... Nie po to orkiestry cwicza godzinami pianissimo, zeby potem realizator im to wyplaszczyl kompresorem.
A przy okazji, to moglbys podac pare przykladow plyt z -17dB RMS?...
**********************
Ogólnie, to ja się zgadzam. Ale co innego odbiór muzyki na sali koncertowej, w realnym środowisku akustycznym, gdzie źródłem dźwięku są instrumenty rozmieszczone na sporej przestrzeni, a co innego słuchanie w domu na wieży, gdzie cała orkiestra idzie z dwóch głośniczków. Jeśli nie tkniesz nagranego materiału, to efekt jest taki, że pianissima prawie nie słychać, a fortissimo musisz ściszać, bo jest za głośno. Dlatego jednak się kompresję stosuje, ale tak, żeby nie zepsuć całości. Co do płyt, to poszukam te, które sprawdzałem i dam znać.
Pozdro - Leff...
**********************
Chyba zle sie wyrazilem poprzednim razem - nie chodzi tylko o moje prywatne zdanie - uzycie komresji w muz klasycznej jest mocno niepozadane (moze poza szczegolnymi wyjatkami) i jest to ogolnie przyjeta opinia na swiecie. Jezeli ktos wam mowi inaczej, to raczej nie zlecalbym mu powaznych projektow
"Ale co innego odbiór muzyki na sali koncertowej, w realnym środowisku akustycznym, gdzie źródłem dźwięku są instrumenty rozmieszczone na sporej przestrzeni, a co innego słuchanie w domu na wieży, gdzie cała orkiestra idzie z dwóch głośniczków."
A wcale niekoniecznie. Jezeli sluchasz (dobrego) nagrania na naprawde dobrym sprzecie, w dobrych warunkach (nie za glosne otoczenie) to wrazenia bardzo zblizaja sie do sali koncertowej.
Poza tym podobnie jak poezja nie jest z zalozenia pisana po to aby ja czytac jednym okiem podczas jedzenia obiadu, podobnie muz klasyczna wymaga odpowiednich warunkow odsluchu. Sluchanie na radiu kuchennym podczas gotowania na pewno nie jest celem producentow.
"Jeśli nie tkniesz nagranego materiału, to efekt jest taki, że pianissima prawie nie słychać, a fortissimo musisz ściszać, bo jest za głośno."
Robie to non stop w przypadku klasyki (tzn. krece galka Volume), zwlaszcza sluchajac podczas jazdy samochodem.
Z ciekawosci sprawdzilem sredni poziom kilku plyt i oto wyniki:
Deutsche Grammophon : Beethoven- V Koncert fortep.; Bernstein, Ziemerman - -22.27 dB RMS
Telarc : Saint-Saens - 3 symfonia, Phaeton ; Christian Badea, Michael Murray - -23.82 dB RMS
Deutsche Grammophon - Rachmaninow - 2 symfonia, Wyspa umarlych ; Lorin Maazel - -24.62 dB RMS
Deutsche Grammophon : Ravel - Valses nobles et sentimentales; Pierre Boulez - -24.08 dB RMS
Deutsche Grammonphon : Mozart - Requiem; Herbert von Karajan - -21.58 dB RMS