Mój problem dotyczy samplerów oraz formatów sampli lub soundfontów które czyta sampler STS 2000 pracujący z moją kartą. Istotne jest to,
że później w sekwencerze nie działają kontrolery takie jak: modulation,
tone wheel,cutoff, resonans itd. Być może trzeba zainstalować inny sampler lub problem tkwi w czymś innym?
************************
Sampler STS-2000P jest to najbardziej podstawowe narzędzie jeżeli o chodzi o sampling na Pulsarach. Jako, że posiada mniejsze zapotrzebowanie na DSP doskonale sprawdzi się tam gdzie nie trzeba zaawansowanych możliwości modulacyjnych i filtrujących.
Zamiast STS-2000P musisz załadować
STS-3000 lub wyższy, który wyposażony jest w zaawansowany edytor i opcje syntezy dzięki którym ustawisz reakcję samplera na poszczególne kontrolery.
Pewna grupa kontrolerów jest obsługiwana wewnętrznie przez STS-3000 (to znaczy, że nie trzeba nic konfigurować) i są to:
7 Volume
10 Panorama
11 Expression
67 Soft pedal
70 CutOff
72 Release
73 Attack
74 Brightness
Wystarczy, że pokręcisz filtrem zmienisz wartość z 99 na cokolwiek a kontrolery 70, 74 zaczynają działać.
Aby działał rezonans trzeba przyporządkować mu kontroler midi w polu ResMod.
W Pitch-Bend jest jeden haczyk. Otoż opcja ta działa w dwóch trybach /Held, Normal/ i w przypadku importowanych barw za pomocą okna "Browser" opcja ta jest zawsze ustawiana na Held co oznacza, że pitch-bend nie pracuje w czasie rzeczywistym a pamięta ostatnio wprowadzoną wartość kontrolera. Aby wszystko zadziałało po zaimportowanoiu trzeba przestawić wartość na Normal.
W oknie głównym samplera naciśnij
Program potem zakładka
Pitch ustaw parametr
Mode jako Normal.
W przypadku modulacji tutaj trzeba się troszkę pobawić. Efekty modulacyjne tworzone są z użyciem oscylatorów LFO1, LFO2. Aby ustawić reakcję na kontroler Modulation należy:
1. W oknie
KeyGroups -> Options -> Global znajdziesz parametr LFO1. Nadaj mu wartość np. max. czyli 50 (zauważysz, że LFO1 działa cały czas)
2. W oknie
Program -> LFO1 ustaw
Depth na 0 a parametr
ModWheel np. na 99. Od tej pory oscylator pracuje w zależności od wartości kontrolera Modulation.
Jeżeli chcemy wykorzystać własny inny numer kontrolera np. 21 do zmiany Cutoff, Res lub czegoś innego to z głównym oknie samplera przejdź do
Settings[/n] i ustaw [b]External Control na 21. Od tej pory do dyspozycji mamy jeszcze jeden dodatkowy kontroler który nazywany jest jako External.
Alternatywne sposoby korzystania z filtrów i modulacji. Każdą barwę można skierować na procesor efektów za pomocą indywidualnych wyjść samplera. Wpinając efekt w mikserze powiedzmy filtr, tremolo "uczysz" które parametry efektu mając być czułe na zmianę kontrolerów midi. Prawy przycisk myszy na danym pokrętle otwiera okno
MIDI Ctrl Assignment. Po kliknięciu na [+] aktywny kontroler zostaje przyporządkowany i w ten sposób można korzystać z automatyki efektów sterowanej za pomocą midi. Wcześniej mikser musi wtedy być połączony poprzez midi z sekwencerem.
Wszystkie wyżej wymienione kontrolery działają przy wykorzystaniu
wtyczek VST które czytają soundfonty ale bezpośrednio z sekwecera
obciążając wtedy CPU a nie procesory znąjdujące się na mojej karcie.
************
Nie zawsze jednak tak jest.
W zależności od konstrukcji samplera może mieć on na starcie już przyporządkowaną pewną grupę kontrolerów midi lub należy to skonfigurować w oknie routings, matrix itp. Każdy sampler posiada inaczej zaimplementowane menu kontrolerów. W zasadzie chodzi tu o efekty modulacyjne i filtry, ponieważ standardowe kontrolery jak Vol, Pan, Expr, Sus. są zawsze zaprogramowane na stałe.
Czy samplery mojej karty czytają też soundfonty?
************
Jak najbardziej tak ale do konwersji z SoundFont do STS polecam
Ten Program. Zalety jego wykorzystania.
- grupuje stereofoniczne próbki w tej samej grupie "keygroup" dzięki czemu oszczędzamy polifonię.
- umożliwia przejście z innych formatów na STS,P jak Halion, Kontakt, SampleTank, E-MU itd.
- konwertuje CD Akai w formacie STS lub P. Plik z rozszerzeniem P jest dokładną kopią programu Akai dzięki czemu może być dokładnie odtworzony na samplerach pulsara.