Witam
Poniewaz lampy potrafia brzmiec bardzo roznie i takze z innych powodow nadawac sie mniej lub bardziej do konkretnych zastosowan, a moja wiedza na ten temat jest niewielka, prosba o wskazanie mi dobrego producenta dobrej lampy do preampa, konkretnie TLAudio C1. Ma to byc 12AX7. Znalazlem w necie taki opis lampy 12AX7WXT:
"Bardzo dobra lampa Sovteka. Dość duża oporność wewnętrzna (65k) sprawia iż nie brzmi ona najlepiej w układzie inwertera. Doskonale się jednak sprawuje w stopniu wejściowym. Bardzo duży współczynnik wzmocnienia (108) nadaje lampie niespotykaną dynamikę. Bardzo dobrze pracuje w kanale CLEAN, oferując nowoczesne, dynamiczne brzmienie. Minimalna ilość zakłóceń, cicha praca. Trudno się jednak przesterowuje. Może się zdarzyć, że po wymianie w przedwzmacniaczu pojawi się problem z uzyskaniem barw przesterowanych"
I pewnie byloby po sprawie, jednak nie potrafie znalezc w Polsce miejsca, gdzie moglbym takie lampy dostac. Moze ktos wie, gdzie moge takie lampy kupic? Oczywiscie potrzebuje dwoch sparowanych lamp.
Zaproponowano mi w zamian ELECTRO HARMONIX 12AX7 EH GOLD. Co o tym sadzicie?
pozdrawiam
Lampy do preampa
Re: Lampy do preampa
12AX7 to bodajze najpopularniejsza lampa, wtykana gdzie sie tylko da w elektronike semi-profesjonalna w zboznym celu kokietowania naiwnych wlascicieli domowego studia. Produkowana jest jeszcze w niektorych obszarach krajow 3-go swiata, czesciowo ze wzgledu na masowe jej zastosowanie w odbiornikach radiowo-telewizyjnych ery komunistycznej (m.in. Rosja, Chiny Ludowe, byla Jugoslawia) i mozna je kupic tamze w cenie 10 dolarow za wagon, moze troche wiecej. Paru cwaniakow z Zachodu maluje na nich swoje napisy i wmawia wszytkim bajki o tzw. cieplocie lampowego brzmienia. Przy tak masowej produkcji w technologicznie prymitywnych warunkach i bez ciasnej kontroli technicznej mowy nie ma o jakiejs stabilnosci parametrow, wiec dobranie pary komplementarnej oznacza pomierzenie przynajmniej 50-ciu egzemplarzy (wedlug Aspen'a Pitmann'a, szefa amerykanskiej firmy Groove Tubes).
Konkluzja jest taka: wetknij dowolne dwie lampy 12AX7 i moze sie polubia w parze, ale tak naprawde to nie ma znaczenia. Co innego w preampach Manley, Milennia, UA - tam sa oryginalne lampy z amerykanskich rezerw militarnych, starannie dobierane. Dlatego tyle kosztuja.
MD.
Konkluzja jest taka: wetknij dowolne dwie lampy 12AX7 i moze sie polubia w parze, ale tak naprawde to nie ma znaczenia. Co innego w preampach Manley, Milennia, UA - tam sa oryginalne lampy z amerykanskich rezerw militarnych, starannie dobierane. Dlatego tyle kosztuja.
MD.
Wlasciciel studia nagraniowego Youtopia w Edmonton, Kanada, tamze mieszkajacy na stale od 1985. Od 1997 staly wspolpracownik magazynu EiS, specjalizujacy sie w testach i recenzjach hardware i software dla produkcji studyjnej.
Re: Lampy do preampa
MD....
**********************
Alez ja nie prosilem o opinie na temat sensu stosowania lamp w urzadzeniach takiej czy innej klasy. Wiem, ze to popularna lampa, pewnie i nie bez powodu. Wiem jednak tez, ze ten sam typ lampy produkowany przez roznych producentow brzmi roznie. Jedna zabrzmi lepiej w piecu gitarowym, inna w preampie, ktory bedzie wykorzystywany glownie do wokalu. Przepraszam, nie mam ani Manleya, ani Milenni, jedynie, jak napisales - semi-profesjonalny C1 TLAudio. Pewnie to dla Ciebie nie jest szczyt marzen, ale ja jednak jestem z niego zadowolony. A teraz chce wymienic lampy. 12AX7 sa produkowane nie tylko w krajach 3 swiata, ale takze w Stanach, na co wskazuja chociazby napisy na moich.
Wsadz dowolne dwie lampy, moze sie polubia?!

