Konwersja stereo na 5.1
Witam, czy ktoś ma pomysł jak ze ścieżki dźwiękowej filmu w stereo oddzielić dialogi które są na środku panoramy od reszty odgłosów które sa rozłożone w panoramie? Chodzi o przerobienie dźwięku dla potrzeb DVD, czyli w formacie 5.1. Próbowałem odwracać fazę w jednym kanale i miksować do mono i wszystko ładnie, otrzymałem tło dźwiękowe bez dialogów tylko że mono. No i co dalej? Jak wydzielić same dialogi?
Prosze o pomoc
Pozdrawiam - ER
Prosze o pomoc
Pozdrawiam - ER
Re: Konwersja stereo na 5.1
...Witam, czy ktoś ma pomysł jak ze ścieżki dźwiękowej filmu w stereo oddzielić dialogi które są na środku panoramy od reszty odgłosów które sa rozłożone w panoramie? Chodzi o przerobienie dźwięku dla potrzeb DVD, czyli w formacie 5.1. Próbowałem odwracać fazę w jednym kanale i miksować do mono i wszystko ładnie, otrzymałem tło dźwiękowe bez dialogów tylko że mono. No i co dalej? Jak wydzielić same dialogi?
Prosze o pomoc
Pozdrawiam - ER...
**********************
Witam.
Może jakimś softem do karaoke? Np. Vocal Remover, powinno zostać Ci tło stereo....
A same dialogi... chyba wystarczy odfiltrować....
Daj znać, jaki efekt.
Pozdrawiam.
Prosze o pomoc
Pozdrawiam - ER...
**********************
Witam.
Może jakimś softem do karaoke? Np. Vocal Remover, powinno zostać Ci tło stereo....
A same dialogi... chyba wystarczy odfiltrować....

Daj znać, jaki efekt.
Pozdrawiam.
Re: Konwersja stereo na 5.1
Witam.
Może jakimś softem do karaoke? Np. Vocal Remover, powinno zostać Ci tło stereo....
A same dialogi... chyba wystarczy odfiltrować....
Daj znać, jaki efekt.
Pozdrawiam....
**********************
Ok, Vocal Remover działa na zasadzie odwrócenia fazy w jednym kanale ale output i tak jest mono. Co do do odfiltrowania dialodów - mógłbyś sprecyzować? Wszyscy mi radzą żeby odfiltrować tylko nie bardzo wiem na czym miałoby to polegać.
Może jakimś softem do karaoke? Np. Vocal Remover, powinno zostać Ci tło stereo....
A same dialogi... chyba wystarczy odfiltrować....

Daj znać, jaki efekt.
Pozdrawiam....
**********************
Ok, Vocal Remover działa na zasadzie odwrócenia fazy w jednym kanale ale output i tak jest mono. Co do do odfiltrowania dialodów - mógłbyś sprecyzować? Wszyscy mi radzą żeby odfiltrować tylko nie bardzo wiem na czym miałoby to polegać.
Re: Konwersja stereo na 5.1
Co do do odfiltrowania dialodów - mógłbyś sprecyzować? Wszyscy mi radzą żeby odfiltrować tylko nie bardzo wiem na czym miałoby to polegać....
**********************
uzyj wtyczki Waves StereoImager lub czegoś podobnego co potrafi konwertować sygnał z trybu stereo na tryb "MS". w ten sposób otrzymasz na jednym kanale wszystko to co mono "M" (w środku panoramy czyli dialogi), a w drugim to co stereofoniczne po bokach "S".
otrzymasz dwa monofoniczne ślady: na jednym dialogi a na drugim otoczenie. co dalej z tym zrobic aby zagrało to przestrzennie w trybie 5.1 ? sprawa raczej beznadziejna. może ktoś inny wpadnie na jakiś genialny pomysł.
**********************
uzyj wtyczki Waves StereoImager lub czegoś podobnego co potrafi konwertować sygnał z trybu stereo na tryb "MS". w ten sposób otrzymasz na jednym kanale wszystko to co mono "M" (w środku panoramy czyli dialogi), a w drugim to co stereofoniczne po bokach "S".
otrzymasz dwa monofoniczne ślady: na jednym dialogi a na drugim otoczenie. co dalej z tym zrobic aby zagrało to przestrzennie w trybie 5.1 ? sprawa raczej beznadziejna. może ktoś inny wpadnie na jakiś genialny pomysł.
