sluchacza....



Na wokalach bywa jeszcze wieksza komplikacja bo moga wystepowac oba efekty na raz, suchy bliski wokal rozchodzacy sie po stadionie, na przyklad Celine Dion "New Day Has Come" albo BB King/ Clapton "Hold On,I`m coming" , niesamowite miksy...choc w sumie nie twoj gatunek muzyczny...Tak tylko mi sie przypomnialo






Awatar użytkownika
Tb_Studio
Posty:354
Rejestracja:sobota 23 kwie 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Miks i master

Post autor: Tb_Studio » niedziela 01 maja 2005, 11:40

.........

**********************

Moim zdaniem w zwielokrotnieniu partii gitar i specjalnym poukladaniu ich w panoramie. Jak dobrze zrobi sie cos takiego cale nagranie musi miec przestrzen nawet bez ani jednego poglosu. ...

**********************



Podtrzymuje opinie:) Panorama i jeszcze raz panorama
Filip Michalski - główny specjalista ds. emisji i produkcji reklam
Polskie Radio SA

Awatar użytkownika
JM
Posty:831
Rejestracja:sobota 17 lip 2004, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: JM » niedziela 01 maja 2005, 18:31

... Moim zdaniem w zwielokrotnieniu partii gitar i specjalnym poukladaniu ich w panoramie. Jak dobrze zrobi sie cos takiego cale nagranie musi miec przestrzen nawet bez ani jednego poglosu ...

**********************

Dużo racji, choć nie do końca prawidłowo nazwanej.

Panorama to rozmieszczenie instrumentów w poziomie (jeden wymiar), przestrzeń to dodatkowo głębia (właśnie owe reverby) - wtedy mamy 2 wymiary.

Instrumenty I-go planu - bliskie (z minimalną ilością dodatków) oraz II-go planu, gdzie już stosujemy sporo tego typu efektów.

Ostre brzmienie gitarowe to brzmienie bliskie. Reverb pogarsza selekcję (panoramę), rozmywa, daje ogony (zależne od rodzaju i ustawień).



To tak jak w malarstwie przy malowaniu krajobrazów: I-szy plan posiada wyraziste kontury, a II-gi nieco zamdlony, rozmazany, tworzący klimat kompozycji.



Dlatego rodzaj i ustawienia instrumentów i efektów zależą tego, co chcemy uzyskać.

Podkreślam wyraz "chcemy" - tak, muzyka to woluntarystyczne zajęcie.

FeNoL
Posty:38
Rejestracja:wtorek 14 gru 2004, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: FeNoL » niedziela 01 maja 2005, 20:23

BB King/ Clapton "Hold On,I`m coming" , niesamowite miksy...choc w sumie nie twoj gatunek muzyczny...Tak tylko mi sie przypomnialo



**********************



Zapomniałem dodać że poza, że Soulfly to nie jedyna muzyka której słucham. Eric Clapton znalazl sobie wygodne miejsce w mojej płytotece ;)



Dzieki za podpowiedzi. Jutro bede dalej eksperymentowal.



A tak BTW. Napisałem bo już byłem bezradny. Nie spodziewalem sie jednak żadnych odpowiedzi, tylko kolejnych tekstów w stylu: "To już było" albo "Poszukaj w googlach" ;) Są jednak dobrzy ludzie hehe

Awatar użytkownika
mel
Posty:378
Rejestracja:czwartek 24 lip 2003, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: mel » niedziela 01 maja 2005, 23:21



A tak BTW. Napisałem bo już byłem bezradny. Nie spodziewalem sie jednak żadnych odpowiedzi, tylko kolejnych tekstów w stylu: "To już było" albo "Poszukaj w googlach" ;) Są jednak dobrzy ludzie hehe...

**********************

Wlasciwie wiekszosc tego, co tu dobrzy ludzie napisali to prawda, jednak pamietaj o jeszcze jednym drobiazgu. Otoz ta przestrzen i powietrze jakie slychac na plytach najczesciej trudne jest do osiagniecia na etapie miksu. A to z tego powodu, ze po miksie, np w czasie masteringu, wykorzystuje sie czesto procesory psychoakustyczne, ktore maja takie wlasnie zadanie - dodac przestrzeni, wyciagac np wokale na pierwszy plan, schowac gitary itd. Oczywiscie pewnie sa tez pluginy sluzace podobnym zadaniom.

pozdrawiam


FeNoL
Posty:38
Rejestracja:wtorek 14 gru 2004, 00:00

Re: Miks i master

Post autor: FeNoL » poniedziałek 02 maja 2005, 22:51

Wlasciwie wiekszosc tego, co tu dobrzy ludzie napisali to prawda, jednak pamietaj o jeszcze jednym drobiazgu. Otoz ta przestrzen i powietrze jakie slychac na plytach najczesciej trudne jest do osiagniecia na etapie miksu. A to z tego powodu, ze po miksie, np w czasie masteringu, wykorzystuje sie czesto procesory psychoakustyczne, ktore maja takie wlasnie zadanie - dodac przestrzeni, wyciagac np wokale na pierwszy plan, schowac gitary itd. Oczywiscie pewnie sa tez pluginy sluzace podobnym zadaniom.

pozdrawiam

...

**********************





Wiec wlasnie zastanawiam sie do jakiego stopnia mam klasc nacisk na miks, a jaki na mastering?. Dodatkowo powstaje pytanie jakie procesory psychoakustyczne zastosować?

ODPOWIEDZ