WAV LPCM w ujęciu CD-Audio

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
sebastiano
Posty:1
Rejestracja:czwartek 04 lut 2010, 00:00
WAV LPCM w ujęciu CD-Audio

Post autor: sebastiano » czwartek 04 lut 2010, 22:07

Witam!

Mam takie pytanie.
Jak dokładnie zapisane są dane w pliku WAV takim do CD-Audio.
Jako 16bit signed? Czyli oś umieszczona jest na zero i dopuszczalne są poziomy 32768 dla połówek + oraz -32768 dla połówek -
Pytam się gdyż to daje +/- 15 bit (razem 16bit) czyli jeżeli dobrze rozumuję -90dB do +90dB a np. W SoundForge gdy wczytam plik z poziomami 0dBFS to widzę -96dB do +96dB czyli +/-16bit?
Jak to jest dokładnie?
I drugie pytanie - każdemu bitowi odpowiada zwiększenie ilości przedziałów kwantowania.
Powiedzmy patrząc od końca 14bit to 16384, 15bit to 32768 a 16bit to 65536.
Z innej strony to -12dBFS, -6dBFS, 0dBFS
Czyli im cichszy dźwięk rejestrujemy to jest on gorzej odwzorowany? Innymi słowy na ostatnie 6dB sygnału przypada aż 32768 poziomów kwantowania? tak?

Nie wiem czy się odpowiednio precyzyjnie zapytałem ale może ktoś z Was mógłby rozwinąć ten temat aby mi go dostatecznie przybliżyć?

Sebastian O.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: WAV LPCM w ujęciu CD-Audio

Post autor: MB » piątek 05 lut 2010, 00:25

Jak dokładnie zapisane są dane w pliku WAV takim do CD-Audio.
Jako 16bit signed? Czyli oś umieszczona jest na zero i dopuszczalne są poziomy 32768 dla połówek + oraz -32768 dla połówek -
****************
Owszem, można to tak zinterpretować



Pytam się gdyż to daje +/- 15 bit (razem 16bit) czyli jeżeli dobrze rozumuję -90dB do +90dB a np. W SoundForge gdy wczytam plik z poziomami 0dBFS to widzę -96dB do +96dB czyli +/-16bit?
Jak to jest dokładnie?
***************
Wartości pojedynczej próbki nie ma sensu wyrażać w dB. Skala decybelowa to skala poziomu czyli pewnej makroskopowej właściwości, na przykład wartości szczytowej albo średniej. Np. sygnał przyjmujący tylko wartości maksymalne (fala prostokątna) jest o 96dB od najsłabszego sygnału (takiego, w którym wartość zmienia się tylko o jeden bit). Zauważ, że najsłabszy sygnał zmienny to nie jest +1/-1 tylko 0/1.



I drugie pytanie - każdemu bitowi odpowiada zwiększenie ilości przedziałów kwantowania.
Powiedzmy patrząc od końca 14bit to 16384, 15bit to 32768 a 16bit to 65536.
Z innej strony to -12dBFS, -6dBFS, 0dBFS
Czyli im cichszy dźwięk rejestrujemy to jest on gorzej odwzorowany? Innymi słowy na ostatnie 6dB sygnału przypada aż 32768 poziomów kwantowania? tak?
****************
Tak. To powoduje, że w praktyce SNR dla muzyki na płycie jest znacznie mniej niż 96dB.

ODPOWIEDZ