...za tydzień nagrywam chór wokalny 20 osobowy damsko męski. miejsce nagrania to kościół.
do dyspozycji mam mikrofom behringer B-2, oraz 2 mikrofony pojemnosciowe z drumkitu shure serii PG(overhead).
całośc wpinam w mikser mackie 1604 vlz pro, z którego sygnał wpuszczm w minidisc.
tak ma wygladac proces samej rejestracji sciezek.
prosze o ewnualne uwagi.
z gory dziekuje
dzx....
**********************
Witam,
nagrałem już kilka różnych chórów w różnych warunkach
(zreszą jestem chórzystą z długim stażem),
skorzystałem z podobnego zestawu (shure drumkit) + mikser +minidisk
efekt był dobry, czasem bardzo dobry.
kilka sugestii:
1. w kościele zwykle jest dosyć zimno, chór powinen być rozśpiewany (min. 0,5h), w trakcie rośpiewki masz czas na ustawienie mikrofonów
2.
bardzo dobrze (wprost nieodzowne) jest mieć słuchawki (w miarę szczelne), aby monitorować poprawność ustawień odległości i szerokości położenia mikrofonów i korekcji)
3. w zalezności od ustawienia chóru,ale najczęściej: lewy mikrofon nagrywa soprany i tenory, prawy alty i basy; odległość od sopranów (i tenorów) powinna byc nieco większa, ze względu na wolumen, czasami warto cofnąć nieco do tyłu te głosy (pojedyńcze osoby), które w trakcie odsłuchu/nagrania "wybijaja się" (inaczej będą mieli prywatne solowe nagranie

) z reguły "mocni" stoją w pierszym rzędzie - można cofnąć ich nieco w głąb całego głosu
Odległość mikrofonów w zalezności od liczności 2-4 metry od pierwszego rzędu, szerokośc tez w zależności od liczności i ustawienia
4. problemem jest poglos - w kościołach dosyć duży, często pomaga przesunięcie całego chóru w głąb lub płyciej od wnęki/niszy w której śpiewają. Bywa, że pogłos jest nie od przyjęcia (zbyt długi), raz musiałem zmienić miejsce nagrania na inne (kaplicę przykościelną)
5. ciekawym efektem jest ustawienie basów (głosów) w pobliżu łukowatej cześci np. sciany idącej do sklepienia, dodaje to "mięsa" do nagrania i stanowi naturalną korekcję (nie trzeba podbijać szczególnie pasma basowego)
6. niestety, większość chórów śpiewających a capella w trackie nagrania w zimnych kościelnych warunkach "spada", to znaczy intonacja utworu obniża się płynnie lub w krytycznych momentach utwórów nawet o sekundę wielką w końcu utworu w stosunku do początku. Stosowałem (za zgodą chóru) obróbkę intonacji w wavelabie. Byli bardzo zadowoleni
Właściwie nie wiadomo, o co konkretnie pytałeś, napisałem zatem takie podstawowe sugestie, w razie czego pytaj dalej, bo problemów jest mnóstwo
pozdrawiam czytelników Forum i Readkcję EiS
radwoc