pozdrawiam
Re: Lampy do preampa
mam ber. ultra gain promic2200 czy w nim terz można wymienić lampkę w celu poprawy jego brzmienia
Re: Lampy do preampa
No cóż... polecam wątek "Ludzie nie dajcie sie zwariować" na forum trioda ( www.trioda.com/php/forum/index.php - dział "Kącik audiofilski"). Jeżeli dwie lampy 12AX7 (czy też mówiąc po "naszemu" ECC83) różnych producentów "brzmią" różnie to możliwości są tylko dwie:
1. Autosugestia słuchacza
2. Jedna z tych lamp jest uszkodzona lub nie trzyma katalogowych parametrów, a zatem nie jest to już 12AX7 - wbrew pozorom tolerancja charakterystyk dla danego typu lampy jest dość wąska - a minimalne różnice w np pojemnościach międzyelektrodowych ujawniają się gdzieś na MHz a nie w paśmie akustycznym. No i lepiej posłużyć się generatorem, oscyloskopem i miernikiem, a nie uchem - czułość(rozdzielczość) słuchu to ok 1dB, na przyrządach można zobaczyć więcej, ale tak czy inaczej zmiany jakiegoś parametru wzmacniacza np o 0.1dB spowodowanej włożeniem innej lampy po prostu NIE DA się usłyszeć - albo też mówiąc inaczej:
słyszenie to proces psychoakustyczny. zatem jeżeli słuchacz będzie wiedział o zmianie lampy, to może "usłyszeć" zmianę brzmienia, tyle że nie będzie to miało żadnego związku z falą akustyczną dochodzącą do jego ucha, a jedynie z pracą jego wyobraźni wspomaganej audiofilskimi mitami - "bo gdzieś słyszał że ta lampa gra lepiej"
1. Autosugestia słuchacza
2. Jedna z tych lamp jest uszkodzona lub nie trzyma katalogowych parametrów, a zatem nie jest to już 12AX7 - wbrew pozorom tolerancja charakterystyk dla danego typu lampy jest dość wąska - a minimalne różnice w np pojemnościach międzyelektrodowych ujawniają się gdzieś na MHz a nie w paśmie akustycznym. No i lepiej posłużyć się generatorem, oscyloskopem i miernikiem, a nie uchem - czułość(rozdzielczość) słuchu to ok 1dB, na przyrządach można zobaczyć więcej, ale tak czy inaczej zmiany jakiegoś parametru wzmacniacza np o 0.1dB spowodowanej włożeniem innej lampy po prostu NIE DA się usłyszeć - albo też mówiąc inaczej:
słyszenie to proces psychoakustyczny. zatem jeżeli słuchacz będzie wiedział o zmianie lampy, to może "usłyszeć" zmianę brzmienia, tyle że nie będzie to miało żadnego związku z falą akustyczną dochodzącą do jego ucha, a jedynie z pracą jego wyobraźni wspomaganej audiofilskimi mitami - "bo gdzieś słyszał że ta lampa gra lepiej"
Ja jestem tylko zwykłym grajkiem...
Re: Lampy do preampa
prosba o wskazanie mi dobrego producenta dobrej lampy do preampa, konkretnie TLAudio C1. Ma to byc 12AX7. Znalazlem w necie taki opis lampy 12AX7WXT:
**********************
z dostępnych od ręki w polsce chyba najlepsze były by właśnie Electro Harmonix - mają one w sumie najmniejszy poziom zniekształceń (albo inaczej - najpóżniej się przesterowują) (chyba że chodzi Ci o przester - to kup JJ
Niestety w polsce nie sprzedaje się parowanych par do preampów - i sprawa jest dokładnie taka jak pokazuje je dobbmat - jak masz szczęście to trafisz. Jak masz kogoś ze specjalnym miernikiem to można i pomierzyc ... ale tak czy tak trzeba się liczyć z zakupem większej ilości i dobieraniem (albo liczyć na szczęście :(
**********************
z dostępnych od ręki w polsce chyba najlepsze były by właśnie Electro Harmonix - mają one w sumie najmniejszy poziom zniekształceń (albo inaczej - najpóżniej się przesterowują) (chyba że chodzi Ci o przester - to kup JJ

Niestety w polsce nie sprzedaje się parowanych par do preampów - i sprawa jest dokładnie taka jak pokazuje je dobbmat - jak masz szczęście to trafisz. Jak masz kogoś ze specjalnym miernikiem to można i pomierzyc ... ale tak czy tak trzeba się liczyć z zakupem większej ilości i dobieraniem (albo liczyć na szczęście :(
Warszawa - 'home' studio
Re: Lampy do preampa
Konkluzja jest taka: wetknij dowolne dwie lampy 12AX7 i moze sie polubia w parze, ale tak naprawde to nie ma znaczenia. Co innego w preampach Manley, Milennia, UA - tam sa oryginalne lampy z amerykanskich rezerw militarnych, starannie dobierane. Dlatego tyle kosztuja.
MD....
**********************
A gdzie mozna kupić te lampy z amerykańskich rezerw? Sam bym kupił