Infra i ultradźwięki - rejestracja
czym rejestrować i na jakim nośniku? czy jest możliwa obróbka w edytorach dźwiękowych? czy karty muzyczne są w stanie przenosić częstotliwości pod i nad akustyczne?
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
...czym rejestrować i na jakim nośniku? czy jest możliwa obróbka w edytorach dźwiękowych? czy karty muzyczne są w stanie przenosić częstotliwości pod i nad akustyczne?...
**********************
Edytory audio są w stanie przetwarzać ultra i infradźwięki. Świadczą o tym choćby ruchy membran które dla częstotliwości które znajdują się poniżej 16Hz
**********************
Edytory audio są w stanie przetwarzać ultra i infradźwięki. Świadczą o tym choćby ruchy membran które dla częstotliwości które znajdują się poniżej 16Hz
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
...czym rejestrować i na jakim nośniku?
specjalistycznym mikrofonem, specjalistyczną kartą, na dowolnym nośniku
czy jest możliwa obróbka w edytorach dźwiękowych?
sam edytor - z całą pewnością tak, wtyczki (o ile będzie konieczność ich użycia ) - prawdopodobnie nie
czy karty muzyczne są w stanie przenosić częstotliwości pod i nad akustyczne?
Podakustyczne - raczej tak, z ograniczeniami
nadakustyczne - prawie na pewno nie, nawet przy probkowaniu 192kHz
[addsig]
specjalistycznym mikrofonem, specjalistyczną kartą, na dowolnym nośniku
czy jest możliwa obróbka w edytorach dźwiękowych?
sam edytor - z całą pewnością tak, wtyczki (o ile będzie konieczność ich użycia ) - prawdopodobnie nie
czy karty muzyczne są w stanie przenosić częstotliwości pod i nad akustyczne?
Podakustyczne - raczej tak, z ograniczeniami
nadakustyczne - prawie na pewno nie, nawet przy probkowaniu 192kHz
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
......czym rejestrować i na jakim nośniku?
specjalistycznym mikrofonem, specjalistyczną kartą, na dowolnym nośniku
jakiś namiar na taki specjalny mikrofon? nie bardzo wiem gdzie tego szukać
specjalistycznym mikrofonem, specjalistyczną kartą, na dowolnym nośniku
jakiś namiar na taki specjalny mikrofon? nie bardzo wiem gdzie tego szukać
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
szkudlik, dlaczego do ultradzw. nie nadaje sie nawet 192khz? przeciez ultradzwieki to wszystko powyzej 20kHz
i w tym przypadku rowniez nosnik o tyle dowolny, o ile spelnia wymagania co do zapisu (czyli np. MD odpada, CDAudio tez)
i w tym przypadku rowniez nosnik o tyle dowolny, o ile spelnia wymagania co do zapisu (czyli np. MD odpada, CDAudio tez)
fan dobrego brzmienia ;)
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
...szkudlik, dlaczego do ultradzw. nie nadaje sie nawet 192khz? przeciez ultradzwieki to wszystko powyzej 20kHz
**********************
BO częstotlowość próbkowania to jedno, a filtr antyaliasingowy na wejściu karty to drugie. I jeżeli karta ma możliwość pracy w 44.1 to filtr musi obcinać wszystko powyżej 20KHz.
Poza tym próbkowanie 96 i wyższe w audio nie jest podyktowane koniecznością przetwarzania wyższych częstotliwości tylko dla lepszego przetwarzania dźwięku (filtry itd.). Nagrywanie wyższych byłoby nawet szkodliwe, gdyż tam są z punktu widzenia akustyka wyłącznie śmieci (niesłyszalne, podobnie jak składowa stała, a jednak mogące zakłócać działanie np. kompresora nie mówiąc juz o konieczności ich BARDZO dokładnego odfiltrowania przed downsamplingiem do formatu CD)
[addsig]
**********************
BO częstotlowość próbkowania to jedno, a filtr antyaliasingowy na wejściu karty to drugie. I jeżeli karta ma możliwość pracy w 44.1 to filtr musi obcinać wszystko powyżej 20KHz.
Poza tym próbkowanie 96 i wyższe w audio nie jest podyktowane koniecznością przetwarzania wyższych częstotliwości tylko dla lepszego przetwarzania dźwięku (filtry itd.). Nagrywanie wyższych byłoby nawet szkodliwe, gdyż tam są z punktu widzenia akustyka wyłącznie śmieci (niesłyszalne, podobnie jak składowa stała, a jednak mogące zakłócać działanie np. kompresora nie mówiąc juz o konieczności ich BARDZO dokładnego odfiltrowania przed downsamplingiem do formatu CD)
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
Znajomy elektronik "radiowiec" mówił mi, że karty M-Audio Delta44 zdobyły sporą popularność w jego działce bo mogły przemiatać całe pasmo.