Re: Konwersja stereo na 5.1
proponuję znalezć gdzieś opis systemu dolby prologic -robił on dokładnie 5.1 ze stereo za pomoca ukłądu filtrów i wzmacniaczy sumujacy i różnicowych co mozna odtworzyć edytorem doolnym
Re: Konwersja stereo na 5.1
Dialogi od biedy oddzielić się da, gorzej ze zrobieniem stereofonii dookólnej z materiału, który jest tylko dwukanałowy, bo skąd ma się niby wziąć informacja o tym, co z przodu a co z tyłu? Dementuję pogłoskę jakoby dekoder ProLogic to porafił - ten dekoder korzysta z dodatkowych informacji, które wmiksowano w kanały L i R przy kodowaniu redukującym w systemie ProLogic, gdzie dysponowano materiałem 3/1 lub 2/1. Dzięki temu dekoder może odczytać te dodatkowe składniki i zdekodować je.
Owszem, domowe amplitunery z wbudowanym dekoderem PoLogic i DolbySurround mają funkcje "uprzestrzenniania", ale to jest zwykłe oszukaństwo i nie generuje toto żadnych dodatkowych informacji. W każdym razie taki psudo-surround nie powinien być kojarzony z systemem ProLogic, a zasada jego działania nie jest objęta żadnymi standardami ani opisywana w dokumentacji firmowej.
Poniżej podaję ogólnikowy przepis na wyprodukowanie oszukanego 5.1 z materiału dwukanałowego, zakładając, że oryginał ma rzeczywiście dialogi w miarę pośrodku sceny:
1. oba kanały przefiltruj filtrem dolnoprzepustowym o częstotliwości 30Hz lub 40Hz i zsumuj. To będzie Twój sygnał dla subwoofera (.1). Teraz otrzymany sygnał odejmij od kanału lewego i prawego - otrzymasz L + R ze zredukowanymi najniższymi częstotliwościami L' i R', które będziesz dalej obrabiać.
2. zsumuj oba kanały L' i R', przefiltruj sumę dolnopasmowo filtrem ustawionym na 3kHz i górnopasmowo na 300Hz, a następnie (koniecznie po przefiltrowaniu) skompresuj jej dynamikę ustawiając stopień kompresji około 3:1 lub trochę więcej. Jeśli są jakieś szumy w przerwach między dialogami, to podetnij je ekspanderem lub starannie ustawioną bramką. To będzie Twój kanał centralny C.
3. Od materiału stereofonicznego L'+R' odejmij kanał C dobierając jego wzmocnienie tak, żeby zminimalizować słyszalność dialogów w tym co pozostanie (optymalny poziom będzie zależał od kompresji, którą zastosowałeś w C). To będą Twoje nowe kanały L i R programu 5.1
4. Wygenerowanie sygnału z tyłu to już czyste kuglarstwo, tutaj kończy się inżynieria a zaczynają sztuczki. Przykładowo, weź kanały L i R, opóźnij je o kilka (pojedynczych) ms, następnie od L odejmij trochę opóźnionego R, a od R odejmij trochę opóźnionego L, wynik przepuść przez stereofoniczny procesor pogłosowy (krótki pogłos, 10%-20% wet) i to będą Twoje kananały Ls i Rs.
Powyższy opis należy traktować jako bardzo zgrubny, wszelkie ustawienia z dużym marginesem na korektę do smaku. Powodzenia.
Owszem, domowe amplitunery z wbudowanym dekoderem PoLogic i DolbySurround mają funkcje "uprzestrzenniania", ale to jest zwykłe oszukaństwo i nie generuje toto żadnych dodatkowych informacji. W każdym razie taki psudo-surround nie powinien być kojarzony z systemem ProLogic, a zasada jego działania nie jest objęta żadnymi standardami ani opisywana w dokumentacji firmowej.
Poniżej podaję ogólnikowy przepis na wyprodukowanie oszukanego 5.1 z materiału dwukanałowego, zakładając, że oryginał ma rzeczywiście dialogi w miarę pośrodku sceny:
1. oba kanały przefiltruj filtrem dolnoprzepustowym o częstotliwości 30Hz lub 40Hz i zsumuj. To będzie Twój sygnał dla subwoofera (.1). Teraz otrzymany sygnał odejmij od kanału lewego i prawego - otrzymasz L + R ze zredukowanymi najniższymi częstotliwościami L' i R', które będziesz dalej obrabiać.
2. zsumuj oba kanały L' i R', przefiltruj sumę dolnopasmowo filtrem ustawionym na 3kHz i górnopasmowo na 300Hz, a następnie (koniecznie po przefiltrowaniu) skompresuj jej dynamikę ustawiając stopień kompresji około 3:1 lub trochę więcej. Jeśli są jakieś szumy w przerwach między dialogami, to podetnij je ekspanderem lub starannie ustawioną bramką. To będzie Twój kanał centralny C.
