Miksowanie dzwięku 5.1
: czwartek 19 mar 2009, 12:21
Witam.
Tym razem ja zadam pytanie. Miksuje własnie koncert który zarejestrowalem z myślą o dzwieku 5.1
Chciałbym usłyszeć od szanownych kolegów kilka sugestii ztym związanych.
Wzasadzie nie ma większych problemów, ale zastanawiam się jak rozwiązac pewne kwestie.
Dotychczas skupiam sie na podstawie, czyli sygnale stereo. Czyli najważniejsze - front. Tutaj sprawa jest jasna. Zawartość sceny ulokowałem sprzodu jako miks stereo. Mikrofony ktore zarejestrowały sygnał ambientowy oraz publiczność docelowo umieszcze z tyłu.
Moja strategia dotychczas była taka że wszelkie proporcje dodanego pogłosu kontruluje na miksie stereo. Czyli każdy dodany sztucznie poglos, proporcje kontroluje na froncie. Robie tak dlatego poniewaz zakładam ze dzieląc później ten pogłos na tyły chcę by jego ilość była proporcjonalna i spójna z całością.
I teraz jak lepiej zrobić:
- Zostawić pogłos tylko na froncie, czy moze dodać jeszcze pogłosu na tyły zgodny z ambientem sali. Pogłos sali nie jest specjalnie efektowny. Ale dodawanie jeszcze na tyły to sumasumarum wiekszy pogłos całosci.
- Czy sygnały ambientowe miksowac do frontów czy zostawić tylko na tyłach. Chodzi mi tutaj o to żeby wrazie odsłuchu stereo bylo słychac jednak te tyly rownież (oklaski, publika) ale w kontrolowanych proporcjach.
- całosc chce tak zrobic zeby bylo to zgodne z systemami Stereo, Dolby Surround, oraz Prologic I i II. Ale zeby nie dzialy sie cuda przy Prologic czy stereo. Dolby Surround sie nie martwie bo wiadomo ze czysty 5.1 odtwarza 1 do 1 to co ma scieżka AC3.
Jak radzicie postąpic z tymi sygnałami. Czy nie przejmowac sie tyłami i smiało zepchnac je tylko na tyły czy moze jednak dac jeszcze do przodu. W koncu Amplitunery same miksują 5.1 do stereo kiedy dzwięk jest odtwarzany na sprzecie stereo.
Druga rzecz czy siłe pogłosu podzielic na pół dla frontu i tyłu czy dac niezależnie dla tych grup pogłos (Boje sie ze po zmiksowaniu takiego układu przez Amplituner pogłos bedzie zbyt duzy - podwójny w syganle stereo/mono).
Jak "ukompatybilnić" rozmieszczenie wsztskiego zeby w każdym przypadku było równomiernie?
Troche cieżko opisac to wszytsko, ale mysle ze damy rade podyskutowac.
Dzieki!
Tym razem ja zadam pytanie. Miksuje własnie koncert który zarejestrowalem z myślą o dzwieku 5.1
Chciałbym usłyszeć od szanownych kolegów kilka sugestii ztym związanych.
Wzasadzie nie ma większych problemów, ale zastanawiam się jak rozwiązac pewne kwestie.
Dotychczas skupiam sie na podstawie, czyli sygnale stereo. Czyli najważniejsze - front. Tutaj sprawa jest jasna. Zawartość sceny ulokowałem sprzodu jako miks stereo. Mikrofony ktore zarejestrowały sygnał ambientowy oraz publiczność docelowo umieszcze z tyłu.
Moja strategia dotychczas była taka że wszelkie proporcje dodanego pogłosu kontruluje na miksie stereo. Czyli każdy dodany sztucznie poglos, proporcje kontroluje na froncie. Robie tak dlatego poniewaz zakładam ze dzieląc później ten pogłos na tyły chcę by jego ilość była proporcjonalna i spójna z całością.
I teraz jak lepiej zrobić:
- Zostawić pogłos tylko na froncie, czy moze dodać jeszcze pogłosu na tyły zgodny z ambientem sali. Pogłos sali nie jest specjalnie efektowny. Ale dodawanie jeszcze na tyły to sumasumarum wiekszy pogłos całosci.
- Czy sygnały ambientowe miksowac do frontów czy zostawić tylko na tyłach. Chodzi mi tutaj o to żeby wrazie odsłuchu stereo bylo słychac jednak te tyly rownież (oklaski, publika) ale w kontrolowanych proporcjach.
- całosc chce tak zrobic zeby bylo to zgodne z systemami Stereo, Dolby Surround, oraz Prologic I i II. Ale zeby nie dzialy sie cuda przy Prologic czy stereo. Dolby Surround sie nie martwie bo wiadomo ze czysty 5.1 odtwarza 1 do 1 to co ma scieżka AC3.
Jak radzicie postąpic z tymi sygnałami. Czy nie przejmowac sie tyłami i smiało zepchnac je tylko na tyły czy moze jednak dac jeszcze do przodu. W koncu Amplitunery same miksują 5.1 do stereo kiedy dzwięk jest odtwarzany na sprzecie stereo.
Druga rzecz czy siłe pogłosu podzielic na pół dla frontu i tyłu czy dac niezależnie dla tych grup pogłos (Boje sie ze po zmiksowaniu takiego układu przez Amplituner pogłos bedzie zbyt duzy - podwójny w syganle stereo/mono).
Jak "ukompatybilnić" rozmieszczenie wsztskiego zeby w każdym przypadku było równomiernie?
Troche cieżko opisac to wszytsko, ale mysle ze damy rade podyskutowac.
Dzieki!