Szczegółów nie znam, ale google "radio frequency Delta 44 " daje coś w temacie.
Szczegółów nie znam, ale google "radio frequency Delta 44 " daje coś w temacie.
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
szkudlik, chyba mijasz sie z prawda troszke ;)
przeciez filtr antyaliasingowy (nie jestem inzynierem, ale biore na logike) w intrfejsie jest zmienny w zaleznosci od wybranej czest probkowania! inaczej jakbys wytlumaczyl chociazby to:
http://www.unipv.it/webcib/res_techtest_uk.html
np moja karta RME w specyfikacji ma podane do 74 kHz, z tego co pamietam, a pewnie i wiecej jakby sie uprzec teoretycznie, tylko zapewne juz ze sporym spadkiem
Mytek ma w specyfikacji podane do 100kHz
co do mikrofonow to jest pare (-nascie?) modeli (malomembranowe), ktore maja bardzo spory zakres, np znane mi z doswiadczenia B&K (obecnie DPA) - taki np 4007 ma praktycznie plaska charakterystyke do 40kHz, a z kolei Earthworks m50 nawet do 50! co do tego drugiego, to producent na stronie zamieszcza wykres, gdzie widac odpowiedz do 100kHz, ale juz nie bardzo linearna.
preampy? wspomniane DPA - w specyfikacji do 100 kHz, rme - nawet do 200!
glosniki? chociazby adamowy ART - do 35 kHz
tak wiec to nie jest tak, ze sie nie da - bo jak ktos potrzebuje, to sie da jak najbardziej (chociazby zeby powkurzac psa albo delfiny u sasiada w basenie :D ). a ze dla wiekszosci nagran muzycznych to smieci - to tez kwestia wzgledna. w tych rejonach kryje sie wiele harmonicznych nieslyszalnych, ale odczuwalnych dla czlowieka. wiele instrumentow je ma. tylko to juz wymaga PIERONSKIEJ dyscypliny pomieszczeniowo - pradowej, zeby korzystac z tych czynnikow.
przeciez filtr antyaliasingowy (nie jestem inzynierem, ale biore na logike) w intrfejsie jest zmienny w zaleznosci od wybranej czest probkowania! inaczej jakbys wytlumaczyl chociazby to:
http://www.unipv.it/webcib/res_techtest_uk.html
np moja karta RME w specyfikacji ma podane do 74 kHz, z tego co pamietam, a pewnie i wiecej jakby sie uprzec teoretycznie, tylko zapewne juz ze sporym spadkiem
Mytek ma w specyfikacji podane do 100kHz
co do mikrofonow to jest pare (-nascie?) modeli (malomembranowe), ktore maja bardzo spory zakres, np znane mi z doswiadczenia B&K (obecnie DPA) - taki np 4007 ma praktycznie plaska charakterystyke do 40kHz, a z kolei Earthworks m50 nawet do 50! co do tego drugiego, to producent na stronie zamieszcza wykres, gdzie widac odpowiedz do 100kHz, ale juz nie bardzo linearna.
preampy? wspomniane DPA - w specyfikacji do 100 kHz, rme - nawet do 200!
glosniki? chociazby adamowy ART - do 35 kHz
tak wiec to nie jest tak, ze sie nie da - bo jak ktos potrzebuje, to sie da jak najbardziej (chociazby zeby powkurzac psa albo delfiny u sasiada w basenie :D ). a ze dla wiekszosci nagran muzycznych to smieci - to tez kwestia wzgledna. w tych rejonach kryje sie wiele harmonicznych nieslyszalnych, ale odczuwalnych dla czlowieka. wiele instrumentow je ma. tylko to juz wymaga PIERONSKIEJ dyscypliny pomieszczeniowo - pradowej, zeby korzystac z tych czynnikow.
fan dobrego brzmienia ;)
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
aha, a moim zdaniem dla przetwarzania w DAW kluczowa (oczywiscie jesli mowimy o PCM) jest rozdzielczosc bitowa - czest probkowania to kwestia bardziej jak najwiekszego zblizenia sie sygnalu dyskretnego do analogowej (fizycznej) liniowosci
fan dobrego brzmienia ;)
Re: Infra i ultradźwięki - rejestracja
a czym łapać infradźwięki?