3. Od materiału stereofonicznego L'+R' odejmij kanał C dobierając jego wzmocnienie tak, żeby zminimalizować słyszalność dialogów w tym co pozostanie (optymalny poziom będzie zależał od kompresji, którą zastosowałeś w C). To będą Twoje nowe kanały L i R programu 5.1
4. Wygenerowanie sygnału z tyłu to już czyste kuglarstwo, tutaj kończy się inżynieria a zaczynają sztuczki. Przykładowo, weź kanały L i R, opóźnij je o kilka (pojedynczych) ms, następnie od L odejmij trochę opóźnionego R, a od R odejmij trochę opóźnionego L, wynik przepuść przez stereofoniczny procesor pogłosowy (krótki pogłos, 10%-20% wet) i to będą Twoje kananały Ls i Rs.
Powyższy opis należy traktować jako bardzo zgrubny, wszelkie ustawienia z dużym marginesem na korektę do smaku. Powodzenia.
Re: Konwersja stereo na 5.1
Dzięki wszystkim za pomoc, szczególnie MB. O to mi właśnie chodziło, wiedziałem że musi być na to jakiś przepis bo przerabianie stereo na 5.1 to powszechny zwyczaj w studiach zajmujących się autoringiem DVD. Oczywiście zdaję sobie sprawę że to oszukaństwo bo żeby zrobić dźwięk w surround trzeba mieć materiał wejściowy. Jeżeli chodzi o dekodery typu ProLogic II lub Matrix decoder który znajduje się w zestawie wtyczek Nuendo to niestety efekty ich działania są raczej mierne, bo niby skad taki dekoder ma wiedzieć czy np. samochód który przejeżdża przez scenę porusza się z tyłu na przód, czy odwrotnie. Dlatego chodziło mi tylko o odzielenie dialogów od reszty aby stworzyć sobie bazę do dalszej pracy. Stworzenie iluzji przestrzeni to juz ręczna robota i żaden plug-in tego nie zastąpi.
Pozdrawiam - ER
Pozdrawiam - ER
- tomsfactory
- Posty:233
- Rejestracja:niedziela 27 kwie 2003, 00:00
Re: Konwersja stereo na 5.1
Powyższy opis należy traktować jako bardzo zgrubny, wszelkie ustawienia z dużym marginesem na korektę do smaku. Powodzenia....
**********************
O Jezu MB
To ja juz chyba wole piec ciasta. Przepisy sa łatwiejsze!!1

Re: Konwersja stereo na 5.1
Tak sobie mysle - czy probowales puscic ten sygnal przez jakis wzmacniacz z dekoderem i nagrac wynik? O ile pamietam, na jakims ustawieniu z sygnalu stereo ten skubaniec doskonale do centralnego glosnika dal wszystko, co na srodku, a do L i R reszte, i o ile pamietam, w skrajnych nie bylo tego srodka, albo byl bardzo stlumiony (nie bijcie, jezeli zle pamietam). Mozna to traktowac jako baze do dalszej obrobki, a pprzynajmniej miec porzadny sygnal centralny.
Re: Konwersja stereo na 5.1
...Tak sobie mysle - czy probowales puscic ten sygnal przez jakis wzmacniacz z dekoderem i nagrac wynik? O ile pamietam, na jakims ustawieniu z sygnalu stereo ten skubaniec doskonale do centralnego glosnika dal wszystko, co na srodku, a do L i R reszte, i o ile pamietam, w skrajnych nie bylo tego srodka, albo byl bardzo stlumiony (nie bijcie, jezeli zle pamietam). Mozna to traktowac jako baze do dalszej obrobki, a pprzynajmniej miec porzadny sygnal centralny....
**********************
Ha! No właśnie! Okazało się że plik zapisany w Dolby Stereo, który na pozór nie różni się od zwykłego pliku stereo, posiada informacje na temat tylnich kanalów. Wszystko co jest w przeciwfazie idzie na tył. W takim przypadku użycie dekodera ProLogic albo jakiejś wtyczki ma uzasadnienie ponieważ dźwięk wyjściowy jest bliższy oryginałowi niż próby udźwiękowienia za pomocą różnych sztuczek.
**********************
Ha! No właśnie! Okazało się że plik zapisany w Dolby Stereo, który na pozór nie różni się od zwykłego pliku stereo, posiada informacje na temat tylnich kanalów. Wszystko co jest w przeciwfazie idzie na tył. W takim przypadku użycie dekodera ProLogic albo jakiejś wtyczki ma uzasadnienie ponieważ dźwięk wyjściowy jest bliższy oryginałowi niż próby udźwiękowienia za pomocą różnych sztuczek.